Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Postnord - en logistisk katastrof

Permalänk
Medlem
Skrivet av ELF:

Är väl inget stort klagomål på Postnord direkt. Men...

Inväntar ny tv och fick pushnotis från appen om att välja leveranssätt trots att jag har valt hemkörning när jag köpte den o.O
Förmodar att detta har med varannan dag utkörningen att göra.

Öppnar appen och får meddelande om att appen är för gammal. Öppnar Google Play, men det finns ingen uppdatering. Rensar cache, startar om telefonen, kollar Google Play igen, inget. Testar starta appen igen och meddelandet är fortfarande kvar.
Gör valet via deras hemsida istället och skriver även till supporten och beskriver buggen.
30 min senare kommer det en uppdatering till appen och nu är det helt plötsligt kontokrav 🙃.
Känns som att de kunde ha skött den utrullningen lite snyggare. Men vad vet jag, det kanske är väldigt bökigt att göra en sådan utrullning smidig för oss slutanvändare.

Tv apparater levereras på pall och dessa måste bokas ut av privatpersoner via flexchange som du fick länken till. Jag vet att vissa återförsäljare agerar som att dom bokar ut försändelsen en viss tid men det är inte möjligt som privatperson. Dock så har det ingenting med varannandags utdelningen att göra då det bara gäller brev och inte paket/pall.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Postnord är riktigt bra idag, bra app, bra spårning och dom levererar i tid.

Permalänk
Medlem

PostNord, en synonym till förakt

Enda paket jag skickat med dem i modern tid, med 25k försäkring (Varning! Rent bedrägeri), fick jag åter i krossad variant (tar mycket att krossa stål som är emballerat med 40cm emballage..) efter de ringde och sa att paketet var i Jönköping (4 månader tog det och var överkört av lastbil..) och om jag ville att de skulle skicka det vidare till Ryssland (inte ens nära rätt land).

Fick 600kr i ersättning på försäkringen som kostade ungefär detsamma och en förstörd 25k router (Cisco ISR2901 med tillägg).
Fick således betala PN för att få bli blåst på varuförsäkring och få min utrustning förstörd och försvunnen. Kriminellt företag.
Skickar hellre ett paket med en kriminell pundare än PN lugnt sagt, finns en chans att det funkar med pundaren och är inte garanterad "återvinning".

Skickat över 10k paket med Schenker, 2st varor stulna totalt, av närmare 1000 enheter i ordern) som skulle återvinnas så det sågs inte som något negativt, men i övrigt inget problem.

Nu på sistone har jag förlorat runt 4000kr i förlorade försändelser och framstått som en bedragare inför flera olika aktörer som skickat gods som "levererats" (stulits antar jag), flera gånger (försvinner, kommer inte ens till sorteringscentral då jag hämtar posten där dagen innan så brevbäraren inte ska blandas in och stjäla och detta betalar man skatt för..) och inte ens räkningar (de få man får i postgången) tar sig fram.

Nöjd? Absolut inte.
Förstatliga och tillskjut medel från biståndet eller lägg ned misslyckandet (varför slänga pengarna folk sliter ihop?).
Donerar på frivillig basis, behöver inte att 20% skatt går till Ryssland, Eritreas militär, PostNord och dylika aktörer.
Jag ser hellre att de tar betalt för en premiumtjänst (d.v.s. postverket i praktiken) och lägger hellre en femhundring på att få min post, mina paket, varubrev o.s.v. så kan de som inte vill ha tjänsten få ett skatteavdrag, men ingen service (haha!) heller.

Många aktörer tvingar en till att använda företaget trots många bättre alternativ som fungerar, året om, och är villig och betala upp till 250% högre frakt om det går med ett seriöst företag.

Förstatliga, utred ledning för ekobrott och ta bort vinstkrav helt o hållet (och lägg ned förstatligande av samhällskritisk infrastrukturell funktion, inte ens i USA skulle man göra något så korkat).

Det går inte att göra vinst på en samhällsservice som postutdelning om man inte gör tjänsten totalt usel, vilket PN lyckats väl med och arbetar på 25% numera också. Ta betalt istället och arbeta 100%, helger inkluderade och skärp er.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Endraya:

Enda paket jag skickat med dem i modern tid, med 25k försäkring (Varning! Rent bedrägeri), fick jag åter i krossad variant (tar mycket att krossa stål som är emballerat med 40cm emballage..) efter de ringde och sa att paketet var i Jönköping (4 månader tog det och var överkört av lastbil..) och om jag ville att de skulle skicka det vidare till Ryssland (inte ens nära rätt land).

Fick 600kr i ersättning på försäkringen som kostade ungefär detsamma och en förstörd 25k router (Cisco ISR2901 med tillägg).
Fick således betala PN för att få bli blåst på varuförsäkring och få min utrustning förstörd och försvunnen. Kriminellt företag.
Skickar hellre ett paket med en kriminell pundare än PN lugnt sagt, finns en chans att det funkar med pundaren och är inte garanterad "återvinning".

Skickat över 10k paket med Schenker, 2st varor stulna totalt, av närmare 1000 enheter i ordern) som skulle återvinnas så det sågs inte som något negativt, men i övrigt inget problem.

Nu på sistone har jag förlorat runt 4000kr i förlorade försändelser och framstått som en bedragare inför flera olika aktörer som skickat gods som "levererats" (stulits antar jag), flera gånger (försvinner, kommer inte ens till sorteringscentral då jag hämtar posten där dagen innan så brevbäraren inte ska blandas in och stjäla och detta betalar man skatt för..) och inte ens räkningar (de få man får i postgången) tar sig fram.

Nöjd? Absolut inte.
Förstatliga och tillskjut medel från biståndet eller lägg ned misslyckandet (varför slänga pengarna folk sliter ihop?).
Donerar på frivillig basis, behöver inte att 20% skatt går till Ryssland, Eritreas militär, PostNord och dylika aktörer.
Jag ser hellre att de tar betalt för en premiumtjänst (d.v.s. postverket i praktiken) och lägger hellre en femhundring på att få min post, mina paket, varubrev o.s.v. så kan de som inte vill ha tjänsten få ett skatteavdrag, men ingen service (haha!) heller.

Många aktörer tvingar en till att använda företaget trots många bättre alternativ som fungerar, året om, och är villig och betala upp till 250% högre frakt om det går med ett seriöst företag.

Förstatliga, utred ledning för ekobrott och ta bort vinstkrav helt o hållet (och lägg ned förstatligande av samhällskritisk infrastrukturell funktion, inte ens i USA skulle man göra något så korkat).

Det går inte att göra vinst på en samhällsservice som postutdelning om man inte gör tjänsten totalt usel, vilket PN lyckats väl med och arbetar på 25% numera också. Ta betalt istället och arbeta 100%, helger inkluderade och skärp er.

Företaget jag jobbade på så körde vi budbil eller taxi på dyra eller brådskande varor. Var ofta dyra livräddande läkemedel, bud fungerade alltid. Vi hade även chafförer och speciella bilar till områden dit vi ofta körde med känsliga och dyra läkemedel. Chaufförerna var nog kollade och intervjuvade till vi hittade dom vi ville ha. Det var inte våra chaufförer eller bilar men vi ringde och sa vad vi behövde till tex shenker och betalade vi så fick vi som vi ville. Tillgång till flyg fanns även när sjukhus utomlands ringde och sa att det ligger en kille/tjej nu på operations bordet, har ni denna vara?

Kanske vore nått du skulle undersöka? Posten körde vi enbart på krämer och frosttåliga varor då de inte har uppvärmda bilar som tex shenker.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Endraya:

tar mycket att krossa stål som är emballerat med 40cm emballage..

Sånt där är milt sagt imponerande och man undrar hur de lyckas. En gammal bekant till mig skulle beställa lite detaljer till sitt examensarbete. Däriblandannat en meter långa stålrör av flera millimeter tjockt gods. Rören kom fram böjda, likt ett sugrör färdigt att stoppas ner i en drink i änden...

Personligen har jag dock aldrig haft allvarliga problem med Postnord trots hundratals mottagna leveranser. En gång hamnade paketet på fel distributionscentral och hoppade fram och tillbaka några dagar. Funderar på om kvaliteten beror mycket på var i landet man bor, och om de har mycket krut reserverat för Stockholm...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jaha, någon gång ska väl vara den första gången. Verkar som om mitt paket från Clas Ohlson är borta. Skulle kommit fram i torsdags, men inget hände då, och inget på fredagen heller. Senaste uppdateringen är onsdag kväll och då att paketet är i Örebro

Hur gick det sen? Är i en liknande sits nu nämligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Hur gick det sen? Är i en liknande sits nu nämligen.

Den kom fram efter ca 1 vecka.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Har sålt lite saker som nu skickats. Ett paket har fortfarande bara registrerats på stället jag lämnade in det, gått 10 dagar nu.
Ett annat ska till småland (från Uppsala), och det befann sig i Sundsvall igår.

Väntade på ett paket i början på sommaren som "fastnade" på en distrubutionscentral i Uppsala (där jag bor) i en vecka.

Surt sa räven.

Permalänk
Medlem

Reklamation PostNord

Jag har skickat och tagit emot några hundra brev och paket varje år. PostNord är det företag jag litar minst på vad det gäller reklamationsärenden. De har aldrig ersatt mig för något. Trots att saker är paketerade enligt konstens alla regler med kartong och emballage säger de bara att det inte är tillräckligt paketerat. När de slarvat bort något har de aldrig heller tagit ansvar. Numera avtalar de bort reklamation till det företag som skickat något, finns lite olika variante. Satt ganska nyligen i två timmars telefonkö. När jag kom fram blev jag lovad återkoppling på mina synpunkter om PostNord (djungel av tjänster och dåliga reklamation), men det hände aldrig, liksom alla ggr förut. De fortsätter den tradition som Posten hade, skitdålig service för privatkunder. Enda bra med PostNord är troligen de få ställen där Företagspaket finns kvar, de kan ordna sådant som vanliga ombud inte klarar av tex fullmakt åt en person att ta ut annans post och paket. De är egentligen det enda som finns kvar av gamla Posten..

Permalänk
Medlem

Det har tagit +5 arbetsdagar senaste 3 gångerna jag skickat/tagit mot vanliga brev.
Paket går på 1-2 dagar.

Antar att jag får börja skicka allt som paket.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Avstängd

Jag har inte haft några problem med PostNord. Skickar aldrig själv, utan tar bara mot paket.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur posten hanterar DHL Weltpaket Premium paket från Tyskland? Jag vet att förut brukade det byta spårningskoder och göra ett hemleverans försök. Men hur fungerar det nu?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Någon som vet hur posten hanterar DHL Weltpaket Premium paket från Tyskland? Jag vet att förut brukade det byta spårningskoder och göra ett hemleverans försök. Men hur fungerar det nu?

Tar inte postnord över den när paketet är i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Tar inte postnord över den när paketet är i Sverige?

Ja. Eller vad menar du?

Visa signatur

Min blogg: https://tokar86a.top - Mest fokuserad på Pokémon Sleep & Pokémon Go l Hårdvara/server`s information: https://tokar86a.top/hardware-information/

Permalänk
Medlem
Skrivet av tokar86a:

Ja. Eller vad menar du?

Postnord brukar ta över paket från utlandet så det får ett svenskt nummer. Så har det varit många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Postnord brukar ta över paket från utlandet så det får ett svenskt nummer. Så har det varit många år.

Nej? PostNord har inte ändrat spårningsnumret på många år för mig. Har haft samma hela vägen för mig

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej? PostNord har inte ändrat spårningsnumret på många år för mig. Har haft samma hela vägen för mig

Från Tyskland så kommer det inte ersättas något kollinummer. Försändelsen kommer antingen att skickas hem till dig eller gå till ombud baserat på den informationen som kommer från DPD. Tidigare gjordes alla DPD försändelser om till Home men så är inte fallet längre.

Permalänk
Medlem

Beställde snus, som jag alltid gör från CDON då det är billigast och fri frakt. Denna gång havererade PostNord rejält.

Utlämningsställe A: Ordinarie utlämningsställe
Utlämningsställe B: Den jag brukar välja i appen.

31 augusti: Får notis i appen om att paket registrerats åt mig. Väljer då utlämningsställe B

1 september: Paketet anländer Utlämningsställe A, markeras som felsorterad och återgår till postterminalen.

2 september: Kontaktar PostNord på morgonen, frågar om valet inte riktigt gick igenom. Får då svaret att hon ser att den ska gå till Utlämningsställe B. Vid lunch får jag notis att paketet anlänt A.

Kontaktar PostNord igen som upprättar ett ärende som skulle hanteras igår. Markeras sedan som felsorterad och skickas tillbaks till postterminalen. Där paketet också returneras till avsändaren.

Frågar också dom hur dom kan ge upp så fort, runt 24 timmar istället för att lasta till rätt bur. Det är ändå inom samma ort. Får till svar att liggtiden för paketet måste ha passerat.

Permalänk
Medlem

Sålde nyligen en sak via marknaden & använde PostNords app för att beställa frakten - paketet vägde 780 gram så jag tog rek och 1kg vikt, detta gick på 158kr. Nu i efterhand går jag in på PostNord för att se vad frakten för ett dyrare paket var, och ser samtidigt att ett paket som väger 1kg inkl försäkring upp till 50 tusen (inte 10 tusen som genom postnord appen), kostar 122kr via deras hemsida?
Är detta seriöst hur dom beter sig mot kunder? Jag känner mig och särskilt min köpare av saken lurad av PostNord, där dom tog ut en högre avgift (och ville ha 168kr för 2kg, medans 122kr är en kostnad som gäller upp till 3kg!)

Känns som världens scam frakt-företag.

Summarumma: ANVÄND _ALDRIG_ POSTNORDS APP FÖR ATT BESTÄLLA FRAKT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Sålde nyligen en sak via marknaden & använde PostNords app för att beställa frakten - paketet vägde 780 gram så jag tog rek och 1kg vikt, detta gick på 158kr. Nu i efterhand går jag in på PostNord för att se vad frakten för ett dyrare paket var, och ser samtidigt att ett paket som väger 1kg inkl försäkring upp till 50 tusen (inte 10 tusen som genom postnord appen), kostar 122kr via deras hemsida?
Är detta seriöst hur dom beter sig mot kunder? Jag känner mig och särskilt min köpare av saken lurad av PostNord, där dom tog ut en högre avgift (och ville ha 168kr för 2kg, medans 122kr är en kostnad som gäller upp till 3kg!)

Känns som världens scam frakt-företag.

Summarumma: ANVÄND _ALDRIG_ POSTNORDS APP FÖR ATT BESTÄLLA FRAKT

Nej, det är ingen skillnad. Det är du som jämför två olika tjänster. Din 158 kr finns förstås på webben också.

Permalänk
Medlem

Har en historia. Skicka paket med PN skicka lätt. Skulle till gotland.

Lämnade in det på Ica bågen i umeå. Registrerades och den sa snällt "paketet lämnat efter stopptid".
Nästa dag går.. en vecka går.. 2 veckor.. På tredje veckan ringer jag postnord, dom spårar och säger jag ska göra en anmälan för spårning.
Sagt och gjort och får svar efter 3 timmar att paketet är borta, dom säger jag ska reklamera varan.

Skickar in en reklamation och två dagar senare plingar det till. Paketet har rört på sig?! Nu är det på postnords terminal, nästa dag i södra sverige och sen framme och utlämnat hos mottagaren.

nästan 4 veckor tog det, men 3 veckor låg det på nån hylla på ICA eller i nått hörn på posten.
det var ett stort paket, 60cm lång och svart. Såg ut som en välpaketerad dildo. Kanske det som fick postnord att tveka?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Nej, det är ingen skillnad. Det är du som jämför två olika tjänster. Din 158 kr finns förstås på webben också.

Hmm ok, ser väldigt lika ut på pappret och i hur de hanteras vad kan anta iaf..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Releaces:

Hmm ok, ser väldigt lika ut på pappret och i hur de hanteras vad kan anta iaf..

Av ren nyfikenhet, vilka två tjänster är det som är samma men olika kostnader?

Permalänk
Medlem

Beställde en liten mus från Netonnet, skickades från centrallagret Borås 20mil bort upp till Hallsberg 6mil bort, sen ner till Nässjö 20mil bort.

Beställde en Wurkkos pannlampa, den slutade röra på sig från Torsvik 25/10 02:08.

Det går bra nu...

Visa signatur

| Ryzen 5500 | RTX3060 | HTC Vive | Steam deck/Gabe gear |

Permalänk
Medlem

Köpte nya däck, var automatiskt markerat som hemleverans. Gjorde leveransval på samtliga däck (ett kolli per däck) för att hämta på Terminalen istället omedelbart pga tidsbrist.

Dagen efter ringer en stackars förare som har plockat upp tre däck för utleverans, 18 kilo styck, och undrar om han kan komma vid en viss tidpunkt. Alla paket är korrekt markerade för leverans till terminalen, någon fick säkert lite passiv-aggresiva kommentarer från den föraren senare på dagen.

Permalänk
Medlem

Varför ska de erbjuda hemleverans när de inte orkar leverera det ändå? Tre gånger har man åkt ifrån jobbet nu för att möta upp chaffisen, men dyker det upp någon? Nej. Idag pratade jag med en tjej på supporten och hon frågade om jag ville hämta det själv.
Nej, sa jag, jag har pröjsat 400 spänn för att få det hemkört. En TV på 77" är inget man bara slänger ner i skuffen liksom.

Så nu skiter jag i det här, TV:n åker tillbaka. Synd om webbutiken, men så är det. Varför de ens skickar sina varor med Sveriges sämsta fraktbolag är ofattbart.

/end rant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Varför ska de erbjuda hemleverans när de inte orkar leverera det ändå? Tre gånger har man åkt ifrån jobbet nu för att möta upp chaffisen, men dyker det upp någon? Nej. Idag pratade jag med en tjej på supporten och hon frågade om jag ville hämta det själv.
Nej, sa jag, jag har pröjsat 400 spänn för att få det hemkört. En TV på 77" är inget man bara slänger ner i skuffen liksom.

Så nu skiter jag i det här, TV:n åker tillbaka. Synd om webbutiken, men så är det. Varför de ens skickar sina varor med Sveriges sämsta fraktbolag är ofattbart.

/end rant.

Jepp, har hänt mig ett par gånger också. När jag tänker efter så har dom aldrig genomfört en hemleverans när jag valt det. Sjukt störande. Man känner sig ju helt maktlös mot dom också, för det hjälper inte att klaga hos kundtjänst, då skyller dom bara ifrån sig eller påstår att dom har rätt att göra som dom gör. Vet inte om man kan vända sig till någonstans för att få hjälp i sådana här ärenden, men det känns inte riktigt som att man orkar lägga ner den tiden och energin på att få rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Libra-75:

Jepp, har hänt mig ett par gånger också. När jag tänker efter så har dom aldrig genomfört en hemleverans när jag valt det. Sjukt störande. Man känner sig ju helt maktlös mot dom också, för det hjälper inte att klaga hos kundtjänst, då skyller dom bara ifrån sig eller påstår att dom har rätt att göra som dom gör. Vet inte om man kan vända sig till någonstans för att få hjälp i sådana här ärenden, men det känns inte riktigt som att man orkar lägga ner den tiden och energin på att få rätt.

Nej, det är synd att de har gått ner sig så i träsket. Förr gjorde de i alla fall en tamt försök att leverera hem, men nu skiter de fullständigt i det. Skönare att sitta i lastbilen och mumsa hamburgare eller vad fan de gör. Kör ut paket gör de inte.

Jag gjorde ett sista tappert försök idag, pratade med tre olika tjejer, stackare säger jag bara. Man hör hur trötta de är på de här samtalen. Tur att man har ett hyfsat temperament och inte börjar gapa och skälla för mycket, det är ju inte deras fel. Men någonting är gravt fel hos PostNord.

Som du säger, det tar energi och kraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av korda:

Nej, det är synd att de har gått ner sig så i träsket. Förr gjorde de i alla fall en tamt försök att leverera hem, men nu skiter de fullständigt i det. Skönare att sitta i lastbilen och mumsa hamburgare eller vad fan de gör. Kör ut paket gör de inte.

Jag gjorde ett sista tappert försök idag, pratade med tre olika tjejer, stackare säger jag bara. Man hör hur trötta de är på de här samtalen. Tur att man har ett hyfsat temperament och inte börjar gapa och skälla för mycket, det är ju inte deras fel. Men någonting är gravt fel hos PostNord.

Som du säger, det tar energi och kraft.

Hos mig är det tvärtom, innan pandemin så levererade PostNord aldrig vid hemleverans. Men sedan 2020 så de få gånger jag fått hemleverans med PostNord så har de ringt på och levererat.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

( Hemmaboende i Uppsala, Gottsunda. Jag vill bara slå ett slag för den samme postman som vid två tillfällen tagit sig ork och tid att leverera paket till mig på sjunde våningen. Jag blev lika förvånad varje gång, men hat's off to you Mr postman if you're reading this! )

Visa signatur

Save Scummer!