Klassiska mediaspelaren Winamp uppdateras

Permalänk
Melding Plague

Klassiska mediaspelaren Winamp uppdateras

För första gången på fyra år rullar en ny Winamp-version ut till alla MP3-entusiaster, som kan förvänta sig utökad funktionalitet i framtida versioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Smiska Llama åsnan. Kul att den gamla klenoden får lite kärlek, tycker om skärmsläckarna som rör sig till ljudet, vilka var låångt före sin tid, originalskinnet var även likt ICQ så man kände sig hemma.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det var något speciellt med den visuella fullskärmen till sin musik på festerna 😄

Visa signatur

5800X - 2080ti - DDR4 32gb 3200mhz - B550-F - Arctic LF II 240 - RM750X - H510 flow

Permalänk
Medlem

Hehe, hög nostalgifaktor. Första mp3-spelaren som faktiskt var bra. Vill också minnas den käkade betydligt mindre cputid än konkurrenterna, under en tid då det kostade en mätbar andel tillgänglig dylik att spela upp mp3.

Kommer dock inte ihåg varför man till sist bytte. Har inga minnen av adwareskandaler eller liknande, som dödade så många andra populära programvaror på den tiden.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag ville prova nya Winamp på en VM för skojs skull men fick inte ens programmet att starta så sökte lite på reddit och hitta det här: https://twitter.com/0x5066/status/1552694428007112705

Håller mig nog till FB2K men skulle va kul med något mer modernt med replaygain och gapless playback.

Permalänk
Medlem

Jag kommer aldrig börja spela lokalt sparade MP3:or igen men jag gillar nostalgin. Hade varit kul med ett Winamp skin till spotify kanske

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer aldrig börja spela lokalt sparade MP3:or igen men jag gillar nostalgin. Hade varit kul med ett Winamp skin till spotify kanske

Hah, knappast något som sker, skulle bara påminna folk hur enkelt det var att ladda ner låtar

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tool:

Jag kommer aldrig börja spela lokalt sparade MP3:or igen men jag gillar nostalgin. Hade varit kul med ett Winamp skin till spotify kanske

Har ett par tusen låtar på datorn som inte finns på Spotify så vill man lyssna på sånt så måste det vara lokalt, tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag kör fortfarande v 5.666 än idag, rullar på fint i bakgrunden när man spelar t ex World Of Tanks
Winamp Modern Skin och rätt transparent är fin-fint ^^

Kan bero på att jag uteslutande kör lokala mp3'or då jag vägrat allt vad Spotify etc heter.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Smiska Llama åsnan. Kul att den gamla klenoden får lite kärlek, tycker om skärmsläckarna som rör sig till ljudet, vilka var låångt före sin tid, originalskinnet var även likt ICQ så man kände sig hemma.

Skärmsläckarna bidrar verkligen om man kopplar datorn till en stor skärm och kör hemmarave 😁

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Bra länge sedan jag körde Winamp nu. Körde det från v2 (julen 1998 och framåt). Körde foobar2000 i ett antal år, och nu de senaste åren MusicBee. Är extremt nöjd med det och lär fortsätta länge.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Använde alltid winamp fram till att jag dumpade windows för gott 2019.
Dock kör jag ennav winampklonerna på linux.

Permalänk
Medlem

Jag hade mina spellistor i Windows Media Player och senare iTunes. Knappt så man får behålla nördlicensen.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

Det ska vara Winamp 2.x eller så får det vara.

Skrivet av LeVvE:

Jag ville prova nya Winamp på en VM för skojs skull men fick inte ens programmet att starta så sökte lite på reddit och hitta det här: https://twitter.com/0x5066/status/1552694428007112705

Det där såg inget vidare ut alls.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Varvar Spotify med Winamp Version 5.666. Allt finns ju inte online sedan så måste man väl använda musiken från de dyra CD'na man köpte som ung.

Permalänk
Medlem

Håller med om Winamp 2.x. Den var i centrum av studentfesterna 2000-2005. I början av kvällen gick det bra med reglerna om att man fick lägga till låtar om man köade dem. Sedan någon halvtimme innan man skulle vidare till Kåren så var det anarki och dubbelklick (kösystemet forcerat)

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
AKA AudioBamse

Kul! Jag ska nog börja använda Winamp lite igen för nostalgins skull, jag föredrar dessutom att spela upp låtar lokalt.

Permalänk
Skrivmaskin

Jag hämtade senaste versionen för att knäppa bilden till artikeln... Frågan är om jag ska lägga över min dammiga CD-samling och börja använda den?

Permalänk
Medlem

Visas som virus i virustotal och Jottis malwarescan, ingen aning varför. Det lär dom fixa.

Permalänk
Medlem

Winamp clsssic 2.43 var det kanske? Är i alla fall den som rullar hemma fortfarande.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Har alltid gillat winamp och speciella skin man hade. Innan denna uppdatering till 5.9 så uppdaterades den hela tiden och jag har alltid undrat hur mycke det finns att uppdatera. Jag använde den mest för spela upp mp3 filer, musik och poddar.

Gillar inte de inbyggda mediaspelare som finns med i Windows 10 / 11

Ska laddas ner på nytt

Är det någon som vet var man laddar ner senaste versionen från winamp.com ?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Yes! nu jävlar ska det dammas av den gamla HDD:n med helt legalt införskaffad musik.

Permalänk
Medlem

För mig var den direkta konkurenten till Winamp Foobar, flikar och olika musikformat liksom. Men sen har det nog blivit mer VLC för att lyssna på enstaka låtar och Rekordbox för hela samlingen av musik. Men skulle nog säga att Foobar är bättre som direktersättare till Winamp.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Kommer det en ny version av Sonique snart också? Design på temat "Weeeeeeeeee, man kan göra fönster som inte är fyrkantiga!"...

Permalänk
Medlem

Gick över till xmms med tiden och sedan audacious med alternativt winamp UI som kan väljas i menyn och har stöd för olika winamp-skins.
Jag har både xmms och audacious fungerande men använder de ytterst sällsynt idag.
https://www.audacious-media-player.org/

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av CrispVanDahl:

Yes! nu jävlar ska det dammas av den gamla HDD:n med helt legalt införskaffad musik.

Permalänk
Medlem

Winamp 2.95 stannade jag på och den fungerar fortfarande.

Kommer inte ihåg varför jag ratade Winamp 5...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AudioBase:

<Uppladdad bildlänk>

Det var faktiskt inte olagligt att ladda ned när WinAmp stod i zenit, utan bara att ladda upp. Det direkta förbudet mot (ful)nedladdning kom senare, så själva kopiorna kan faktiskt vara "legala", även om de inte är nedladdade med upphovsrättsinnehavarens godkännande.

förtydligande
Permalänk
Medlem

Kör fortfarande Winamp då jag har ett privat arkiv som jag byggt på sen 90-talet.
Blir kul med en uppdatering av sin favorit mediaspelare 😁.
Kör givetvis Spotify och andra moderna "appar", men Winamp kommer jag aldrig avinstallera..!
25 år, herregud...har jag haft det installerat så länge 😂.

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pskjonte:

Kör fortfarande Winamp då jag har ett privat arkiv som jag byggt på sen 90-talet.
Blir kul med en uppdatering av sin favorit mediaspelare 😁.
Kör givetvis Spotify och andra moderna "appar", men Winamp kommer jag aldrig avinstallera..!
25 år, herregud...har jag haft det installerat så länge 😂.

herregud, har du inte ominstallerat din dator på 25 år hahahaha

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro