Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon uträkning på om det är värt att fri-rulla gentemot första nivån av bromsning eller fortsatt farthållare?

Satt med lite räckviddsångest igår på väg hem från Stockholm, men det avhjälptes ganska bra när jag kunde rulla typ 2km i 110-115kmh efter Kolmården, ned mot Norrköping. Testade i en kortare men brantare backe och även med första nivån av bromsning så är jag snabbt under motorvägshastighet med min Hyundai Ioniq.

Delar din uppfattning, även första läget av regen gör att man snabbt sjunker under tillåten hastighet och behöver accelerera i nedförsbacke i stället rulla fritt.

Skrivet av Hyperspam:

Har plöjt 1000 mil i vår nu och regen på lägsta (1) ger definitivt bästa ekonomi. Körde auto ett tag vilket är trevligt i stadskörning, men undrade varför snittförbrukningen helt plötsligt aldrig gick under 18 kWh/100 km. På läge 1 kör vi mellan 15-16 kWh/100 km, rekordet är 14,7.

Vill man motorbromsa hårdare och inte orkar röra på foten kan man alltid hålla inne vänster paddel.

Upplever också att man kan köra snålare utan regen, så länge man inte åker i väldigt kuperad terräng så gör regen ingenting ändå. Tycker bilen rullar "lättare" rakt fram med regen på 0. Tror jag brukar köra genomsnitt på strax under 15 kWh/100km på en laddning med E-niron.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon uträkning på om det är värt att fri-rulla gentemot första nivån av bromsning eller fortsatt farthållare?

Satt med lite räckviddsångest igår på väg hem från Stockholm, men det avhjälptes ganska bra när jag kunde rulla typ 2km i 110-115kmh efter Kolmården, ned mot Norrköping. Testade i en kortare men brantare backe och även med första nivån av bromsning så är jag snabbt under motorvägshastighet med min Hyundai Ioniq.

Har läst på ett antal ställe att frirullning är alltid bästa sättet och att regenerering aldrig kan komma upp i samma nivå, det brukar även hänvisas till termodynamikens andra huvudsats gällande detta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Termodynamikens_andra_huvudsats

Nu har jag inte fått min elbil ännu så det är lite svårt att bilda sig en egen uppfattning, men jag upplever med min phev att det är bättre att frirulla längre än att hålla hastigheten och bromsa kraftigare (regenerera mer) när jag skall sakta in.
Läste någon som beskrev det som att det mest ekonomiska körsättet är att trycka på gasen så lite/kort tid som möjligt eftersom regenereringen aldrig kan kompensera för tiden du gasar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Sålde min diesel förra veckan. Får leverans av min Peugeot e208 v.27, tyvärr är man i Grekland då.
Men det känns skönt, speciellt nu med skenande dieselpriser.

Vart det en gt eller vilken variant och vilken färg?

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Vart det en gt eller vilken variant och vilken färg?

GT och svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Delar din uppfattning, även första läget av regen gör att man snabbt sjunker under tillåten hastighet och behöver accelerera i nedförsbacke i stället rulla fritt.

Upplever också att man kan köra snålare utan regen, så länge man inte åker i väldigt kuperad terräng så gör regen ingenting ändå. Tycker bilen rullar "lättare" rakt fram med regen på 0. Tror jag brukar köra genomsnitt på strax under 15 kWh/100km på en laddning med E-niron.

I samband med att åka nerför och uppför backar så kör jag adaptiv farthållare och då regenerar den ju om den ska hålla sig inom hastigheten i nerförsbacke så det där sköts ju själv.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hyperspam:

Har plöjt 1000 mil i vår nu och regen på lägsta (1) ger definitivt bästa ekonomi. Körde auto ett tag vilket är trevligt i stadskörning, men undrade varför snittförbrukningen helt plötsligt aldrig gick under 18 kWh/100 km. På läge 1 kör vi mellan 15-16 kWh/100 km, rekordet är 14,7.

Vill man motorbromsa hårdare och inte orkar röra på foten kan man alltid hålla inne vänster paddel.

Wow, det var inte illa att ha kört redan 1000 mil i en såpass ny bil.
Tack för inputen, hämtar ut min nästa måndag.

Angående drive mode, är det något du ändrar ofta? Kör du mest i normal eller eco?

Några andra bra tips för en nybliven ev6 ägare?

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Sålde min diesel förra veckan. Får leverans av min Peugeot e208 v.27, tyvärr är man i Grekland då.
Men det känns skönt, speciellt nu med skenande dieselpriser.

Härligt! Grattis!

Vilken färg blev det?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag har inte en EV6:a utan en E-Niro. Men jag kör auto+1 mest hela tiden. +2 inne i stan och ibland 0 när jag kör på 2+1/motorväg då jag gillar att kunna frirulla då.

Några frågor då jag är intresserad av just en KIA/Hyundai (som verkar väldigt trevliga och prisvärda elbilar);

Är regen möjlig att ställa in så kraftig att kan enkelt kan köra med enpedalskörning i vardagen?

Stämmer det att Kia/Hyundai emulerar gamla fossilautomater och har alltid "creep mode"? Eller går det att stänga av så att bilen mer liknar moderna elbilar som stannar när man släpper pedalen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Några frågor då jag är intresserad av just en KIA/Hyundai (som verkar väldigt trevliga och prisvärda elbilar);

Är regen möjlig att ställa in så kraftig att kan enkelt kan köra med enpedalskörning i vardagen?

Stämmer det att Kia/Hyundai emulerar gamla fossilautomater och har alltid "creep mode"? Eller går det att stänga av så att bilen mer liknar moderna elbilar som stannar när man släpper pedalen?

Man kan inte, på E-Niro åtminstone, stanna helt utan att trycka ned bromspedalen, nej. Och har man på högsta regeneringsläget så är det i princip tvärnit när man släpper gaspedalen. Ytterst otrevligt att köra så tycker jag.

Mig veterligen går det inte heller att stänga av "creep mode", vilket hade varit nice!

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

I samband med att åka nerför och uppför backar så kör jag adaptiv farthållare och då regenerar den ju om den ska hålla sig inom hastigheten i nerförsbacke så det där sköts ju själv.

Jag kör inte med adaptiv farthållare till vardags när jag pendlar till jobbet. Jag inbillar mig att det är snålare att ta hjälp i nedförsbacke att komma upp i fart för att sen kunna frirulla en del uppför och kanske gå ner till 85 när man är uppe på krönet på den 100 väg jag åker, förutsatt att det inte är trafik bakom mig vill säga. Känns kontraproduktivt att bromsa i nedförsbacke tycker jag.

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kör inte med adaptiv farthållare till vardags när jag pendlar till jobbet. Jag inbillar mig att det är snålare att ta hjälp i nedförsbacke att komma upp i fart för att sen kunna frirulla en del uppför och kanske gå ner till 85 när man är uppe på krönet på den 100 väg jag åker, förutsatt att det inte är trafik bakom mig vill säga. Känns kontraproduktivt att bromsa i nedförsbacke tycker jag.

Jag gör exakt samma sak

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Man kan inte, på E-Niro åtminstone, stanna helt utan att trycka ned bromspedalen, nej. Mig veterligen går det inte heller att stänga av

Ok, tack för bra info och snabbt svar iaf!

Försökte läsa lite på Kia och Hyundais hemsidor, men hittade inget om det (de flesta andra bilsidor är inte heller så bra på sådant). Detta forum är ju helt enkelt grymt bra!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av fiskebulle:

Finns det någon uträkning på om det är värt att fri-rulla gentemot första nivån av bromsning eller fortsatt farthållare?

Satt med lite räckviddsångest igår på väg hem från Stockholm, men det avhjälptes ganska bra när jag kunde rulla typ 2km i 110-115kmh efter Kolmården, ned mot Norrköping. Testade i en kortare men brantare backe och även med första nivån av bromsning så är jag snabbt under motorvägshastighet med min Hyundai Ioniq.

Skrivet av infigo:

Jag tror själv detta med (starkare) generativ bromsning är en dumhet.
Den är vad jag sett mer ineffektiv än att planera din körning. Bra för folk som alltid använder sina bromsar mycket men för folk som mig som använder bromsen väldigt lite i min ice/el bil också så är frirullningen mer effektiv, eller iaf en svag generativ/motor broms
Tar mer energi att hålla fart i bilen för att sen försöka ta tillbaka den än det är att hålla inte hålla den i fart sista biten, men det kräver mer planering i sin körning.
Vet jag såg en artikel om det, ska se om jag hittar den.

Björn slår hål på myter:

Permalänk
Skrivet av Cove:

Wow, det var inte illa att ha kört redan 1000 mil i en såpass ny bil.
Tack för inputen, hämtar ut min nästa måndag.

Angående drive mode, är det något du ändrar ofta? Kör du mest i normal eller eco?

Några andra bra tips för en nybliven ev6 ägare?

Vi har haft den ett halvår och leasar med 2000 mil, så allt enligt plan än så länge.
Skillnaden i drive modes är inte jättestor. Kör mest på Eco då jag ändå använder farthållaren och "autopilot" vid jobbpendling.
Vad jag har märkt så är skillnaden mellan Eco och Normal mest att klimatanläggningen är något strypt i den tidigare (dock fortfarande tillräcklig). Mellan Normal och Sport så ändras responsen på gaspedal och ratten blir tyngre. Inget körläge verkar påverka hur mycket motoreffekt du får ut, bara hur mycket du måste trycka ned foten för att hitta den.

Ska jag styra och gasa själv sätter jag den i Sport då bilen blir trevligare med tyngre styrning.

Annars är det bästa tipset jag har att låta bli i att starta klimatet via Appen, eller pilla för mycket där överhuvudtaget. Har lyckats få bilen i Zombie-mode ett par gånger när jag har använt appen för att starta värmen, där det sen inte har gått att lägga i "växel" eller att laddkabeln har låsts fast om den har varit inkopplad. Det kanske är något de har åtgärdat på nyare bilar dock.

Grattis förresten, det är en riktigt trevlig bil!

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Haft våran Peugeot e-208 i en vecka nu, beställdes vid årsskiftet. Små men bra ändringar i bilen på MY22. Vi är nöjda med bilen, roligt och känns bra med elbil. Räckvidden är tillräcklig för de allra flesta av våra turer.
Appen och uppdateringsprocessen av bilen lämnar lite att önska dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kör inte med adaptiv farthållare till vardags när jag pendlar till jobbet. Jag inbillar mig att det är snålare att ta hjälp i nedförsbacke att komma upp i fart för att sen kunna frirulla en del uppför och kanske gå ner till 85 när man är uppe på krönet på den 100 väg jag åker, förutsatt att det inte är trafik bakom mig vill säga. Känns kontraproduktivt att bromsa i nedförsbacke tycker jag.

Skrivet av NisseG91:

Jag gör exakt samma sak

Det där är dock väldigt enkelt att kontrollera själv med gaspedalen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Men det är ju motorväg....där räcker lätt motorbroms (eller motsvarighet på el) om man kommer ikapp lastbil som kör om....eller mycket broms om någon lastbil kör om nära inpå...
Skillnaden är ju när man gör större hastighetsförändringar...typ 50-70 väg med rödljus/rondeller. pendlande landsväg 40-90 etc.
Kör jag på motorväg så släpper jag ytterst sällan farthållaren (vanlig, ingen adaptiv). Kanske något +- med 1-4km/h för att matcha flödet bättre...
Om den sitter och bromsar i huvud taget då så är något väldigt fel. Generativ mode ska inte spela roll där. VIlket björn visade

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det där är dock väldigt enkelt att kontrollera själv med gaspedalen.

Japp, man släpper gasen och rullar 😉

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Japp, man släpper gasen och rullar 😉

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Härligt! Grattis!

Vilken färg blev det?

Svart
Kommer säkerligen ångra mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Haft våran Peugeot e-208 i en vecka nu, beställdes vid årsskiftet. Små men bra ändringar i bilen på MY22. Vi är nöjda med bilen, roligt och känns bra med elbil. Räckvidden är tillräcklig för de allra flesta av våra turer.
Appen och uppdateringsprocessen av bilen lämnar lite att önska dock.

Vad är det för små ändringar? Får min v.27, så jag är nyfiken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vad är det för små ändringar? Får min v.27, så jag är nyfiken

Den tydligaste är växelspaken som har blivit helt omgjord, har för mig att säljaren så något mer men kan inte ihåg just nu bara för det. Sedam har räckvidden ökats llite.

Permalänk
Medlem

Har snittat 16,6 sen jag fick min ev6. Kört 350 mil. Rekordet är en resa på ett par mil då kom jag ner i 12,9 🤣 men ingen motorväg då utan max 80 väg. Kör med läge 3 för det mesta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Den tydligaste är växelspaken som har blivit helt omgjord, har för mig att säljaren så något mer men kan inte ihåg just nu bara för det. Sedam har räckvidden ökats llite.

Räckvidden beror nog på nya mjukvaran som kom för 2-3 veckor sedan(la in den själv). Har inte märkt att jag kommer längre än innan men nu kör jag väldigt mycket motorväg 120 kmh får se hur bilen funkar på långfärd nästa vecka.
Bara märkt att det stod lite längre sträcka när bilen var full laddad än innan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Räckvidden beror nog på nya mjukvaran som kom för 2-3 veckor sedan(la in den själv). Har inte märkt att jag kommer längre än innan men nu kör jag väldigt mycket motorväg 120 kmh får se hur bilen funkar på långfärd nästa vecka.
Bara märkt att det stod lite längre sträcka när bilen var full laddad än innan.

Lite andra ändringar än bara mjukvara för 22. Visserligen deras UKsida men bör i alla fall en del av ändringarna bör gälla för alla marknader?

The 2022 Model Year e-208 benefits from an improved electric range as a result of a number of efficiency improvements. An interior humidity sensor located at the top of the windscreen is introduced, while the efficiency of the heat pump has improved, which together heat and cool the interior more effectively, resulting in improved electric range, particularly in winter months. A mechanical development sees the introduction of a new gearbox ratio helping to optimise electric range at higher speeds, particularly on motorway journeys.

Finally, petrol, diesel and electric Active Premium and Allure Premium versions benefit from the fitment of 16” Class A+ tyres, producing a lower rolling resistance and leading to improved efficiency.

https://www.media.stellantis.com/uk-en/peugeot/press/peugeot-...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

De ger ju en rätt sjyst deal där kunderna erbjuds beställa årsmodell 2023, behålla plats i kön och få 30.000 rabatt.
Eller har priset gått upp på 2023 kanske?

Edit: vet inte hur jag missade vad prisökningen blir nåja då var det svinaktigt gjort, lär förlora många köpare på detta.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Skylla på omvärldsläget med komponentbrist och covid 19 att det inte kan producera bilarna för att sedan säga men ni kan beställa en ny för 60.000 mer, jaha men hur var det nu med omvärldsläget, snacka om att pungsparka sina kunder.

Skulle vara intressant att se hur avtalen ser ut mellan kunder och säljare och vad dom stödjer sig på för att säga upp avtalet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Svart
Kommer säkerligen ångra mig.

Svart är alltid snyggt (om än lite repkänsligt ibland)!

Har även sett den i en snygg blå färg som de har (såg kollegas bil i Norge).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MacAllan:

Skylla på omvärldsläget med komponentbrist och covid 19 att det inte kan producera bilarna för att sedan säga men ni kan beställa en ny för 60.000 mer, jaha men hur var det nu med omvärldsläget, snacka om att pungsparka sina kunder.

Skulle vara intressant att se hur avtalen ser ut mellan kunder och säljare och vad dom stödjer sig på för att säga upp avtalet?

Komponentbrist etc gör att de inte hunnit tillverka tillräckligt med bilar innan de börjat gå över till att bygga 2023-modellen som har en bunt med uppdateringar (inkl större batteripaket). Valet det då har är att fortsätta tillverka 2022-modeller eller att växla till att för fullt bygga 2023-modellerna. Inte svårt att se anledningen att de väljer det senare. Tycker inte de motsäger sig. De kommer säkert ändå inte kunna bygga lika många 2023-modeller som de skulle vilja.

Om man hade fått samma miljöbonus så tycker jag 30 000 Kr i rabatt och att få behålla sin plats i kön ändå är en fair deal för en sån uppgradering (IMHO). I-o-med den sänkta miljöbonusen så blir bilen dock ändå 50000 Kr dyrare vilket dock är saftigt. Vet inte vilka marginaler de har på bilen men tycker nog de skulle kunna följa andras exempel och låta kunderna ha kvar det ursprungliga priset och helt enkelt växla över till att ge en 2023-modell för de som väntar. Det skulle gett en bra PR-vinst. Eller varför inte inkludera lite mer extra tillbehör för dessa kunder. Nu blir det negativt för dom som väntat. Antar de räknar med att ingen vågar beställa en annan bil eftersom det är så lång väntetid.

Och som du skriver - lite nyfiken hur avtalet ser ut. Ska faktiskt kolla mitt avtal med Skoda. Aldrig funderat på det.

Det får mig dock fundera hur andra kommer göra? För många som väntar 1 år på en bil kommer ju knappast få 2022-modellen när de levereras 2023? Så då får man väl ta för givet att de automatiskt får den senaste modellen, eller? Länge sen jag köpte bil och aldrig behövt vänta så länge så vet inte hur de normalt gör.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com