Xiaomi kamerasatsar med flaggskeppstelefon

Permalänk
Melding Plague

Xiaomi kamerasatsar med flaggskeppstelefon

Entumssensor och en linsformad glaspuckel på baksidan är några av särdragen hos Xiaomis nykomling, som är först ut med systemkretsen Snapdragon 8+ Gen 1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Vilken fin kamera som även har en telefon i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av dvcorleone:

Vilken fin kamera som även har en telefon i sig

Ja man verkar kunna ringa med den kameran. Häftigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk

Vill bara påpeka det att "1 inch sensor" bara är ett försäljningsknep. Egentliga storleken är bra mycket mindre. https://petapixel.com/why-1-inch-camera-sensor-is-myth/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den där puckeln kommer bli repig.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vill bara påpeka det att "1 inch sensor" bara är ett försäljningsknep. Egentliga storleken är bra mycket mindre. https://petapixel.com/why-1-inch-camera-sensor-is-myth/

Oavsett om det rör sig om tillverkningsprocesser för kretsar eller storleken på kamerasensorer så verkar det här med måttenheter hanteras lite godtyckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vill bara påpeka det att "1 inch sensor" bara är ett försäljningsknep. Egentliga storleken är bra mycket mindre. https://petapixel.com/why-1-inch-camera-sensor-is-myth/

Kameravärlden är ju fullt av sånt, ta t ex fullformat, mellanformat och storformat. Där fullformat är minst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Den där puckeln kommer bli repig.

Första jag tänkte på, kommer ju se ut som fan efter ett tag.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Nu börjar det likna en kamera med telefunktion istället för vice versa

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Så dumt. En riktig tekniknörd köper en vanlig telefon, sedan anställt en massa personliga assistenter hela tiden följer efter och som släpar med all teknikutrustning man behöver.

Skämt åsido. Jag tycker zoomfunktionen suger hårt på vissa mobiler, sämre på vissa än andra. Problemet att lösa detta ligger i samma nivå som att få telefonens högtalare ge sig lika bra ljud ut som en stereoanläggning.

Permalänk
Medlem

Trist att den aldrig kommer nå Europa eller resten av världen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Den saknar band 20 och band 28, så det kan vara svårt att få 4g i glesbygdsområden (om man funderar på att importera)

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som kommer att tänka på HAL i 2001 när jag ser den där?

Permalänk
Medlem

Varför sätter man som telefontillverkare inte dit ett linsskydd så som vanliga kameror har?
Jag hade en gång en Noka N82 eller nåt i den stilen och den hade en riktig skjutlucka som verkligen skyddade linsen mot skit och repor.
Helt obegripligt att ingen tillverkare verkar ha tänkt tanken att göra så igen. Varenda riktig kamera värd namnet har ju ett linsskydd och då gärna lite mer högkvalitativt än hos dom mobilfodral idag som har en sketen plastlucka som glappar så fort man tittar på den.

Så alla stora mobiltillverkare, se hit, sätt dit ett kameralinsskydd som så att man kan skydda linserna. Likaså kan det ju vara ett integritetsskydd så att ingen kan hacka telefonen och ta kontroll över kameran.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

I like it!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Oavsett om det rör sig om tillverkningsprocesser för kretsar eller storleken på kamerasensorer så verkar det här med måttenheter hanteras lite godtyckligt.

Det handlar ju lite om hur man formulerar sig, på engelska brukar man sägen entumssensor, inte sensorstorlek på en tum.

Permalänk
Medlem

It's a Bird... It's a Plane... It's Xiaomi...

eller kanske HAL 9000...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Vill bara påpeka det att "1 inch sensor" bara är ett försäljningsknep. Egentliga storleken är bra mycket mindre. https://petapixel.com/why-1-inch-camera-sensor-is-myth/

entumssensor är en typ som beskriver en gammal tubsensors storlek som satt i broadcast-kameror. En tum syftar på själva vacuumtuben, inte sensorn.

Så sensortypen är entumms men inte sensorstorleken.

Permalänk
Medlem

När vi ändå förtydligar, när Xiaomi säger att de använder fyra pixlar för att beräkna en pixel skall man komma ihåg att på digitalkameror är en subpixel=en pixel, de övriga färgarna kopieras från närliggande subpixlar. Så istället för 12 subpixlar tar de fram pixelvärdet mha fyra subpixlar. Undantaget är Foveon-sensorer som knappt används.

Detta är anledningen till att man måste känna till pixelstrukturen i sensorn för att korrekt hantera en raw-fil.

Permalänk
Medlem

Tycker ändå det ser rätt nice ut.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Snusfri

Efter att ha haft en Xiaomi Mi 11i så blir det aldrig mer någon nalle från dom igen.

Jösses vilket hemskt skräp, klarade av typ 3 månader innan jag inte stod ut längre.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Efter att ha haft en Xiaomi Mi 11i så blir det aldrig mer någon nalle från dom igen.

Jösses vilket hemskt skräp, klarade av typ 3 månader innan jag inte stod ut längre.

Vad är det du inte gillar med den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Efter att ha haft en Xiaomi Mi 11i så blir det aldrig mer någon nalle från dom igen.

Jösses vilket hemskt skräp, klarade av typ 3 månader innan jag inte stod ut längre.

Vad var det mer specifikt du inte gillade? Jag är inne på min 3e xiaomi och har aldrig varit nöjdare.
Tilläggas ska kanske att jag är en hyffsat "avancerad" användare som har för vana att roota och slänga in egen mjukvara i telefonen (oavsett märke). Och inte heller är blyg för att leka med utvecklarinställningarna för att få luren precis som jag vill ha den.

Dessa flaggskepp ser helt klart lockande ut förutsatt att priset är rimligt. En grym kamera i telefonen är väldigt trevligt för mig som fotar en hel del.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Avstängd

Själv nöjd mi10t pro användare. Aldrig några problem med den.
___

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Tycker det blir löjligt med den där stora ”linsen” som inte är någon lins utan bara ett stort runt glasfönster som ska se häftigt ut.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Måste ju vara första gången sensorn ökar i storlek sedan Nokia 808 PureView med Symbian? Den hade en så kallad 1/1.2” sensor vilket är ganska nära denna

Undrar om det kommer gå att gråimportera dessa? Riktigt sugen faktiskt

Permalänk
Inaktiv

Jag önskar telefontillverkare hade matchat tjockleken på telefonerna till "kamerabumpen" för att få en platt baksida men det hade även ökat batterikapacitet nämnvärt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Jag önskar telefontillverkare hade matchat tjockleken på telefonerna till "kamerabumpen" för att få en platt baksida men det hade även ökat batterikapacitet nämnvärt.

Aa, att de ska va så tunna som möjligt är ett jävla påhitt. Iaf när det ändå sticker ut nånting!

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Efter att ha haft en Xiaomi Mi 11i så blir det aldrig mer någon nalle från dom igen.

Jösses vilket hemskt skräp, klarade av typ 3 månader innan jag inte stod ut längre.

Har en jag med och den fungerar bra utan några problem. Har haft den flera månader.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon201296:

Jag önskar telefontillverkare hade matchat tjockleken på telefonerna till "kamerabumpen" för att få en platt baksida men det hade även ökat batterikapacitet nämnvärt.

Tror de även vill undvika att göra dem för tunga också..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR