Snabbkoll: Vad tycker du om EU:s lag om laddning med USB Type-C?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Vad tycker du om EU:s lag om laddning med USB Type-C?

Från år 2024 blir USB Type-C ett krav för många laddbara elektronikprylar inom EU. Ser du fram emot en enhetlig standard eller föredrar du flera olika?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Framförallt nu när de ökat effekttaket så räcker den kontakten till det allra mesta med batterier, 90% av laptops till och med

Jag tycker det borde övergå till alla kategorier av enheter med batterier som rakapparater, minidammsugare, verktygsbatterier, …

Tänk vilken trygghet att bara behöva en bra laddare till allt, och att veta att när man åker någonstans så finns det nästan alltid en passande laddare att låna eller definitivt att köpa (även i små butiker)

USB-C är det självklara universala valet, men att standardisera en ’oförstörbar’ magnetkontakt hade varit ännu bättre, sådana adaptrar finns dock att köpa

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Permalänk
Avstängd

Verktyg? Nja.

Livslängden på den kontakten på en byggarbetsplats kan nog räknas i minuter.

Permalänk
Medlem

Är väl positiv i det stora hela men detta kanske kommer döda/dämpa utvecklingen av nya bättre kontaktdon.

Permalänk
Medlem

Jag tycker USB-C är en rörig standard generellt men om man bara ser det som en "laddkontakt" så kan jag köpa att man jobbar för att det ska bli standard.
Jag hade även sett att man gick lite längre och samtidigt skapade en ny märkning och central kontrollinstans för denna typen av produkter så att vi vet att själva laddaren håller måttet och på så sätt minska spridningen av dåligt konstruerade billiga skitladdare som riskerar att starta bränder eller skada enheten som ska laddas.

Permalänk
Medlem

Jag gillar det för dyrare produkter. Mycket bättre än att behöva ha 5 olika laddkablar.

För billigare produkter kan jag tycka att det är lite för hårt krav då USB C kontakten är rätt så dyr. Vill dock minnas att det fanns någon prisgräns med i lagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Jag röstade inte emot men har ändå en invänding, jag hade velat att det var krav på komplett USB4 standard som minimum. Problemet med USB-C kontakten idag är att man har fan ingen aning om en enhet bara har stöd för usb data, ström, video eller annat. Det hade jag jättegärna sett dem lösa genom att som sagt kräva USB4 som minimum.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Verktyg? Nja.

Livslängden på den kontakten på en byggarbetsplats kan nog räknas i minuter.

Brukar ju vara en lucka framför laddportar på grejer som behöver tåla lite.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Lagen skulle inte behövas. Vi hade ett kaos där varje mobiltillverkare hade sin egen kontakt som ofta var av otroligt dålig kvalite. Orsaken till att de hade olika var flera, men jag tänker rent pragmatisk att tillverkare tar patent på sin egen kontakt och tillverkare får inte göra samma som andra utan att inskränka på patent. Att samarbeta betala licensavgift, när de istället kan suga ut kunder på dyra reservdelar är inte smart.

För att lösa problemet så gick i princip alla tillverkare ihop och införde USB micro, hade precis alla tillverkare följt detta hade lagen ej behövt finnas:
https://www.engadget.com/2010-12-29-european-standardization-...

Jag själv ratar produkter som inte har standard laddningskontakt. Med ratar menar jag att jag kraftigt värderar dem mindre. Förklaringen är att jag har så otroligt mycket elektronikprylar med egna laddningar och jag vill inte ha en otroligt stor mängd laddare med sig.
Ta min smartklocka, självklart ska den ha en laddare som enbart passar just denna smartklocka. Så skulle jag åka någonstans måste jag ha en separat laddare enbart för denna.

Permalänk
Medlem

One cord to rule them all.

Permalänk
Medlem

Precis som när mobiltillverkarna tvingades till Micro-USB av EU en gång i tiden så är detta något som är en förbättring. Jag avskyr när tillverkare hittar på egna lösningar.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Tycker standard är bra, men just kontakten är jag lite avhållsam på. Som jag skrev i den andra nyheten så tycker jag de börjar få förmycket spelrum efter ett par hundra in och ut ur tillexempel chromebooks. Behöver inte betyda att de inte fungerar men det känns inte bra.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

One cord to rule them all.

…and in the darkness bind them? Kinky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Precis som när mobiltillverkarna tvingades till Micro-USB av EU en gång i tiden så är detta något som är en förbättring. Jag avskyr när tillverkare hittar på egna lösningar.

Vad jag vet har det aldrig funnits en EU lag om att använda Micro-USB. Du får gärna länka till den lagen. Jag vet att EU funderade på en lag om det, men vad jag vet blev det aldrig någon lag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Usb-c har "friction fit", dvs den hålls på plats av friktionen mellan kontakterna. En liten bula, t.ex som Lightning-kontakten har hör att friktionen bibehålls så mycket längre.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

En gemensam standard är positivt, men som flera redan skrivit så har ju USB standarden blivit så obegripligt krånglig. Det går inte längre att titta på en kabel för att avgöra vad den klarar. Själv skulle jag nyligen köpa en 20 Gbps kabel, men det går ju knappt ens att hitta. Sedan kan man gissa att företag som Apple ändå kommer se till att låsa sina produkter så att du inte kan dra nytta av alla funktioner om du inte har just en Apple laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Framförallt nu när de ökat effekttaket så räcker den kontakten till det allra mesta med batterier, 90% av laptops till och med

Jag tycker det borde övergå till alla kategorier av enheter med batterier som rakapparater, minidammsugare, verktygsbatterier, …

Tänk vilken trygghet att bara behöva en bra laddare till allt, och att veta att när man åker någonstans så finns det nästan alltid en passande laddare att låna eller definitivt att köpa (även i små butiker)

USB-C är det självklara universala valet, men att standardisera en ’oförstörbar’ magnetkontakt hade varit ännu bättre, sådana adaptrar finns dock att köpa

Är det verkligen 10% av alla laptops som förbrukar MER än 240w?
Skulle säga att det funkar för 99.99% av alla laptops om inte fler.

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem

Ogillar egentligen krav o regler utan tycker mer att folk får tänka själv o då komma fram till att standarder är kung, dock är ju folk folk, o framförallt är företag företag o dom behöver tyvärr tyglas ganska rejält för att bete sig vettigt.

Permalänk
Medlem

Jag kan hålla med om att kravet på att alla som gör enheter som kan laddas med USB idag ska ha samma kontakt. Men om lagen säger att detta ska vara USB-C och bara USB-C, då kommer vi få problem senare när USB-C är ”föråldrad”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Politiker ska inte lägga sig i och detaljstyra saker på denna nivå, det är min enda och mycket stora invändning.

Jag ser givetvis fördelarna, men jag tycker politikerna fiskar med dynamit när det hade räckt med ett bättre drag till spöet enligt mig. Varför inte tex kräva att laddare och sladd måste säljas separat och inte ingå med enheten tex? Ingen risk att det på något vis hindrar och saktar ner utveckling av nya kontakter osv men mängden skrot som de vill minska kommer ju minska. Folk har redan laddare och sannolikt rätt kablar. Saknar man mot förmodan rätt kabel köper man det som behövs för att täcka behovet och inte mer.

Många vill säkert inte ställa sig på tvären för det är ju för klimatet och/eller miljöns skull trots allt och det är ju bra (fair enough) eller man vill kanske inte riskera att bli kallad för "klimatförnekare" eller något annat jobbigt och det är ju bara en kontakt till elektroniska enheter trots allt...Men jag tänker stå fast här och kalla en spade för en spade.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Framförallt nu när de ökat effekttaket så räcker den kontakten till det allra mesta med batterier, 90% av laptops till och med

Jag tycker det borde övergå till alla kategorier av enheter med batterier som rakapparater, minidammsugare, verktygsbatterier, …

Tänk vilken trygghet att bara behöva en bra laddare till allt, och att veta att när man åker någonstans så finns det nästan alltid en passande laddare att låna eller definitivt att köpa (även i små butiker)

USB-C är det självklara universala valet, men att standardisera en ’oförstörbar’ magnetkontakt hade varit ännu bättre, sådana adaptrar finns dock att köpa

USB-C är för klumpigt för många mindre enheter som headset, vuxenleksaker osv. Då måste det följa med en laddstation eller adapter, och du är tillbaka i att det enda gemensamma är USB-A uttaget i laddosan, så som vi har det idag.

Och nej, du vill uppenbarligen inte ha en oförstör magnetkontakt då du tycker att lagen som förhindrar den utvecklingen är bra. Utan lagen kan t.ex. android-telefontillverkarna enas om att standardisera en magnetisk kontakt. Men lagen kommer det ta mycket lång tid att få igenom då många olika branscher måste komma överens och tillsammans med EU komma överens om det hela.
Adaptrar löser inte det hela. Hela poängen med lagen är ju att du inte ska behöva köpa en adapter eller specifik sladd för att kunna ladda din enhet.

Hade det införts en lag 1999 som standardiserat Nokia-laddaren hade alla varit helnöjda då, men utvecklingen till micro-USB och USB-C hade varit kraftigt försenad. Samma sak om det blivit lag på micro-USB 2008.

Att lagstadga utformningen på anslutningen in i själva aparaten förhindrar utvecklingen. Hade varit en annan sak om aparater hade laddats med USB-A uttag i andra änden av sladden.

Skrivet av Sarato:

Precis som när mobiltillverkarna tvingades till Micro-USB av EU en gång i tiden så är detta något som är en förbättring. Jag avskyr när tillverkare hittar på egna lösningar.

Det hände inte. Och hade det faktiskt hänt hade du inte haft USB-C idag. Då hade vi suttit kvar på micro-USB och väntat på att byråkratin ska godkänna USB-C. Om USB-IF ens brytt sig om att utveckla och lämna förslag på USB-C till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Vad jag vet har det aldrig funnits en EU lag om att använda Micro-USB. Du får gärna länka till den lagen. Jag vet att EU funderade på en lag om det, men vad jag vet blev det aldrig någon lag

Detta. EU hade en standard på laddaren, and denna antingen skulle ha en USB-A port på själva laddaren, eller en fast sladd med mikro-USB på. Det var inte heller en lag, utan något som mobiltillverkarna frivilligt anslöt sig till. Telefonen kan ha precis vilken port som helst, så länge det finns en kabel från USB-A till denna speciella port.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Låser man in teknik så bromsas i min mening utvecklingen , sedan kommer det bli typ att "min snabbladdare funkar bara på märke XYZ" eller "mitt företag har inte certifierat den kabeln för datatrafik" för alla vill ju sälja sin kringutrustning

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joke7P:

Jag kan hålla med om att kravet på att alla som gör enheter som kan laddas med USB idag ska ha samma kontakt. Men om lagen säger att detta ska vara USB-C och bara USB-C, då kommer vi få problem senare när USB-C är ”föråldrad”.

Lagen säger inte usb c specifikt. Den anger att det är upp till usb-if att definiera vad standarden är och vad dom säger är vad lagen kräver. Just nu säger dom att USB-C är standard men det kan komma att ändras i framtiden.

Permalänk
Medlem

Jag önskar att EU också lagstiftade att varje laddare och enheter som stödjer någon slags snabbladdning också ska stödja USB Power Delivery - standarden över USB-C.

Det skulle inte hindra att de kunde ha också ett annat protokoll för att snabbladdning. Men ett minimum för snabbladdning vore bra, och USB-PD är inte en dålig standard heller.
Nu stödjer de flesta mobiltelefoner som har USB-C också USB-PD över det, men det finns några avarter (Oneplus, Nintendo Swift ...)

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt får vidare utveckling. USB-C är det bästa vi har just nu. Men Ponera vi behöver en ny kontakt, USB-D. Då är det lagstadgat att det ska vara USB-C.

Ett annat sätt hade varit att tillsätta en gruppering av de 10 största bolagen som fick ansvar för att utse en standard och som har ansvar att uppdatera den allt eftersom teknik utvecklas. Kräv sedan att standarden inte får vara för dyr eller öppen.

Men kanske så det fungerar, har ju ärligt inte läst beslutet från EU, det här bara min ryggmärgsreflex.

Permalänk
Snusfri

Tyvärr tragiskt att sådant här måste regleras via lagar och att tillverkare av olika produkter inte kunnat tagit fram en gemensam standard tillsammans.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Skrivet av gonace:

Skulle vara intressant att veta vad de som röstat "emot" har för tankar kring hur det skulle lösas och vad man skulle använda istället för USB-C.

Personligen så är jag emot lagen då jag under många år framöver (5-6?) kommer behöva ha med mig en extra kabel. Mina prylar jag har idag med lightning (telefoner, iPad och hörlurar) har en lång livslängd, har nästa iPhone USB-C så behöver det finnas en kabel för att ladda den.

Där jag nu kan ladda allt med en sladd (vid sängen, köket, i bilen osv) behöver jag nu skaffa extra laddare/sladd för att kunna ladda USB-C.

Ser såklart fördelar med att andra prylar får en gemensam standard men tycker definitivt att det finns plats för mer än en typ av kontakt, speciellt när man har ett så pass välfungerande ekosystem som Apple.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

USB-C är en kontakttyp... inte ett protokoll.
Det kan vara USB 1,2,3,4,5,6,7,8.

I dagsläget är det relevanta såfall quickcharge och vad kabeln klarar för effekt gällande PD.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb