Hur länge har ni fått vänta på pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Underbart! Glad för er skull!
Ha en underbar semester!
Hoppas också vi får passen imorgon, blir bilsemester till Grekland så fort dem kommer 😇

Hur har det gått för dig Grobar? Stämde polisens uppskattning att du skulle få passet måndag eller tisdag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Hur har det gått för dig Grobar? Stämde polisens uppskattning att du skulle få passet måndag eller tisdag?

Hej,

Nej tyvärr. Inga pass här ännu. Riktigt surt!

Varit i kontakt med polisen idag. Passen är tillverkade men inte levererade...
Bokat hotell i Grekland from Tisdag, så förhoppningsvis kommer passen imorgon...

Permalänk
Medlem

Polisen har ju en sida som listar uppskattade leveransdatum beroende på när man beställde:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Polisen har ju en sida som listar uppskattade leveransdatum beroende på när man beställde:

https://polisen.se/tjanster-tillstand/pass-och-nationellt-id-...

Jo, men verkar också som att många får sina pass tidigare än den angivna veckan. Därför är det intressant att se när de som ansökt kring samma datum som en själv får sina pass.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att de som helt saknade resehandlingar skulle få förtur. Det kanske bara gällde bokningen och inte tillverkningen?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Enligt Norwegian krävs det för vissa länder, antar att Storbritannien vill ha minst 72 timmar på sig att göra en ordentlig bakgrundskoll innan någon kommer in i landet.

Vet inte vad som händer om man glömmer det dock, jag såg det av en ren slump när jag loggade in på Norwegians hemsida och kontrollerade biljetterna. Fick ingen påminnelse eller notis av något slag när jag bokade biljetten.

Var får du den uppgiften ifrån, om vi pratar om medborgare i EU-land? Mig veterligen har UK inte några sådana kontroller med föranmälan i detta fall, åtminstone inte för visumfria besök.

USA med deras Visa Waiver och ESTA kan kanske bli problem, för där måste man ju sedan ganska många år förregistrera sig för att de ska jaga terrorister. För ESTA rekommenderas 72 timmar före "boarding", men var den faktiskt gränsen går och vad som händer annars vet jag inte.

Permalänk
Medlem

Nu har passen kommit! 😀

Ansökte 19/5 I Malmö fick sms 6/7 14.40

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Läste någonstans att de som helt saknade resehandlingar skulle få förtur. Det kanske bara gällde bokningen och inte tillverkningen?

Jag har uppfattat det som att det bara gäller bokningen tyvärr. Tycker överhuvudtaget att polisen är rätt fula med sin kommunikation kring detta kaos, har sett flera pressmeddelanden kring att de kraftigt minskat väntetiderna, men då nämner de inte att tillverknings/leveranstiden samtidigt ökat. Spelar väl ingen roll för mig som resenär att jag kan ansöka tidigare om jag ändå inte får något pass.

Jag kan varken använda provisoriskt pass eller nationellt ID-kort så hade verkligen önskat att det fanns någon snabbfil för oss som har större behov av pass. Tyvärr har det ju blivit att många ansöker trots att de inte ens ska resa, bara för säkerhetsskull. Det känns surt men samtidigt förstår jag att man gör så. Det är inte enskilda medborgares fel att det blivit ett sånt haveri.

Skrivet av Grobar:

Nu har passen kommit! 😀

Ansökte 19/5 I Malmö fick sms 6/7 14.40

Vad skönt, glad för din skull. Hoppas de fortsätter hålla dessa preliminära tider nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grobar:

Hej,

Nej tyvärr. Inga pass här ännu. Riktigt surt!

Varit i kontakt med polisen idag. Passen är tillverkade men inte levererade...
Bokat hotell i Grekland from Tisdag, så förhoppningsvis kommer passen imorgon...

Nämen har inte passen kommit ännu 😖
Hoppas ni får dem i veckan 🙏

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Var får du den uppgiften ifrån, om vi pratar om medborgare i EU-land? Mig veterligen har UK inte några sådana kontroller med föranmälan i detta fall, åtminstone inte för visumfria besök.

USA med deras Visa Waiver och ESTA kan kanske bli problem, för där måste man ju sedan ganska många år förregistrera sig för att de ska jaga terrorister. För ESTA rekommenderas 72 timmar före "boarding", men var den faktiskt gränsen går och vad som händer annars vet jag inte.

Från Norwegians hemsida:

Fick ingen notis eller påminnelse som sagt så hur pass strikt det är vet jag inte. Någon som rest till Storbritannien nyligen?

Det lär vara nåt som de skriver ut för att underlätta och snabba på saker och ting gissar jag, men missar man det så är det inte hela världen. Kanske finns en chans ändå...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Från Norwegians hemsida:
https://i.imgur.com/kQZUvc3.png

https://i.imgur.com/AJ18QA3.png

Fick ingen notis eller påminnelse som sagt så hur pass strikt det är vet jag inte. Någon som rest till Storbritannien nyligen?

Det lär vara nåt som de skriver ut för att underlätta och snabba på saker och ting gissar jag, men missar man det så är det inte hela världen. Kanske finns en chans ändå...

De anger ju inte alls vilka "several governments" är...

Här en av britternas egna sidor:
https://www.gov.uk/guidance/visiting-the-uk-as-an-eu-eea-or-s...

"If you’re an EU, EEA or Swiss citizen

Irish citizens can continue to enter and live in the UK.

EU, EEA and Swiss citizens can travel to the UK for holidays or short trips without needing a visa. In other cases, find out if you need to apply for a visa to enter the UK.

You can cross the UK border using a valid passport which should be valid for the whole time you are in the UK.

EU, EEA and Swiss citizens can continue to use the automatic ePassport gates to pass through the border on arrival."

Det står inte ett dyft om några föranmälningar eller 72 timmar. Om något finns är det nog helt Norwegians eget påhitt, är min initiala bedömning. Glöm inte att det finns omfattande färjetrafik (särskilt Harwich - Hoek van Holland) och tågtrafik (Eurotunnel). Någonstans måste britterna behålla vettet, även om Brexit gick ut på att behålla alla fördelar och slippa alla nackdelar med EU (en annan diskussion), så blir det ett välriktat skott i foten att börja jävlas för mycket med EU. Då slutar det ju bara med att EU svarar med samma sak, eller något annat som orsakar besvär för brittiska medborgare. Och de har ju redan av helt andra skäl haft ganska påtagliga problem med sina varuflöden.

Permalänk
Medlem

Tog passfoto måndag 23/5, kl 07.50.
Fick sms idag 7/7 kl 10.37.

Tog 6,5 veckor, en vecka innan polisens nya preliminära tider.

Visa signatur

Stationär: i7 2600k @ 4.7GHz | Har inget GFX :( | 24GB RAM @ 2133MHz CL10 | Corsair 650TW | Samsung Evo 840 256GB
Bärbar: HP Spectre x360 i5-5200U | 8GB RAM | Samsung Evo 850 256GB

Permalänk

Fotade mig 24 Maj och fick passet idag, 8 Juli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lazat:

Tog passfoto måndag 23/5, kl 07.50.
Fick sms idag 7/7 kl 10.37.

Tog 6,5 veckor, en vecka innan polisens nya preliminära tider.

Skrivet av Edvartsen:

Fotade mig 24 Maj och fick passet idag, 8 Juli.

Gud vad skönt att höra att ni fått era pass innan den preliminära veckan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvartsen:

Fotade mig 24 Maj och fick passet idag, 8 Juli.

Vart gjorde du det och vilken tid? När fick du sms?

Permalänk

Våra pass hann inte komma, gjordes 27/5. Därför ordnade vi med provisoriska pass i Umeå.. Knappt nån kö men man måste göra dem inom dessa 72h.

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Gjorde nyss pass hos polisen, 10 veckors väntetid sa hon

Permalänk
Medlem

Nån som hämtat ut sitt pass idag? Och när fotade ni er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lsociety:

Från Norwegians hemsida:
https://i.imgur.com/kQZUvc3.png

https://i.imgur.com/AJ18QA3.png

Fick ingen notis eller påminnelse som sagt så hur pass strikt det är vet jag inte. Någon som rest till Storbritannien nyligen?

Det lär vara nåt som de skriver ut för att underlätta och snabba på saker och ting gissar jag, men missar man det så är det inte hela världen. Kanske finns en chans ändå...

Ursäkta sent svar men kom hem från Storbritannien ganska nyligen.
allt är som vanligt och nu slipper man även corona protokollen innan flyg vilket jag gissar Norwegian hintar till.
Vilket skulle fyllas in 72h innan ihop med covid test.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Ansökte om pass 27/5. Idag fick jag sms om att det var klart att hämta. Men det får bli nästa vecka då vi är i London med provisoriskt pass.. 😁

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

https://sverigesradio.se/artikel/10-000-pass-och-id-kort-hos-...

Har man beställt pass (eller id-kort) i iaf Malmö så kan det vara läge att höra av sig ifall de kommit tidigare än beräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mieriola:

https://sverigesradio.se/artikel/10-000-pass-och-id-kort-hos-...

Har man beställt pass (eller id-kort) i iaf Malmö så kan det vara läge att höra av sig ifall de kommit tidigare än beräknat.

Ja, jag hörde det. Märkligt. Och hämtas de inte ut inom tre månader så makuleras de.

Permalänk
Medlem

Skövde, 19 maj. Inte fått ännu.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Skövde, 19 maj. Inte fått ännu.

Har du hört av dig till polisen och frågat om ditt pass? Med tanke på att folk som fotades 27/5 fått sina pass känns det ju som att det kan vara en miss med sms till dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Ja, jag hörde det. Märkligt. Och hämtas de inte ut inom tre månader så makuleras de.

Det är väl inte så märkligt när folk inte får det de beställt/ansökt om i rimlig tid och det sedan dyker det upp mitt i semestern...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det är väl inte så märkligt när folk inte får det de beställt/ansökt om i rimlig tid och det sedan dyker det upp mitt i semestern...

Tror du verkligen att 10000 personer helt enkelt har rest bort? Lika märkligt i så fall. Utan pass dessutom… 😆

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tror du verkligen att 10000 personer helt enkelt har rest bort? Lika märkligt i så fall. Utan pass dessutom… 😆

Nu var det 10000 pass och id-kort och inte 10000 pass, med vilket troligen avses summan av båda. En del av dessa är då troligen samma person, dvs folk som beställt båda, men väntar med att hämta tills passet kommit. Är det dessutom familjer som ansökt ihop så kan du multiplicera ytterligare. Om vi bara för räkneexemplets skull leker med tanken att alla bokningar varit familjer på fyra som beställt båda, så skulle det inte vara mer än 5000 personer och 1250 tidsbokningar. Nu säger jag förstås inte att det är just så, men bara för att illustrera att det förmodligen inte är riktigt så många som det låter.

Sedan behöver man inte pass inom Sverige, den nordiska passunionen, eller ens EU. I det senare fallet bör man dock ha nationellt ID. Och andra tycker nog, även om de är i eller nära Malmö, att de har annat att göra än att spendera semestern på att köa på polisstationen för att hämta något där de redan fått skaffa provisoriskt pass, fått ställa in resan eller inte ska ha passet förrän senare osv. Alla behöver inte ha samma bevekelsegrund, men det blir säkert några som hämtar ut pass/id efter rapporteringen om fulla skåp.

Vi kan leka med tanken att du haft en familj på fyra och kört upp från Malmö till någonstans runt Mora i Dalarna för semester, men hade ansökt om pass i desperation för att ha något till "höstresan". Hade du då kastat dig och övriga familjen i bilen på polisens SMS och kört de runt 140 mil det är ToR? Det gör man ju inte om det inte är så att passen/id-korten går i tuggen dagen efter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av amandaw:

Har du hört av dig till polisen och frågat om ditt pass? Med tanke på att folk som fotades 27/5 fått sina pass känns det ju som att det kan vara en miss med sms till dig?

Orkar eg inte bry mig, polarna kom hem från vegasresan häromdan så mitt behov för pass är rätt fjärnt just nu...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlixSPQR:

Tror du verkligen att 10000 personer helt enkelt har rest bort? Lika märkligt i så fall. Utan pass dessutom… 😆

Provisoriska pass?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nu var det 10000 pass och id-kort och inte 10000 pass, med vilket troligen avses summan av båda. En del av dessa är då troligen samma person, dvs folk som beställt båda, men väntar med att hämta tills passet kommit. Är det dessutom familjer som ansökt ihop så kan du multiplicera ytterligare. Om vi bara för räkneexemplets skull leker med tanken att alla bokningar varit familjer på fyra som beställt båda, så skulle det inte vara mer än 5000 personer och 1250 tidsbokningar. Nu säger jag förstås inte att det är just så, men bara för att illustrera att det förmodligen inte är riktigt så många som det låter.

Sedan behöver man inte pass inom Sverige, den nordiska passunionen, eller ens EU. I det senare fallet bör man dock ha nationellt ID. Och andra tycker nog, även om de är i eller nära Malmö, att de har annat att göra än att spendera semestern på att köa på polisstationen för att hämta något där de redan fått skaffa provisoriskt pass, fått ställa in resan eller inte ska ha passet förrän senare osv. Alla behöver inte ha samma bevekelsegrund, men det blir säkert några som hämtar ut pass/id efter rapporteringen om fulla skåp.

Vi kan leka med tanken att du haft en familj på fyra och kört upp från Malmö till någonstans runt Mora i Dalarna för semester, men hade ansökt om pass i desperation för att ha något till "höstresan". Hade du då kastat dig och övriga familjen i bilen på polisens SMS och kört de runt 140 mil det är ToR? Det gör man ju inte om det inte är så att passen/id-korten går i tuggen dagen efter...

Skrivet av slipbit:

Provisoriska pass?

Jag tycker det är märkligt i alla fall.