Amerikanska senatorer vill följa EU med USB Type-C som standard

Permalänk
Melding Plague

Amerikanska senatorer vill följa EU med USB Type-C som standard

Demokratiska politiker uttrycker önskemål om att införa lagstiftning om enhetlig laddstandard för att minska elskrot och förenkla för konsumenter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Det hade varit bra, om både EU och USA har samma regler så blir det enklare att följa dem. Problemet är förstås det amerikanska politiska systemet, de har svårt att besluta om något alls om det inte har överväldigande stöd från båda sidor och kraftigare lobbyister/donatorer, så chansen är inte så stor att det blir något av det. Speciellt eftersom de som står bakom detta förslag ses som "radikaler" av merparten av republikanerna.

Permalänk

Det är bara att bojkotta Eu och Usa för Apple.

Det jag stör mig mest på är att jag kollar på systemkameror och många för över 10 000kr har idag fortfarande usb micro. Själva kontakten håller och så jobbigt är det inte att sätta in den, men denna kabelhärva man ska ha med sig.

Permalänk
Medlem

Min enkla snabb-analys är att det öppnar dörren ytterligare för import av 3djepart-laddare som kommer skapa fler olyckor/bränder i hemmen och bilarna?

Permalänk
Hedersmedlem

Apple lär inte tillverka en specifik version av sina telefoner bara för EU, så i praktiken blir nog USB-C globalt hos Apple oavsett vad USA gör.

Men på det här sättet kan ju iaf amerikanska politiker se lite handelskraftiga ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Min enkla snabb-analys är att det öppnar dörren ytterligare för import av 3djepart-laddare som kommer skapa fler olyckor/bränder i hemmen och bilarna?

Varför det? Menar du att för att det införs standarder så börjar folk handla på wish mer? 😅

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det jag stör mig mest på är att jag kollar på systemkameror och många för över 10 000kr har idag fortfarande usb micro. Själva kontakten håller och så jobbigt är det inte att sätta in den, men denna kabelhärva man ska ha med sig.

Systemkameror är väl närmast ett extremfall av att vara sist med det senaste och aldrig standardisera. Det har väl funnits typ 20 olika standarder för lagring på den, och även om en del har dött så går de inte riktigt i mål att allt blir samma - det är i alla fall CF och SD i ett antal storlekar kvar.

Skrivet av pv2b:

Apple lär inte tillverka en specifik version av sina telefoner bara för EU, så i praktiken blir nog USB-C globalt hos Apple oavsett vad USA gör.

Men på det här sättet kan ju iaf amerikanska politiker se lite handelskraftiga ut.

Ingen politiker har gjort ett jävla dugg. Tre politiker i senaten har skrivit ett brev till en minister. Hade de velat få något gjort så hade de lagt ett lagförslag. Jag tror precis som du att USB-C kommer att bli de facto-standard nu, och det här är bara ett gång mediekåta senatorer som vill ta lite cred för det.

Skrivet av Durkadur:

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Detta! Det största felet med EU-standarden är att den bara siktar in sig på "big tech" som EU har en hateboner för för tillfället. Skit i att avgränsa till produktkategorier: Om något laddas med mellan 5 och 20V och en ström som går att hantera med USB-C så SKALL de använda USB-C. Rakapparater har jag också stört mig på.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu är väl tanken med USB PD bra, dock rör ju tyvärr branschen och USB organisationen till saker i vanlig ordning. Det gör att detta är väldigt rörigt just nu för vanliga konsumenter.

Man kan väl hoppas att det på lite sikt ska fungera bättre (när standarden "sätter sig").

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Min enkla snabb-analys är att det öppnar dörren ytterligare för import av 3djepart-laddare som kommer skapa fler olyckor/bränder i hemmen och bilarna?

På vilket sätt?

Jag förstår argumentet, jag har bara svårt att se hur det skulle förändra något (jämfört med idag)...

Problemet är snarare att Elsäkerhetsverket behöver mer mandat att stoppa farliga enheter som importeras grått, det gäller oavsett kontakt som sitter i änden...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
AKA AudioBamse

Det är bra anser jag, det som på riktigt skadar miljön är alla miljontals onödiga skräpprodukter som tillverkas och sedan slängs. Om man kan dra ner på det så vore det mycket bra.

Efter att (om) man infört USB Type-C som standard så ska man egentligen också införa en hög avgift på att köpa laddare så det verkligen känns i plånboken. En laddare som passar till allt ska du också behålla i många många år till dina prylar, inget som du bara slarvar bort eller köper nytt hur som helst.

Permalänk
Medlem

Skräll Demokraterna

Visa signatur

7800X3D
4090 G OC

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå kärleken för just USB-C vad är det den har som andra saknar?
Tror inte att någon av mina datorer har någon C-port alls, det närmaste är min iPhone som har C-hane i bortre änden men den har Apples egen kontakt mot själva telefonen.
Vad var det för fel på Mini och Micro som nästan alla utom Apple använde sig av fram till igår typ
Och på samma sätt som Mini blev ersatt av Micro och nu C ersätter Micro, vad är oddsen för att vi kommer vara nöjda nu och inte kommer uppfinna ett nytt gränssnitt om något år som får C-kontakten att kännas som stenålder och alla vill att det ska bli standard med den nya supersnabba "USB-X"?

Permalänk
Skrivet av AudioBase:

Det är bra anser jag, det som på riktigt skadar miljön är alla miljontals onödiga skräpprodukter som tillverkas och sedan slängs. Om man kan dra ner på det så vore det mycket bra.

Efter att (om) man infört USB Type-C som standard så ska man egentligen också införa en hög avgift på att köpa laddare så det verkligen känns i plånboken. En laddare som passar till allt ska du också behålla i många många år till dina prylar, inget som du bara slarvar bort eller köper nytt hur som helst.

Vi har redan en avgift som heter moms som minskar konsumtionen.

När det gäller laddare så ser jag inget speciellt emot dessa jämför emot andra saker som cykelpumpar, skiftnycklar, fotbollar, trädgårdsmöbler, grillar etc.
Folk köper, slavar bort eller vanvårdar. Istället för extra skatt på allt som man kan komma på, så inför lägre skatt på miljövänliga alternativ.

När man pratar om mobiltelefon så har vi gått från tider då folk hade portabel kassettspelare, ofta ej laddbara batterier, bärbara spelkonsoler, ficklampor, kameror och annat. Till att endast ha en mobiltelefon. Det blir ju mycket mer miljövänligt att folk endast har en pryl istället för så många.

Permalänk
Skrivet av Stan Carley:

Har svårt att förstå kärleken för just USB-C vad är det den har som andra saknar?
Tror inte att någon av mina datorer har någon C-port alls, det närmaste är min iPhone som har C-hane i bortre änden men den har Apples egen kontakt mot själva telefonen.
Vad var det för fel på Mini och Micro som nästan alla utom Apple använde sig av fram till igår typ

För att man minskar ner på kabelbunten som man behöver ha med sig. Det är det stora med usb c. Varför den är bättre än micro är lite bättre kvalite och vändbar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Har svårt att förstå kärleken för just USB-C vad är det den har som andra saknar?
Tror inte att någon av mina datorer har någon C-port alls, det närmaste är min iPhone som har C-hane i bortre änden men den har Apples egen kontakt mot själva telefonen.
Vad var det för fel på Mini och Micro som nästan alla utom Apple använde sig av fram till igår typ
Och på samma sätt som Mini blev ersatt av Micro och nu C ersätter Micro, vad är oddsen för att vi kommer vara nöjda nu och inte kommer uppfinna ett nytt gränssnitt om något år som får C-kontakten att kännas som stenålder och alla vill att det ska bli standard med den nya supersnabba "USB-X"?

För den används i fler ställen.
T.ex. jag behöver inte längre en laddare för headset, laptop och telefon. Tar bara med mig min powerbrick till datorn och allt annat kan använda den. Glömde laddaren senast jag skulle till föräldrarna men var bara att använda usb-c skärmkabeln då skärmen (och kabeln då) stödde att ladda med. Om nu allt i ens närhet är usb-c så hade jag inte längre haft behovet att ens släpa med mig reserv.
Slipper tänka på att ta med mig laddaren till min lenovo dator till jobbet för det ligger usb-c laddare överallt....oavsett om app utvecklarna sitter på macbooks eller produktion på DELL. Det bara fungerar.
Sen finns det otydligheter i märkning som förvirrar....men det är inte ett problem med kabeln mer att den gör mycket och märkning från både specare och tillverkare är värdelös även om det börjar bli bättre.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Jag gillar Usb C mer än tidigare standarder. Felet som har kommit på min telefon efter 3 års användning är att det samlas smuts i botten på uttaget i telefonen, enkelt åtgärdat och fungerar som ny igen.

Så inga tendenser ännu av slitage trots daglig laddning i över 3 år, till skillnad ifrån tidigare standarder där jag gav upp telefonen när uttaget blev slitet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Alltså, har eltandborste, 2 trimmers, 2 rakapparater. Ingen kabel passar ngt annat trots att flera är philips.

Lite magiskt att bara forcera det på mobiltelefoner men man kan väl inte begära för mycket från politiker. Det är de hårdaste orden jag vågar använda på detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

För den används i fler ställen.
T.ex. jag behöver inte längre en laddare för headset, laptop och telefon. Tar bara med mig min powerbrick till datorn och allt annat kan använda den. Glömde laddaren senast jag skulle till föräldrarna men var bara att använda usb-c skärmkabeln då skärmen (och kabeln då) stödde att ladda med. Om nu allt i ens närhet är usb-c så hade jag inte längre haft behovet att ens släpa med mig reserv.
Slipper tänka på att ta med mig laddaren till min lenovo dator till jobbet för det ligger usb-c laddare överallt....oavsett om app utvecklarna sitter på macbooks eller produktion på DELL. Det bara fungerar.
Sen finns det otydligheter i märkning som förvirrar....men det är inte ett problem med kabeln mer att den gör mycket och märkning från både specare och tillverkare är värdelös även om det börjar bli bättre.

Kanske borde förtydliga, jag har inget emot att man inför en standard, tycker mest det är lite irriterande att den nya standarden gör alla gamla kablar obsoleta. Om nu miljön är det faktiska fokuset så borde rimligtvis Micro blivit standard då alla redan hade det (utom Apple) fram tills att C blev hippt.
Tur att det finns bra adaptrar mellan USB-formaten annars kommer det bli jobbigt när allt ska ha C.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stan Carley:

Har svårt att förstå kärleken för just USB-C vad är det den har som andra saknar?
Tror inte att någon av mina datorer har någon C-port alls, det närmaste är min iPhone som har C-hane i bortre änden men den har Apples egen kontakt mot själva telefonen.
Vad var det för fel på Mini och Micro som nästan alla utom Apple använde sig av fram till igår typ
Och på samma sätt som Mini blev ersatt av Micro och nu C ersätter Micro, vad är oddsen för att vi kommer vara nöjda nu och inte kommer uppfinna ett nytt gränssnitt om något år som får C-kontakten att kännas som stenålder och alla vill att det ska bli standard med den nya supersnabba "USB-X"?

Det viktiga är inte själva standarden utan att det är en standard som alla följer. Sen har ju USB C en del fördelar som kontakt betraktat, dels att den är vändbar som Lightning men också att den stöder väldigt mycket, höga hastigheter på dataöverföring och "mycket ström". Sen har den samma kontakt i båda ändar till skillnad från tidigare som hade en A-kontakt i änden mot "host" och en B-kontakt i änden mot enheten man kopplade in.

Anledningen till att man gick från Mini till Micro var ju mycket på grund av hållbarheten. Det kanske inte känns så men Micro är ju specad för typ fem-tio gånger fler in- och ur-kopplingar än Mini. Annars var det ju inga skillnader i överföring eller strömkapacitet egentligen, vilket också namnet är en hint om, de är båda "USB B" liksom. USB C är egentligen det första lyftet på denna nivå sedan USB kom, allt innan har bara varit varianter av USB A respektive B.

Edit: Sen var det inte igår vi använde micro överallt. Jag köpte en Nexus 6p 2015 som hade USB C exempelvis, och sedan dess har jag gått igenom ett antal telefoner som alla haft den kontakten (förutom Iphone förstås) och en uppsjö andra enheter. Dock har jag ju enheter med äldre kontakter också, även en del nyinköpta grejer har ju kvar micro- eller till och med mini-B, men i allmänhet dominerar ju USB C bland de flesta enheter nu.

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När man pratar om mobiltelefon så har vi gått från tider då folk hade portabel kassettspelare, ofta ej laddbara batterier, bärbara spelkonsoler, ficklampor, kameror och annat. Till att endast ha en mobiltelefon. Det blir ju mycket mer miljövänligt att folk endast har en pryl istället för så många.

Ja det är mycket bra, framtida teknik kan vara lösningen när man tänker i miljöperpektiv, som du nämnde så har man redan kommit en god bit på vägen dit genom att ha allt i ett. Nästa steg är att bli bättre på återvinning och kanske rent av en helt ny typ av material istället för plast som bara förmultnas i skogen om du kastar den där, samma när det gäller kretsar, det tisslas och tasslas redan lite om "biologiska datorer", men vi får se hur det går med den saken.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

När det gäller laddare så ser jag inget speciellt emot dessa jämför emot andra saker som cykelpumpar, skiftnycklar, fotbollar, trädgårdsmöbler, grillar etc.
Folk köper, slavar bort eller vanvårdar. Istället för extra skatt på allt som man kan komma på, så inför lägre skatt på miljövänliga alternativ.

Ja du kanske har rätt, min idé var bara en tanke. Jag är höger / tror på fri marknad och individuell frihet så jag är egentligen emot höga skatter, men jag vägrar samtidigt bli ideologiskt blind, man ska ha sunt förnuft också och göra det som ibland krävs oavsett om det anses vara vänster eller höger, speciellt när det gäller viktiga saker som miljö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Semjonov:

Alltså, har eltandborste, 2 trimmers, 2 rakapparater. Ingen kabel passar ngt annat trots att flera är philips.

Lite magiskt att bara forcera det på mobiltelefoner men man kan väl inte begära för mycket från politiker. Det är de hårdaste orden jag vågar använda på detta forum.

Verkar som man sliter ut laddarna oftare på telefoner än trimmers. Jag kan tänka mig att det inte är ofta som du fått byta laddare på någon av dem?

Men ja, man borde kunna standardisera där också. Förr i tiden var det så iaf att de olika transformatorerna levererade olika volt och liknande. Till trimmers och så. Kanske en del av det.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Bra. Vore ju knasigt om tillverkarna skulle behöva ha olika portar för olika marknader. Så att USA följer efter är bra. Sedan är det väl en större och viktigare marknad än EU också så om även de har krav på USB-C som standard så finns det goda möjligheter att det blir en global standard så detta är mycket positivt. Tillverkare som tycker de är snöflingor kan dra åt helvete

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte varför prylar inte kan ha en inbyggd laddare så man kan sätta prylen direkt i väggen, alternativt en ordinarie förlängningskabel.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Jag hade velat att man gick ännu längre och hade USB-C som standard även till andra mindre apparater som t.ex. rakapparater. Jag har 3 rakapparater, alla med olika laddare och det värsta är att de är från samma tillverkare. Så tillverkarna har lyckas inte ens hålla en standard för sina egna produkter. Det är ett smärre vansinne.

Skrivet av Semjonov:

Alltså, har eltandborste, 2 trimmers, 2 rakapparater. Ingen kabel passar ngt annat trots att flera är philips.

Lite magiskt att bara forcera det på mobiltelefoner men man kan väl inte begära för mycket från politiker. Det är de hårdaste orden jag vågar använda på detta forum.

Kan inte mer än hålla med, en stor anledning till att jag numer bara kör Braun på allt detta, de har samma uttag på allt, inklusive reseetuiet till eltandborsten.

Permalänk
Medlem

Tänk om denna lagstiftning trädde i kraft 20 år sen, fast med micro usb eller nåt annat och förhindrat utvecklingen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag förstår inte varför prylar inte kan ha en inbyggd laddare så man kan sätta prylen direkt i väggen, alternativt en ordinarie förlängningskabel.

Det hade förstås inneburit ganska mycket större enheter. Apples laddare/adapter är en av de minsta men även den lär ju öka volymen på exempelvis en telefon, om den skulle vara inbyggd i den, med minst 30%.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag hellre sett en magnetisk variant för att minska elskrot till följd av snubbling över kablar eller slitage. Det här beslutet låser in och terminerar för gott all utveckling på området. Tycker det är helt fel att i kapitalistiska stater på detta sätt "välja" en vinnare. Som Kina fast tvärtom, dvs laddkontakter för elbilar utvecklas av staten, sjukhus drivs av staten, vägar drivs av staten men småelektronik utvecklas av kapitalism, ren och skär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kan inte mer än hålla med, en stor anledning till att jag numer bara kör Braun på allt detta, de har samma uttag på allt, inklusive reseetuiet till eltandborsten.

Aldrig noterat det, får "hoppas" allt går sönder samtidigt och gå all in på Braun....eller att det plötslig är usb-c på allt...=)

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av Ryssfemma:

Tänk om denna lagstiftning trädde i kraft 20 år sen, fast med micro usb eller nåt annat och förhindrat utvecklingen.

Kanske finns en mening med att lagstiftningen kommer nu? Man kanske anser att laddtekniken har blivit så bra att det räcker.

Men dem orden kanske får ätas upp om ytterligare 20 år