Kan Sonys XM5 ''höja'' ljud utifrån?

Permalänk
Medlem

Kan Sonys XM5 ''höja'' ljud utifrån?

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Är ute efter ett par hörlurar med ''inhörning'' om det nu kallas för det.

Alltså ifall jag t.ex lyssnar på musik så sänks volymen/rösterna från utsidan höjs så man kan höra dem bättre.

Jobbar på lager och ibland är det folk som ropar ens namn eller undrar något och med hörlurarna jag har just nu så dunkas det bara på med hög musik hela tiden.

Det ska alltså vara typ mikrofoner som förstärker rösterna samt sänker musiken.... Men kan inte hitta någon info om detta eller vad det kallas.

Om inte Sonys XM5 klarar av detta vet ni några andra hörlurar som skulle kunna passa mina ändamål?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Medhörning är funktionen du letar efter.

Lurarna ska ha sånt men inte med ANC samtidigt vad jag vet.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ska nog inte ha anchörlurar utan hörselskydd med medhörning, ni kanske borde ha hörselskydd med intercom så kan ni prata med varandra på ett enklare sätt om omgivningen kräver hörselskydd.
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/c/personlig-skyddsutrustn...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du ska nog inte ha anchörlurar utan hörselskydd med medhörning, ni kanske borde ha hörselskydd med intercom så kan ni prata med varandra på ett enklare sätt om omgivningen kräver hörselskydd.
https://www.3msverige.se/3M/sv_SE/p/c/personlig-skyddsutrustn...

Asså vi behöver egentligen inte kommunicera för att klara av arbetet. Men är runt 15-20 som jobbar samtidigt och dom är ganska sociala så det är ofta att dom vill ha ens uppmärksamhet bara för att prata eller någon snabb fundering. Hade jag sett någon som hade hörlurar på sig hade jag fattat direkt att den personen inte vill bli störd.

Sen så är jag inte alls så kunnig inom teknik så vad är ''anchörlurar'' ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Asså vi behöver egentligen inte kommunicera för att klara av arbetet. Men är runt 15-20 som jobbar samtidigt och dom är ganska sociala så det är ofta att dom vill ha ens uppmärksamhet bara för att prata eller någon snabb fundering. Hade jag sett någon som hade hörlurar på sig hade jag fattat direkt att den personen inte vill bli störd.

Inte funderat på bone conduction hörlurar?
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5805771
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5172902

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Hade aldrig hört talas om detta. Teoretiskt så verkar dom ju väldigt intressant med ett väldigt stort frågetecken kring ljudet.
''trådlösa stereohörlurar med ljudöverföring via käkbenet'' låter lite konstigt

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga nej, du får bara ha lägre volym för musik men det kommer bli svårt att höra om nån står och ropar på dig 5 meter bort. Kör inear med en lur bara, då kan jag rekommendera XM4orna.

Permalänk

Jag testade ett gäng hörlurar nyligen, bland annat XM5 och XM4 (over-ear).

För att temporärt lyssna på någon som pratar är det bara hålla upp handen över höger hörlur, så sänks musiken och lurarna slår igång ambient-läget så du kan höra bra.

Om du letar efter en inställning du kan ha aktiverad så att du hör ifall någon försöker snacka med dig så har du ett par alternativ med de lurarna:
1. En inställning som stänger av ANC och aktiverar ambient-läget när lurarna identifierar att någon pratar i din närhet (så att mikrofonerna på lurarna plockar upp det)
2. Du kan ha ambient-läge på konstant med inställningen "fokusera på röst". Kanske kan du då ha lite lägre "ambient"-nivå (du kan ställa in från 1 till 20 för volymen på ambientljud) så du inte störs så mycket av det men ändå lätt märker om någon försöker snacka med dig.

Sen om det här är bästa alternativet för dig eller inte, det vetefan.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gx rade:

Anc står för active noise canselation den teknik som XM5 använder, det är elektronik som skickar ut ljud som är 180 grader fasvridna jämfört med bullret så att bullret dämpas, det är en olämplig teknik för det du vill försöka åstadkomma för du behövrt passiv ljuddämpning och elektronik som släpper igenom tal.

Det som kallas hörlur är inte passande för det du vill uppnå utan det är hörselskydd som ger passiv dämpning som kan ge funktionen.
Dessutom är hörselskydd nått som arbetsgivaren är skyldig att stå för om de behövs så man kanske inte anses behöva en kommunikationsmodell men många arbetsgivare subventioner om man själv väljer nått mer avancerat än arbetsplatsen egentligen kräver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har ingen erfarenhet av Sony men köpte ett par Jabra Elite 75t för när jag är och springer då ville hållas medveten om omgivningen och de har funktionen medhörning som förstärker ljud utifrån så i princip funkar typ som hörselapparat till lika som ger dig t.o.m. bättre hörsel om man drar upp medhörningsnivån, desto mera du drar upp desto mera white noise dock men är relativt lite skulle jag säga dock som jag ganska lätt kan ignorera. (nästan öppnar upp ljudet litegrann på samma gång som det blev "större" utan att påverka ljudkvalitén alls förutom en aning backgrundsbrus). På vänstra delen kan man växla mellan 3 olika lägen, vanliga "off", "Hearthrough" och "ANC på" och på högra pausar man musiken med ett tryck. Dessa har riktigt bra passiv ljuddämpningsnivå också och ANC på ger ju ytterligare men för bullriga ställen så är ju bra passiv dämpningsförmåga viktigare då medhörning funkar ju inte tillsammans med ANC. Sitter bra i örat för mig och det tycks vara fallet för de flesta, vissa In-ears har en tendens att inte hållas så bra på plats men dessa kan jag inte få att falla ut ur örat av sig själv.

Största orsaken varför jag valde just Jabra var väl dess konfigurabilitet via en app som sparar då synkar med allt du använder den till (dvs. du kan ändra via dator eller appen i telefonen och det ändrar on the fly oberoende vad du har dem kopplade till) och där fanns bl.a. inbyggd custom EQ möjlighet för jag har erfarenhet av att mina öronkanaler tycks göra varje IEM låta konstigt och behöver vanligtvis sänka speciellt ~3.5kHz området annars låter det bara fel för mina öron, efter EQ blev det helt bra ljud för mig.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hade aldrig hört talas om detta. Teoretiskt så verkar dom ju väldigt intressant med ett väldigt stort frågetecken kring ljudet.
''trådlösa stereohörlurar med ljudöverföring via käkbenet'' låter lite konstigt

Jag förstår din skepsis. Om du hittar en butik där du kan testa innan köp så vore det ju grymt. Men det löser iaf ditt huvudproblem.

Visa signatur

| 9800X3D | 3080 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Hoppas ni förstår vad jag menar...

Är ute efter ett par hörlurar med ''inhörning'' om det nu kallas för det.

Alltså ifall jag t.ex lyssnar på musik så sänks volymen/rösterna från utsidan höjs så man kan höra dem bättre.

Jobbar på lager och ibland är det folk som ropar ens namn eller undrar något och med hörlurarna jag har just nu så dunkas det bara på med hög musik hela tiden.

Det ska alltså vara typ mikrofoner som förstärker rösterna samt sänker musiken.... Men kan inte hitta någon info om detta eller vad det kallas.

Om inte Sonys XM5 klarar av detta vet ni några andra hörlurar som skulle kunna passa mina ändamål?

Tack på förhand.

I princip samtliga hörlurar som har ANC har också "ambient passthrough" / "hear-through"-läge nuförtiden, där de släpper in ljud utifrån ännu mer.

Väldigt få som dock sänker ljudet automatiskt och sätter på hear-through så fort det blir högt ljud utifrån. Du får alltså köra på det på/av.

Just XM5 har dock läget att hear-through aktiveras genom att du håller handen för höger kåpa. Känns väl tillräckligt bra för ditt ändamål?

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Redaktion
Redaktör

För att svara på TS fråga så är svaret ja, du kan antingen hålla handen på höger kåpa för att få medhörning tills du släpper kåpan alternativt trycka på knappen NC/AMB på kåpan för att växla mellan brusreducering, medhörning och neutralt läge.
Detta kan du givetvis också göra med Sonys app.