Permalänk
Medlem

Vilken elsparkcykel ska man ha?

Funderar på att skaffa en elsparkcykel för att komma snabbare till jobbet men har inte bra koll på vad man borde köpa. Det enda kravet jag egentligen har är att den ska vara skön att åka. Ser att många inte ens har någon typ av stötdämpare alls och har sett ibland på recensioner att dom klagar på punktering och misstänker att det hör lite ihop.

Finns det en bra elsparkcykel men komfort och stötdämpare? Behövs det?

Sen har jag sett att många klagar på att batteriet inte är isolerat och kan bli problem när man kör i regn. Är det något man behöver oroa sig för? Finns det ett bra alternativ till det?

Help me!

Permalänk
Medlem

Du har missat en del vital information.
1. Hur långt har du till jobbet?
2. Kommer du ladda på jobbet?
3. Vad har du för underlag?
Stötdämpare är ju bra om man skulle köra någon genväg genom skogen, möjligen bättre komfort. Annars fungerar hjulen som stötdämpare (dock med begränsad förmåga att dämpa stötar).
Mer luft i hjulen ger hårdare färd, men lägre förbrukning.

Om du vet om att folk har klagat på att en viss modell/märke inte klarar regn så får du troligen söka mer om de har fått ett måndagsexemplar eller om den är felkonstruerad.
Mer viktigt, fick de en ny på garantin?
Annars kan du isolera batteriet själv, badrumssilikon?
Men köper du ett välkänt märke så bör det inte vara något problem, men kanske inte ska köra genom de djupaste vattenpölarna.

Permalänk
Medlem

Andra viktiga frågan, ska du köpa en som är godkänd för cykelbanor o vägar eller fula o köpa en illegal? (Max 250W o 20km/h är den lagliga).

Ninebot max G30 är alltid ett säkert kort. Lång räckvidd, bra kvalité och väldigt vanlig = många moddar o reservdelar tillgängliga.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Funderar på att skaffa en elsparkcykel för att komma snabbare till jobbet men har inte bra koll på vad man borde köpa. Det enda kravet jag egentligen har är att den ska vara skön att åka. Ser att många inte ens har någon typ av stötdämpare alls och har sett ibland på recensioner att dom klagar på punktering och misstänker att det hör lite ihop.

Finns det en bra elsparkcykel men komfort och stötdämpare? Behövs det?

Sen har jag sett att många klagar på att batteriet inte är isolerat och kan bli problem när man kör i regn. Är det något man behöver oroa sig för? Finns det ett bra alternativ till det?

Help me!

Mer frågor, uppförsbackar och din vikt?
250w är extremt lite och väger du över 70 blir uppförsbackar en plåga.

Jag köpte en Xiaomi Pro som då var 300W enligt spec. Mycket nöjd men blev påkörd och den blev till skrot. Skaffade moped Klass 1 för att synas och respekteras mer i stockholms innerstadstrafik. Vissa andra trafikanter hatar en så mycket på elskoter att de är beredda att utsätta en för fara. Nu har jag iofs kraschat med moppen också, en SUV som tyckte att man får köra mot rött om man lyckats pressa kofångaren framför trafikljuset innan.

Är det i en mindre trafikerad stad än stockholm och inte backigt skulle jag satsa på någon som verkar sälja bra. Jag gillar kraftig regen för att jag är för lat för att bromsa vid varje rödljus.

Permalänk
Medlem

Ska se om jag lyckas svara på alla svaren

Sträckan är rätt så kort, max 2km
Hela sträckan är asfalt, men har läst att små stenar kan göra resan jobbig utan bra stötdämpare. Det är därför jag tog upp det
vikt ca 72kg
Resan till jobbet kommer bli nedför men sen hem så finns det en brant (som ingen skulle klara av) sen en uppför som kan bli utmanande.