Kan inte installera Windows 11?

Permalänk

Kan inte installera Windows 11?

Hejhejhallå.

Nyss byggt ihop min nya dator och petade nyss in USB-stickan för att boota Windows 11 jag tidigare laddade hem.

När jag väljer Windows 11 så står det att datorn inte uppfyller systemkraven för att installera den här versionen av Windows.

Vad ska jag göra för något?

Köpte precis en fulnyckel f.ö så hade varit fint om detta gick att ordna…

Tack

Edit: Verkar som att Ryzen 5 5600 inte kan köra W11. Kul.

Permalänk

Du har inte köpt delar begagnat och köpt en i7 7700K eller gammal ryzen eller liknande?

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Du har inte köpt delar begagnat och köpt en i7 7700K eller gammal ryzen eller liknande?

Såg nyss att Ryzen 5 5600 inte är kompatibel med W11….sigh

Permalänk
Medlem

Du behöver ladda ner Windows10 ist, det är nog det enklaste.

Visa signatur

𝙙𝙖𝙩𝙤𝙧 Fractal Meshify C|AMD 9 7950X|RTX 3090 TI 24G|ASUS ROG STRIX X670E|32gb DDR5 RAM|Corsair 1200W
𝙡𝙖𝙥𝙩𝙤𝙥 ROG Zephyrus M16 rtx3070ti|Macbookpro M1pro

Permalänk
Medlem

Gäller att ha "Secureboot" och "fTPM" påslaget i BIOS. Lättast är att uppdatera BIOS till senaste som har ändrade standard inställningar så att W11 installeras utan att pilla i BIOS, och W11 stödjer din CPU.

Visa signatur

😑

Permalänk
Skrivet av InTompaWeTrust:

Såg nyss att Ryzen 5 5600 inte är kompatibel med W11….sigh

Det ska den väl vara, har du kollat in om TPM eller FTPM är aktiverat i biosen?

Jag själv överlåter andra tipsa, jag kör inte så mycket klientoperativsystem och ligger kvar på 10an där.

Permalänk
Medlem

Som de andra sagt här ovan.
Annars kan man använda Rufus för att göra en USB install som inte kräver TPM eller SecureBoot osv.

Permalänk
Medlem

Är det nytt lagringsmedia som du skall installera Win11 på?

Om inte så är det relevant med vad du hade för platform innan som disken var inkopplad till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Såg nyss att Ryzen 5 5600 inte är kompatibel med W11….sigh

Jo, den är kompatibel.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Skrivet av Aizu:

Gäller att ha "Secureboot" och "fTPM" påslaget i BIOS. Lättast är att uppdatera BIOS till senaste som har ändrade standard inställningar så att W11 installeras utan att pilla i BIOS, och W11 stödjer din CPU.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det ska den väl vara, har du kollat in om TPM eller FTPM är aktiverat i biosen?

Jag själv överlåter andra tipsa, jag kör inte så mycket klientoperativsystem och ligger kvar på 10an där.

Skrivet av m4gnify:

Som de andra sagt här ovan.
Annars kan man använda Rufus för att göra en USB install som inte kräver TPM eller SecureBoot osv.

Skrivet av Viita:

Är det nytt lagringsmedia som du skall installera Win11 på?

Om inte så är det relevant med vad du hade för platform innan som disken var inkopplad till.

Jasså.
Har inte kollat något i BIOS så vet inte om det ni pratar om är aktiverat eller inte. Dock ser jag nu när jag söker att vissa personer fått strul med vissa spel osv när dom aktiverat dessa grejer?

Kan jag köra in en USB sticka till moderkortet och uppdatera BIOS när alla komponenter sitter i utan komplikationer? När jag tittat på YouTube har dom gjort detta utan komponenter ikopplade. Lite orolig.

Lagringsmedia är nytt det med.

Bör jag köra Windows 10 istället bara eller ska det vara fine att göra det ni tipsar om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Jasså.
Har inte kollat något i BIOS så vet inte om det ni pratar om är aktiverat eller inte. Dock ser jag nu när jag söker att vissa personer fått strul med vissa spel osv när dom aktiverat dessa grejer?

Kan jag köra in en USB sticka till moderkortet och uppdatera BIOS när alla komponenter sitter i utan komplikationer? När jag tittat på YouTube har dom gjort detta utan komponenter ikopplade. Lite orolig.

Lagringsmedia är nytt det med.

Bör jag köra Windows 10 istället bara eller ska det vara fine att göra det ni tipsar om?

Det är bara att aktivera dTPM i BIOS inställningarna (den kan heta lite olika i de olika moderkorten så Googla o se hur du aktiverar det på ditt moderkort) sen är det inga problem med Windows 11. Jag kör med Windows 11 på flera datorer och har inget problem där. Och då "stödjer" inte ens W11 dessa datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Aktivera TPM och Secure Boot så kommer det att funka. Jag kör W11 på en 5600 utan problem, för mig var det dock aktiverat från början men det varierar ju beroende på moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Aktivera TPM och Secure Boot så kommer det att funka. Jag kör W11 på en 5600 utan problem, för mig var det dock aktiverat från början men det varierar ju beroende på moderkort.

Du ska inte behöva aktivera Secure Boot, moderkortet behöver bara stödja Secure Boot enligt Microsofts systemkrav

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jnsson:

Du ska inte behöva aktivera Secure Boot, moderkortet behöver bara stödja Secure Boot enligt Microsofts systemkrav

Kanske det, men det finns ju ingen anledning att inte ha det aktivt om man inte vill installera Linux (utom Ubuntu som stöder det) eller andra mer obskyra OS. Ett visst skydd ger det ju också förstås.

Permalänk

Jag aktiverade det ni pratade om och vips, Windows 11 drog igång och är nu installerat.

Kan jag installera nya bios till moderkortet och sedan ta bort det eller är detta något som måste vara aktiverat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av InTompaWeTrust:

Jag aktiverade det ni pratade om och vips, Windows 11 drog igång och är nu installerat.

Kan jag installera nya bios till moderkortet och sedan ta bort det eller är detta något som måste vara aktiverat?

TPM är en nyckel som ligger i en egen modul och bör ej störas av en BIOS/UEFI uppdatering.
Stänger du av det så kommer du inte åt W11 igen. (Så, ja det är lite halvdumt).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.