Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Har man en bil för 100-150K sen innan man kan lämna in för en ny bil för 600K så blir månadskostnaden ofta en bra bit under 5000kr...

Byter jag in en bil värd 150 000kr mot leasad bil så blir månadskostnaden 0kr?

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av Leyer:

Byter jag in en bil värd 150 000kr mot leasad bil så blir månadskostnaden 0kr?

Ett sätt att se det ja. Men då har du också noll kronor till nästa bil också. Känslan just nu är att leasingen blir mindre och mindre lönsam med nya reglerna.
Som sagt, man kan se det på olika sätt.

Jag brukar jämföra hur det ser ut efter 3 år, som ofta leasingen är. Var står jag då och vad har jag fått ut av det. Efter 3 år har jag fortfarande en månadskostnad och en bil, men där är ett ganska stort värde i bilen som jag kan använda på många sätt.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Beamy:

Jag har haft min bil i snart tre månader och har ännu inte testat Android Auto. Minns att säljaren sa att det var smidigt om man exempelvis vill använda Google Maps.

Vad använder ni Android Auto till? Är det Google Assistant som är grejen?

AA är nog bland det första jag brukar stänga av. AA är riktigt kass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag har haft min bil i snart tre månader och har ännu inte testat Android Auto. Minns att säljaren sa att det var smidigt om man exempelvis vill använda Google Maps.

Vad använder ni Android Auto till? Är det Google Assistant som är grejen?

Android auto är bra om du ofta a åker till ställen du inte kan adressen till, då du kan be google assistenten navigera till en plats. Typ navigera broddaskolan i limhamn eller navigera till turning torso etc.
Sen kan ha igång ett interface för musik / poddar etc,eller alternativa kartsystem som är bättre anpassade för långresa i elbilar än bilens egna, t.ex. A Better Routeplanner.

Men behövs knappast för vardagskörningen, om du inte vill använda AA för just musik.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Jag har haft min bil i snart tre månader och har ännu inte testat Android Auto. Minns att säljaren sa att det var smidigt om man exempelvis vill använda Google Maps.

Vad använder ni Android Auto till? Är det Google Assistant som är grejen?

Navigering. Där jag bor är VW:s kartor hopplöst eftersatta, gator som funnits i 8 år existerar inte för Diess & co.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Navigering. Där jag bor är VW:s kartor hopplöst eftersatta, gator som funnits i 8 år existerar inte för Diess & co.

I förrgår såg jag att en väg som leder till MOTORVÄGEN och som funnits i HELA mitt liv (40 år) inte fanns med i VW kartor, så hela påfarten saknades. Fan imponerande på sätt å vis. Jag bor nära Landvetter flygplats så inte heller direkt okänt landskap... haha
Android Auto är guld. Enklaste sättet att styra Spotify och andra appar å så. VW GUI är så värdelöst att jag blir nervös/förbannad varje gång jag försöker använda det.

Permalänk

https://youtu.be/jdqWlEIFUMI

Man kan bara hoppas att Sverige hoppar på dessa galna laddstationerna i framtiden. Såhär borde det se ut runt Europavägarna nu.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Var inne på priveasa Kia Niro EV, men de har höjt priset från 3600:-/mån till 4100:-/mån, samt leveranstid preliminärt 10 månader.

Vad finns för billigare alternativ med snabbare leveranstid?
Mazda MX30, kostar denna fortfarande 2600:-/mån eller också höjt pris? Medveten om kortare räckvidd, men kan funka för jobbpendling.

Önskar helst köpa Kia EV6, men den faller på priset.

Prishöjningen är säkert för bonus-minskningen efter årsskiftet samt justerat för ränta, så då kommer nog de flesta göra likadant. mG är ju med på g att höja.

Permalänk
Medlem

Tack för svar. Höjs Mazda MX30 till 3195:-/mån känns det som man vill ha större räckvidd för pengarna. Finns bättre alternativ i samma prisklass?

Ang finansiering känns det alla sätt mer eller mindre tokiga. Månadskostnad på 5000:-/mån blir 180 000:- på 3 år, känns inte värt. Casha 700 000:- känns inte värt. Även om jag också mer gillar tanken på att äga bilen.

2500:-/mån känns mer ok. Begagnade elbilar är fortfarande skralt utbud /inte lönsamt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av lövet:

Tack för svar. Höjs Mazda MX30 till 3195:-/mån känns det som man vill ha större räckvidd för pengarna. Finns bättre alternativ i samma prisklass?

Ang finansiering känns det alla sätt mer eller mindre tokiga. Månadskostnad på 5000:-/mån blir 180 000:- på 3 år, känns inte värt. Casha 700 000:- känns inte värt. Även om jag också mer gillar tanken på att äga bilen.

2500:-/mån känns mer ok. Begagnade elbilar är fortfarande skralt utbud /inte lönsamt?

Isf är det nog en Begagnad Zoe du får titta på. Finns inga bilar just nu med dom priserna. Vänta 1 år till begagnade E-niro blir vanligare och gått mer så kanske dessa drillar under 250000:-. MG var väl det billigaste som fanns innan att leasa och köpa för en bit över 3000kr men dom har väl också gått upp till minst 4000 nu verkar det som.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

2700/mån ger jag för min MG ZS EV 24mån/3000mil(tot), ett år kvar.

Hedin har inget leasingpris just nu och Holmgrens anger från 3.110 fram till den 30:e.
Dock så är ju leveranstid först nästa år, så då får man nog räkna med att det tillkommer en höjning på 70k-50k/36=555kr om man tar det på 3 år. (Eller 833kr på 2 år).

3.070kr/mån för MG5.

Jag velar lite om jag ska boka en redan nu när priserna är hyfsade, eller om man ska chansa och se om man kan köpa ut nuvarande till vettigt pris nästa sommar. Dock tycker jag 40kWh som min har är i minsta laget tyvärr, 50-60 är sweetspot för mig och de resor jag gör.

(Priserna från Holmgrens är för 1000mil och 36 mån)

Permalänk
Medlem

Dags för bilbyte snart då nuvarande Leasing går ut. Väldigt intresserad av Elbil men hur är det för oss med hund? Vad finns det för modeller som är värt att kika på när man vill ha plats för hundbur samt lite bagage där bak?

Kikat lite på VW ID4/Skoda Enyaq, finns det nån mer modell större som är intressant?

Nån med erfarenhet av hundbur i bagaget på sin elbil? 🙂

Permalänk
Medlem

MG5:an kanske kan vara vettig iom att det är en kombi, inte sett den live dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Dags för bilbyte snart då nuvarande Leasing går ut. Väldigt intresserad av Elbil men hur är det för oss med hund? Vad finns det för modeller som är värt att kika på när man vill ha plats för hundbur samt lite bagage där bak?

Kikat lite på VW ID4/Skoda Enyaq, finns det nån mer modell större som är intressant?

Nån med erfarenhet av hundbur i bagaget på sin elbil? 🙂

Vet att många med hund valt Enyaq, finns Enyaq grupp på facebook där många tipsar om hundburar som passar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lövet:

Begagnade elbilar är fortfarande skralt utbud /inte lönsamt?

Begagnade elbilar säljs innan dom kommit ut i hallen och många gånger till samma eller t.o.m. högre priser än nya.

Skrivet av Toobbbbee:

Dags för bilbyte snart då nuvarande Leasing går ut. Väldigt intresserad av Elbil men hur är det för oss med hund? Vad finns det för modeller som är värt att kika på när man vill ha plats för hundbur samt lite bagage där bak?

Kikat lite på VW ID4/Skoda Enyaq, finns det nån mer modell större som är intressant?

Nån med erfarenhet av hundbur i bagaget på sin elbil? 🙂

Om det är i den klassen så har du även Audi Q4, sen är väl EV6 också ganska rymlig.
Lite billigare finns MG5 och lite dyrare har du etron 55 och EQC.
Sen är där ju en del nya på gång också från Nissan, Toyota och Subaru, vet dock inte hur dom är där bak.

Permalänk
Skrivet av Toobbbbee:

Dags för bilbyte snart då nuvarande Leasing går ut. Väldigt intresserad av Elbil men hur är det för oss med hund? Vad finns det för modeller som är värt att kika på när man vill ha plats för hundbur samt lite bagage där bak?

Kikat lite på VW ID4/Skoda Enyaq, finns det nån mer modell större som är intressant?

Nån med erfarenhet av hundbur i bagaget på sin elbil? 🙂

Även Ioniq 5 (väldigt snarlik Kia EV6) kan vara något att titta på.
Beror lite på vilken typ av bur och storlek som behövs.

Visa signatur

|| Marantz | Monitor Audio RS|| Revo BL ||

Permalänk
Medlem

Många av SUVarna har ju en väldigt sluttande bakdel, så hundkompatibiliteten beror mycket på hundens storlek.

Permalänk
Medlem

Här på Leksand Sommarland finns tre 22kW (2x11) Virta-laddare. Samtliga laddare fanns i OKQ8: s app, trots att Chargefinder endast listade fyra uttag. Inga problem att ladda 3 fas 16A. Klickade igång omedelbart när jag svajpade igång laddningen i appen.

Vid varje stuga finns en skylt som informerar om förbud mot att ladda från uttaget som är vid ytterdörren. Denna är främst tänkt att användas för motorvärmare. En timer inomhus startar uttaget i två timmar. Tydligen är det inga problem att fräsa igång en motorvärmare eller elgrill men en portabel laddare till bilen: nein! Skönt att det finns alternativ.

Edit: En Enyaq ställde sig bredvid mig och strömmen gick ner till 10A istället för 16. Alltså ingen "riktig" 11kW/22kW-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toobbbbee:

Dags för bilbyte snart då nuvarande Leasing går ut. Väldigt intresserad av Elbil men hur är det för oss med hund? Vad finns det för modeller som är värt att kika på när man vill ha plats för hundbur samt lite bagage där bak?

Kikat lite på VW ID4/Skoda Enyaq, finns det nån mer modell större som är intressant?

Nån med erfarenhet av hundbur i bagaget på sin elbil? 🙂

Skoda Enyaq. Har nog det rymligaste bagaget hos en elbil, sett till möjlighet till hundbur. Finns inget hos ID4 som är bättre än Enyaq annat än att den går att speca billigare.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Körde från Stockholmstrakten till södra Småland idag. Det var riktigt tjockt på IONITY, Norrköping var fyra bilar i kö och Mantorp var det tre men då hade vi inget alternativ så det var bara att vänta.

Väntetiden är ju något jag antar vi early adopters får leva med men det som stör mig lite extra är de som inte har en bra laddningshygien, ladda så länge det är effektivt, sitt inte där till 100%... En ID.4:a laddade 100% innan de drog. Sista 10% tog ju som bekant nästan tjugo minuter.

Mer laddare behövs onekligen. Denna sommaren kommer bli tuff. Några långresare här som upplever samma problem?

PS. Tack till vem det var som tipsade om Bonnet-appen. Det funkade finemang och med refill på lägsta nivån (50 kWH) så blev priset 3,70:-. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Körde från Stockholmstrakten till södra Småland idag. Det var riktigt tjockt på IONITY, Norrköping var fyra bilar i kö och Mantorp var det tre men då hade vi inget alternativ så det var bara att vänta.

Väntetiden är ju något jag antar vi early adopters får leva med men det som stör mig lite extra är de som inte har en bra laddningshygien, ladda så länge det är effektivt, sitt inte där till 100%... En ID.4:a laddade 100% innan de drog. Sista 10% tog ju som bekant nästan tjugo minuter.

Mer laddare behövs onekligen. Denna sommaren kommer bli tuff. Några långresare här som upplever samma problem?

PS. Tack till vem det var som tipsade om Bonnet-appen. Det funkade finemang och med refill på lägsta nivån (50 kWH) så blev priset 3,70:-. DS.

Har själv suttit till lite över 90% men då hade jag ingen kö när jag haft kö bakom den enda gången så har jag slutat ladda vid typ 80% har kanske gått över någon procent.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Körde från Stockholmstrakten till södra Småland idag. Det var riktigt tjockt på IONITY, Norrköping var fyra bilar i kö och Mantorp var det tre men då hade vi inget alternativ så det var bara att vänta.

Väntetiden är ju något jag antar vi early adopters får leva med men det som stör mig lite extra är de som inte har en bra laddningshygien, ladda så länge det är effektivt, sitt inte där till 100%... En ID.4:a laddade 100% innan de drog. Sista 10% tog ju som bekant nästan tjugo minuter.

Mer laddare behövs onekligen. Denna sommaren kommer bli tuff. Några långresare här som upplever samma problem?

PS. Tack till vem det var som tipsade om Bonnet-appen. Det funkade finemang och med refill på lägsta nivån (50 kWH) så blev priset 3,70:-. DS.

Samtidigt kan det ju vara så att han/hon behövde 100% för att slippa stanna och ladda en gång till för sin destination.
Måste nog säga att jag själv gjort lika dant om det gjort att jag klarat hela resan utan fler stopp.

Permalänk
Medlem

Jag hade nog inte gjort det om det var kö bakom.. stanna 20 minuter eller 3 minuter någonstans senare kanske är mer värt.

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på hur stort batteri man har med och vart man ska, det är ju rätt stor skillnad på 20% på ett 30-40kWh batteri jämfört med ett på 60-70kWh.

Jag fick hoppa över mitt planerade resmål i helgen för att den sista och enda laddaren innan destinationen inte fungerade och jag var inte så sugen på att åka tillbaka 45min för att kunna ladda fullt för att kunna komma dit. :/

Så tyvärr kan man inte lita på laddarna, så jag laddar fullt när jag kan. Och destinationsladdare är ju ofta upptaga av jäkla (förlåt) hybrider. Så jag laddar fullt när jag kan, men visst, är det kö så får man ju försöka räkna på om man klarar sig eller inte. (Tyvärr är ”förväntat räckvidd” i min MG fullständigt värdelös och hade lika gärna kunnat tas bort från bilen)

Permalänk
Medlem

På tal om att ladda fullt, finns det någon som sett ett test på hur mycket det sliter på batterierna att köra 100% jämfört med 80%? Har en hel del långresor nu och 100% tar mig hela vägen istället för laddstopp.

Försöker hitta testet med id3an som testades hårt med laddning och körning och degrationen där men har inte lyckats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

På tal om att ladda fullt, finns det någon som sett ett test på hur mycket det sliter på batterierna att köra 100% jämfört med 80%? Har en hel del långresor nu och 100% tar mig hela vägen istället för laddstopp.

Försöker hitta testet med id3an som testades hårt med laddning och körning och degrationen där men har inte lyckats.

Det är främst att vara på 100% som är dåligt, så om du laddar till 100% och åker direkt så är det marginell förslitning. Att däremot "lagra" bilen på 100% gör att "calendar aging" är markant högre. Så laddar du till 100% hela tiden och låter den ligga kvar där så är det ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

På tal om att ladda fullt, finns det någon som sett ett test på hur mycket det sliter på batterierna att köra 100% jämfört med 80%? Har en hel del långresor nu och 100% tar mig hela vägen istället för laddstopp.

Försöker hitta testet med id3an som testades hårt med laddning och körning och degrationen där men har inte lyckats.

Jag har varit runt hos olika bilhandlare i stan samt pratat med några människor på Northvolt och alla säger att det är gamla skrönor och skitsnack att ladda batteriet fullt hemma på något sätt skulle förstöra eller förkorta livslängden på batteriet.

Sen att man inte ska ladda den fullt och "lagra" / låta stå ett längre tag är en helt annan sak.

Detta är dock inte mina egna åsikter då jag inte har nog kunskap i ämnet. Själv vet jag inte, så finner det svårt att veta vilket ben man ska stå på i frågan då man får olika svar beroende på vem man frågar.

Men som i ditt fall att ladda batteriet fullt några gånger för att du ska resa känns som helt safe. Batteriet måste ju klara att få ladda fullt.

Mvh Christian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

På tal om att ladda fullt, finns det någon som sett ett test på hur mycket det sliter på batterierna att köra 100% jämfört med 80%? Har en hel del långresor nu och 100% tar mig hela vägen istället för laddstopp.

Försöker hitta testet med id3an som testades hårt med laddning och körning och degrationen där men har inte lyckats.

Instämmer med föregående, det är inte själva laddningen till 100% som är problemet utan om den står en längre tid med 100% som det inte är bra, att ladda fullt inför längre resor går bra.
Som jämförelse är det värre för batteriet att använda snabbladdning dagligen än att ladda fullt inför långresor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är främst att vara på 100% som är dåligt, så om du laddar till 100% och åker direkt så är det marginell förslitning. Att däremot "lagra" bilen på 100% gör att "calendar aging" är markant högre. Så laddar du till 100% hela tiden och låter den ligga kvar där så är det ett problem.

https://teslaclubsweden.se/forum/download/file.php?id=33866

Säger inte att effekten inte finns, men "markant högre" tycker jag är en överdrift. Det som går att utläsa är att lagringstemperaturen påverkar mer än laddningsstatus och jag tror ingen förvarar sin bil i konstanta 50 grader C. Mellan 60% och 100% laddning är det marginell skillnad i relativ kapacitet vid 25 grader C efter 9 månader. Hade varit intressant att se effekten på ännu längre tid dock.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter