Vettig soundbar för 2-3k?

Permalänk

Vettig soundbar för 2-3k?

Har idag en https://sv.xiaomiplanet.sk/granska-xiaomi-mi-tv-soundbar/ soundbar. Inga fel på den egentligen men funderar på om man kan gå upp lite i ljudkvalitet och köpa något annat för säg 2000-3000kr (begagnad eller ny?), eller om det bara är orealistiskt önsketänkande?

Blir det någon märkbar skillnad med dolby atmos om man kör soundbar?

Obs pga inredningen så kan det bara vara soundbar dvs ej med sub eller extrahögtalare.

Permalänk
Medlem

bra pris på banggood ju, men är de legit?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har idag en https://sv.xiaomiplanet.sk/granska-xiaomi-mi-tv-soundbar/ soundbar. Inga fel på den egentligen men funderar på om man kan gå upp lite i ljudkvalitet och köpa något annat för säg 2000-3000kr (begagnad eller ny?), eller om det bara är orealistiskt önsketänkande?

Blir det någon märkbar skillnad med dolby atmos om man kör soundbar?

Obs pga inredningen så kan det bara vara soundbar dvs ej med sub eller extrahögtalare.

Ursäkta uttrycket men Dolby Atmos med en "brödlimpa" går inte ihop för min del. Läser att du har dåligt med plats pga inredningen men riktigt Dolby Atmos med en A/V revcier har ett minimum på 5.1.2 högtalare (1 = sub, man kan ha 5.2.2 alltså 2 subbar om recviern har 2 pre out). Alla filmer/serier t.ex på Netflix (behövs det dyraste Netflix abomanet) har inte Dolby Atmos ljud å många Blu ray filmer har Atmos ljud. Körde själv Dolby Atmos 5.1.2 innan recviern la av häromdagen. Mer angående Dolby Atmos så kan man ha 2/4 inbyggds Dolby Atmos högtalare inbyggda i taket/i väggen, takmonterade/väggmonterade. Finns även "takstudsare" som läggs ovanpå höger/vänster fronthögtalare eller kan monteras på vägg. Tanken vid ovanpå "takstudsarna" på frontarena är att "takstudsarna" ska få Atmos ljudet att studsa upp i taket å ner mot din lyssningposion(alltså där du sitter). Finns även DTS:X ljud (ej på Netflix utan på många Blu ray filmer än så länge.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Ändå härligt att alla önskningar om tips på soundbar alltid resulterar i skolning om hur värdelöst det är med soundbar istället för faktiska tips.

Jag köpte en LG SN8YG soundbar för 3000 kr på en rea och den gör ett bra jobb för pengarna, tydlig dialog och bred ljudbild. Om man vill få faktiskt surround kan man köpa till bakre högtalare till denna, och även många andra soundbars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Har idag en https://sv.xiaomiplanet.sk/granska-xiaomi-mi-tv-soundbar/ soundbar. Inga fel på den egentligen men funderar på om man kan gå upp lite i ljudkvalitet och köpa något annat för säg 2000-3000kr (begagnad eller ny?), eller om det bara är orealistiskt önsketänkande?

Blir det någon märkbar skillnad med dolby atmos om man kör soundbar?

Obs pga inredningen så kan det bara vara soundbar dvs ej med sub eller extrahögtalare.

Jag har haft några stycken. Jag tycker att ljudet i Samsungs limpor alltid låter platt och tråkigt, gillar ljudet bättre i de jag har haft av märket Sony.

Den som lever kvar är en av det billigare från Sony med sladd till subban. Köpte högtalarkabel från Biltema och gjorde sladden ruskigt lång så kan den placeras lite bättre.

Permalänk
Medlem

Vet att man betalar en del för märket men jag skulle rekommendera en Beam v2. Är väldigt nöjd med min.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5855366

Ska du uppgradera så lägg på lite extra istället eller håll ut med den du har.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023