Qualcomm uppges återvända till servermarknaden med egna processorer

Permalänk
Melding Plague

Qualcomm uppges återvända till servermarknaden med egna processorer

Förra årets uppköp av Nuvia rapporteras mynna ut i ARM-baserade serverprocessorer, där Amazon är en av intressenterna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med nya aktörer på processormarknaden. Apple har visat vägen med M1 / M2.

Permalänk
Medlem

Gen mig en sån med ett 7800XT så får vi se sen!

Permalänk

Desktop är mest intressant för den stora skaran.

Man kan lovorda Apple M1/M2 hur mycket man vill. De är dock väldigt dyra laptops för den stora skaran som endast behöver ha en laptop för otroligt grundläggande saker. Men vill ha väldigt bra batteritid, fläktlös, lätt osv. Runt 5-6000kr låter vettigt för en sådan 15" laptop enligt mitt tycke.

Permalänk
Snusfri

Trevligt, det behövs konkurrens på alla områden.

Hoppas de satsar mer även på Desktop, skulle gärna ha en M1/M2 utmanare med Windows, dvs en fläktlös lösning med mer än tillräcklig prestanda för Surf, Media och liknande samt en batteritid på 15h+

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Trevligt, det behövs konkurrens på alla områden.

Hoppas de satsar mer även på Desktop, skulle gärna ha en M1/M2 utmanare med Windows, dvs en fläktlös lösning med mer än tillräcklig prestanda för Surf, Media och liknande samt en batteritid på 15h+

Vill du ha specifikt Windows eller skulle det även funka att de program du använder dagligen utvecklades för Mac OS? Själv önskar jag det senare för Windows är, enligt mig, ett lapptäcke under skalet idag.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Snusfri
Skrivet av talonmas:

Vill du ha specifikt Windows eller skulle det även funka att de program du använder dagligen utvecklades för Mac OS? Själv önskar jag det senare för Windows är, enligt mig, ett lapptäcke under skalet idag.

Windows, Mac OS är en hemskhet jag aldrig kommer komma överens med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Windows, Mac OS är en hemskhet jag aldrig kommer komma överens med.

För mig är Mac OS det bästa linux har (fullt GNU stöd, bash, terminal…) med ett vettigt och stabilt UI

Perfekt att jobba i, samtidigt som hårdvaran är bättre än det mesta andra (M1/M2)

Men man får såklart tycka som man vill. Vad är det du stör dig på?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av THB:

Trevligt, det behövs konkurrens på alla områden.

Hoppas de satsar mer även på Desktop, skulle gärna ha en M1/M2 utmanare med Windows, dvs en fläktlös lösning med mer än tillräcklig prestanda för Surf, Media och liknande samt en batteritid på 15h+

Qualcomm/Nuvia har redan gjort två hela varv

Flera i gänget som grundade Nuvia var med som tech-lead/arkitekter för det som blev Apple M1, d.v.s. mobil/desktop CPU.

Nuvia grundades med avsikten att designa en custom uarch för server/cloud.

Qualcomm köpte Nuvia och har hela tiden sedan dess sagt att man jobbar på en uarch specifikt för Windows desktop/laptop.

Nu kommer detta! Positiva är att alla indikationer kring Nuvia är att de verkligen siktar på att slå Apple på fingrarna när det kommer till prestanda och prestanda/W.

ARMs Neoverse V1 som Amazon använder i sin Graviton 3 har visat sig stå sig förvånande väl mot Intels/AMDs nuvarande server CPUer (Graviton 3 är faktiskt något snabbare räknat per vCPU enligt Phoronix tester, SPECInt/SPECfp siffror visar på en ännu större fördel för Graviton 3).

Neoverse V1 är i praktiken server-versionen av Cortex X2, en CPU-design som är ARMs förnärvarande snabbaste design. Den har rätt bra "IPC", man är snabbare än Golden Cove / Zen3 vid samma frekvens. Men man matchar inte Apple M1/M2 och inte heller AMD/Intel när de kör på sina respektive maxfrekvenser.

D.v.s. om Qualcomm/Nuvia når det man siktar kommer det blir en sjuhelsikes server CPU! Enda möjliga konkurrenten på ARM64 sidan blir Ampere Computing, förutsatt att deras första egna uarch (som ska lanseras 2H 2022, idag kör man med Neoverse N1 kärnor) blir riktigt bra.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Desktop är mest intressant för den stora skaran.

Man kan lovorda Apple M1/M2 hur mycket man vill. De är dock väldigt dyra laptops för den stora skaran som endast behöver ha en laptop för otroligt grundläggande saker. Men vill ha väldigt bra batteritid, fläktlös, lätt osv. Runt 5-6000kr låter vettigt för en sådan 15" laptop enligt mitt tycke.

Desktop gäller kanske för den ”stora skaran”, på Sweclockers 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Desktop är mest intressant för den stora skaran.

Man kan lovorda Apple M1/M2 hur mycket man vill. De är dock väldigt dyra laptops för den stora skaran som endast behöver ha en laptop för otroligt grundläggande saker. Men vill ha väldigt bra batteritid, fläktlös, lätt osv. Runt 5-6000kr låter vettigt för en sådan 15" laptop enligt mitt tycke.

Den stora skaran använder mobiltelefoner samt indirekt även diverse datacenter för filer och streaming. Ska man dock vara extra petig så är de nog inte intresserade alls

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO