Anmäl dig till Roborock Challenge!

Nya RAM-minnen på gammal jobbdator. Funkar ej

Permalänk
Medlem

Nya RAM-minnen på gammal jobbdator. Funkar ej

Hej,

Tog på mig att byta RAm-minnen i en gammal jobbdator.
Det är en gammal Dell Optiplex 780, och tycker mig efter googlande till att det ska vara DDR3 med maximalt 4gb per modul. Max 1333Mhz. Köpte ett kit med 2*4 DDR3, 1333Mhz, men datorn går inte igång med minnena i.
Är säker på att jag har de i rätt slots. Datorn startar, några lampor lyser som visar att den är igång, men skärmen får ingen signal.
Hör heller inget direkt hårddiskljud, så det verkar inte hända så mycket.

Jag fattar ju att det har med RAM-minnena att göra, men de borde liksom funka...
Har ni någon tanke?

Jag köpte Corsair XMS DDR3.
CMX8GX3M2A1333C9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Hej,

Det är en gammal Dell Optiplex 780, och tycker mig efter googlande till att det ska vara DDR3 med maximalt 4gb per modul. Max 1333Mhz. Köpte ett kit med 2*4 DDR3, 1333Mhz, men datorn går inte igång med minnena i.
Är säker på att jag har de i rätt slots. Datorn startar, några lampor lyser som visar att den är igång, men skärmen får ingen signal.

Jag fattar ju att det har med RAM-minnena att göra, men de borde liksom funka...
Har ni någon tanke?

CMX8GX3M2A1333C9

Testat ett RAM-minne i datorn och se om det kan vara så att det är något fel på RAM-minnet och inte datorn?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Hej,

Har ni någon tanke?

CMX8GX3M2A1333C9

Har du testat att göra en CMOS reset?
Sen kanske prova först med bara en av dom nya minnena och sedan byta till det andra om det inte skulle funka.
Det är ju inte vanligt, men nya saker kan ju vara defekta.

Permalänk
Medlem

Ser nu att moderkortet enbart accepterar icke ECC minnen. Men lyckas inte se om de jag köpte är det eller ej, då de är täckta.
Har ni koll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jounars:

Ser nu att moderkortet enbart accepterar icke ECC minnen. Men lyckas inte se om de jag köpte är det eller ej, då de är täckta.
Har ni koll?

Enligt Prisjakt så är det icke ECC minnen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

2

Skrivet av Jounars:

Har ni koll?

Tror inte Corsair säljer ECC minnen över huvud taget, och så vitt jag kan se så dom du köpt non-ECC som väntat.

Permalänk
Medlem

Suck, har provat minnena en och en och gjort en CMOS reset.
Får det inte att fungera. Jäkla störigt.