Inet nekar RMA på moderkort - "skador vid skruvhål"

Permalänk
Medlem

Ärligt talat så är jag inte förvånad när det gäller Inet.

Hoppas TS kommer med uppdateringar om hur det går med ärendet och om det får någon lösning.

Permalänk
Medlem

Kanske en av alla Inets praktikanter som gjorde bedömningen? För jag kan inte se något fel överhuvudtaget på dom bilder som TS valt att ladda upp.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Med tanke på bilderna som TS tagit och förklaringen från RMA, så känns det som man blandat ihop två olika ärenden.
Förhoppningsvis löser det sig nu, men surt att det behövde ta en vända till

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Enligt reklamationsrätten så duger inte "Två fysiska skador någonstans på kortet" och sedan bara neka reklamationen. Det måste härledas till att skadorna är orsaken till felet men även kunna visa skadorna.

Jag har inte sett något på bilderna som antyder på en fysisk skada. Med det sagt, det är inte heller några toppenbilder...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Slutet gott, allting gott

Åkte in med kortet till Göteborg där killen jag pratade med tog in kortet direkt till teknikerna. De hänvisade fortfarande till skruvhålen och antydde att det var på gränsen, och att de hade följt MSIs riktlinjer.

Hur som helst så löstes allt på plats. Jag fick ett nytt moderkort på garantin och han jag pratade med var trevlig och tillmötesgående.

Tack för all hjälp i tråden

Allt gott
Anton

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850
Citera för svar

Permalänk
Medlem

@slickipinn

Slutet gott, allting gott ja så kan man säga men den enda anledningen att det här löste sig är på grund av att du uppmärksammade allt här på forumet, hade du inte gjort detta så hade ditt ärende fått ett annat slut misstänker jag.

Mvh Paw

Visa signatur

Ryzen 5800X3D • Gigabyte X570S AORUS Pro AX • Noctua NH-D15S Chromax Black •
Crucial Ballistix RGB 3600MHz CL16 2x16GB • 3x Seagate FireCuda 520 2TB •
Gigabyte 3070 AORUS Master • Xiaomi Curved Gaming Monitor 34 •
Asus ROG Strix 850W • Fractal Design Define R5 •

Permalänk
Skrivet av slickipinn:

De hänvisade fortfarande till skruvhålen och antydde att det var på gränsen, och att de hade följt MSIs riktlinjer.

Nu slutade det ju gott, men om inte så inte varit fallet måste dom väl fortfarande behövt bevisa att dom s.k skadorna har lett till att din pci-e slot dött?

Visa signatur

Jag reserverar mig för att ha helt åt helvete fel
Rigg: i5 12600K | RTX 3070 Ti | 32GB RAM
Server: i7 6700 | Quadro P2000 | 32GB RAM | 72TB
Labbsever: 2x Xeon X5650 | 48GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Åkte in med kortet till Göteborg där killen jag pratade med tog in kortet direkt till teknikerna. De hänvisade fortfarande till skruvhålen och antydde att det var på gränsen, och att de hade följt MSIs riktlinjer.

Hur som helst så löstes allt på plats. Jag fick ett nytt moderkort på garantin och han jag pratade med var trevlig och tillmötesgående.

Allt gott
Anton

Vadå på gränsen? Ser ju fan inga skador någonstans övervhuvudtaget. Fick du inte något mer specifikt vilka hål de menade? Låter ju helt galet.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av slickipinn:

Allt gott
Anton

Fortfarande väldigt oklart vad det skulle röra sig om för någon skada...

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Utifrån TS bilder så förstår jag inte riktigt vad som är skadan helt ärligt. Men skönt att det löst sig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@slickipinn

Slutet gott, allting gott ja så kan man säga men den enda anledningen att det här löste sig är på grund av att du uppmärksammade allt här på forumet, hade du inte gjort detta så hade ditt ärende fått ett annat slut misstänker jag.

Mvh Paw

Haha ja, kanske lite optimistiskt uttalande av mig. Får hoppas de ser över sina egna rutiner och att fler än jag använder sig av publika forum när saker och ting inte riktigt går rätt till.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design North CPU: Intel Core i5 12600k CPU-kylare: Noctua NH-D15 Moderkort: msi pro Z690-A Grafikkort: Radeon 9070 XT Red Devil Ram: Corsair Vengeance DDR4 32GB Nätagg: Seasonic Focus GX 850
Citera för svar

Permalänk
Medlem

Som sagt, skulle vara väldigt intressant att få en insikt i MSI:s riktlinjer. Låter helt bedrövligt att de bilder som TS laddat upp överhuvudtaget skulle kunna leda till ifrågasättande.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 // Macbook Pro 14" 2021 //MacbookPro M4Pro 12/16 late 2024 24GB/1TB

Permalänk
Medlem

@slickipinn

Dålig PR skyr dagens företag mer än elden och i detta fall så har något brustit på deras sida.
Sen kan dom skylla hur mycket dom vill på MSI:s riktlinjer osv.

Som konsument har du agerat helt rätt inget annat man kan säga.

För min del så tycker jag att det hela var mycket märkligt att dom hävdade att min 5800x hade böjda pins och då gäller ingen garanti. Men 3 dagar senare efter att jag hade gjort en RMA hos AMD istället så knackade DHL Express på dörren med en helt ny 5800x.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Såna här ärenden kan vara riktigt kluriga. Särskilt då det gäller fyndvaror. Skönt att de löste sig för dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Allt gott
Anton

Det fetade visar ju att de behandlat det som ett garantiärende och inte en reklamation. MSI kan ha vilka garantivillkor som helst, t.ex. att det inte får finnas minsta antydan till användning eller att det inte får ha regnat i Tjotahejti på tre veckor ... Det är helt irrelevant för reklamationsrätten vad MSI har för garantivillkor.

Skönt att det löste sig för dig men väldigt tråkigt att se hur Inet beter sig.

Skrivet av marcusronnback:

Nu slutade det ju gott, men om inte så inte varit fallet måste dom väl fortfarande behövt bevisa att dom s.k skadorna har lett till att din pci-e slot dött?

Jo, vid reklamation. Att de hänvisar till MSI:s garantivillkor/riktlinjer visar ju att de behandlat det som ett garantiärende och garantivillkor kan se ut precis hursomhelst.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det fetade visar ju att de behandlat det som ett garantiärende och inte en reklamation. MSI kan ha vilka garantivillkor som helst, t.ex. att det inte får finnas minsta antydan till användning eller att det inte får ha regnat i Tjotahejti på tre veckor ... Det är helt irrelevant för reklamationsrätten vad MSI har för garantivillkor.

Skönt att det löste sig för dig men väldigt tråkigt att se hur Inet beter sig.

Jo, vid reklamation. Att de hänvisar till MSI:s garantivillkor/riktlinjer visar ju att de behandlat det som ett garantiärende och garantivillkor kan se ut precis hursomhelst.

Han kanske har formulerat sig att det är garanti? Det vet vi inte, jag brukar säga garanti först och sedan reklamation när de börjar vrida sig 😇

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Han kanske har formulerat sig att det är garanti? Det vet vi inte, jag brukar säga garanti först och sedan reklamation när de börjar vrida sig 😇

Som @twit skrev så borde det hanteras som en reklamation. Oavsett så borde ju Inet i sådana fall meddela att garantin har nekats med hänvisning till garantivillkor och omvandla det till ett reklamationsärende. Garanti är egentligen bara relevant i Sverige i de fall villkoren är bättre än vad konsumentköplagen säger.

Inte bara skicka tillbaka kortet och hoppas på att kunden inte är tillräckligt hemma på konsumentköplagen för att bråka mer, vilket jag antar är vad man gjort här.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Som @twit skrev så borde det hanteras som en reklamation. Oavsett så borde ju Inet i sådana fall meddela att garantin har nekats med hänvisning till garantivillkor och omvandla det till ett reklamationsärende. Garanti är egentligen bara relevant i Sverige i de fall villkoren är bättre än vad konsumentköplagen säger.

Inte bara skicka tillbaka kortet och hoppas på att kunden inte är tillräckligt hemma på konsumentköplagen för att bråka mer, vilket jag antar är vad man gjort här.

Absolut men menar nu vid andra tillfället, men nu är allt löst
Även fast det nämnde garanti, jag antar ur inets synpunkt vill de ha garanti då de får en ny produkt. Vid reklamationsrätt så antar jag det varierar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

https://imgur.com/a/374uDLU

Lägger in en länk med förhoppningsvis högre upplösning på bilderna, samt inets resonemang. Med tanke på att de skrev "skador vid skruvhål" är det bara skruvhålen jag har fokuserat / tagit bilder på.
Själv ser jag absolut ingenting på resten av kortet, men jag kanske har otränade ögon.

Fick i alla fall mejl från dom idag där de skrev, "Normalt tas det bilder av skadan och dessvärre var detta något som inte gjordes i samband med ditt ärende".

Hur som helst vill de ta in kortet för ny bedömning, och förhoppningsvis blir det ett avslut på den här karusellen.

Angående bevisbördan runt 6 månader så köptes kortet 28dec, och jag startade ärendet den 25 maj, så där bör väl jag vara på den "rätta sidan"?

Att skylla på att lite lödmask skrapats bort från monteringshålen som är till för att montera moderkortet i datorlådan är bara skitsnack!
Jag har sett att EVGA använt detta som argument, men det är som sagt skitsnack så länge man inte dragit åt skruven så hårt att moderkortet sprukit sönder eller orsakat att de olika lagren i kretskortet separerat.
Det är som att säga att bilen inte fungerar för att någon har repat lacken med en nyckel...

Markerade monteringshål skall av moderkortstillverkare vara designade på sådant sätt att det inte finns risk att skada andra funktioner på moderkortet vid montering.

Något som däremot är mycket intressantare att titta på då är MSI:s egna fästelement till kylflänsen för VRM med mera.
Dessa fästelement ser ut att löpa direkt över ledningsbanor på moderkortet.
Via:n ovanför CPU-sockeln ovanför "LGA"-texten ser också lite konstig ut, men det kan vara en synvilla orsakad av kameravinkeln. Eftersom moderkortet är svart är det även svårt att se eventuella brännskador.

Tyvärr är det som vanligt att man inte hittar några lämpliga högupplösa bilder att jämföra med så det går inte direkt att uttala sig om varken fästelementen eller viorna. Däremot finns det bilder som visar att fästelementets kontaktyta på moderkortet är betydligt mindre än hur själva fästelementet ser ut att vara utformat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

För min del så tycker jag att det hela var mycket märkligt att dom hävdade att min 5800x hade böjda pins och då gäller ingen garanti. Men 3 dagar senare efter att jag hade gjort en RMA hos AMD istället så knackade DHL Express på dörren med en helt ny 5800x.

Du kan väl dock inte komma och säga att du förväntar dig att få en produkt du själv orsakat skador på ska hanteras inom garanti av en återförsäljare? Att AMD själv är villiga att lösa det åt dig är inte direkt relevant, är en mycket lägre kostnad för dem att hålla en kund nöjd än det är för återförsäljaren att ta hela kostnaden här för att byta ut den åt dig. För återförsäljaren skulle bara få den här nekad och tillbakaskickad av distributören den är köpt ifrån.

Permalänk
Medlem

@Xyberly

Innan du börjar prata för mycket så kan du börja med att läsa mitt första inlägg i den här tråden.

Mvh Paw

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter som okunskap hos serviceteknikern, det är synd att butikerna inte verkar ge dem någon grundläggande utbildning i konsumentköplagen. Många sådana här ärenden skulle gå att undvika då.

Om någon representant för Inet (eller vilken datorbutik som helst för den delen) läser det här så vill jag tipsa om att göra Konsumentverkets kurs i konsumenträtt obligatorisk för alla anställda. Fyra timmar lång kurs helt gratis på internet: https://ekurs.kov.se/konsumentratt/#/

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Alltså VAR är skadan?! Ser inget på bilderna.

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Gigabyte B550 Gaming X V2 | 32 GB HyperX Beast 3600 MT/s | Asrock RX 9070 | 1 TB Kingston Fury Renegade | 2 TB Samsung 860 EVO | EVGA G2 750W | FD Define R5 Ti | 2 x 27" MSI MAG274QRF-QD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Då är vi 2.

Undrar hur många det är som inte ser några skador?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Låter som okunskap hos serviceteknikern, det är synd att butikerna inte verkar ge dem någon grundläggande utbildning i konsumentköplagen. Många sådana här ärenden skulle gå att undvika då.

Om någon representant för Inet (eller vilken datorbutik som helst för den delen) läser det här så vill jag tipsa om att göra Konsumentverkets kurs i konsumenträtt obligatorisk för alla anställda. Fyra timmar lång kurs helt gratis på internet: https://ekurs.kov.se/konsumentratt/#/

Tror tyvärr det är ganska naivt att tro att det handlar om okunskap även om jag kanske är överdrivet cynisk. För varje fall som uppmärksammas så går det säkert minst tio andra där kunden accepterar utfallet och inte orkar bråka.

Jag tror tyvärr inte att butikerna har så mycket att förlora på att försöka undvika ansvar på det här sättet. När det väl dyker upp en sådan här tråd så kan man beklaga, säga att det var ett misstag och snabbt lösa det utan större skada på anseendet.

Skrivet av PointMan:

Skrivet av Bael:

Då är vi 2.

Om det inte är något annat som inte är synligt på bilderna så är det troligen den lätt avskavda lödmasken runt monteringshålen som det hänvisas till. Eftersom Inet hänvisar till MSI:s policy så finns det väl antagligen något i deras garantivillkor som säger att garantin inte gäller då. Något som givetvis är helt irrelevant för svensk reklamationsrätt och i det här fallet åligger det ju säljaren att i sådana fall bevisa att dessa "skador" lett till att PCIe-porten slutat fungera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paw:

@Xyberly

Innan du börjar prata för mycket så kan du börja med att läsa mitt första inlägg i den här tråden.

Mvh Paw

Enligt vad du skriver där så säger du ju då att Inet har böjt pinsen på din CPU och du accepterade detta och tog hem den och gjorde en RMA mot AMD då istället. Eller missuppfattar jag det?

Hade jag haft (bra) bildbevis på att allt var fint vid inlämning så hade jag ju definitivt inte accepterat detta. ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Skrivet av Bael:

Då är vi 2.

https://imgur.com/a/tmHh7mX

Lägger in en länk för högupplösta bilder på "skadorna" också. Min telefon vägrar ta bra närbilder + att ljusförutsättningarna inte var de bästa under tiden jag tog bilderna, men jag skulle ändå säga att bilderna gör att det ser värre ut än vad det gör i verkligheten. Jag kanske dock har bias i frågan, men men...

Som det har konstaterats så är ju hela ärendet dåligt hanterat. Jag kan ju tillägga att teknikern som ringde upp mig när kortet var hos dom frågade mig om jag ville ha tillbaka kortet eller om han skulle skrota det (pga av skadorna vid skruvhålen). Jag uppfattade det som om han över huvud taget inte hade läst min rapport om att kortet fungerade som vanligt bortsett från översta pci-e-porten, men det var ingen diskussion jag orkade ta med honom då i telefon.

I slutändan är jag dock glad över att ha fått ett nytt kort. Aningen knöligt att det skulle krävas två bilutflykter till stan (ville inte skicka in det via post och riskera dålig hantering av posten), samt veckorna jag var utan dator, men det kanske var positivt haha.
Hade inte killen i kassan varit trevlig och service minded hade jag nog gått full Karen

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Tror tyvärr det är ganska naivt att tro att det handlar om okunskap även om jag kanske är överdrivet cynisk. För varje fall som uppmärksammas så går det säkert minst tio andra där kunden accepterar utfallet och inte orkar bråka.

Jag tror tyvärr inte att butikerna har så mycket att förlora på att försöka undvika ansvar på det här sättet. När det väl dyker upp en sådan här tråd så kan man beklaga, säga att det var ett misstag och snabbt lösa det utan större skada på anseendet.

Om det inte är något annat som inte är synligt på bilderna så är det troligen den lätt avskavda lödmasken runt monteringshålen som det hänvisas till. Eftersom Inet hänvisar till MSI:s policy så finns det väl antagligen något i deras garantivillkor som säger att garantin inte gäller då. Något som givetvis är helt irrelevant för svensk reklamationsrätt och i det här fallet åligger det ju säljaren att i sådana fall bevisa att dessa "skador" lett till att PCIe-porten slutat fungera.

https://i.imgur.com/53dPVUT.png

Serviceteknikern har ju inget att vinna på att lura kunderna, eller har de som ett mål att nå upp till en viss andel nekade returer?

Sen tror jag man underskattar den gemene moderkortskunden om man menar på att endast en av elva kunder inte köper butikens skitsnack om att man själv har förstört varan. Jag vet inte, men jag har högre tankar än så om den genomsnittlige Inet-kunden.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

@Xyberly

Ja precis du har helt rätt Inet böjde pinsen på min CPU och jag accepterade detta och tog hem den utan att gnälla och gjorde en RMA hos AMD istället eftersom AMD är så snälla och tar emot CPUs med böjda pins för att dom vill visa för hela världen hur trevliga dom är.

https://www.amd.com/en/support/kb/warranty-information/pib

Läs: Step 2: Determine What Is Not Covered by Warranty

Any bent or damaged pin(s): Not Covered by Warranty

Missing pin(s): Not Covered by Warranty

Så men andra ord nej AMD hade verkligen inte tagit emot min CPU ifall pinsen verkligen hade varit böjda.
För det andra tygla din vilda fantasi samt lägga inte ord i min mun.

Världen hade mått bättre av färre individer som springer företags ärende utan att någon har bett dom om detta

Mvh Paw

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av slickipinn:

Aningen knöligt att det skulle krävas två bilutflykter till stan (ville inte skicka in det via post och riskera dålig hantering av posten), samt veckorna jag var utan dator, men det kanske var positivt haha.
Hade inte killen i kassan varit trevlig och service minded hade jag nog gått full Karen

Hade du velat gå full Karen så kan man faktiskt ha rätt till ersättning (eller skadestånd som är den juridiska termen i sammanhanget) för resor och andra utgifter man haft i samband med reklamationen Speciellt om man fått ta flera turer.

Skrivet av Bakgrund:

Serviceteknikern har ju inget att vinna på att lura kunderna, eller har de som ett mål att nå upp till en viss andel nekade returer?

Sen tror jag man underskattar den gemene moderkortskunden om man menar på att endast en av elva kunder inte köper butikens skitsnack om att man själv har förstört varan. Jag vet inte, men jag har högre tankar än så om den genomsnittlige Inet-kunden.

Den individuella serviceteknikern har troligen inget sådant intresse men är ju anställd av butiken som i sin tur har att vinna på att neka returer så länge det innebär en "nettovinst". Vad Inet i det här fallet har för riktlinjer gällande det kan vi ju inte veta.

Gällande lurendrejeri eller inte så är det ju lite av en gråzon. Garantin kan ju med rätta nekas eftersom sådana villkor är helt godtyckliga. Att butiken sedan skickar över det på kunden och som i det här fallet frågar om kortet ska skickas tillbaka eller skrotas och hoppas på att kunden inte åberopar reklamationsrätten är ju förkastligt.

Mycket möjligt att underskattar köparna men jag kan ju säga att jag själv suttit den sitsen. Hade med största sannolikhet fått rätt om jag hade gått vidare och bråkat men det hade kostat mig en massa tid och energi som jag helt enkelt inte hade. Handlar alltså inte om vad man "köper" eller inte, även om det säkert i vissa fall kan handla om att man inte känner till vilka rättigheter man har enligt konsumentköplagen vilket inte är så konstigt.

Visa signatur