Bosal avtagbar dragkrok - vilken modell har jag? Går det beställa en ny?

Permalänk
Medlem

Bosal avtagbar dragkrok - vilken modell har jag? Går det beställa en ny?

Dragkroken på min Honda Accord 2010 strular. Den låser inte i läget som behövs för att klicka i den i fästet. Hade liknande problem för några år sedan vilket slutade med att bilverkstaden skickade den till Danmark på service för 7000 kr! Helt sjukt dyrt och verkar dyrare än att köpa helt ny.

Nu tänkte jag om det är möjligt sonika köpa en ny som passar med befintliga monteringen. Men då är kruxet att jag inte kan hitta rätt modell att söka efter. Har hittat en del som liknar visuellt men det måste ju vara 100% samma. Märket är Bosal.

Någon som har en aning om hur jag kan få reda på modellen? Ser ingen beteckning på själva kroken eller fästet men det är en hel del ytrost så kanske finns någonstans.

Alternativet om jag inte lyckas hitta en ersättare är att be en verkstad montera fast krok istället. Jag tycker inte strulet med avtagbara motiverar att det är lite snyggare utan kroken på. Jag har haft smärre raseriutbrott med hårda verktyg på kroken nu sista dagarna så jag kan ha gjort sönder den mer än den var från början eventuellt.

Edit: Jag inser att det finns andra mer dedikerade forum än Swec för denna typ av frågor men detta är ju enda forumet jag hänger på så testar

Permalänk
Medlem

Hade samma krok på en bil jag hade.
Precisionsgrejer som fungerar bra när inte rosten strular till det
Dränk den i rostlösande medel och hoppas på att den glappar upp.
Kolla så att "hålet" inte har nånting som förhindrar kroken att klicka i.
Smörj in både krok och fäste ordentligt med fett och se till att montera det lilla skyddet för "hålet".
Och lämna inte kroken på bilen när du inte använder den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hade samma krok på en bil jag hade.
Precisionsgrejer som fungerar bra när inte rosten strular till det
Dränk den i rostlösande medel och hoppas på att den glappar upp.
Kolla så att "hålet" inte har nånting som förhindrar kroken att klicka i.
Smörj in både krok och fäste ordentligt med fett och se till att montera det lilla skyddet för "hålet".
Och lämna inte kroken på bilen när du inte använder den.

Ett husmorsknep. Vill du ha bort rosten på något låt det ligga i citronsyra. Minst lika bra som rostoff och dylikt, men avsevärt mycket billigare

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Dränk den i rostlösande medel och hoppas på att den glappar upp.
Kolla så att "hålet" inte har nånting som förhindrar kroken att klicka i.
Smörj in både krok och fäste ordentligt med fett och se till att montera det lilla skyddet för "hålet".
Och lämna inte kroken på bilen när du inte använder den.

Har redan smörjt och donat med rostlösande. Det har funkat tidigare men nu känns det som något är mekaniskt sönder med själva kroken, den fastnar inte i det läget den ska för att fästa i bilen. Den lilla kulan på ovansidan åker inte upp, vet inte om fjädern under är kass kanske. Misstänker nästan att nån kanske har kört på min krok för den runda delen med nyckeln var lite skev.

Så tack för tips om underhåll men just nu är jag i en mer akut situation där den inte går att få att fungera, så vore kanon om det gick att köpa en helt ny istället och börja om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Har redan smörjt och donat med rostlösande. Det har funkat tidigare men nu känns det som något är mekaniskt sönder med själva kroken, den fastnar inte i det läget den ska för att fästa i bilen. Den lilla kulan på ovansidan åker inte upp, vet inte om fjädern under är kass kanske. Misstänker nästan att nån kanske har kört på min krok för den runda delen med nyckeln var lite skev.

Så tack för tips om underhåll men just nu är jag i en mer akut situation där den inte går att få att fungera, så vore kanon om det gick att köpa en helt ny istället och börja om.

Om du åker till en vettig verkstad som monterar dragkrokar så får du nog bäst och snabbast hjälp.

Men som en som gått från avtagbar till fast kan jag bara rekommendera det, stör mig inte det minsta på min V70 att alltid ha en krok och använder den ibland som avlastning när jag ska öppna luckan och det är blött/smutsigt på marken

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Steed:

Om du åker till en vettig verkstad som monterar dragkrokar så får du nog bäst och snabbast hjälp.

Men som en som gått från avtagbar till fast kan jag bara rekommendera det, stör mig inte det minsta på min V70 att alltid ha en krok och använder den ibland som avlastning när jag ska öppna luckan och det är blött/smutsigt på marken

Ja, får nog göra så. Och annars byter jag till fast jag också. Enda nackdelen jag kan komma på är att man går in i den och smutsar ned byxorna ibland. Men jämfört med nivåerna av aggression jag känner när den löstagbara krånglar samt kostnaden för service gör att fast monterad ändå trumfar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brent:

Ja, får nog göra så. Och annars byter jag till fast jag också. Enda nackdelen jag kan komma på är att man går in i den och smutsar ned byxorna ibland. Men jämfört med nivåerna av aggression jag känner när den löstagbara krånglar samt kostnaden för service gör att fast monterad ändå trumfar.

Jag hade inte problem med min avtagbara på min förra bil men jag hade å andra sidan den på hela tiden :), och det är väl bättre än tvärtom kan jag tänka.
Jag tror att du kan beställa en krok som är typgodkänd till din bil och på så sätt blir det rätt modell och då behöver du heller inte besiktiga den efter bytet.

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Just detta med en sak till som kan skapa problem gör att jag ser till att ha fast krok på bilen om jag behöver montera en.

Permalänk
Medlem

Det blev en fast monterad dragkrok istället. Ett krångel mindre framöver. Tack för inspelen!