Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Apple uppges återvända till Qualcomm efter misslyckande med egna 5G-kretsar

Permalänk

Jag tycker Apple vs resten diskussionen borde flyttas till en annan tråd.
Jag själv tycker de mesta produkter har brister och inte är perfekta, jag klankar ner på min laptop som kostar runt 40 tusen på alla den brister den har som att hörselskydd ej ingick på köpet så man kan arbeta i lugn och ro på den när den låter så högt. Likaså kritiserar jag Apples produkter.

Däremot påstå att Apple inte ha unika produkter, ja då får man ha ett väldigt konstig syn. iPhone ger hög säkerhet, långt uppdatering, hårt hopknytning emot deras ekosystem etc. Macbook Air så dens processor, sedan även MacOs.

Det är inte samma produkter som andra tillverkarna har och priserna går inte jämföra enkelt. Däremot så borde folk vara kritiska emot brister på produkter oavsett vilket märke de har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Liksom andra sektliknande rörelser så finns ju också inslag av mobbing av användare som vågar uttrycka kritik. Så som Louis Rossmann påpekat t. ex så är det alltid en armé av folk som vid varje problembeskrivning vrider det till att det är användaren som gör fel, och försvarar Apple. Det är möjligen lite unikt för Apple men det är ju ingen bra sak direkt.

Finns absolut hemmablinda tomtar på Apple-sidan, men att bara se på Apple genom Rossmanns glasögon är sekt:igt om något. Om du talar om att vara nyanserad tycker jag nog inte man ska låta Rossmann ha sista ordet.

Jag undrar fortfarande varför den stora majoriteten av Apple-hårdvara fungerar utan att gå sönder men enligt Rossmann verkar det som exempelvis moderkorten på Apples bärbara är så sköra och dåligt designade att de borde gå sönder när som helst. Uppenbarligen är så inte fallet (säger jag som varit Apple-fokuserad IT-supportsnubbe i över 20 år och haft att göra med många exemplar av Apple-enheter/datorer).

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jämför man liknande produkter med liknande specifikationer från andra tillverkare så är Apple alltid klart dyrast. Att Apple har frihet att ta bra betalt av sina trogna kunder och att Apple's kunder är dumma nog att betala priset Apple sätter har inte så mycket med diktaturer att göra. Sekter brukar inte blanda sig i saker som rör staters styrelseskick

Tänk om Androidsekten kunde sluta blanda sig i vad andra gör med sina liv. Vissa av iPhoneköpare är dumma, vissa vill bara ha en enkel sömlös integration av sin vardag. Vem fan bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Finns absolut hemmablinda tomtar på Apple-sidan, men att bara se på Apple genom Rossmanns glasögon är sekt:igt om något. Om du talar om att vara nyanserad tycker jag nog inte man ska låta Rossmann ha sista ordet.

Jag undrar fortfarande varför den stora majoriteten av Apple-hårdvara fungerar utan att gå sönder men enligt Rossmann verkar det som exempelvis moderkorten på Apples bärbara är så sköra och dåligt designade att de borde gå sönder när som helst. Uppenbarligen är så inte fallet (säger jag som varit Apple-fokuserad IT-supportsnubbe i över 20 år och haft att göra med många exemplar av Apple-enheter/datorer).

Jag tror ju inte att han hittar på. Utan han ger idel konkreta exempel på designbeslut som är rent korkade. Sen är det klart att när man jobbar med att reparera produkter så får man ju bara in produkter som är trasiga. Så lite bias blir det ju. Men det förändrar inte faktum att de felen han ofta reparerar hade kunnat undvikas med en bättre design.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min första tanke är att främst på smartklockor så vill man hålla nere på antalet chip.
Sedan såklart Apple vill ha all tillverkning själva och det lär de ha. Men oavsett om de har all egen utveckling så får de ändå betala licenspengar till olika aktörer som Huawei för att få använda 5G tekniken.

En annan inte helt otänkbar lösning som de kanske har är att ha Qualcomm lösning på exakt samma chip.

Vadå att det är deras egen utveckling under skalet. Kamera har de sprungit till Sony. HD och ram är säkert någon kinesisk firma ifall de inte har tecknat in sig på Samsung ram minnen eller någon annan liten jätte. Skärmen har jag för mig kommer tillvetkas utav LG. De som är i nuvarande är en Samsung LTPO. De har försökt få BOE att tillverka. Deras produktion är för liten.
Chipet må vara deras egen. Som sagt de har svårt att få någon mindre extern aktör att tillverka samma kvalitet. Därför Samsung, Sony, LG, Qualcomm och TSMC är där de är i alla telefoner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att dela in olika applekunder i olika kategorier och ge en nyanserad bild av varför folk väljer att köpa Apple, som jag har gjort i flera inlägg är alltså att klumpa ihop dem? Jag trodde det betydde något helt annat.

Du skrev detta:
Att Apple har frihet att ta bra betalt av sina trogna kunder och att Apple's kunder är dumma nog att betala priset Apple sätter har inte så mycket med diktaturer att göra. Sekter brukar inte blanda sig i

Liksom andra sektliknande rörelser så finns ju också inslag av mobbing av användare som vågar uttrycka kritik. Så som Louis Rossmann påpekat t. ex så är det alltid en armé av folk som vid varje problembeskrivning vrider det till att det är användaren som gör fel, och försvarar Apple. Det är möjligen lite unikt för Apple men det är ju ingen bra sak direkt.

Inte speciellt nyanserat…

Det är snarare du som beter dig som en liten unge med väldigt fyrkantiga åsikter och vägrar ta till sig kritik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Du skrev detta:
Att Apple har frihet att ta bra betalt av sina trogna kunder och att Apple's kunder är dumma nog att betala priset Apple sätter har inte så mycket med diktaturer att göra. Sekter brukar inte blanda sig i

Det är snarare du som beter dig som en liten unge med väldigt fyrkantiga åsikter och vägrar ta till sig kritik.

Ja tänk. Om man bara väljer att läsa vissa inlägg men struntar i att läsa andra inlägg av samma person i samma tråd så kan man måla upp precis vilken bild man vill

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja tänk. Om man bara väljer att läsa vissa inlägg men struntar i att läsa andra inlägg av samma person i samma tråd så kan man måla upp precis vilken bild man vill

Men snälla sluta förvränga vad du har gjort. Du har ju skrivit det och sen när folk påpekade det då började du förneka och skriva att det inte är alla.
Barnsligt beteende.

Permalänk
Skrivet av Wiinis:

Du skrev detta:

Jag tror det som gör att Apple säljer är att i starten när de kom var de annorlunda. Tekniken var lite i dess startfas medan åren har gått så har tekniken utvecklas fort och idag när man ser på Apple så ser nog många varför köpa det när jag kan få lika bra för mindre kostnad. Medan andra är lite som att jag måste bara ha Apple.
Jag själv hadde Apple i starten. Medan idag ser jag inte hur det kan vara så bra. Jag tycker Apple rent tekniskt har halkat efter på telefon sidan rätt mycket vare de kinesiska märken som har kommit starkt på sistonde.
Javisst att Apple har pengar att ta fram nytt och försöker och det är ju det som säljer hos de som gillar iphone. Medan vi andra som inte är intresserade utav Iphone köper annat. Så är det bara. Sedan att säga det ena är bättre än det andra är svårt idag på telefon sidan. Alla använder i princip samma hårdvara skillnaden är bara hur det blir paketerat.

Permalänk
Medlem

2005 var de coolt och hata på Apple, bara vissa edgelords på sc och reddit som är fast i tiden.
Känner massor irl som gjort detsamma och tillslut valt en Apple produkt och ätit upp sina ord ödmjukt

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Ryssfemma:

2005 var de coolt och hata på Apple, bara vissa edgelords på sc och reddit som är fast i tiden.
Känner massor irl som gjort detsamma och tillslut valt en Apple produkt och ätit upp sina ord ödmjukt

Kolla på Facebooks kommentarsfält om du vill återgå

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

I min åsikt (som ingenjör) så är det få, om ens något annat företag som har så genomtänkta lösningar som Apple har, generellt. De lägger ner enormt många ingenjörstimmar på så gott som alla detaljer (från användarupplevelse till hårdvara). Med det sagt så betyder det inte att allting blir bra eller att de är fria från brainfarts och buggar, för det förekommer. Som helhet köper man ett koncept och det som finns fungerar och fungerar bra i allmänhet.

Sen får man tycka vad man vill om det och om man tycker det är värt priset eller ej. Det behöver inte vara svårare än så, men faktumen kvarstår

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Men snälla sluta förvränga vad du har gjort. Du har ju skrivit det och sen när folk påpekade det då började du förneka och skriva att det inte är alla.
Barnsligt beteende.

Ja. Jättebarnsligt att svara på frågor och förtydliga vad man menar när folk har funderingar.

Ska jag kanske förändra historien genom att redigera mitt första inlägg? Eller ska jag klistra in allt jag skrev i tråden i första inlägget så att folk kan låtsas att resonemang inte utvecklas under trådens gång?

Ja. Jag skev så. Jag har också förklarar vad jag menade och det är det som man förhålla sig till. Märkligt att klaga på att folk utvecklar sina resonemang. Det är liksom det diskussioner är till för.

Sen ska man inte heller glömma att mitt svar där jag nämnde ordet sekt första gången var ett svar på ett inlägg med sektliknande retorik. Som man ropar får man svar. Så sätt sakar i sitt sammanhang och följ resonemanget när det utvecklas så känns det nog bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Jättebarnsligt att svara på frågor och förtydliga vad man menar när folk har funderingar.

Ska jag kanske förändra historien genom att redigera mitt första inlägg? Eller ska jag klistra in allt jag skrev i tråden i första inlägget så att folk kan låtsas att resonemang inte utvecklas under trådens gång?

Ja. Jag skev så. Jag har också förklarar vad jag menade och det är det som man förhålla sig till. Märkligt att klaga på att folk utvecklar sina resonemang. Det är liksom det diskussioner är till för.

Sen ska man inte heller glömma att mitt svar där jag nämnde ordet sekt första gången var ett svar på ett inlägg med sektliknande retorik. Som man ropar får man svar. Så sätt sakar i sitt sammanhang och följ resonemanget när det utvecklas så känns det nog bättre.

Måste vara ensamt när man är den enda i världen som har rätt.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Barnsligt beteende.

Håller helt med, att kalla som köper apple för sektfolk och liknande...det är bara...barnsligt var ordet ja.
Förväntade mig mer av en sån medlem faktiskt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Måste vara ensamt när man är den enda i världen som har rätt.

Om alternativet är en mysig social tillvaro där gemenskapen består i att på förhand bestämma sig för vad man vill att en viss person skall ha för budskap, och sedan välja ut enstaka bitar som passar den agendan och narrativet... Ja. Då är det skönt att vara ensam

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tror ju inte att han hittar på. Utan han ger idel konkreta exempel på designbeslut som är rent korkade. Sen är det klart att när man jobbar med att reparera produkter så får man ju bara in produkter som är trasiga. Så lite bias blir det ju. Men det förändrar inte faktum att de felen han ofta reparerar hade kunnat undvikas med en bättre design.

Nä, det är bra att han påpekar dessa brister. Och det kanske stämmer att fler maskiner hade hållit längre om dessa brister inte hade funnits. Men samtidigt kvartstår faktum att Apples hårdvara inte håller sämre än den från andra tillverkare i branchen. Så kan det kanske vara så att det visar sig att alla tillverkare gör knasiga grejer då och då om de synas under lupp? 🤔

Visa signatur

Mac Pro (Mid 2010) | 3,33 GHz 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | 32 GB RAM | Radeon RX 5700 XT, 8 GB | macOS 12 Monterey: Samsung 970 EVO Plus, 1 TB | Windows 10: Samsung 850 EVO, 256 GB | Samsung 850 Pro, 512 GB | WD Black, 6 TB | Seagate Barracuda, 8 TB | LG DVD bränn/Blu-ray läs | 2x USB 3.1 (Gen 2) via Sonnet Technologies Allegro USB-C PCIe

Permalänk
Medlem

Nä, det är bra att han påpekar dessa brister. Och det kanske stämmer att fler maskiner hade hållit längre om dessa brister inte hade funnits. Men samtidigt kvartstår faktum att Apples hårdvara inte håller sämre än den från andra tillverkare i branchen. Så kan det kanske vara så att det visar sig att alla tillverkare gör knasiga grejer då och då om de synas under lupp? 🤔

Ja. Det är klart att andra tillverkare också gör summa designval. Men där brukar det handla om att kopiera Apple. Typ som att ta bort möjligheten till utbytbart batteri, hörlursutgång och sådant. Men tror apple är ensamma om att göra så hela datorn blir obrukbar för att någon IC till tangentbordet dör, eller snåla med längden på flexkablar och Susanna grejer. Men det är klart att de flesta tillverkare gör dumheter. Det är väl heller ingen I tråden som sagt att det bara handlar om Apple. Men nu är det ju just Apples misslyckande med egna 5G kretsar som var ämnet. Och det är ju svårt att skylla på någon annan än Apple vars ingenjörer inte verkar ha den kompetens som krävs om man ska tro ryktet då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

Instämmer i din poäng, dock skulle jag säga att bl.a Samsung S22 Ultra borde jämföras med iPhone 13 Max Pro.

Har ändrat min kommentar 13 pro max kostar 13500kr

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja. Det är klart att andra tillverkare också gör summa designval. Men där brukar det handla om att kopiera Apple. Typ som att ta bort möjligheten till utbytbart batteri, hörlursutgång och sådant. Men tror apple är ensamma om att göra så hela datorn blir obrukbar för att någon IC till tangentbordet dör, eller snåla med längden på flexkablar och Susanna grejer. Men det är klart att de flesta tillverkare gör dumheter. Det är väl heller ingen I tråden som sagt att det bara handlar om Apple. Men nu är det ju just Apples misslyckande med egna 5G kretsar som var ämnet. Och det är ju svårt att skylla på någon annan än Apple vars ingenjörer inte verkar ha den kompetens som krävs om man ska tro ryktet då.

Men vad skönt då att få vatten på sin kvarn att Apple har inkompetenta ingenjörer.

Samtidigt verkar de inte så dåliga på att få till systemkretsar ”inhouse”. Eller?

Men de kanske inte klarade av att bygga ett 5G-modem på utsatt tid och med det folk som de har, men vilken tur då att företag består av individer som kommer och går genom åren – det är inte statiskt. Plus att de kanske helt enkelt behöver mer tid än det var tänkt. 🤷‍♂️

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Nej. Jag gav ju fler exempel än så. Halmgubbeargument är lätta att genomskåda och inget jag ska behöva stå till svars för.

Nej du har rätt, jag läste för snabbt.
Så kategorin "Sen är det klart att det finns de som väljer Apple för att de är vana eller nöjda,"
Hur stor andel av den totala mängden applekunder tror du det är?

Jag jobbar för en av de svenska operatörerna och i våra butiker finns både Apple och andra telefoner, Samsung är ju klart populäst av Android tillverkarna.
Vi tjänar lika mycket på abbonemanget oavsett telefon men har generellt högre marginaler på hårdvaran utanför Apple sfären. Så mer Samsung vore ju en win för oss.
Däremot ser vi ju i nätet att Apple har en större marknadsandel, majoritet helt enkelt. Detta hos kunder som ofta tycker våra abbonemang är dyra och gärna letar deals när vi har dem.

Kan det vara så enkelt att majoriteten av Apples kunder är nöjda med telefoonen? Att produkten och tjänsterna runt är bra? Att priset inte är främsta/enda prio när man väljer den produkt man använder mest?
Det finns ju massor med bra alternativ till iPhone, och nästan varannan kund väljer också något annat.
Kan vi då säga att nästan varannan kund är med i nån Android sekt som inte förstår värdet av iPhone? Nej något sånt tramsigt skulle jag aldrig säga

Permalänk
Medlem
Skrivet av danskung:

Har ändrat min kommentar 13 pro max kostar 13500kr

S22 ultra kostar 14000.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk

Men vad skönt då att få vatten på sin kvarn att Apple har inkompetenta ingenjörer.

Samtidigt verkar de inte så dåliga på att få till systemkretsar ”inhouse”. Eller?

Men de kanske inte klarade av att bygga ett 5G-modem på utsatt tid och med det folk som de har, men vilken tur då att företag består av individer som kommer och går genom åren – det är inte statiskt. Plus att de kanske helt enkelt behöver mer tid än det var tänkt. 🤷‍♂️

Jag gissar på att de har haft svårt att få till något som duger lika bra. Jag gissar på att Qualcomm chipet som hanterar 5G är mer utbyggt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Flex att köpa Apple /s

Men Apple insåg ju detta när de började utveckla egna - failar det så sitter vi i en trist förhandlingsposition med qualcomm!
Som du skrev, Apple har råd att betala och går priset upp så gör det inget för deras produkter är redan dyra och priset påverkar uppenbarligen inte försäljningen nämnvärt.

Skulle vara intressant att veta mer om varför deras utveckling har failat (om detta stämmer); har nyckelpersoner slutat, har de missbedömt komplexiteten etc.?

Skulle tro att de missbedömt komplexiteten. Modem och alla världens standarder, frekvensband och typgodkännanden etc är ett h-vete.. 😅

Permalänk
Medlem

Yes. Det vore inte förvånande om beslutet att göra en egen krets togs på ledningsnivå, ingengörerna sa att "Jo det går, men era tidsramar är för snäva", ledningen kör över ingengörerna (vilket händer på typ alla företag), och nu biter ledningens beslut hela Apple i rumpan.

Skrivet av Bjirn:

Nej du har rätt, jag läste för snabbt.
Så kategorin "Sen är det klart att det finns de som väljer Apple för att de är vana eller nöjda,"
Hur stor andel av den totala mängden applekunder tror du det är?

Jag jobbar för en av de svenska operatörerna och i våra butiker finns både Apple och andra telefoner, Samsung är ju klart populäst av Android tillverkarna.
Vi tjänar lika mycket på abbonemanget oavsett telefon men har generellt högre marginaler på hårdvaran utanför Apple sfären. Så mer Samsung vore ju en win för oss.
Däremot ser vi ju i nätet att Apple har en större marknadsandel, majoritet helt enkelt. Detta hos kunder som ofta tycker våra abbonemang är dyra och gärna letar deals när vi har dem.

Kan det vara så enkelt att majoriteten av Apples kunder är nöjda med telefoonen? Att produkten och tjänsterna runt är bra? Att priset inte är främsta/enda prio när man väljer den produkt man använder mest?
Det finns ju massor med bra alternativ till iPhone, och nästan varannan kund väljer också något annat.
Kan vi då säga att nästan varannan kund är med i nån Android sekt som inte förstår värdet av iPhone? Nej något sånt tramsigt skulle jag aldrig säga

Vi kan båda läsa oss till att en del av kundgruppen väljer Apple av... eh... "Religiösa skäl" får jag väl säga så att folk har ett nytt ord att kasta i ansiktet på mig nästa gång de bara orkar läsa två rader av mitt inlägg innan de drar fram högaffeln, men jag har som sagt inte påstått att alla gör det.

Dels har du folk som testat både Apple och alternativen, och landat med Apple för att det bäst fyller deras behov, och sedan är det ju folk som inte vet något annat och inte vill veta av något annat heller. Kanske testade de Apple först, fick en iPhone som sin första telefon och var nöjda utan att ens undra om gräset är grönare på andra sidan, eller så tycker de att det är för krångligt med allt som ett byte innebär.

Jag kan ta ett väldigt vagt relaterat men ändå relaterat exempel... Jag har Nordea som bank. Inte för att jag gillar dem. Jag hatar dem. Men trots att de är dyra, krångliga, inte ger ränta på lönekontot, är en "storbank", förmodligen håller på med penningtvätt och annan skit och är i allmänt osynk med kunderna så har jag inte bytt. Varför? Det är krångligt, omständigt, och jag drar mig inför att behöva memorera ett nytt kortnummer.

Kan tänka mig att det är så för en del Apple-användare också. Facetime är ju himla populärt och byter man till Android så försvinner ju det. Plus att Apple låser in folk genom att göra det väldigt smidigt om man kör "All tings Apple" men krångligt om man bara vill köra någon enstaka Appleprodukt. Så en hög marknadsandel behöver inte nödvändigtvis betyda att man har många nöjda kunder.

Lägg därtill att folk i allmänhet har något slags behov att försvara produkter de köpt, och tar det som ett personangrepp om man kritiserar en produkt de råkar äga. Med sådan mentalitet så är det bekvänt att ta det blå pillret och bara rida på vågen att man gått med i det "vinnande" laget, och göra sig själv blind för kritik.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tycker Apple vs resten diskussionen borde flyttas till en annan tråd.
Jag själv tycker de mesta produkter har brister och inte är perfekta, jag klankar ner på min laptop som kostar runt 40 tusen på alla den brister den har som att hörselskydd ej ingick på köpet så man kan arbeta i lugn och ro på den när den låter så högt. Likaså kritiserar jag Apples produkter.

Däremot påstå att Apple inte ha unika produkter, ja då får man ha ett väldigt konstig syn. iPhone ger hög säkerhet, långt uppdatering, hårt hopknytning emot deras ekosystem etc. Macbook Air så dens processor, sedan även MacOs.

Det är inte samma produkter som andra tillverkarna har och priserna går inte jämföra enkelt. Däremot så borde folk vara kritiska emot brister på produkter oavsett vilket märke de har.

Ja mycket "Choice-supportive bias" på SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Yes. Det vore inte förvånande om beslutet att göra en egen krets togs på ledningsnivå, ingengörerna sa att "Jo det går, men era tidsramar är för snäva", ledningen kör över ingengörerna (vilket händer på typ alla företag), och nu biter ledningens beslut hela Apple i rumpan.

Vi kan båda läsa oss till att en del av kundgruppen väljer Apple av... eh... "Religiösa skäl" får jag väl säga så att folk har ett nytt ord att kasta i ansiktet på mig nästa gång de bara orkar läsa två rader av mitt inlägg innan de drar fram högaffeln, men jag har som sagt inte påstått att alla gör det.

Dels har du folk som testat både Apple och alternativen, och landat med Apple för att det bäst fyller deras behov, och sedan är det ju folk som inte vet något annat och inte vill veta av något annat heller. Kanske testade de Apple först, fick en iPhone som sin första telefon och var nöjda utan att ens undra om gräset är grönare på andra sidan, eller så tycker de att det är för krångligt med allt som ett byte innebär.

Jag kan ta ett väldigt vagt relaterat men ändå relaterat exempel... Jag har Nordea som bank. Inte för att jag gillar dem. Jag hatar dem. Men trots att de är dyra, krångliga, inte ger ränta på lönekontot, är en "storbank", förmodligen håller på med penningtvätt och annan skit och är i allmänt osynk med kunderna så har jag inte bytt. Varför? Det är krångligt, omständigt, och jag drar mig inför att behöva memorera ett nytt kortnummer.

Kan tänka mig att det är så för en del Apple-användare också. Facetime är ju himla populärt och byter man till Android så försvinner ju det. Plus att Apple låser in folk genom att göra det väldigt smidigt om man kör "All tings Apple" men krångligt om man bara vill köra någon enstaka Appleprodukt. Så en hög marknadsandel behöver inte nödvändigtvis betyda att man har många nöjda kunder.

Lägg därtill att folk i allmänhet har något slags behov att försvara produkter de köpt, och tar det som ett personangrepp om man kritiserar en produkt de råkar äga. Med sådan mentalitet så är det bekvänt att ta det blå pillret och bara rida på vågen att man gått med i det "vinnande" laget, och göra sig själv blind för kritik.

Ursäkta nu, men du har inte kommit med några argument egentligen. Halmstrå och dra många/alla över en kam.

Som har visats tidigare i tråden t.ex Samsungs motsvarighet har liknande pris, men som jag hoppas du håller med om att Apples A15 eller vad chipset är avsevärt snabbare än Qualcom 865?

Finns det Apple Fanboys absolut, anledningen får de ju allla står för själv.
Men att klanka ner på Apple i varje tråd, är faktiskt lite dagis nivå. Apple gör utmärkta produkter som Svensson gillar ”cause it works”

Och tyvärr har inte Android motsvarande ekosystem , fastän Google mer än gärna sku vilja det.

På. Om jag minns rätt så var inte Apple först med att skippa 3.5mm uttaget

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Ja, en snabb googling säger att det finns run 1 miljard Iphone-användare. Att i princip idiotförklara 1 miljard människor för deras val av telefon är ju en aning magstarkt. Särskilt efter att ha demonstrerat en direkt ovilja att försöka förstå det valet. Liksom, kan det vara så enkelt som du säger - kunderna kanske helt enkelt är jäkligt nöjda med produkterna? Och vad beror det på i så fall?

Permalänk
Medlem

Nöjda behöver alla knappast vara, men det kan vara att man tror att något annat är sämre.. och då är man lite mer nöjd.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men de är redan vana att betala minst dubbelt så mycket som en produkt borde kosta så de bryr sig inte utan somnar bara om.

Sådär kanske det var engång men nu får du mer för pengarna med en mac book air än motsvarande pc och tro inget annat än att alla andra företag vill konkurrera som apple om de kunde...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9