5950x: Ram minnen, hur stor skillnad gör rätt val?

Permalänk
Medlem

5950x: Ram minnen, hur stor skillnad gör rätt val?

Tjena, long time lurker first time poster.
Jag är rätt erfaren gällande intel CPU OC men rörde aldrig RAM då jag inte kände mig tillräckligt insatt eller intresserad.

Men det vill jag ändra på nu då jag har plockat ihop en ny dator och sparade inte på krutet när det kommer till utrustning.

AMD Ryzen 9 5950X
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
64gb G.Skill RipjawsV 3600mhz cl14

Dessa RAM minnen känns rimliga och jag slog till på dem efter jag undersökte något om ryzen processorers "sweetspot" dvs 3600mhz. Men efter att ha kikat närmare så insåg jag att många kör 3800 CL18 istället, varför?

Jag hittar ingen info utöver att 3600mhz uppnår man en 1-1 ratio mellan RAM och CPU, varför skulle man då välja att köra snabbare clock men längre timing med 3800mhz/CL18?

Någon som har lust att skola mig

Permalänk
Medlem

Upp till 1800MHz (3600 minnen) på "infinity fabric" så kör ju Zen 3 automatiskt 1:1.
Över det och du kan tvingas till 2:1 läge och då krävs det betydligt högre frekvenser för att kompensera, långt över 4000MHz.
Och minnen har ju en hel mängd olika timings som spelar roll, chansen är att minnen med låg CL har offrat andra timings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Upp till 1800MHz (3600 minnen) på "infinity fabric" så kör ju Zen 3 automatiskt 1:1.
Över det och du kan tvingas till 2:1 läge och då krävs det betydligt högre frekvenser för att kompensera, långt över 4000MHz.
Och minnen har ju en hel mängd olika timings som spelar roll, chansen är att minnen med låg CL har offrat andra timings.

https://rog.asus.com/forum/attachment.php?attachmentid=89665&d=1629415119&thumb=1

Hmm, jag misstänker att du är korrekt.
Skulle du säga att det är bättre att köra 3600 med en lite långsammare timing än CL14 för att slippa sämre prestanda på andra variabler?

Permalänk
Medlem

kort så vill du inte gå bort från 1:1 ratiot men du vill köra IF så snabbt som möjligt. hur snabbt du kan fräsa på beror på ditt exemplar.
sen när du funnit hur snabbt du kan köra IF så vet du hur snabbt du ska köra dina minnen, sen är det 'bara' att påbörja det otroligt roliga att skruva ner timeings

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Hmm, jag misstänker att du är korrekt.
Skulle du säga att det är bättre att köra 3600 med en lite långsammare timing än CL14 för att slippa sämre prestanda på andra variabler?

Skrivet av Hothep:

kort så vill du inte gå bort från 1:1 ratiot men du vill köra IF så snabbt som möjligt. hur snabbt du kan fräsa på beror på ditt exemplar.
sen när du funnit hur snabbt du kan köra IF så vet du hur snabbt du ska köra dina minnen, sen är det 'bara' att påbörja det otroligt roliga att skruva ner timeings

Som ovan
Vad gäller i stort med minnen till Ryzen så ser jag även noga till att dom finns med på moderkortets QVL lista.
Utöver det så kan man ju spendera väldigt mycket tid med att tweaka, eller så låter man moderkortet ta hand om det =).

Men glöm inte att undervoltning kan vara riktigt kraftfullt med Ryzen.
Inte sällan kan man vinna 100-200 MHz på all core boost bara genom att sänka spänningen en aning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Som ovan
Vad gäller i stort med minnen till Ryzen så ser jag även noga till att dom finns med på moderkortets QVL lista.
Utöver det så kan man ju spendera väldigt mycket tid med att tweaka, eller så låter man moderkortet ta hand om det =).

Men glöm inte att undervoltning kan vara riktigt kraftfullt med Ryzen.
Inte sällan kan man vinna 100-200 MHz på all core boost bara genom att sänka spänningen en aning.

Kikade på QVL och det va ingen ko på isen med att köra G.Skills.

Jag ska bygga ihop burken på jobbet tänkte jag och har en riktig stjärna till medarbetare med ryzen vana som kan hjälpa mig med att tweaka lite bios.

Stort tack för hjälpen vänner!

Permalänk
Medlem

Kanske en dum fråga hur viktigt är det att minnen är med på QVL listan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL85:

Kanske en dum fråga hur viktigt är det att minnen är med på QVL listan?

Nyare minnen har ju nästan garanterat inbyggda profiler som fungerar rätt bra med Ryzen.
Så det är "nog" inga problem.
Och det kan ju mycket väl vara så att minnena är nyare än senaste UEFI versionen, så en QVL listning är på G.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnyTaps:

Tjena, long time lurker first time poster.
Jag är rätt erfaren gällande intel CPU OC men rörde aldrig RAM då jag inte kände mig tillräckligt insatt eller intresserad.

Men det vill jag ändra på nu då jag har plockat ihop en ny dator och sparade inte på krutet när det kommer till utrustning.

AMD Ryzen 9 5950X
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
64gb G.Skill RipjawsV 3600mhz cl14

Dessa RAM minnen känns rimliga och jag slog till på dem efter jag undersökte något om ryzen processorers "sweetspot" dvs 3600mhz. Men efter att ha kikat närmare så insåg jag att många kör 3800 CL18 istället, varför?

Jag hittar ingen info utöver att 3600mhz uppnår man en 1-1 ratio mellan RAM och CPU, varför skulle man då välja att köra snabbare clock men längre timing med 3800mhz/CL18?

Någon som har lust att skola mig

Det korta svaret är att 3600MHz med CL14 eller 16 är optimalt ur kostnadsperspektiv men även åtgång av tid.

Om du använder datorn i 1440p eller 4K så är skillnaden på lägre CL och högre Hz knappt mätbar, dessutom ökar kostnaderna kraftigt.

Jag kör 64GB 3600/CL16 i 4K och det fungerar utmärkt

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7700X - 32GB DDR5@6000CL36 - XFX RX 7900XTX Merc310 Black - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W