Permalänk
Medlem

Jordad eller ojordad adapter

Hej,

Jag funderar på att köpa den här https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st... eller https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/el-produkter/st...

Men hur vet man om man ska ha jordad eller ojordad?

Permalänk
Medlem

Beror på vad du ska koppla in i adaptern. Den ojordade har en "vanlig" rund kontakt utan piggarna för jord.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Beror även på vart du ska åka, tänk på att de jordade oftast bara (ska) passa i jordade uttag. Så ska du resa till ett resmål som har ojordade uttag så kanske adaptern inte passar. De flesta saker du använder på resa är ojordat med undantag kanske laptopladdare.

En annan sak att tänka på är att enbart köra grejer som kan köras på besökande lands volt. Dvs ska du åka till t.ex. USA så måste grejerna klara 110v. De flesta saker med transformator (klump på sladden) fungerar mellan 100-240V. Mobilladdare, laptop osv brukar fungera bra, hårfön, plattång, brödrost, dammsugare fungerar inte och kan börja brinna...

Du kan ofta se på den klisterlapp som sitter på laddaren/transformatorn eller på produkten och då ska den ha en märkning typ 100~240V

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Beror på vad du ska koppla in i adaptern. Den ojordade har en "vanlig" rund kontakt utan piggarna för jord.

Jag ska koppla in mobil och datorladdare. Sen kanske ladda eltandborsten.

Skrivet av eriksson850:

Beror även på vart du ska åka, tänk på att de jordade oftast bara (ska) passa i jordade uttag. Så ska du resa till ett resmål som har ojordade uttag så kanske adaptern inte passar. De flesta saker du använder på resa är ojordat med undantag kanske laptopladdare.

En annan sak att tänka på är att enbart köra grejer som kan köras på besökande lands volt. Dvs ska du åka till t.ex. USA så måste grejerna klara 110v. De flesta saker med transformator (klump på sladden) fungerar mellan 100-240V. Mobilladdare, laptop osv brukar fungera bra, hårfön, plattång, brödrost, dammsugare fungerar inte och kan börja brinna...

Du kan ofta se på den klisterlapp som sitter på laddaren/transformatorn eller på produkten och då ska den ha en märkning typ 100~240V

Jag ska till USA men det vore bra att ha en universal adapter som passar till alla vilket är varför jag kollade in denna. Ska dubbelkolla så alla laddare jag tänkt ta med ligger i spannet 100V-240V.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag ska koppla in mobil och datorladdare. Sen kanske ladda eltandborsten.

Åtminstone två av dom är helt ojordade, så kör på ojordat du.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Jag ska koppla in mobil och datorladdare. Sen kanske ladda eltandborsten.

Jag ska till USA men det vore bra att ha en universal adapter som passar till alla vilket är varför jag kollade in denna. Ska dubbelkolla så alla laddare jag tänkt ta med ligger i spannet 100V-240V.

Det kan ibland vara lättare att ta en ojordad adapter till eltandborsten och mobilladdaren och sedan kanske köpa en ny (halv) sladd till datorn på plats, oftast går datorladdare att dela på mitten och att man bara byter själva sladden men anväder sin egna laddare. Oftast fungerar alla dessa produkter du listat i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Beror även på vart du ska åka, tänk på att de jordade oftast bara (ska) passa i jordade uttag. Så ska du resa till ett resmål som har ojordade uttag så kanske adaptern inte passar. De flesta saker du använder på resa är ojordat med undantag kanske laptopladdare.

Stämmer det verkligen? Det är väl ojordade som endast ska passa i ojordade uttag? Tänker framför allt på svenska äldre ojordade kablar som ej passar i jordade uttag.

Edit: Kanske missförstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Stämmer det verkligen? Det är väl ojordade som endast ska passa i ojordade uttag? Tänker framför allt på svenska äldre ojordade kablar som ej passar i jordade uttag.

Edit: Kanske missförstår

Beror på vad man menar med ojordat. Om han menar nedanstående Euro uttag t.ex. så kan man klassa det som "ett ojordat". Finns lite olika format trots allt

Finns även som du säger de stora kontakterna på ojordade som inte har en utskuren del för att passa i jordade uttag. Olika standarder från olika tider skulle jag säga..

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Stämmer det verkligen? Det är väl ojordade som endast ska passa i ojordade uttag? Tänker framför allt på svenska äldre ojordade kablar som ej passar i jordade uttag.

Edit: Kanske missförstår

Tankemiss av mig, visst kan det vara så, t.ex gamla ojordade svenska (tänk gammal lampa eller liknande) passar inte i jordade svenska uttag. Det finns dock också jordade uttag som ej går in i ett ojordade uttag (t.ex. UK).

Vanligaste idag tror jag är ojordade som t.ex. eurokontakten som är ojordad men passar i jordade kontakter. Jag skulle valt en ojordad om jag skulle ut och resa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Beror på vad man menar med ojordat. Om han menar nedanstående Euro uttag t.ex. så kan man klassa det som "ett ojordat". Finns lite olika format trots allt

Finns även som du säger de stora kontakterna på ojordade som inte har en utskuren del för att passa i jordade uttag. Olika standarder från olika tider skulle jag säga..

<Uppladdad bildlänk>

Euro-varianten är avsedd för max 2,5 A. Ska apparaten ha mer så är det den större utskurna stickproppen, om apparaten är dubbelisolerad och inte jordad. Sedan finns de äldre ojordade stickpropparna som inte går in i ett jordat eluttag. Detta är för att de kan sitta på apparater som inte är dubbelisolerade och därför är olämpliga i en jordad installation. Sådana förekommer dock inte på nya apparater eller lampor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Euro-varianten är avsedd för max 2,5 A. Ska apparaten ha mer så är det den större utskurna stickproppen, om apparaten är dubbelisolerad och inte jordad. Sedan finns de äldre ojordade stickpropparna som inte går in i ett jordat eluttag. Detta är för att de kan sitta på apparater som inte är dubbelisolerade och därför är olämpliga i en jordad installation. Sådana förekommer dock inte på nya apparater eller lampor.

Väldigt få (om några?) Apparater som drar mer än 2,5 A = 550W klarar att köras på både 110 och 220V

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Väldigt få (om några?) Apparater som drar mer än 2,5 A = 550W klarar att köras på både 110 och 220V

Det var inte vad mitt påpekande handlade om och i vilket fall som helst så finns det länder med liknande spänning och frekvens som den svenska som har annorlunda uttag. "UK" nämns ju ovan t ex. Nu är de förvisso jordade (och med utbytbar sladd), men det kan noteras att någorlunda kraftiga nätaggregat till datorer förstås kräver mer än 2,5 A. Något som dessutom stiger om man kör dem på lägre spänning. Bara för att ge ett forumrelaterat exempel på något som faktiskt drar en del och går att köra på olika spänning.

Permalänk
Medlem

Man behöver inte krångla till det. De du har valt är onödigt stora och dyra.

När du kommer dit gå in på närmsta elektronikkedja, Radioschack, walmart, flygplatsen eller så gott som var som helst och köp en
Eu-us

Oftast behöver du ingen adapter. Deras runda/platta fungerar utan adapter, som du ser på bilden.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Det var inte vad mitt påpekande handlade om och i vilket fall som helst så finns det länder med liknande spänning och frekvens som den svenska som har annorlunda uttag. "UK" nämns ju ovan t ex. Nu är de förvisso jordade (och med utbytbar sladd), men det kan noteras att någorlunda kraftiga nätaggregat till datorer förstås kräver mer än 2,5 A. Något som dessutom stiger om man kör dem på lägre spänning. Bara för att ge ett forumrelaterat exempel på något som faktiskt drar en del och går att köra på olika spänning.

Visst har du rätt i att nätaggregat till datorer ibland kan ställas om för att köras på både 110 och 220v.
Nu uppfattade jag det dock som att ts skulle resa till USA, inte flytta dit, varvid jag fortfarande tycker att en ojordad är att rekommendera för de flesta grejer folk har med sig i sin packning.

Bäst är nog om ts listar vad som tänkt tas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Visst har du rätt i att nätaggregat till datorer ibland kan ställas om för att köras på både 110 och 220v.
Nu uppfattade jag det dock som att ts skulle resa till USA, inte flytta dit, varvid jag fortfarande tycker att en ojordad är att rekommendera för de flesta grejer folk har med sig i sin packning.

Bäst är nog om ts listar vad som tänkt tas med.

Ibland? Jag skulle nog säga att det i princip är standardmässigt för moderna nätaggregat. Förr var det ofta en brytare baktill som man flyttade med en mejsel eller nagel, men idag så anpassar de sig normalt sett själva utan handpåläggning. Något som också hindrar lustigkurrar från att ställa om till 110 V när datorn står på 230 V...

Du missar i vilket fall som helst fortfarande att jag svarade på påståendet "Olika standarder från olika tider skulle jag säga..". Det är det alltså inte, bortsett från helt ojordade/enkelisolerade apparater som inte går att ansluta till jordade uttag, utan det beror på vad som finns i andra änden av sladden.

Det kan dock noteras att bärbara datorer inte sällan har jordad sladd till nätdelen, så ska man inte byta sladd behöver man en adapter den passar i om man har en sådan (och tänker ta med den). Den Thinkpad som jag skriver på nu har t ex jordad sladd, även om jag sett att Lenovo även har slimmad 65 W adapter man kan beställa som tillval numera, vilken synes ha ojordad sladd.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eriksson850:

Tankemiss av mig, visst kan det vara så, t.ex gamla ojordade svenska (tänk gammal lampa eller liknande) passar inte i jordade svenska uttag. Det finns dock också jordade uttag som ej går in i ett ojordade uttag (t.ex. UK).

I dag får bara ojordade apparater som är dubbelisolerade kunna anslutas i jordade vägguttag och de använder i så fall en europlug. Inga moderna svenska kontakter kan anslutas mot fel uttag men det finns en del gamla kontakter som saknar det skyddet, förr var det vanligt med väldigt grunda vägguttag där det gick att ansluta jordade kontakter men det är inget som får installeras idag och har man sådana är det nog egentligen dags att börja fundera på om man ska renovera elsystemet för man saknar nog även jordfelsbrytare.
Gammalt uttag utan petskydd och där man även kan ansluta jordade stickproppar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om möjligt rekommenderar jag alltid jordade uttag. I princip alla resor som jag varit på har det varit jordade uttag dit jag har kommit och min jordade reseadapter har inte fallerat än!

Jordningen medför ökad säkerhet och om du mot förmodan skulle koppla in en jordad apparat kommer du få ett mycket bättre skydd mot personskada i händelse av jordfel. Skyddet ökar markant om det dessutom finns en jordfelsbrytare men även utan blir det säkrare.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

I dag får bara ojordade apparater som är dubbelisolerade kunna anslutas i jordade vägguttag...

Dessa stickproppar har aldrig gått in i jordade uttag av den typ som använts hur länge som helst. Det går bara om man fulanpassar apparaten med en jordad stickpropp (utan ansluten jord) som inte hör hemma på den.

Citat:

...och de använder i så fall en europlug.

Återigen, Euro-pluggen är bara för upp till 2,5 A. En typisk apparat som ofta har en större stickpropp som är utskuren för att gå in i ett jordat vägguttag är en fullstor dammsugare. Likadant på en gammal skrot-Volta från 90-talet som på en något år gammal Miele. Även om Mielen är en modern EU-effektstrypt dammsugare så är den ändå över 2,5 A. Sedan är nog dessa stickproppar bättre även för att det kan bli lite drag i sladden när det rör sig om en dammsugare.

Citat:

Inga moderna svenska kontakter kan anslutas mot fel uttag men det finns en del gamla kontakter som saknar det skyddet, förr var det vanligt med väldigt grunda vägguttag där det gick att ansluta jordade kontakter men det är inget som får installeras idag och har man sådana är det nog egentligen dags att börja fundera på om man ska renovera elsystemet för man saknar nog även jordfelsbrytare.

Det går hur bra som helst att ansluta jordade apparater i en ojordad installation med "moderna" uttag. Det är stickproppar på ojordade/"enkelisolerade" apparater/lampor som inte går in i jordade uttag. Detta är inget nytt, men i installationer med grunda uttag så fanns jordade uttag typiskt sett bara i t ex kök, garage o dyl.

Citat:

Gammalt uttag utan petskydd och där man även kan ansluta jordade stickproppar.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSQkl1MbNl9-qF-mVmUKHaawNkv4IACPFsuWA&usqp=CAU

Det finns ej försänkta uttag som har rudimentära petskydd. Närstående har en "gott och blandat"-installation där det sitter några med varianten där man trycker stickproppen mot uttaget och sedan med själva stickproppen för undan petskyddet genom att föra den uppåt/nedåt och sedan trycker in den hela vägen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ztenlund:

Dessa stickproppar har aldrig gått in i jordade uttag av den typ som använts hur länge som helst. Det går bara om man fulanpassar apparaten med en jordad stickpropp (utan ansluten jord) som inte hör hemma på den.

Återigen, Euro-pluggen är bara för upp till 2,5 A. En typisk apparat som ofta har en större stickpropp som är utskuren för att gå in i ett jordat vägguttag är en fullstor dammsugare. Likadant på en gammal skrot-Volta från 90-talet som på en något år gammal Miele. Även om Mielen är en modern EU-effektstrypt dammsugare så är den ändå över 2,5 A. Sedan är nog dessa stickproppar bättre även för att det kan bli lite drag i sladden när det rör sig om en dammsugare.

Det går hur bra som helst att ansluta jordade apparater i en ojordad installation med "moderna" uttag. Det är stickproppar på ojordade/"enkelisolerade" apparater/lampor som inte går in i jordade uttag. Detta är inget nytt, men i installationer med grunda uttag så fanns jordade uttag typiskt sett bara i t ex kök, garage o dyl.

Det finns ej försänkta uttag som har rudimentära petskydd. Närstående har en "gott och blandat"-installation där det sitter några med varianten där man trycker stickproppen mot uttaget och sedan med själva stickproppen för undan petskyddet genom att föra den uppåt/nedåt och sedan trycker in den hela vägen.

Jag tänkte fel där för det finns dubberlisolerade apparater som har andra ojordade kontakter än europlug som passar i jordade uttag men det går definitivt att koppla en del gamla kontakter mot "fel" kontakt utan att kontakten är modifierad, de kan ge kontakt ändå även om de inte sitter jättebra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Känns svårt och välja mellan ojordad och jordad bara. Kommer köra på någon av de två jag länkade för de kommer passa i flera länder och inte bara USA som jag nu ska till.

Kommer ha med mig mobilladdare och datorladdare. Det är väl de jag kommer behöva ladda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Fast skillnaden på de två i inlägget är att det är om det är jordad eller ojordad utrustning man skall ansluta till vägguttaget, alltså inte vad det är i väggen där de skall ansluta.

Både och, en jordad adapter får du inte in i väggen i ett ojordat uttag. En ojordad adapter får du in i både jordade och ojordade uttag.
När man reser är (när jag reser iaf), är de flesta prylarna ojordade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhj:

Känns svårt och välja mellan ojordad och jordad bara. Kommer köra på någon av de två jag länkade för de kommer passa i flera länder och inte bara USA som jag nu ska till.

Kommer ha med mig mobilladdare och datorladdare. Det är väl de jag kommer behöva ladda.

All den tid och energi folk har lagt ner för att hjälpa dig, och du lyssnar inte på någon. Tacksamt.

Jag säger igen, jag har rest kors och tvärs genom USA, Asien och europa och aldrig behövt en stor adapter.
Du behöver ingen stor klump med dig som inte fyller någon funktion.
Det måste vara första gången du reser, förmodligen med två stora välfyllda resväskor...

Jag reser lätt, oftast använder man bara en bråkdel av vad man släpar med sig. Jag klarar mig med en 30 liters ryggsäck.
Jag hatar att stå och trängas vid bagageband, utan snabbt ut och upplev mer istället.

Fast nu pratar jag för döva öron...

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10