Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Snabbkoll: Vad tycker du om EU:s lag om laddning med USB Type-C?

Permalänk

Måste säga att jag inte har jättemycket emot USB-C: Använder det för båda mina laptops, och det är vad mina mobilladdare presenterar utåt, varpå kabeln sen konverterar till Lightning för telefonen och min gamla iPad. Lightning funkade bra för vad den gjorde, men jag är lite trött på att ha separata kablar till "några" enheter.

Det vissa klagar på med brandrisk eller liknande i USB-C ser jag som rätt mycket av ett ickeproblem: (Visst) kortslutningsskydd och förhandling om strömriktning/-styrka är inbyggt i standarden, så köper man inte skitkablar som inte följer spec bör det helt enkelt inte gå ut ström med relevant effekt i en skadad kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Jag tycker USB-C är en rörig standard generellt men om man bara ser det som en "laddkontakt" så kan jag köpa att man jobbar för att det ska bli standard.
Jag hade även sett att man gick lite längre och samtidigt skapade en ny märkning och central kontrollinstans för denna typen av produkter så att vi vet att själva laddaren håller måttet och på så sätt minska spridningen av dåligt konstruerade billiga skitladdare som riskerar att starta bränder eller skada enheten som ska laddas.

På elprodukter kan du hitta ett stort S på. Hittar du ett så vet du om att denna produkt har blivit testad. https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Inaktiv

Företagare bör själva få välja hur deras produkter ska laddas. Detta är en kränkning på våra friheter, och dessutom helt utan skäl.

Ytterligare ett sätt för CCP att k@#%* oss totalt. Gissa vilka som tjänar mest pengar på detta.

Permalänk
Medlem

https://en.wikipedia.org/wiki/Common_external_power_supply

Började som en standardiserad specifikation för micro-usb och sen vidare till c så idén om att inget mer kommer uppfinnas är motbevisad. Jag har också använt en hel hög av tillverkarnas egna innovationer innan du styrdes upp. Alla sög milt sagt med möjligt undantag för Apples lightning men den krävde också en mikroprocessor i kabeln så så fantastisk skulle jag inte säga att den är/var.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk

Själva standarden är bra men skulle absolut inte vilja ha usb c på tangentbord eller datormöss 😅 Men det blir väl krav på usb typ c även där??!! :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elan Krieger:

Själva standarden är bra men skulle absolut inte vilja ha usb c på tangentbord eller datormöss 😅 Men det blir väl krav på usb typ c även där??!! :/

Varför inte det? Just nu har jag 2 stk laddsladdar från min dator på skrivbordet - en med usb-c som jag använder till telefonen (android) och en usb-mini som jag använder för att ladda tangentbord/mus.

Fan va nice det vore med endast en sladd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mörksuggan:

På elprodukter kan du hitta ett stort S på. Hittar du ett så vet du om att denna produkt har blivit testad. https://www.intertek.se/produktcertifiering/s-market/

Det är absolut en bra märkning om än frivillig och en märkning som få känner till idag.
Hade önskat att det blev reglerat så att det varit krav på S märkning för att få ta in och sälja produkter inom EU.

Läkemedelsindustrin hade säkerligen också hurrat då dom fått sälja än mer antidepressiva läkemedel till alla Ullared och Wishpundare som inte kunnat fynda elektronikskräp

Permalänk
Medlem

Helt idiotiskt. Tänk bara om detta förslag kommit för ett antal år sedan istället och gällt exempelvis Micro-USB. Då hade antingen USB-C aldrig slagit igenom eller så hade ni varit i samma sits som nu att luren har en laddare och laptopen en annan. Tror folk USB-C är den absoluta peaken? Vi kan aldrig få något bättre efter detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iMac:

Helt idiotiskt. Tänk bara om detta förslag kommit för ett antal år sedan istället och gällt exempelvis Micro-USB. Då hade antingen USB-C aldrig slagit igenom eller så hade ni varit i samma sits som nu att luren har en laddare och laptopen en annan. Tror folk USB-C är den absoluta peaken? Vi kan aldrig få något bättre efter detta?

Tror du får läsa tråden eller källan. De har beslutat att USB-IF ska sköta standarden om vilken port som ska användas, inte låst usb-c för evigt

Permalänk
Skrivet av iMac:

Helt idiotiskt. Tänk bara om detta förslag kommit för ett antal år sedan istället och gällt exempelvis Micro-USB. Då hade antingen USB-C aldrig slagit igenom eller så hade ni varit i samma sits som nu att luren har en laddare och laptopen en annan. Tror folk USB-C är den absoluta peaken? Vi kan aldrig få något bättre efter detta?

Varför postar flera personer samma felaktiga argument i en tråd där just detta redan diskuterats?
EU-kravet är att folk håller sig till en anslutningsstandard som definieras av USB Implementer's Forum. Just nu råkar denna standard vara USB-C. Om denna kontakttyp slutar hålla måttet för vad vi behöver göra med våra telefoner kan de gemensamt komma fram till nya format precis som de gjorde för... exempelvis att ta fram USB-C eftersom anslutningar som Micro-USB inte längre höll måttet.

Och om någon absolut vill ha någon egen fysisk portstandard innan USB-IF kommit överens om en, så står det dem helt fritt att installera denna så länge de också tillhandahåller en USB-C-port på enheten.

Permalänk
Skrivet av Elan Krieger:

Själva standarden är bra men skulle absolut inte vilja ha usb c på tangentbord eller datormöss 😅 Men det blir väl krav på usb typ c även där??!! :/

Varför skulle du inte vilja ha det? Jag kan förstå om du föredrar utbytbara AA(A) batterier istället för LiPo, men nya regelverket stoppar ej användare tillverkare att trycka i vanliga AA batterier. Om nu hela musen istället är laddbar, varför använda micro B, mini B, lightning, stickkontakt istället för USB-C?

felskeivning
Visa signatur

E-penis: Raven
Tangentbord: LongPlanck

Såld: El Diablo, MakerBox 1.0, MakerBox 2.0, Nucleus, Tetris, Molly

Permalänk
Medlem

Dålig kontakt, alldeles för sladdrig, märker redan på min två år gamla HP-laptop hur den fysiskt glappar (dock ej elektriskt ännu).

USB A-kontakterna däremot är fortfarande stadig på alla enheter jag har som använder det, hur gamla de än är. Däremot funkar ju inte den storleken på mindre enheter som mobiler.

Tycker nog att apples fysiska lösning är bättre där sladden är "hane". På USB C är den mer både hane och hona (hen?).

Permalänk
Skrivet av The-Architect:

Dålig kontakt, alldeles för sladdrig, märker redan på min två år gamla HP-laptop hur den fysiskt glappar (dock ej elektriskt ännu).

USB A-kontakterna däremot är fortfarande stadig på alla enheter jag har som använder det, hur gamla de än är. Däremot funkar ju inte den storleken på mindre enheter som mobiler.

Tycker nog att apples fysiska lösning är bättre där sladden är "hane". På USB C är den mer både hane och hona (hen?).

Jag har lyckats slita ner USB-A-anslutningar också, så det är ingen garanti. Och på min gamla Mac var ena Thunderbolt2-porten som jag oftast pluggade skärmen i påtagligt slapp mot slutet innan jag bytte. Det hinner liksom bli några hundra anslutningstillfällen under en enhets liv, och det är svårt att få till något som garanterat klarar detta helt utan märkbart slitage.
På iPhonesidan byter man ju istället kablar rätt ofta vilket å andra sidan är betydligt billigare än att byta anslutning eller moderkort i telefonen…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Jag kan hålla med om att kravet på att alla som gör enheter som kan laddas med USB idag ska ha samma kontakt. Men om lagen säger att detta ska vara USB-C och bara USB-C, då kommer vi få problem senare när USB-C är ”föråldrad”.

Det är definitivt den byråkratiska processen alla som är som röstade emot är medvetna om.

Permalänk

Det suger. Staten eller eu behöver inte reglera detta. Marknaden gör det bra på egen hand.

Låt folk välja själv vad de vill ha.

Permalänk
Medlem

Krav på standard är bra tycker jag.
Men USB-C formfaktorn är inte den bästa.
Så jag hoppas samtidigt att något krav inte hindrar framtida innovation.

Det bästa hade varit om USB-C såg ut som en något större variant av Apples lightning kontakt. Mycket mer robust, och lättare att rengöra.

Permalänk
Medlem

Säg vad du vill om lightningkoppling från Apple, men den är small, snabb och effektivt. Apple har alltid utvecklat sin standard och utveckling ska kunna fortgår. Aldrig upplevt problem med lightningkopplingen
USB standard däremot känns som sin egen ”meta verse”, av olika kvaliteter och nivå. En kakofoni

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd

Kan inte EU också skriva en lag om vilka frisyrer vi ska få ha?

Permalänk
Skrivet av lasseleet:

Låt folk välja själv vad de vill ha.

Detta specifikt är ju exakt vad som inte händer, om du inte är duktig på att löda..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darrenj:

Säg vad du vill om lightningkoppling från Apple, men den är small, snabb och effektivt. Apple har alltid utvecklat sin standard och utveckling ska kunna fortgår. Aldrig upplevt problem med lightningkopplingen
USB standard däremot känns som sin egen ”meta verse”, av olika kvaliteter och nivå. En kakofoni

Jag vet inte om Apple har utvecklat sin standard så mycket. Lightning stöder fortfarande bara USB 2-hastigheter utom på en enhet kopplad till ett specifikt tillbehör. USB däremot har utvecklats, hastigheten har uppgraderats flera gånger och nya kontakter har lanserats för att täcka nya behov, därav den "kakafoni" av versioner som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Kan inte EU också skriva en lag om vilka frisyrer vi ska få ha?

Finns redan i Nordkorea så..
Men ja, de finns alldeles för många "Karen" frisyrer där ute så dom kan vi gärna göra oss av med /s

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

89+6% Positivt
5% Negativt

Så nice med demokrati, Folket har talat

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem

Överstatlighet i sin prydno.

Permalänk
Medlem

Väldigt positiv inriktad till detta!
Har 4 olika std för olika saker. Hade det gått och lösa med en standard så hade man sluppit skålen med laddare.

Dock så kan det ju bromsa utvecklingen att ta fram nya standarder. Tycker USB-C är det mest kompletta formatet i dagsläget. Förutom olika överföringsstandarder med samma kontaktdon.

Köpte en ”framtidssäkrad” laptop till sambon med USB-C, fixade en docka för jobb-laptop, macbook och hennes dator. Första gången jag sprang på USB 3.0 med USB-C kontakt, gissa om man blev förbannad! Stod inget i den vanliga infon om att det var en 3.0, utan USB-C och inget mer.

Permalänk
Medlem

Har inga problem med att det finns olika lösningar, USB-C kommer att ersättas av en ny standard, osv. Plus att man kommer alltid ha lite äldre prylar som har andra anslutningar.

Har en privat Xiaomi Redmi Note 8 som är 2½ år, där USB-C kontakten börjar blir lite lealös. Den funkar men det känns som den är på väg att gå sönder snart.

På arbetet har jag en Iphone som är lite drygt 2 år. Lightning kontakten är fortfarande lika tight som den dagen jag fick telefonen. Det snäpper till när har tryckt in kabeln. Lightning kontakten är riktigt bra enligt mitt tycke, så om nu Iphone måste byta till USB-C så kommer det nog bli fler missnöjda kunder.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z490-F GAMING | CPU: Intel Core i7-10700K | CPU-Cooler: Noctua NH-D15 | Memory: Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 32GB | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2070 SUPER OC 8GB GDDR6 | SDD: Samsung 980 1 TB GB M.2 PCIe Gen3 x4 NVMe | HDD: 2 x WD Blue WD10EZEX 64MB 1TB | Audio: Sound Blaster X-Fi Titanium | Case: Corsair 7000D AIRFLOW | PSU: EVGA SuperNOVA 850 G2 | Monitor: ASUS TUF Gaming VG27BQ | OS: Windows 11 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

Bara hoppas att nästa område är elkontakter, ja enskilda och för all del flera länder kör med samma standard. Men det är ändå för mycket meck när man reser, bara i Europa finns 6 olika kontaktstandarder.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av S2:

Har en privat Xiaomi Redmi Note 8 som är 2½ år, där USB-C kontakten börjar blir lite lealös. Den funkar men det känns som den är på väg att gå sönder snart.

Troligtvis är det bara damm i porten. Rensa porten så borde det lösa problemet

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Bara hoppas att nästa område är elkontakter, ja enskilda och för all del flera länder kör med samma standard. Men det är ändå för mycket meck när man reser, bara i Europa finns 6 olika kontaktstandarder.

Jo, men de flesta är ändå kompatibla med varandra, mer eller mindre. Bortsett GB förstås, men de är knappt Europa, och de danska specifika för datorer som knappt används, och förstås lamputtagen som sitter i taket. Italien har det också lite rörigt med sina Europlug-liknande (och kompatibla) men jordade uttag. Men på det stora hela så funkar saker vi köper här i hela EU och Europa, och förstås Sydamerika och större delen av Asien. Undantaget är om vi har en Schuko-kontakt som inte är kompatibel med de franska uttagen med en jordpinne, men de flesta är ju det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag har lyckats slita ner USB-A-anslutningar också, så det är ingen garanti. Och på min gamla Mac var ena Thunderbolt2-porten som jag oftast pluggade skärmen i påtagligt slapp mot slutet innan jag bytte. Det hinner liksom bli några hundra anslutningstillfällen under en enhets liv, och det är svårt att få till något som garanterat klarar detta helt utan märkbart slitage.
På iPhonesidan byter man ju istället kablar rätt ofta vilket å andra sidan är betydligt billigare än att byta anslutning eller moderkort i telefonen…

Ja jag har ingen faktisk egen erfarenhet av apples kontakter, jag tänkte mest hur den fysiskt är designad, men det kanske är svårt oavsett design när kontakterna är så små. Det är väl den magnetiska varianten då som inte borde slitas ut fysiskt alls, men jag kan tänka mig ändå att kontaktytorna där kan bli dåliga efter en tid då det inte sker någon mekanisk rengöring av dessa på samma sätt som när en kontakt skjuts in i ett uttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseleet:

Det suger. Staten eller eu behöver inte reglera detta. Marknaden gör det bra på egen hand.

Låt folk välja själv vad de vill ha.

Det är ju därför det regleras, för marknaden klarade inte av det.