Microsoft Flight Simulator 2020-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Har du installerat om spelet också?

Ja tyvärr har jag testat det ett par gånger vilket tar en hel dag med de 130gb spelet ska ladda ner och installera varje gång hahaha. Alla drivrutiner installerade och uppdaterade också, skitskumt faktiskt

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: Samsung S24plus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Ja tyvärr har jag testat det ett par gånger vilket tar en hel dag med de 130gb spelet ska ladda ner och installera varje gång hahaha. Alla drivrutiner installerade och uppdaterade också, skitskumt faktiskt

Alla drivrutiner up-to-date efter ominstallationen också? Alltid lätt glömma någon, särskilt för moderkortet.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Alla drivrutiner up-to-date efter ominstallationen också? Alltid lätt glömma någon, särskilt för moderkortet.

Ajjemen, allt installerat.
En liten uppdatering och vad jag har gjort annorlunda denna gången

(Nu funkar det igen!)

De förra gångerna när alla uppdateringar installerades och laddades ner så pausade jag i mitt och började nästa dag för att det tog för lång tid och ja min dator är en discokula och den är i mitt sovrum. Dessa gånger så kraschade spelet för mig.
Dety jag gjorde nu var att täcka över datorn då jag inte lyckades stänga av alla rgb lysen och låta datorn jobba ifred hela natten och det verkade göra susen.
Försiktigt optimistisk men jag har precis gjort en flygning från start till landning och allt verkar funka.

Visa signatur

PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - Asus TUF RTX 4090
OC24 Gaming - SAMSUNG 960 EVO 250GB - SAMSUNG 980 PRO 1TB - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 64GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.

Permalänk
Medlem

Darkstar

Inte mach10 men väldigt nära 🤓

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Jag är sugen på att uppgradera min flight stick till Thrustmaster HOTAS Warthog.
https://www.thrustmaster.com/en-gb/products/hotas-warthog/

Har idag TCA thrustmaster stick och flyger endast mycket bush-plan. Kanske overkill, men skulle vara sjysst med separat gasreglage och fler separata knappar

Vad tycker ni, go for it eller skip?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag är sugen på att uppgradera min flight stick till Thrustmaster HOTAS Warthog.

Har idag TCA thrustmaster stick och flyger endast mycket bush-plan. Kanske overkill, men skulle vara sjysst med separat gasreglage och fler separata knappar

Alltså om du flyger bush planes och den typen av flygning så skulle jag rekommendera yoke med tillhörande gasreglage istället såsom Honeycombs bravo och alpha series, jag flyger med den och grån från hotas system innan. Riktigt nöjd.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Alltså om du flyger bush planes och den typen av flygning så skulle jag rekommendera yoke med tillhörande gasreglage istället såsom Honeycombs bravo och alpha series, jag flyger med den och grån från hotas system innan. Riktigt nöjd.

Vet inte varför men jag gillar inte at flyga med yokes alls

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag kör en Hotas Warthog sen flera år tillbaka och det är den bästa sticka jag haft, hands down. Stickan är ju helt i metall medans throtteln är metall/plast.

Funkar bra i MSFS också. Förhoppningsvis håller den livet ut.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, Ryzen 7 9800X3D, Hellhound 7900 XTX, 64GB Kingston Fury, SoundBlaster Z, Corsair HX1200i

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Vet inte varför men jag gillar inte at flyga med yokes alls

Jag flög enbart med hotas innan men då jag gick ifrån DCS och började flyga general aviation istället så kändes det mer naturligt men visst var det en övergångsperiod helt klart. Nu tokdiggar jag det. Jag kommer nog dock köpa mig en billigare setuo joystick med gas på bara för maverick DLC 😎

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag flög enbart med hotas innan men då jag gick ifrån DCS och började flyga general aviation istället så kändes det mer naturligt men visst var det en övergångsperiod helt klart. Nu tokdiggar jag det. Jag kommer nog dock köpa mig en billigare setuo joystick med gas på bara för maverick DLC 😎

Åhå!
Men till Maverick så vill man nog ha en HOTAS

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Jag kör en Hotas Warthog sen flera år tillbaka och det är den bästa sticka jag haft, hands down. Stickan är ju helt i metall medans throtteln är metall/plast.

Funkar bra i MSFS också. Förhoppningsvis håller den livet ut.

Alltså den ser ju aboslutly grym ut, skulle man gå tillbaka och flyga med Hotas så vete fan om man inte skulle valt denna. Jag hade Logitech X56 innan och det är många gånger jag ångrat att sålde den men men den gjorde plats för ny hårdvara, bara att köpa igen helt enkelt hahaha.

För att komplettera min Honeycomb setup (Alpha och bravo) så står denna näst i tur https://www.flightsimwebshop.com/products/honeycomb-charlie-r...

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Fast en massa bush planes har ju joysticks och vill man sniffa riktigt lågt tycker jag nog man får bättre kontroll med joystick. Yokes känns mer för passivt flygande med större airliners som inte är särskilt agile där man handflyger mindre och det är mer komfortabelt slött med yoke i ena handen medan man trimmar med andra istället för att så att säga köra manuell trim. Gällande thrustmaster warthog så är den riktigt skön men lite för stiff kan jag tycka. Löses smidigt med förlängare då blev den absolut guld.

Nu är jag vänsterhänt så kör med virpils grepp för det mesta. Deras bas är riktigt bra med håller samma klass. Själva spaken på thrustmaster är löjligt rigid dock klart högre känsla där men priset är ju därefter

honeycombs yoke är ok men jag är besviken på att det är så kort slag i den för aileron. Skulle vart åtminstone det dubbla för att kunna replikera en riktig yoke bättre har svårt få till någon finkontroll med den mycket pga för kort slag.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om du är redo att spendera lite så kan jag rekommendera Virpil. Jag har dom och är väldigt nöjd med dom. Har inte använt Thrustmaster själv men vad jag läst så använder dom plast i en del kritiska delar medan virpil kör metall på det mesta.
Men smakar det så kostar det..

Permalänk
Medlem

Det negativa med MSFS 2020 är att det tar förbannat lång tid att komma igång om man bara vill flyga. Som nu har jag suttit och uppdaterat 40 min liksom

Edit:
Nej, nu hade jag 11 uppdateringar också på ett par GB i content manager

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är också en väldigt sporadisk flygare, men det händer att jag startar det ibland endast för att ladda ner eventuella uppdateringar så man slipper den överraskningen när man inte har tid. Himla slugt om jag får säga det själv.

Permalänk
Medlem

Testade lite snabbt imorse i Seattle då det var med i den senaste uppdateringen. Mycket nice, nu känner man igen sig på riktigt för man varit. Har inte kollat alla de senaste sakerna som lagts till ännu.

Visa signatur

PC:

Permalänk
Medlem

Jag har lite problem att det är en del dåliga texturer som laddas in allt eftersom vart man flyger. Går det att ställa in längre avstånd på rendering av texturer?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Jag har lite problem att det är en del dåliga texturer som laddas in allt eftersom vart man flyger. Går det att ställa in längre avstånd på rendering av texturer?

Rätt säker på att de lade till det som en inställning förra året? Leta efter level of detail-inställningar. Har därtill för mig att man kan få till högre än "maximalt" genom att editera en configfil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ureet:

Rätt säker på att de lade till det som en inställning förra året? Leta efter level of detail-inställningar. Har därtill för mig att man kan få till högre än "maximalt" genom att editera en configfil.

hade ställt in custom på graphics-delen, ändrde till high och nu ser det bättre ut.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av griid:

hade ställt in custom på graphics-delen, ändrde till high och nu ser det bättre ut.

Tycker din dator borde orka med Ultra rätt bra.
I vissa lägen lär du (som typ alla med bra GPU) bli CPU-begränsad, isf är det framför allt Terrain LOD som man kan sänka lite.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Om du är redo att spendera lite så kan jag rekommendera Virpil. Jag har dom och är väldigt nöjd med dom. Har inte använt Thrustmaster själv men vad jag läst så använder dom plast i en del kritiska delar medan virpil kör metall på det mesta.
Men smakar det så kostar det..

Kör VKB Gladiator NXT, https://vkbcontrollers.com/, mycket nöjd, inte lika fancy som Virpil men heller inte lika dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Tycker din dator borde orka med Ultra rätt bra.
I vissa lägen lär du (som typ alla med bra GPU) bli CPU-begränsad, isf är det framför allt Terrain LOD som man kan sänka lite.

Kan prova att höja till ultra, men tycker både CPU/GPU får jobba rätt hårt som det är nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Kör VKB Gladiator NXT, https://vkbcontrollers.com/, mycket nöjd, inte lika fancy som Virpil men heller inte lika dyr.

Ja jag tror att det är bättre att satsa på någon av dom istället för Thrustmaster, man får nog mer för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Riktigt go joystick,mycket prisvärd tycker jag.
100 gånger bättre en dom flesta mainstream joysticks man kan köpa.

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av solidworks:

<Uppladdad bildlänk>

Hade den till 64an. Satt många timmar med den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Klurar fortfarande på detta som även andra verkar ha problem med: Att prestandan är väldigt olika vid olika speltillfällen (samma flygplats, inställningar osv). Så himla märkligt. Vad kan sådant bero på? Ligger det hos spelet eller windows har jag börjat undra?

Btw, nya Geforce drivarna som kom igår var inga höjdare för mig i alla fall. Hur funkar de för er?

Visa signatur

AMD Ryzen 5700X3D // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti (+150/+800) // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av spacedebree:

Klurar fortfarande på detta som även andra verkar ha problem med: Att prestandan är väldigt olika vid olika speltillfällen (samma flygplats, inställningar osv). Så himla märkligt. Vad kan sådant bero på? Ligger det hos spelet eller windows har jag börjat undra?

Btw, nya Geforce drivarna som kom igår var inga höjdare för mig i alla fall. Hur funkar de för er?

Mycket med Asobo verkar hänga på bandbredd, sen självklart är det vilka inställningar du har.
Kör ett eller två snäpp under det bästa så kanske dina fläktar lyfter datorn till skyarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Jag brukar aldrig installera de senaste drivarna så pass snabbt. Brukar vänta 1-2 veckor så man slipper eventuella problem.

Det har inte att göra med att du kör "live weather"? Det kanske kan påverka prestanda om det är mycket regn/moln etc.

Visa signatur