macOS Monterey snabbknapp framåt

Permalänk
Medlem

macOS Monterey snabbknapp framåt

Är det någon mer än jag, där snabbknapp för framåthistorik (CMD+Ä) inte fungerar. Snabbknapp för bakåthistorik (CMD+Ö) däremot fungerar.

Jag har hittills testat i Safari och Finder.

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Jag provade nu i både Safari och Finder, för mig funkar det utan problem. Prova starta om datorn och se om det börjar fungera igen.

Annars brukar jag föredra att använda Cmd + Vänsterpil / Cmd + Högerpil för att navigera bakåt/framåt, den kombinationen fungerar dock bara i Safari ur lådan. Men i inställningar så kan du sätta upp egna genvägar för Finder genom att gå hit och klicka på plus-knappen:

Du väljer Finder som program, skriver in vad menyalternativet heter (Back/Forward om du kör på engelska) och sen trycker du på den tangentkombination du vill ha. Sen kan du börja använda den direkt

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Jag provade nu i både Safari och Finder, för mig funkar det utan problem. Prova starta om datorn och se om det börjar fungera igen.

Annars brukar jag föredra att använda Cmd + Vänsterpil / Cmd + Högerpil för att navigera bakåt/framåt, den kombinationen fungerar dock bara i Safari ur lådan. Men i inställningar så kan du sätta upp egna genvägar för Finder genom att gå hit och klicka på plus-knappen:
<Uppladdad bildlänk>

Du väljer Finder som program, skriver in vad menyalternativet heter (Back/Forward om du kör på engelska) och sen trycker du på den tangentkombination du vill ha. Sen kan du börja använda den direkt

Tack, men jag tror mig ha hittat orsaken.

Det var Lastpass appen som snodde åt sig kortkommandot CMD+Ä. Så fort jag stängde av Lastpass så fungerade det som vanligt.

Saken är, att jag har programmerat min Logitech G900 att skicka kortkommando CMD+Ö och CMD+Ä via tumknapparna. I MacOS Big Sur var det dock CMD+[ och CMD+] som gällde för navigering framåt och bakåt, både i Safari och i Finder. Men efter MacOS Monterey verkar de ha anpassat det till svenskt tangentbord.

(Jag kör nämligen engelsk text i MacOS men med svenskt tangentbord. Annars hittar man ju inte bland menyerna )

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...