Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@DasIch

Det är kinastål även i knivar som är 10-20 gånger dyrare än en kniv från Coop, Ica eller Ikea.

Vad betyder kinastål? Aogami och Shirogami är tillverkat av Hitachi. VG10 är utvecklat av Takefu Special Steel, likaså SG2. VG10 kan du hitta hos Ikea, men jag tror varken Coop eller ICA har det. Sen är härdningen avgörande för att få ut stålets potential. Dyrare knivar är dessutom smidda.
Köper du en kniv för en hundring kan du räkna med något som är hyfsat vasst en kort tid och ett rent helvete att få vass igen. Då betraktar jag förvisso inte några drag i en Firskars-rulle som vass på riktigt. För lite perspektiv kan man betrakta hur apstora Ikea är, och trots det är deras bättre knivar 2.5-45ggr så dyra än vad du föreslår. Och det är inte som Ikea är kända för att kunna ta premiumpriser tack vare sitt varumärke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Jamen bra, då är inte 1700 för off. Min grövre (som faktiskt var 220, inte 400) är en namiwa traditional. Tycker slipa är mysigt förutom att jag är för lång så blir en konstig ställning mot köksbänken.

https://www.ikea.com/se/sv/p/stolthet-skaerbraeda-bambu-30512... tänker mig någon sån där produkt vore bra i ditt fall? Med en gummimatta under och ovan. Jag slipar på en ganska tung och tjock bit transportband (gummi).

Min inspiratör är sedan många år virtuovice på YT. Tro han är en sorts allmänläkare till yrket. Urskön och jordnära farbror, som jagar bambi och lever livet. Han sågade Fällkniven NL5 Idun som jag själv investerade i för flera år sedan, handtaget är keff tyckte han. Vilket jag kan hålla med om efter att ha känt på en Bark River Fox River. Fox River känns riktigt robust i handen.

Länk: https://www.youtube.com/c/virtuovice

Permalänk
Medlem

Vartifrån kommer idén gällande behov av knivar för tusentals kronor. Influencers eller vilka driver den här trenden? Har man hackat en massa grönsaker etc med slöa knivar så kan ju behovet växa fram naturligt men nu verkar det va någon modetrend många vill haka på?

När jag var ung minns jag det gjordes reklam för morakniv? Köpte på den lokala konsumbutiken och sågade direkt bort en bit kött ur låret när jag skulle tälja. Den var vass kändes inte ens

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Vartifrån kommer idén gällande behov av knivar för tusentals kronor. Influencers eller vilka driver den här trenden? Har man hackat en massa grönsaker etc med slöa knivar så kan ju behovet växa fram naturligt men nu verkar det va någon modetrend många vill haka på?

När jag var ung minns jag det gjordes reklam för morakniv? Köpte på den lokala konsumbutiken och sågade direkt bort en bit kött ur låret när jag skulle tälja. Den var vass kändes inte ens

Det är nog bara de som just blivit attraherade av knivar som tror att det behöver kosta tusentals kronor. Jag tror inte någon ärlig knivnörd skulle säga att det är ett behov. Det är mer en fråga om att folk attraheras av snygga och lyxiga saker. Även hantverk är attraktivt. Att det sen faktiskt fyller en viss funktion gör inte saken sämre.
Mode och trend har säkert en hel del att med saken att göra också. Influencers som säljer sig (jag vill egentligen använda ett annat ord ), kändiskockar och Youtubers som kör dold reklam bidrar förstås med sin del.

För flera tusen kronor ska man dock få ett riktigt fint hantverk om man inte blivit lurad. Såg för ett tag sedan någon svensk smedja som gjorde sjukt snygga knivar. Sådär att vem som helst skulle börja dregla. Minns jag rätt gick deras kockknivar för runt 3500kr. Förvisso fullbokat och slutsålt, men ändå. Det är väl ett bra perspektiv så att säga.

Grejen med köksknivar är att man klarar sig väldigt bra med enkla medel. Jag nämnde min kära mor tidigare. Hon har aldrig brytt sig ett skit om knivar - det är bara verktyg. Laga mat kan hon dock, trots att jag själv närmast får PTSD av slöa knivar. Man klarar sig helt enkelt med enkla medel, om man vill.

En bra kniv är dock jävligt trevlig att använda, särskilt om man lagar mycket mat. Det handlar både om ergonomi och hur den skär. I viss mån kan maten också bli godare om kniven är riktigt vass. Sen blir en del saker rätt jobbiga och riskerar att förstöra maten om kniven är för slö. Beror såklart på vad man lagar men en bra kniv har sina fördelar.

Japanska knivar har också blivit populära därför att de bibehållit sin tradition och riktat in sig på den västerländska marknaden. Västerländska knivmakare kör massproducerat och är kvar i gamla hjulspår, vilket inte är så konkurrenskraftigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Kan inte svara för om de från JKC är bra, jag tycker det funkade bra men jag kan heller inget om slipning mer än youtube visat. Ska gå deras kurs den dagen jag flyttar till Stockholm. Använder också vinkelstöd så man slipper oroa sig över vinkel.
Kan allmänt dock säga att kombosten är lite segt för att man behöver tvätta av stenen innan du kan vända den för att slippa få slippartiklar osv överallt.

Jag tror det är så att de flesta stenar egentligen funkar men sämre stenar ger ojämn kvalitet, plus kanske inte lika bra feedback. Egentligen handlar det ju bara om att skrapa av material från eggen i rätt vinkel, på båda sidorna, för att den ska bli vass. Det är ju inte raketkirurgi. Borde funka bara stenen har en jämn yta. Men sen har jag förstås inte testat olika stenar...

Det där med vinkelstöd låter inte som en jättebra idé. Du kan inte få optimal vinkel och vinkeln ut mot spetsen är inte samma som in mot hälen. Jag hade hellre övat på en billig kniv. Sen är det ju faktiskt inte så farligt att klanta till det lite. Det går att fixa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Vad betyder kinastål? Aogami och Shirogami är tillverkat av Hitachi. VG10 är utvecklat av Takefu Special Steel, likaså SG2. VG10 kan du hitta hos Ikea, men jag tror varken Coop eller ICA har det. Sen är härdningen avgörande för att få ut stålets potential. Dyrare knivar är dessutom smidda.
Köper du en kniv för en hundring kan du räkna med något som är hyfsat vasst en kort tid och ett rent helvete att få vass igen. Då betraktar jag förvisso inte några drag i en Firskars-rulle som vass på riktigt. För lite perspektiv kan man betrakta hur apstora Ikea är, och trots det är deras bättre knivar 2.5-45ggr så dyra än vad du föreslår. Och det är inte som Ikea är kända för att kunna ta premiumpriser tack vare sitt varumärke.

Det är inte priset som avgör vilken stålkvalité det är. Det finns riktiga fulingar som kör samma stål (och stil på bladet) på knivar för flera tusenlappar som på knivar du hittar för 50-100 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Vad är felet med kinesiskt stål? Är det stålet i sig som är problemet eller att man använder ett till ändamålet olämplig stålsort?

Det är ändamålsenligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ändamålsenligt.

Så om det inte är fel på stålet och det är en ändamålsenlig stålsort, vad är då problemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Så om det inte är fel på stålet och det är en ändamålsenlig stålsort, vad är då problemet?

Marknadsföring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Marknadsföring.

Jag missförstod det som du skrev tidigare. Jag tolkade det som du skrev att du ansåg att "märkesknivarna" hade "kinastål" och att de därför var undermåliga. Jag ber om ursäkt för detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Skrivet av DasIch:

Det är nog bara de som just blivit attraherade av knivar som tror att det behöver kosta tusentals kronor. Jag tror inte någon ärlig knivnörd skulle säga att det är ett behov. Det är mer en fråga om att folk attraheras av snygga och lyxiga saker. Även hantverk är attraktivt. Att det sen faktiskt fyller en viss funktion gör inte saken sämre.
Mode och trend har säkert en hel del att med saken att göra också. Influencers som säljer sig (jag vill egentligen använda ett annat ord ), kändiskockar och Youtubers som kör dold reklam bidrar förstås med sin del.

För flera tusen kronor ska man dock få ett riktigt fint hantverk om man inte blivit lurad. Såg för ett tag sedan någon svensk smedja som gjorde sjukt snygga knivar. Sådär att vem som helst skulle börja dregla. Minns jag rätt gick deras kockknivar för runt 3500kr. Förvisso fullbokat och slutsålt, men ändå. Det är väl ett bra perspektiv så att säga.

Grejen med köksknivar är att man klarar sig väldigt bra med enkla medel. Jag nämnde min kära mor tidigare. Hon har aldrig brytt sig ett skit om knivar - det är bara verktyg. Laga mat kan hon dock, trots att jag själv närmast får PTSD av slöa knivar. Man klarar sig helt enkelt med enkla medel, om man vill.

En bra kniv är dock jävligt trevlig att använda, särskilt om man lagar mycket mat. Det handlar både om ergonomi och hur den skär. I viss mån kan maten också bli godare om kniven är riktigt vass. Sen blir en del saker rätt jobbiga och riskerar att förstöra maten om kniven är för slö. Beror såklart på vad man lagar men en bra kniv har sina fördelar.

Japanska knivar har också blivit populära därför att de bibehållit sin tradition och riktat in sig på den västerländska marknaden. Västerländska knivmakare kör massproducerat och är kvar i gamla hjulspår, vilket inte är så konkurrenskraftigt.

Västerländska köksknivar (av kvalitet) saknar karisma. Japanska knivar kommer med många olika konturer och hårdheter på eggen. Det blir en någorlunda rolig och intressant upptäcktsresa för dig, att genomföra, för att hitta din kniv inom det skivande japanska träsket. T ex min Masakage Shimo Gyuto 240mm, kom i en lång men smal blåspräcklig papperslåda. Med lite japansk tidningspapper och ett skydd i annat papper över bladet. Med tiden slår dessutom bladets uttryck om pga av en färgande patina. Vilket inte gör något.

Trots knivens totallängd på runt 40cm, är kniven inte tung eller burdust otymplig. Med ett korrekt grep så är balansen välmående och kniven känns knappt att den är där mellan fingrarna medan du arbetar. Men man får fasen passa sig, för kniven delar dina celler så det blir hål på dig, utan att det känns eller knappt märks. Så ha Bamseplåster i kryssets låda.

Jag uppskattar ovan bygge och använder främst den vid speciella tillfället. Som sagt, min japanska petty på 15cm passar in i vardagen till det mesta som jag gör. Detta var en kniv för ca 1200:-(+moms?) importerat. (namn: JCK Original Fu-Rin-Ka-Zan R-2 Custom Damascus FR-2 Wa Petty 150mm)

Min favvokniv är annars Mora Eldris och Hultafors Målarkniv. Ena är stor som en tumme och öppnar korvplastet, den andra går det att skruva med. I slutändan är en kniv du bryr dig om för du har valt ut denna personligen, ett verktyg du ser efter och gladeligen använder för att skapa finishen till en bytta pannkakssmet, dvs skurna till hälften råa lingon.

Permalänk
Medlem

Det blir bra med ikea knivar...
Du ska väl inte laga nån fine dining mat eller sushi

Du kommer att ha massa andra utgifter när du flyttar 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är inte priset som avgör vilken stålkvalité det är. Det finns riktiga fulingar som kör samma stål (och stil på bladet) på knivar för flera tusenlappar som på knivar du hittar för 50-100 kr.

Stålet skiljer i pris men den stora kostnaden kommer från hur svårt det är/hur mycket arbete som krävs för att få ett bra resultat. Du lär exempelvis inte hitta några budgetknivar med japanskt kolstål för om det inte härdas precis rätt går det sönder.
I de billigaste knivarna har du pressat stål av tveksam kvalitet och än mer tveksam härdning. Du kan få jobba ihjäl dig för att få en bra egg på en sån kniv. Geometrin lär även den lämna en del att önska.
Att det finns fulingar som säljer skitknivar till dyra priser tvivlar jag inte på. Vanligare tror jag dock det är med "meh"-knivar till alldeles för höga priser. Det handlar dock inte så mycket om stålet utan billigare masstillverkning, sätta ett tjusigt märke på det och sen sälja som om det vore riktigt hantverk.
Fast nu snackade vi ju knivar för en hundring. Det är det billigaste av det billiga. Av det jag sett av sådana knivar är det vedervärdigt skit. Jag skulle nästan bli imponerad om en bedragare lyckades sälja motsvarande på Amazon för 10ggr priset.

Permalänk
Medlem

Wow! Trodde inte att tråden skulle ha sånt här stort intresse. Tack för alla svar!
Jag kan väl säga att ni verkligen har tagit ner mig på jorden om man säger så.
Det lilla kniv intresset som finns har jag egentligen bara haft i typ ett par veckor. Knappt gjort någon research eller kollat för- och nackdelar innan denna tråden. Jag har väl bara haft i bakhuvudet typ ''ju dyrare kniv, ju vassare är den'' ungefär.

Morsan har haft typ Ikea knivar hela livet och sedan köpte hon en Global kockkniv för 2-3 år sedan och märkte stor skillnad. Tycker själv att man märkte att dom var mycket vassare än billigare varianter.

Men nu ett par år senare och efter en hel del användning så är dom inte så mycket vassare än dom billiga knivarna, vilket ni har rätt i att utan rätt vård av knivarna så blir dom ganska mycket sämre med tiden.

Så jag kan väl säga att jag inte kommer köpa någon japanskt kniv för 5000:-

Vilka knivar skulle ni rekommendera i typ samma prisklass som Global? Tycker inte att dom knivarna satt så bra i handen. (Har ganska stora händer).

Bor i Norrland så tror inte det finns någon butik i närheten förutom typ Cervera där man kan testa och känna på knivar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag tror det är så att de flesta stenar egentligen funkar men sämre stenar ger ojämn kvalitet, plus kanske inte lika bra feedback. Egentligen handlar det ju bara om att skrapa av material från eggen i rätt vinkel, på båda sidorna, för att den ska bli vass. Det är ju inte raketkirurgi. Borde funka bara stenen har en jämn yta. Men sen har jag förstås inte testat olika stenar...

Det där med vinkelstöd låter inte som en jättebra idé. Du kan inte få optimal vinkel och vinkeln ut mot spetsen är inte samma som in mot hälen. Jag hade hellre övat på en billig kniv. Sen är det ju faktiskt inte så farligt att klanta till det lite. Det går att fixa.

Det som killen jag snackade med sa var allmänt att det tog längre tid med sämre stenar.

Gällande vinkelstöd har ALLA kockar jag sett på youtube rekommenderat det för nybörjare.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Wow! Trodde inte att tråden skulle ha sånt här stort intresse. Tack för alla svar!
Jag kan väl säga att ni verkligen har tagit ner mig på jorden om man säger så.
Det lilla kniv intresset som finns har jag egentligen bara haft i typ ett par veckor. Knappt gjort någon research eller kollat för- och nackdelar innan denna tråden. Jag har väl bara haft i bakhuvudet typ ''ju dyrare kniv, ju vassare är den'' ungefär.

Morsan har haft typ Ikea knivar hela livet och sedan köpte hon en Global kockkniv för 2-3 år sedan och märkte stor skillnad. Tycker själv att man märkte att dom var mycket vassare än billigare varianter.

Men nu ett par år senare och efter en hel del användning så är dom inte så mycket vassare än dom billiga knivarna, vilket ni har rätt i att utan rätt vård av knivarna så blir dom ganska mycket sämre med tiden.

Så jag kan väl säga att jag inte kommer köpa någon japanskt kniv för 5000:-

Vilka knivar skulle ni rekommendera i typ samma prisklass som Global? Tycker inte att dom knivarna satt så bra i handen. (Har ganska stora händer).

Bor i Norrland så tror inte det finns någon butik i närheten förutom typ Cervera där man kan testa och känna på knivar.

Ett alternativ kan ju vara och handla något lokalt som fungerar i nuläget, och så hittar du kanske din storlek/modell som du vill vidare satsa på. Sedan om du är på resande fot och hittar en spännande shop eller fått testa på någonting som intresserar dig, spontanhandla lite då istället.

Det kan ju också finnas nätaffärer med ganska förmånlig fri retur, så du kan klämma på några intressanta modeller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Det som killen jag snackade med sa var allmänt att det tog längre tid med sämre stenar.

Gällande vinkelstöd har ALLA kockar jag sett på youtube rekommenderat det för nybörjare.

Kockar kan man inte lita på när det gäller knivar. Kolla bara på knivmisshandlaren Gordon Ramsay. Laga mat kan han men jag skulle aldrig släppa honom i närheten av min kniv...

Det här tycker jag är en bra video gällande vinkelstöd:

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Stålet skiljer i pris men den stora kostnaden kommer från hur svårt det är/hur mycket arbete som krävs för att få ett bra resultat. Du lär exempelvis inte hitta några budgetknivar med japanskt kolstål för om det inte härdas precis rätt går det sönder.
I de billigaste knivarna har du pressat stål av tveksam kvalitet och än mer tveksam härdning. Du kan få jobba ihjäl dig för att få en bra egg på en sån kniv. Geometrin lär även den lämna en del att önska.
Att det finns fulingar som säljer skitknivar till dyra priser tvivlar jag inte på. Vanligare tror jag dock det är med "meh"-knivar till alldeles för höga priser. Det handlar dock inte så mycket om stålet utan billigare masstillverkning, sätta ett tjusigt märke på det och sen sälja som om det vore riktigt hantverk.
Fast nu snackade vi ju knivar för en hundring. Det är det billigaste av det billiga. Av det jag sett av sådana knivar är det vedervärdigt skit. Jag skulle nästan bli imponerad om en bedragare lyckades sälja motsvarande på Amazon för 10ggr priset.

kamikoto.com kör visserligen japansk stål om de inte ljuger om den biten också, men det är tillverkat i Kina trotts att de säger att det är traditionella japanska knivar och du hittar motsvarande knivar för en bråkdel av priset.

TS kommer aldrig slipa sin knivar eller underhålla de så det kvittar om den kostar 79 kr, 379 kr eller 2379 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

kamikoto.com kör visserligen japansk stål om de inte ljuger om den biten också, men det är tillverkat i Kina trotts att de säger att det är traditionella japanska knivar och du hittar motsvarande knivar för en bråkdel av priset.

TS kommer aldrig slipa sin knivar eller underhålla de så det kvittar om den kostar 79 kr, 379 kr eller 2379 kr.

Okej, det är ju helt klart bedrägeri. Spontant skulle jag gissa att de är bättre än knivarna du får för en hundring hos Coop. men sämre än Ikeas bättre knivar. Rätt rolig sida annars. Allting säljs på fejk-rea, och det var då inte lite "rea" heller. Men jag antar att du inte tror det här är representativt för dyrare "japanska" knivar?

Jag tycker inte vi ska uttala oss i absoluta termer om vad TS kommer eller inte kommer göra. Min förhoppning är att han kommer förstå hur viktigt det är att underhålla knivarna och tänka om vad gäller att slipa dem själv. Även om han inte skulle göra det kommer en bättre kniv inte vara lika slit och släng. Han behöver trots allt inte gå upp till mer än kanske 300Kr för en stor kockkniv, för att den ska hålla sig hyfsat vass en lite längre tid (om han är någorlunda försiktig med hur han hanterar den).

250 spänn för Ikeas 365+ kockkniv är ändå rätt bra. Har sett tester där den varit vassare än Globals knivar direkt ur kartong och eggen håller skärpan hyfsat bra.

Permalänk
Medlem

Tycker absolut du ska besöka cervera.. att köpa en kniv online utan att känna på den kan bli trist.

Prova whustof mac zwilling m.fl

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Okej, det är ju helt klart bedrägeri. Spontant skulle jag gissa att de är bättre än knivarna du får för en hundring hos Coop. men sämre än Ikeas bättre knivar. Rätt rolig sida annars. Allting säljs på fejk-rea, och det var då inte lite "rea" heller. Men jag antar att du inte tror det här är representativt för dyrare "japanska" knivar?

Jag tycker inte vi ska uttala oss i absoluta termer om vad TS kommer eller inte kommer göra. Min förhoppning är att han kommer förstå hur viktigt det är att underhålla knivarna och tänka om vad gäller att slipa dem själv. Även om han inte skulle göra det kommer en bättre kniv inte vara lika slit och släng. Han behöver trots allt inte gå upp till mer än kanske 300Kr för en stor kockkniv, för att den ska hålla sig hyfsat vass en lite längre tid (om han är någorlunda försiktig med hur han hanterar den).

250 spänn för Ikeas 365+ kockkniv är ändå rätt bra. Har sett tester där den varit vassare än Globals knivar direkt ur kartong och eggen håller skärpan hyfsat bra.

Självklart är en 250 kr-kniv från Ikea som du underhåller bra nog, så vida du gillar form, vikt etc. 365+ är dessutom en av de billigaste med handtag helt i metall.

Många märken som folk tagit upp som Victorinox har definitivt prisvärda knivar, men samtidigt finns det ingen anledning att köpa en brödkniv från de för 500 kr (de har billigare) om syftet är att skära upp limpan. Inte heller helt givet att för första egna kockkniven gå på Cervera och välja Global för 1049 kr över en Anders Petter för 172 kr. Inte för att det är givet att välja Ikeas 249 kr-kniv över deras 99 kr-kniv heller, poängen var att knivarna som är billiga fungerar och finns i olika stilar, inte att de är bättre eller lika bra som allt som är 10 gånger dyrare.

Hur den används och underhålls är det som spelar roll, en kniv för 1500 kr som du köper istället för ett gäng knivar för 300 kr och använder till allt kommer ju snart fungera sämre än kockkniven för 79 kr (som del av gäng knivar för 300 kr) som du använder lämpligt. Sen måste den användas för att du sak få ut något värde, så även om du tar hand om den fast istället nästan aldrig använder den kanske det finnas annat att lägga 1500 kr på än en kniv. Ska du misshandla kniven så är det också mindre roligt att förstöra en för tusenlappar än en för hundralappar.

Pratar vi om typ 300-500 kr för en kockkniv så kan du nog hitta de egenskaper du vill ha utan att få ut något mer (funktion) av en 1000-4000 kr kniv. Men där krävs också att det finns ett intresse, varför annars ens ha en budget över 249 kr? Nu frågade mitt inlägg om han hade intresse, sen sa jag bara att billiga knivar räcker långt. Någonstans måste man börja, det betyder inte att jag inte tycker att man kan kan köpa något med högre kvalité eller finare design. Det är enklare att göra sig av med en billig kniv man inte riktigt gillar och hitta något nytt (som passar bättre) än att göra det samma med en lite dyrare kniv.

Sen har jag givetvis egen bias, jag har hellre stekpannor, grytor o.s.v. jag tycker att fina (och fungerar bra) än att sitta och titta på köksknivarna, men jag kan absolut lägga hundralappar på en enskild kniv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Självklart är en 250 kr-kniv från Ikea som du underhåller bra nog, så vida du gillar form, vikt etc. 365+ är dessutom en av de billigaste med handtag helt i metall.

Många märken som folk tagit upp som Victorinox har definitivt prisvärda knivar, men samtidigt finns det ingen anledning att köpa en brödkniv från de för 500 kr (de har billigare) om syftet är att skära upp limpan. Inte heller helt givet att för första egna kockkniven gå på Cervera och välja Global för 1049 kr över en Anders Petter för 172 kr. Inte för att det är givet att välja Ikeas 249 kr-kniv över deras 99 kr-kniv heller, poängen var att knivarna som är billiga fungerar och finns i olika stilar, inte att de är bättre eller lika bra som allt som är 10 gånger dyrare.

Hur den används och underhålls är det som spelar roll, en kniv för 1500 kr som du köper istället för ett gäng knivar för 300 kr och använder till allt kommer ju snart fungera sämre än kockkniven för 79 kr (som del av gäng knivar för 300 kr) som du använder lämpligt. Sen måste den användas för att du sak få ut något värde, så även om du tar hand om den fast istället nästan aldrig använder den kanske det finnas annat att lägga 1500 kr på än en kniv. Ska du misshandla kniven så är det också mindre roligt att förstöra en för tusenlappar än en för hundralappar.

Pratar vi om typ 300-500 kr för en kockkniv så kan du nog hitta de egenskaper du vill ha utan att få ut något mer (funktion) av en 1000-4000 kr kniv. Men där krävs också att det finns ett intresse, varför annars ens ha en budget över 249 kr? Nu frågade mitt inlägg om han hade intresse, sen sa jag bara att billiga knivar räcker långt. Någonstans måste man börja, det betyder inte att jag inte tycker att man kan kan köpa något med högre kvalité eller finare design. Det är enklare att göra sig av med en billig kniv man inte riktigt gillar och hitta något nytt (som passar bättre) än att göra det samma med en lite dyrare kniv.

Sen har jag givetvis egen bias, jag har hellre stekpannor, grytor o.s.v. jag tycker att fina (och fungerar bra) än att sitta och titta på köksknivarna, men jag kan absolut lägga hundralappar på en enskild kniv.

Jag är helt för att köpa billiga knivar till att börja med. För några hundralappar får man helt okej knivar. Vad jag skulle avråda från är att köpa de allra billigaste knivarna. De är i princip bara att slänga när de blivit slöa och de blir slöa fort. Det var min poäng tidigare och sen pratade du om kinastål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag är helt för att köpa billiga knivar till att börja med. För några hundralappar får man helt okej knivar. Vad jag skulle avråda från är att köpa de allra billigaste knivarna. De är i princip bara att slänga när de blivit slöa och de blir slöa fort. Det var min poäng tidigare och sen pratade du om kinastål.

Det går fortfarande fint att slipa en kniv för 100 kr.

Givetvis finns det olika stilar, med olika egg, tjocklekar, hårdhet o.s.v. som många förknippar med dyra knivar men det finns olika egenskaper bland de billigaste knivarna också. Dessutom går det fint att hitta en kniv med andra egenskaper och pris när man så känner för det. Victorinox tomatkniv kostar t.ex. 79 kr, sett till vad en kockkniv kan kosta är det billigt men det är kvalitetskniv och knappast slöseri.

Permalänk
Medlem

Du ska flytta hemifrån och snackar om att skaffa knivar för 10k?
Även tidigare bl a startat tråd om rejäl speldator m m.
Hur mycket pengar har dagens ungdom?

Men visst, vettigt att titta på kvalitet om möjligt. Däremot behöver du knappast knivar av yppersta proffs-/lyxklass.
Men helt klart är det skillnad på de absolut billigaste från typ COOP/IKEA och lite dyrare varianter.
Funderade också häromdagen på om det kanske vore värt att skaffa lite bättre knivar, men ska nog sikta på knivslip istället då knivarna i sig är hyfsade ändå trots att de inte är så dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Men visst, vettigt att titta på kvalitet om möjligt. Däremot behöver du knappast knivar av yppersta proffs-/lyxklass.
Men helt klart är det skillnad på de absolut billigaste från typ COOP/IKEA och lite dyrare varianter.
Funderade också häromdagen på om det kanske vore värt att skaffa lite bättre knivar, men ska nog sikta på knivslip istället då knivarna i sig är hyfsade ändå trots att de inte är så dyra.

Har haft turen med väldigt snälla föräldrar som inte tagit så mycket hyra för att jag ska få bo kvar hemma. Är 22 år och har jobbat nästan fulltid sedan jag gick ut gymnasiet så har sparat ihop en hel del pengar. Vilket i sin tur gjort att jag slösat i onödan på slutet. Men köpte t.ex aldrig den dära ''monsterdatorn'' utan blev en mycket billigare och kommer inte lägga 10k på knivar efter att ha läst alla dessa kommentarer haha.

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit nån knivsnobb.. Har väl haft några knivar som inte varit de absolut billigaste men inte brytt mig direkt..

Sen fick jag ett knivset med 3 knivar på jobbet, Global.

Att skillnaden var så stor trodde jag faktiskt inte. Frugans jamie oliver som hon fick av svärmor är ju ett armeringsjärn i jämförelse.

Väldigt vassa knivar som håller skärpan länge, slipat till dem ibland i en sån där knivmisshandlare som man drar igenom.
Nu är det hög tid att lämna in för slipning, de är nästan lika slöa som de andra knivar jag haft när de varit sprillans nya.

Men för all del, köp rediga snobbknivar och använd dem som skraphjälpmedel när skärbrädan skall rakas av ner i pannan, givetvis eggen då. Eller inte.

Får panik över hur många som använder knivens vassa sida för att raka av från skärbrädan. Alltså vi snackar i övrigt friska och fungerande individer. Brr..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Jag köpte mitt knivsett för 10+ år sedan från Lets Deal, ( letsdeal.se/search?q=knivar ) ett Royalty Line Red för kanske en 3-400:- har hållt superbra och vässar bara till dem max 1ggr/år men den tillhörande slipstaven. Väldigt vassa och hackar jättebra. Mina knivar är vassare än päronens gamla äldre bajsbruna, ikea, jula etc knivar samt brorsans Fiskars knivar.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gx rade:

Har haft turen med väldigt snälla föräldrar som inte tagit så mycket hyra för att jag ska få bo kvar hemma. Är 22 år och har jobbat nästan fulltid sedan jag gick ut gymnasiet så har sparat ihop en hel del pengar. Vilket i sin tur gjort att jag slösat i onödan på slutet. Men köpte t.ex aldrig den dära ''monsterdatorn'' utan blev en mycket billigare och kommer inte lägga 10k på knivar efter att ha läst alla dessa kommentarer haha.

Det förklarar saker ja, inte minst att du arbetat en del. Idag är det lättare att få jobb som ung direkt efter gymnasiet, då det skriks efter arbetskraft på många håll.

Bra att du tänker kvalitet snarare än billigt. Många saker har man länge och att köpa något billigt som man sen är missnöjd med under längre tid är ju inte vettigt, däremot måste man inte heller köpa något extremt dyrt bara för att man råkar ha råd med det.
Många saker har ett väldigt stort prisspann mellan de billigaste och de dyraste, sällan vettigt att välja någon av extremerna.
Ett annat råd i sammanhanget är att inte köpa på dig en massa billigt krafs bara för att du kan få många till lågt pris. Köp hellre några få bra saker som du använder snarare än många halvdåliga.

Du har på det sättet en bra situation när du kan bygga upp från grunden och har pengar nog att välja bra saker direkt. De flesta har för mycket onödiga prylar som bara tar plats, el bygger upp gradvis med bättre saker samtidigt som de gamla är fungerande och därför kvar.
Skaffa t ex riktigt bra dammsugare, mikro, kaffemaskin (om du dricker kaffe) osv (inkl knivar som du är inne på). Men tänk dig noga för innan, så att du inte köper på dig något som du sen aldrig använder.

När det gäller knivar är en bra kockkniv det viktigaste, det är oftast den som används mest. Sen finns det ju div specialknivar för olika ändamål, men beror ju också på vad du lagar.

För övrigt lite intressant ämne, det kommer ibland upp ämnen som man inte direkt tänkt så mycket på och då plötsligt intresserar sig lite mer för.

Permalänk
Medlem

Har börjat kika på nya knivar, de jag har nu är ett set Burgvogel/Solingen från 1997-ish. De håller sig skarpa än men de börjar tappa form och alla års slipande har gjort dem mindre och obalanserade 😁

Hur står sig Fiskars knivar? jag har en Fiskars Edge nu som jag gillar - men har ingen aning hur de står sig över tid, den är ju tunn och inte mycket material i den.
Denna köpte jag nyligen, men inte hunnit slipa första svängen ännu -> https://bagarenochkocken.se/koksknivar/fiskars-edge-santokukn...

Vad säger ni som är intresserade ner på detaljnivå? Jag lagar mycket mat, barn med varierande kost så varje dag blir ofta minst 2 olika middagar.

Ska man satsa på resten av Edge-kitet, relativt billigt ändå. Eller ska man kika på något annat?
Byta knivar varje år är inte intressant, hellre nåt i stil med Solingen-kitet jag har som kan slipas upp i 20 år, åtminstone 10 😁
Nånting i mig säger att om man slipar Edge-kniven löpande under ett par år, så är det en skalkniv om 5 år

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

Personen säger ju Norrland så kanske Norrbotten där Sveriges rikaste ungdomar bor (i snitt)?

Där hittar man ju 22åringar från arbetarfamiljer med flera hundratusen på kontot bara för att man börjat jobba när man är 15

Folk snackar om dyra knivar, våta stenar, vinklar osv.

Kniv från ikea/victorinox/global eller typ vad som och en sån här räcker så jävla långt. 2-3 drag i månaden = vass kniv varje gång (vässa oftare om du skär mycket hårt osv).

Spelar ingen roll vad du köper om du inte sköter om den lite. Du kan hålla en Ikea kniv i bra skick med en sån där i många år. Sen kan du nörda ner dig om du känner för det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.