Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Skylla på omvärldsläget med komponentbrist och covid 19 att det inte kan producera bilarna för att sedan säga men ni kan beställa en ny för 60.000 mer, jaha men hur var det nu med omvärldsläget, snacka om att pungsparka sina kunder.

Skulle vara intressant att se hur avtalen ser ut mellan kunder och säljare och vad dom stödjer sig på för att säga upp avtalet?

Hmm. Extremt oseriöst och osnyggt hanterat. Kundfientligt agerande. Hade blivit vansinnigt irriterad och arg om jag var lurad på det sättet!

Tänkte testköra en Kona Electric imorgon, men detta får ju mig verkligen att tveka om att våga lägga några beställningar hos Hyundai. Illa.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Cove:

Ni få som lyckats få tag på en ev6:a, vad kör ni för regen level ? byter ni ofta aktivt med paddlarna, eller kör ni mest samma regen level hela tiden?

Och hur tycker ni Auto läget funkar?

Skrivet av Hyperspam:

Har plöjt 1000 mil i vår nu och regen på lägsta (1) ger definitivt bästa ekonomi. Körde auto ett tag vilket är trevligt i stadskörning, men undrade varför snittförbrukningen helt plötsligt aldrig gick under 18 kWh/100 km. På läge 1 kör vi mellan 15-16 kWh/100 km, rekordet är 14,7.

Vill man motorbromsa hårdare och inte orkar röra på foten kan man alltid hålla inne vänster paddel.

Har kört 300 mil drygt snittat prick 17 kWh/100 km alltid använt auto. Men efter att ha läst igenom här får man undersöka lite om 1 är bättre. Dock är ju auto superskönt när det just behövs automatik och man inte har den adaptiva farthållaren igång!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Svart är alltid snyggt (om än lite repkänsligt ibland)!

Har även sett den i en snygg blå färg som de har (såg kollegas bil i Norge).

Jag har den blå och den är snygg ville inte ha en senapsgul.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Hedersmedlem

Finns det något mer frustrerande än att möta bilen man beställt om och om igen och man vet man måste vänta flera månader :). Börjat se fler och fler Enyaq iV 80 i Artic Silver Metallic och måste säga den är riktigt snygg i verkligheten. Tekniskt sätt är det inte mer än 1 1/2 månad kvar nu men man vet ju aldrig om de håller leveranstiden.

Insåg jag lagt ner mer än 4000 kr förra månaden på bensin och ska i månadsskiftet upp till Leksand fram och tillbaka på fotbollscup vilket kommer kosta ännu mer i bensin. Kan inte vänta på att slippa den kostnaden (ja, jag vet - bilen är i sig dyrare så för den summan så kunde jag köpa mkt bensin). Sen nästa år blir det solceller så man kan utnyttja solen till viss del för laddning. Bilen står hemma på dagarna så kommer kunna utnyttja eventuell överskott som cellerna genererar.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Om regen gör skillnad beror nog mest på vad man har för körstil. Kör med och tvärnitar vid stopp gör det varken till eller från. Och om man släpper gasen för att sedan gasa upp igen utan att trafiken föranleder det, då bränner man energi i onödan vs frirull.

Alternativet till regen på gaspedalen är ju att trycka lätt på bromsen. Kör man många olika bilar blir det kanske mer förvirrande med regen. Tycker nästan det är äckligt när bilen (vanlig bensinare) frirullar när man släpper gasen nu när man är van vid Kias regen nivå 2.

Trafiksäkerheten kanske blir sämre eftersom man inte flyttar foten till bromsen när man behöver sakta in? Kanske är värre om man tar körkort på och kör el i början än som vi som lärde oss köra fossilt? Alltså i vilka situationer som man flyttar foten till bromsen.

Jag kör alltid (adaptiv)farthållare på större vägar. Så då spelar ju regen ingen roll, för ikonen försvinner ju när man lägger i farthållaren. Då hänger det ju mer på hur det adaptiva är programmerat och hur elak du är mot den. Kommer du i ifatt en som kör 90 när du kör 130 så kommer den att använda skivorna eller krockar du.

Permalänk
Medlem

Undra om det drabbar oss (Mig!) också som beställt deras Kona, är redan flera månader försenad på en som jag beställde i vintras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kryll:

Undra om det drabbar oss (Mig!) också som beställt deras Kona, är redan flera månader försenad på en som jag beställde i vintras.

Väntar också på en Kona, skulle först kommit i maj, sen augusti, men nu vet jag inte mer än att det förmodligen blir senare.

Pratade med bilhandlaren förra veckan när det kom ut att de ställt in produktionen av Ionic 5, men de byggs på olika fabriker så kan trodde inte det skulle påverka (fast de säger väl det oavsett ).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Komponentbrist etc gör att de inte hunnit tillverka tillräckligt med bilar innan de börjat gå över till att bygga 2023-modellen som har en bunt med uppdateringar (inkl större batteripaket). Valet det då har är att fortsätta tillverka 2022-modeller eller att växla till att för fullt bygga 2023-modellerna. Inte svårt att se anledningen att de väljer det senare. Tycker inte de motsäger sig. De kommer säkert ändå inte kunna bygga lika många 2023-modeller som de skulle vilja.

Om man hade fått samma miljöbonus så tycker jag 30 000 Kr i rabatt och att få behålla sin plats i kön ändå är en fair deal för en sån uppgradering (IMHO). I-o-med den sänkta miljöbonusen så blir bilen dock ändå 50000 Kr dyrare vilket dock är saftigt. Vet inte vilka marginaler de har på bilen men tycker nog de skulle kunna följa andras exempel och låta kunderna ha kvar det ursprungliga priset och helt enkelt växla över till att ge en 2023-modell för de som väntar. Det skulle gett en bra PR-vinst. Eller varför inte inkludera lite mer extra tillbehör för dessa kunder. Nu blir det negativt för dom som väntat. Antar de räknar med att ingen vågar beställa en annan bil eftersom det är så lång väntetid.

Och som du skriver - lite nyfiken hur avtalet ser ut. Ska faktiskt kolla mitt avtal med Skoda. Aldrig funderat på det.

Det får mig dock fundera hur andra kommer göra? För många som väntar 1 år på en bil kommer ju knappast få 2022-modellen när de levereras 2023? Så då får man väl ta för givet att de automatiskt får den senaste modellen, eller? Länge sen jag köpte bil och aldrig behövt vänta så länge så vet inte hur de normalt gör.

Som du själv skriver, varför inte låta kunderna automatiskt få en MY23 som dom flesta andra tillverkarna gör.
Är där stora förändringar så blir inte förlusten speciellt stor för tillverkaren men goodwill poängen blir enorma.

Finns det ingen klausul som stödjer detta så hoppas jag någon går vidare med det.

Ögnade igenom mitt eget avtal och det enda jag kan hitta om att säljaren inte behöver leverera är enligt 12 § Konsumentköplagen, men det faller iom dom kan leverera MY23 som jag ser det.

Permalänk

Har en fundering angående EV6 och baksätet. Har inställt att bilen ska låsa dörrarna när man kör eftersom den lille har försökt öppna dörren en gång för länge sen men känns tryggare att ha dom låsta under färden. Detta fungerar utmärkt i vår Xceed. Men i EV6an har jag märkt att dörrarna bak inte låser upp sig så barnen kan öppna dörrarna när vi stannat heller. Ikväll lyckades jag inte ens få upp dörrarna bak inifrån av att stänga av bilen helt eller trycka på lås upp på dörren fram. Slutade med att jag fick gå ut och öppna dörren utifrån tillslut. Hur fixar man detta eller är det nått fel på låset?

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har en fundering angående EV6 och baksätet. Har inställt att bilen ska låsa dörrarna när man kör eftersom den lille har försökt öppna dörren en gång för länge sen men känns tryggare att ha dom låsta under färden. Detta fungerar utmärkt i vår Xceed. Men i EV6an har jag märkt att dörrarna bak inte låser upp sig så barnen kan öppna dörrarna när vi stannat heller. Ikväll lyckades jag inte ens få upp dörrarna bak inifrån av att stänga av bilen helt eller trycka på lås upp på dörren fram. Slutade med att jag fick gå ut och öppna dörren utifrån tillslut. Hur fixar man detta eller är det nått fel på låset?

Låter som att du satt på barnlåset och det ska bara gå att öppna från utsidan. Om det finns någon inställning för att göra det du beskriver vet jag inte.

Permalänk
Skrivet av megaman01:

Har en fundering angående EV6 och baksätet. Har inställt att bilen ska låsa dörrarna när man kör eftersom den lille har försökt öppna dörren en gång för länge sen men känns tryggare att ha dom låsta under färden. Detta fungerar utmärkt i vår Xceed. Men i EV6an har jag märkt att dörrarna bak inte låser upp sig så barnen kan öppna dörrarna när vi stannat heller. Ikväll lyckades jag inte ens få upp dörrarna bak inifrån av att stänga av bilen helt eller trycka på lås upp på dörren fram. Slutade med att jag fick gå ut och öppna dörren utifrån tillslut. Hur fixar man detta eller är det nått fel på låset?

Hej,
Minns att vi hade något liknande bekymmer efter att vårt barn började öppna dörrarna, men om man har som rutin att alltid lägga i Park innan man stänger av bilen så verkar problemet inte uppstå. Dvs. dörrarna låses upp när man växlar till P med bilen på.

Visa signatur

Dator

Permalänk
Medlem

Provkörde Toyota bz4x idag! Man ser ju förarskärmen ovanför ratten så var lite skeptisk då jag inte var jätteförtjust i det i Peugeot. Men tyckte det fungerade bra. Hela bilen kändes faktiskt bra, inga större klagomål. Kändes trevlig och gedigen. Sköna stolar och komfoten kändes bra. Lite bullrig på E4 i 120 kanske men inget överdrivet. Stort bagage, men äts upp av det sluttande taket. Baksätet var stort med gott om plats, ca 1,5 finger upp till tak, jag är 180cm. Benutrymme var bra. Inget riktigt enpedalsläge, vilket jag saknade. Det finns creep mode dock mwn inbromsningen är rätt mjuk så man får planera körningen mer.

Tycker inte designen på bilen är så snygg men det är ju individuellt. Jag tror att dom som köper bilen kommer bli nöjda Var som sagt bara en 30min provkörning så det är endast en första uppfattning jag fått!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Provkörde Toyota bz4x idag! Man ser ju försrskärmen ovanför ratten så var lite skeptisk då jag inte var jätteförtjust i det i Peugeot. Men tyckte det fungerade bra. Hela bilen kändes faktiskt bra, inga större klagomål. Kändes trevlig och gedigen. Sköna stolar och komfoten kändes bra. Lite bullrig på E4 i 120 kanske men inget överdrivet. Stort bagage, men äts upp av det sluttande taket. Baksätet var stort med gott om plats, ca 1,5 finger upp till tak, jag är 180cm. Benutrymme var bra. Inget riktigt enpedalsläge, vilket jag saknade. Det finns creep mode dock mwn inbromsningen är rätt mjuk så man får planera körningen mer.

Tycker inte designen på bilen är så snygg men det är ju individuellt. Jag tror att dom som köper bilen kommer bli nöjda Var som sagt bara en 30min provkörning så det är endast en första uppfattning jag fått!

Trevligt, det här är en bil jag är intresserad av att höra lite mer om då toyota tenderar bygga (om än rätt tråkiga) stabila bilar Tackar för bra sammanfattning!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Även jag körde Toyotas bZ4X förra vecka. Trevlig bil. Har inte kört så många elbilar.
Slutade med att farsan beställde en. Han gillar Toyota då han har haft bäst erfarenhet av deras bilar bland hans tidigare bilar. Lite tråkigt att det verkar vara 6.6kW laddning när man kör hemma om jag förstod det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbullen:

Trevligt, det här är en bil jag är intresserad av att höra lite mer om då toyota tenderar bygga (om än rätt tråkiga) stabila bilar Tackar för bra sammanfattning!

Var också intresserad av Toyota/Subarun men det intresset svalnade ganska mycket när jag hörde om laddhastigheterna.

Inte ens 150kw

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Jag har den blå och den är snygg ville inte ha en senapsgul.

Jag var också inne på den blåa, men två grannar i området har den blåa i ICE-modellen, så då ville jag inte beblanda mig med dom

Permalänk
Medlem
Skrivet av ubq8reJBwn2B:

Även jag körde Toyotas bZ4X förra vecka. Trevlig bil. Har inte kört så många elbilar.
Slutade med att farsan beställde en. Han gillar Toyota då han har haft bäst erfarenhet av deras bilar bland hans tidigare bilar. Lite tråkigt att det verkar vara 6.6kW laddning när man kör hemma om jag förstod det rätt.

Ja men fick info om att alla vi får kommer att klara av 11 kW trefas.

Skrivet av fiskebulle:

Var också intresserad av Toyota/Subarun men det intresset svalnade ganska mycket när jag hörde om laddhastigheterna.

<Uppladdad bildlänk>

Inte ens 150kw

Det här gäller för en version som är amerika endast. Står (USA) i titeln på den grafen.

Våran får ett annat batteri som klarar 150 kW.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Nya däck å fälg samt tagit bort mustaschen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nya däck å fälg samt tagit bort mustaschen!

<Uppladdad bildlänk>

Har du moddat grillen till samma som GTn dvs kolfiber ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ja men fick info om att alla vi får kommer att klara av 11 kW trefas.

Det här gäller för en version som är amerika endast. Står (USA) i titeln på den grafen.

Våran får ett annat batteri som klarar 150 kW.

Grymt. Planerad leverans blev januari 2023. Segt att man får mindre subvention/miljöpremie, men bättre än inget

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Har du moddat grillen till samma som GTn dvs kolfiber ?

Nä, vanlig foliering för 1200 spänn! Klart värt pengarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nya däck å fälg samt tagit bort mustaschen!

<Uppladdad bildlänk>

Najs med svarta fälgar!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nä, vanlig foliering för 1200 spänn! Klart värt pengarna

Men Chippen om du vill att den ska likna en GT, varför inte köpa en GT istället och spara besväret ? 😉

Men snyggt blev det !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Provkörde Toyota bz4x idag! Man ser ju förarskärmen ovanför ratten så var lite skeptisk då jag inte var jätteförtjust i det i Peugeot. Men tyckte det fungerade bra. Hela bilen kändes faktiskt bra, inga större klagomål. Kändes trevlig och gedigen. Sköna stolar och komfoten kändes bra. Lite bullrig på E4 i 120 kanske men inget överdrivet. Stort bagage, men äts upp av det sluttande taket. Baksätet var stort med gott om plats, ca 1,5 finger upp till tak, jag är 180cm. Benutrymme var bra. Inget riktigt enpedalsläge, vilket jag saknade. Det finns creep mode dock mwn inbromsningen är rätt mjuk så man får planera körningen mer.

Tycker inte designen på bilen är så snygg men det är ju individuellt. Jag tror att dom som köper bilen kommer bli nöjda Var som sagt bara en 30min provkörning så det är endast en första uppfattning jag fått!

Kul!

Toyota har verkligen inte varit tidiga med rena elbilar, och då de är världens största biltillverkare så är det kul att de äntligen har börjat (om än med hjälp av Subarus elplattform, och teknik från kinesiska batteriexperter). Verkligen på tiden som sagt!

Tyvärr för Toyota så har ju inte de andra stora globala biltillverkarna sovit under tiden. Vi vet ju att Toyota är duktiga på att montera bilar, men hann du testa något runt hur bra den elektriska drivlinan var?

Skulle vara intressant att veta hur den står sig med räckvidd, energiförbrukning och laddeffekt jämfört med modeller hos stora konkurrenter som VAG, Hyundai/Kia, Ford, mflr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kul!

Toyota har verkligen inte varit tidiga med rena elbilar, och då de är världens största biltillverkare så är det kul att de äntligen har börjat (om än med hjälp av Subarus elplattform, och teknik från kinesiska batteriexperter). Verkligen på tiden som sagt!

Tyvärr för Toyota så har ju inte de andra stora globala biltillverkarna sovit under tiden. Vi vet ju att Toyota är duktiga på att montera bilar, men hann du testa något runt hur bra den elektriska drivlinan var?

Skulle vara intressant att veta hur den står sig med räckvidd, energiförbrukning och laddeffekt jämfört med modeller hos stora konkurrenter som VAG, Hyundai/Kia, Ford, mflr.

Defintionsfråga, den första Mirai kom 2014. De har väl tillverket några tusen om året.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daniel75:

Men Chippen om du vill att den ska likna en GT, varför inte köpa en GT istället och spara besväret ? 😉

Men snyggt blev det !

För att det här blev avsevärt mycket billigare, en budget-GT

Skrivet av martinot:

Kul!

Toyota har verkligen inte varit tidiga med rena elbilar, och då de är världens största biltillverkare så är det kul att de äntligen har börjat (om än med hjälp av Subarus elplattform, och teknik från kinesiska batteriexperter). Verkligen på tiden som sagt!

Tyvärr för Toyota så har ju inte de andra stora globala biltillverkarna sovit under tiden. Vi vet ju att Toyota är duktiga på att montera bilar, men hann du testa något runt hur bra den elektriska drivlinan var?

Skulle vara intressant att veta hur den står sig med räckvidd, energiförbrukning och laddeffekt jämfört med modeller hos stora konkurrenter som VAG, Hyundai/Kia, Ford, mflr.

Ingenting sånt var ens på kartan när jag fick 30 min med bilen och ville filma lite också. Vore ju superkul att testa hela den biten och ska försöka få en pressbil från Toyota sen. Men lär ju knappast vara först i kön för en sådan!

Skrivet av ztenlund:

Defintionsfråga, den första Mirai kom 2014. De har väl tillverket några tusen om året.

Mirai är väl inte en elbil? Han sa ju elbil specifikt, inte miljöbil.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Mirai är väl inte en elbil? Han sa ju elbil specifikt, inte miljöbil.

Bränslecellen driver en elmotor, och likt sina hybrider finns det ett batteri för att lagra energi. Definitionsfråga, men det finns ingen förbränningsmotor i bilen, bara elmotor.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Choffe:

Bränslecellen driver en elmotor, och likt sina hybrider finns det ett batteri för att lagra energi. Definitionsfråga, men det finns ingen förbränningsmotor i bilen, bara elmotor.

Förvisso, men det brukar ju benämnas som vätgasbil eller bränslecellsbil. Jag upplevde det som rätt tydligt vad Martinot menade med sin kommentar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Förvisso, men det brukar ju benämnas som vätgasbil eller bränslecellsbil. Jag upplevde det som rätt tydligt vad Martinot menade med sin kommentar.

Tycker samtidigt att det är ett relevant inlägg, då det ifrågasattes vad de kunde om elektriska drivlinor. Med alla år av hybridteknik och sedan vätgasbilar så vill jag nog tro att det finns gott om kunskap på Toyota-kontoret. Så jag tycker det är tydligt varför ztenlunds inlägg kommer.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Låter som att du satt på barnlåset och det ska bara gå att öppna från utsidan. Om det finns någon inställning för att göra det du beskriver vet jag inte.

Skrivet av Hyperspam:

Hej,
Minns att vi hade något liknande bekymmer efter att vårt barn började öppna dörrarna, men om man har som rutin att alltid lägga i Park innan man stänger av bilen så verkar problemet inte uppstå. Dvs. dörrarna låses upp när man växlar till P med bilen på.

Ja jag får kolla när bilen är klar hos Ditec innan midsommar. Vet att en del bilar har nått läge fysiskt på dörren man kan ställa om nån varit där och pillat.
Som det verkar nu går den inte att öppna inifrån oavsett läge när den väl låsts under färden.

Annars får jag kolla med Kia så inget är sönder redan.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb