Sjunkande efterfrågan tvingar AMD och Nvidia att minska kretsbeställningar

Permalänk
Melding Plague

Sjunkande efterfrågan tvingar AMD och Nvidia att minska kretsbeställningar

Hårdvarujättarna tog i från tårna med sina beställningar till TSMC, och Nvidia måste nu hitta någon som kan överta den överflödiga och förskottsbetalade produktionskapaciteten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

En efterfrågan som minskat och ett ökat utbud... Kommer jag kunna köpa mitt grafikkort snart kanske 😃

Visa signatur

GTX 1070 Ti | Intel i7 6700k@4.4Ghz | MSI Z270 Gaming Pro | Corsair Vengeance RGB pro 16 gb | EVGA Supernova G2 750W

Permalänk
Medlem

Fantastiskt, det finns alltså en förhoppning om att RTX 4000-kort kommer säljas till MSRP i längre än någon minut?

Permalänk
Medlem

Ehh hmm what? Speglar inte riktigt verkligheten, med dess fantasipriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Ehh hmm what? Speglar inte riktigt verkligheten.

Vänta lite bara så kommer priserna att justeras när korten förblir osålda och begagnatmarknaden flödar över.
Nvidia har säkerligen förlorat ca 30-40% av sin kundbas dom senaste månaderna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk

Minska beställningarna så man kan skylla på tillgång när man behåller samma priser 👍

Permalänk
Medlem

Och det här kunde inte extremt välbetalda experter förutse? Har mining någonsin varit en stadig marknad för grafikkortsförsäljning? Att lista ut att den lukrativa kryptomarknaden skulle krascha klarar ju en 5-åring. Samma med pandemin, trodde dom att den skulle pågå för evigt?

Skrämmande.

Å andra sidan bäddar ju det här för "kretsbrist" pga vändande lågkonjunkturen om sisådär 2 år när Nvidias 5000-serie och AMD's motsvarighet ska lanseras.

Permalänk
Medlem

Men.. Men... Vaa? Vi har väl den fantastiska "fria" marknaden där sjunkande efterfrågan ska resultera i fallande priser och ökad tillgång? Var är den ökade tillgången och de fallande priserna?

För det kan väl inte vara så att AMD och Nvidia hela tiden planerat att etablera frånstötande höga priser som det nya normala och därför nu artificiellt försöker strypa tillgången?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men.. Men... Vaa? Vi har väl den fantastiska "fria" marknaden där sjunkande efterfrågan ska resultera i fallande priser och ökad tillgång? Var är den ökade tillgången och de fallande priserna?

För det kan väl inte vara så att AMD och Nvidia hela tiden planerat att etablera frånstötande höga priser som det nya normala och därför nu artificiellt försöker strypa tillgången?

Nvidia och AMD har vant folk vid "frånstötande" priser. Nu kommer "löjligt höga priser" accepteras med ett leende på läpparna.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Men.. Men... Vaa? Vi har väl den fantastiska "fria" marknaden där sjunkande efterfrågan ska resultera i fallande priser och ökad tillgång? Var är den ökade tillgången och de fallande priserna?

För det kan väl inte vara så att AMD och Nvidia hela tiden planerat att etablera frånstötande höga priser som det nya normala och därför nu artificiellt försöker strypa tillgången?

För att en fri marknad ska fungera så bör det finnas flera aktörer. Nvida och AMD har haft ett slags oligopol. Detta ihop med att de inte kan producera den mängd som marknaden vill ha.

Jag ser det som artikeln tar upp som en självklarhet och förväntad händelse. Man borde tycka att marknaden i de rika länderna borde bli lite mättare då en väldigt stor skara har datorer som idag ändå fungerar hyfsat bra. Såklart att alla vill ha bättre dator, men min poäng är att denna extrema köpkraft på att lägga väldigt mycket pengar på nya datordelar kanske har minskas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Nvidia och AMD har vant folk vid "frånstötande" priser. Nu kommer "löjligt höga priser" accepteras med ett leende på läpparna.

6500Kr för ett 3070. Det är 3000Kr för mycket. Det ör 16 arbetade timmar på en helt OK lön. Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer än man brukade för att ha råd med deras "mellanklass". Jag skulle nog säga att det fortfarande är frånstötande när man börjar fundera på vad höjningen faktiskt innebär i ett större och längre perspektiv

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

6500Kr för ett 3070. Det är 3000Kr för mycket. Det ör 16 arbetade timmar på en helt OK lön. Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer än man brukade för att ha råd med deras "mellanklass". Jag skulle nog säga att det fortfarande är frånstötande när man börjar fundera på vad höjningen faktiskt innebär i ett större och längre perspektiv

Eeh om du ska räkna på det viset så låter det billigt.

Om det inte är en fri marknad vad är alternativet?

Permalänk
Medlem

Prisbilden som är på grafikkort idag hämmar konsumtionen hårt. Ett grafikkort som presterar som en modern Xbox har varit uppe i samma pris som ett Xbox. Det är fortfarande en mycket lönsam marknad idag. Det jag inte förstår är varför inte AMD släpper 1-2modeller som prispressare för att ta marknadsandelar från Nvidia.

Men som jag skrivit tidigare inga nya modeller av spelstatoner släpps i höst mining bommen är på väg ner. Allt detta gör att bristen på kommande produkter långt mycket lägre än det har varit med dagens grafikkort.

Ps kommer bli samma sak med elbilar. +500’000 för en elbil som är billigare att bygga än en gammal bil med forsilmotor som de för några år sålde för 350’000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Vänta lite bara så kommer priserna att justeras när korten förblir osålda och begagnatmarknaden flödar över.
Nvidia har säkerligen förlorat ca 30-40% av sin kundbas dom senaste månaderna.

Varför skulle Nvidia förlora sin kundbas? Får inte ihop det?

Jag tycker också Nvidias grafikkortspriser är för höga iallafall i Sverige. De flesta RTX 3080 ligger fortfarande över 10tusen när de egentligen ska ligga runt 7000-9000kr efter snart två år på marknaden.

Permalänk
Medlem

Hoppas Nvidia inte kan sälja av överflödet, kanske det blir normala priser igen när 4xxx serien släpps.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle Nvidia förlora sin kundbas? Får inte ihop det?

Det är inga som bygger miningfarmar längre därav brutal minskad efterfrågan på grafikkort och Nvidias grafikkort har varit dom mest populära korten att använda.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem

Jag kommer fortfarande inte köpa kort för dessa ockerpriser, det märkliga är ju att kretsarna absolut inte har samma värde i laptops? en RTX 3070 laptop med r7 5800h går att få för mellan 10-12k, visst är det inte samma prestanda som stationära alternativet men förr i tiden var det motsatta då laptops med liknande kretsar var betydligt dyrare.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför skulle Nvidia förlora sin kundbas? Får inte ihop det?

Miningmarknaden.

Permalänk
Skrivet av Maaxan:

Miningmarknaden.

Och? Gamers kommer fortsätta köpa nvidias grafikkort. Speciellt om RTX 4000-serien kommer prestera mkt bättre än föregående gen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Eeh om du ska räkna på det viset så låter det billigt.

Om det inte är en fri marknad vad är alternativet?

Att priset reflekterar tillgång och efterfrågan. Priserna just nu ligger fortfarande på en nivå som hade varit lagom om det hade varit extremt hög efterfrågan och extremt dålig tillgång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Defender:

Hoppas Nvidia inte kan sälja av överflödet, kanske det blir normala priser igen när 4xxx serien släpps.

Du menar ÅFerna inte kan sälja för Nvidia har redan sålt av det mesta men visst Nvidia kommer påverkas om de inte får RTX 3000-kort sålda precis innan ny gen. De har t ex slutat tillverka RTX 3080 12gb pga högt lager osålda kort.

Skrivet av BengaBang:

Det är inga som bygger miningfarmar längre därav brutal minskad efterfrågan på grafikkort och Nvidias grafikkort har varit dom mest populära korten att använda.

Det kommer vara hög efterfrågan även efter miningen speciellt om ny generationen presterar bra. Det har ryktas att de kommer ha högre förbrukning speciellt toppkorten men också prestera mycket bättre. Både xx50 till xx90-serien kommer ha högre förbrukning.

Skrivet av Ozzed:

Att priset reflekterar tillgång och efterfrågan. Priserna just nu ligger fortfarande på en nivå som hade varit lagom om det hade varit extremt hög efterfrågan och extremt dålig tillgång.

Ja priserna bör sänkas lite ytterliggare ett par tusen på ett RTX 3080 som egentligen skulle vara ett normalpris efter nästan två år på marknaden.

Permalänk
Datavetare

Haveri för crypto har absolut inget med saken att göra, i alla fall inte om man få tro AMD och Nvidia

AMD CEO: Cryptominers not a significant factor for our GPU business

Nvidia var ju själva helt övertygade att krypto knapp påverkade försäljningen, andra var inte lika övertygade

Och det som händer nu är exakt det som bör förväntas av en fri marknad. När tillgången är begränsad på eftertraktade produkter anpassar sig både köpare och säljare väldigt snabbt till situationen. När trenden är den omvända ställer köparna om sina förväntningar långt snabbare än vad säljarna vill acceptera. Med tiden kommer det justera sig, tar dock länge tid att justera nedåt.

Sen kan vi nog tyvärr glömma att det blir riktigt lika "billigt" som det varit historisk. En väldigt olycklig trend för oss konsumenter är att tillverkningskostnaden skenar ju för varje ny nod, det är tyvärr helt enligt vad som planerats/förväntats.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att priset reflekterar tillgång och efterfrågan. Priserna just nu ligger fortfarande på en nivå som hade varit lagom om det hade varit extremt hög efterfrågan och extremt dålig tillgång.

Hur ska du avgöra det då om inte via marknaden? En myndighet?

Permalänk
Medlem

Vore inte detta ett bra tillfälle för bilindustrin att komma ikapp, mig veterligen är dom fortfarande inte helt ikapp på avancerade kretsar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Hur ska du avgöra det då om inte via marknaden? En myndighet?

Prishistorik över vad en motsvarande SKU har kostat bakåt i tiden är en rätt bra indikator. Sen får man såklart justera för inflation och sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Prishistorik över vad en motsvarande SKU har kostat bakåt i tiden är en rätt bra indikator. Sen får man såklart justera för inflation och sådant.

Ok hur prissätter du en ny produkt?
Vem är det som ska bestämma?

Jag kan också tycka det är för dyrt idag men tydligen finns det folk som har råd och vill betala.

Om vi har regelverk för att företagen sköter sig så kan de väl få sätta vad för pris de vill. Nu pratar jag om ”lyxvaror” och inte t ex medicin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

6500Kr för ett 3070. Det är 3000Kr för mycket. Det ör 16 arbetade timmar på en helt OK lön. Nvidia tycker alltså att man ska jobba två dagar mer än man brukade för att ha råd med deras "mellanklass". Jag skulle nog säga att det fortfarande är frånstötande när man börjar fundera på vad höjningen faktiskt innebär i ett större och längre perspektiv

Nu tar du kanske i lite väl med vad en okej lön är, alla bor inte i stockholm.
Men jag som tjänar 140:- timmen brutto (vilket är en helt okej lön för att vara okvalificerad vårdpersonal, där standard ligger på 125) hade inte haft några problem att lägga ut 8000:- på något jag verkligen vill ha efter en månads sparande om det hade varit så att min fru jobbade också.

Utvecklare som drar in 35k+ och har normala ekonomiska förhållanden, där de antingen är singel eller alla vuxna i hushållet har egen lön så tycker jag det nästan är lite barnsligt att klaga på att de måsta spara "i flera dagar" för att köpa lyxleksaker.

Permalänk
Medlem

Så med andra ord, dessa vansinnespriser är här för att stanna. Det är ju vad man sagt hela tiden att denna extrema prishöjning kommer att utnyttjas.

Kretstillverkarna höjer priserna för att investera i nya fabriker. Kommer de sänka priserna igen om planerna på utbyggnad ändras? Självklart inte.

Inte konstigt heller att efterfrågan minskar när priserna är som de är.

Permalänk
Medlem

Om Apple sänker sin kretstillverkning med 10%, betyder detta då att när iPhone 14 släpps så kommer den bli dyrare pga "ökande kostnader gentemot kretsar" genom att dom plötsligt har färre kretsar än vad dom hade tänkt sig?

Om nu Nvidia har problem med att hitta en ersättare för alla kretsar så varför inte välja fordonsbranschen. Allt för många modeller från flera märken har pausat sin produktion pga brist av kretskort. Dom betalar nog gärna för att få sina kretsar, troligtvis för högre än "normala" priser. Med tanke på att detta var ju en av anledningarna till dessa nya fabriker skulle byggas för.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

När 2 år gamla kort fortfarande ligger på priser som är 30-40% norr om lanseringspriset så kan man inget annat än hoppas att de förblir osålda. Ett 3080 borde inte kunna säljas för mer än 5000 i nuläget, men ändå försöker de att kränga dem för 11k vilket är helt absurt.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | MSI MAG X570 Tomahawk Wifi | AMD Ryzen 9 5900x | Nvidia RTX 2060 | Noctua NH-D15 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | G.Skill Trident Z RGB 2x16GB 3200MHz CL14