Permalänk
Medlem

Hjälp med Windowsimstallation

Hej,
Detta är inte min första gång jag installerat Windows men denna gång går jag bet. Jag har gjort en bootusb enl instruktioner från Microsoft. Kört in den och botar från den. Väljer installera nu ingen produktnyckel eller produktnycckel gör ingen skillnad. Väljer win 10home, accepterar villkoren. Sedan väljer jag anpassad installation men här går jag lite bet. Jag har testat på två olika hårddiskar att formatera och sedan trycka på nästa varpå det kommer upp en ruta med installerat Windows. När detta är klart så startas datorn om men jag hamnar på steg 1 i installationen igen… gjort detta 10ggr nu och tänker att det finns så mycket kunskap här som säkert vet vad jag gör för fel

Permalänk
Medlem

Inga felmeddelanden?

Pröva med annat USB-minne.

EDIT: ser det ut som att installationen faktiskt görs? Isåfall ta ur USB-minnet och starta om igen.

Permalänk
Medlem

Nej det står ju att installationen utförs men det tar ju runt 2min innan den startar om. Det är ju rätt fram till omstarten.

Inga felmeddelanden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Hej,
Detta är inte min första gång jag installerat Windows men denna gång går jag bet. Jag har gjort en bootusb enl instruktioner från Microsoft. Kört in den och botar från den. Väljer installera nu ingen produktnyckel eller produktnycckel gör ingen skillnad. Väljer win 10home, accepterar villkoren. Sedan väljer jag anpassad installation men här går jag lite bet. Jag har testat på två olika hårddiskar att formatera och sedan trycka på nästa varpå det kommer upp en ruta med installerat Windows. När detta är klart så startas datorn om men jag hamnar på steg 1 i installationen igen… gjort detta 10ggr nu och tänker att det finns så mycket kunskap här som säkert vet vad jag gör för fel

När installationen är gjord så lär du antingen ta bort USB-minnet eller ändra boot-ordningen i BIOS igen till din bootdisk. Att installationsprogrammet startar om är bara för att USB-minnet är satt som 1a i boot-ordningen, så varje gång du bootar kör du installationsprogrammet.

Förutsatt att jag inte totalt missuppfattar hur du menar

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Problemet är ju att installationen inte startar… efter omstarten borde ju den stå och tugga i en halvtimme medans alla filer installeras, jag väljer tid osv… men jag kommer aldrig dit utan den vill bara välja hårddisk att installera Windows på en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Problemet är ju att installationen inte startar… efter omstarten borde ju den stå och tugga i en halvtimme medans alla filer installeras, jag väljer tid osv… men jag kommer aldrig dit utan den vill bara välja hårddisk att installera Windows på en gång till

I modern tid med nyare version av Windows och SSD tar det inte en halvtimme att installera. Är du säker på att det föregående svar inte gäller för dig? Dvs att Windows är installerat men att datorn bootar usb igen eftersom att den är inställd som prio 1 i bootordningen? Testat att dra ur usb-minnet strax innan datorn startat om?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Man ska rycka ur USB precis innan första omstart....

Dock om man har en ny disk eller helt ren disk windows ska installeras på så sätter jag denna disk som prio 1 i piriotetslistan i bios och USB stickan som nr 2, varvid man slipper rycka ur stickan vid reboot.

För övrigt formaterar jag inte disken heller, klickar bara vilken disk Windows ska installeras på (som inte har några partitioner på heller) och klickar nästa.
Vill man bara använda en del av disken till Windows så får man partionera först förstås..formatera behövs dock inte.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Ah… nu har jag fuckat upp det totalt och nu hittar inte datorn hårddiskarna. Någon som kan hjälpa till i Sundbyberg mot ersättning?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Degboll:

Ah… nu har jag fuckat upp det totalt och nu hittar inte datorn hårddiskarna. Någon som kan hjälpa till i Sundbyberg mot ersättning?

jag kan, jobbar fram till 16 på måndag.
Hittas disk i bios/uefi och vad har du för delar i övrigt?

Skrivet av shugge:

I modern tid med nyare version av Windows och SSD tar det inte en halvtimme att installera. Är du säker på att det föregående svar inte gäller för dig? Dvs att Windows är installerat men att datorn bootar usb igen eftersom att den är inställd som prio 1 i bootordningen? Testat att dra ur usb-minnet strax innan datorn startat om?

Tar inte en standardinstallation av W10 ca 15min inkl. OOBE?
Gjorde just en installation i vmware mha ISO på knappt 10min som sen ska ha drivrutiner och uppdateras men USB är ju annat

Permalänk
Medlem

Jo det ligger nog ett gäng installationer på en av hårddiskarna men den har slutat detekteras av bios 🤔

Permalänk
Medlem

Ok dåhär jag duckade upp och skulle såklart tagit ut usbminnet och därav installerade jag nog ett gäng på redo hårddisk.

Mitt problem nu är att jag inte kan installera på någon av mina hårddiskar få det står: Windows can’t be installed. The selected disk has an mngr partition table. On efi systems windows can only be installed to a gpt disk. Vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Om jag installerar på en annan disk där jag vill ha kvar mina grejor… kommer dom vara kvar då?🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Om jag installerar på en annan disk där jag vill ha kvar mina grejor… kommer dom vara kvar då?🤔

Rör inte de diskar som du vill ha kvar data på! Jag tycker det låtar som att du behöver ta bort alla partitioner på disken som du vill installera på och sedan låta Windows-installationen skapa en GPT-disk.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Rör inte de diskar som du vill ha kvar data på! Jag tycker det låtar som att du behöver ta bort alla partitioner på disken som du vill installera på och sedan låta Windows-installationen skapa en GPT-disk.

Det blir ingen skillnad om jag tar bort partitionerna… det blir bara unallocated space

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Det blir ingen skillnad om jag tar bort partitionerna… det blir bara unallocated space

Jag kommer inte ihåg hur Win10-installationen ser ut, men kommer du inte till en punkt i installationen då du kan skapa partitioner? Som det beskrivs t.ex. här: https://pureinfotech.com/create-custom-partition-install-wind...

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem

Jag fick ordning på det, missade att jag behövde ta bort huvudpartitionen. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Degboll:

Jag fick ordning på det, missade att jag behövde ta bort huvudpartitionen. Tack

Kul att det löste sig!

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607