Permalänk

Europeiska alternativ

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om alternativ till de Amerikanska internettjänsterna... i den mån det finns några.

Istället för...

Google

Google maps

Youtube

Facebook

osv

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Jag skulle gärna vilja ha lite tips om alternativ till de Amerikanska internettjänsterna... i den mån det finns några.

Istället för...

Google

Google maps

Youtube

Facebook

osv

Uppslagsverk

Kartbok

Linjär-TV

Att hänga IRL

o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Visa signatur

prö

Permalänk

bra där

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Istället för...

Google

Google maps

Youtube

Facebook

osv

Är nog bara att glömma tyvärr, dom två vettiga alternativen till Google search är brave och duckduckgo men båda från staterna.

Google maps och Youtube finns det helt enkelt inga alternativ till som är ens i närheten av dom, och skulle våga påstå att Facebook, instagram, X osv så är det samma sak där också.

Ska du ha alternativ som inte kommer från staterna så räkna med så pass dålig upplevelse att det är nog bättre att va utan tjänsterna.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Är nog bara att glömma tyvärr, dom två vettiga alternativen till Google search är brave och duckduckgo men båda från staterna.

Google maps och Youtube finns det helt enkelt inga alternativ till som är ens i närheten av dom, och skulle våga påstå att Facebook, instagram, X osv så är det samma sak där också.

Ska du ha alternativ som inte kommer från staterna så räkna med så pass dålig upplevelse att det är nog bättre att va utan tjänsterna.

Fick som standard (sökmotorn) Startpage när jag installerade (webläsaren) Vivaldi. Det är från pch har huvudkontoret i Nederländerna.

Lite mycket reklam i sökresultaten kan jag tycka men ger i princip identiska result som google.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

Fick som standard (sökmotorn) Startpage när jag installerade (webläsaren) Vivaldi. Det är från pch har huvudkontoret i Nederländerna.

Lite mycket reklam i sökresultaten kan jag tycka men ger i princip identiska result som google.

Håll gärna tråden vid liv å uppdatera när du använt den en längre tid finns självklart alternativ men ytterst tveksam till att dom är i närheten av lika användbara, men vem vet med ai bottar som skrapar av hela internet så kanske det börjar dyka upp fler och fler vettiga alternativ

Visa signatur

here we go!

Permalänk

Lite väl negativt här! Det finns bra europeiska alternativ till både Google och Google Maps. För sociala medier blir det knepigare, vet att det finns ett europeiskt alternativ men det hänger ju lite på om ens vänner/bekanta också vill använda det.

Gjorde själv ett byte från Google till alternativ och har mycket gått på det som är står på sidan som någon tidigare har länkat till. Om jag inte hittade något bra där tog jag open-source alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Håller inte med. Bytte nyligen från Google till franska Qwant och tycker övergången fungerat bra.

Fuck Google

Permalänk
Medlem

@hetsallad

Vill även tillägga schweiziska Proton Mail och Proton Drive.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

@hetsallad

Vill även tillägga schweiziska Proton Mail och Proton Drive.

Som har/hade knytningar till USA (deras ekonomi, hittar inte reddit-inlägget nu på grund av det var för många år sen). Sen sägs det även att CEO'n är en Trump-älskare på grund av en "tweet" (om inlägg på X ens heter det nu efter Musks köp av Twitter). Jag vill inte säga något mer om det, utan låter blogginlägget på Medium svara på den frågan (varning för (vad jag såg vid snabb skrollning genom inlägget) mycket politiksnack, regelbrytning?).

Min rekommendation istället för svinigt dyra Proton? Posteo (stödjer SMTP/IMAP) eller Tuta (stödjer inte SMTP/IMAP). Båda är baserade i Tyskland och främst Posteo använder sig av grön energi. Tyskland är världskänt för och ha stenhårda integritetslagar.

Ändrade från "världskänd" till "världskänt". Ett land, välkänt land. Inte en land, välkänd land.
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Youtube håller jag med om, vilket beror på att innehållet finns där, men Maps beror mycket på vad man ska ha det till.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tycka att Here wego är utmärkt alternativ till Google och apple maps.
Har även tagit "Filen" som fillagring på nätet, rimliga priser och krypterat.
Håller på och testar Heylogin som lösenordshanterare.
Jag är nu inte mycket för sociala medier, men tycker att Mastodon verkar trevlig.
Youtube är lite svår att ersätta, men det finns ju Daily motion som är ganska hyffsad.
Qwant som sökmotor är helt ok också.
Mistrals AI Le Chat är inte dum den heller, men ännu inte helt i nivå med ChatGPT känns det som. Men mer insatta och kunniga kan nog avgöra det bättre.

Visa signatur

CPU: 9800X3D
Moderkort: MSI Gaming Plus X670E
GPU: Powercolor RX 9070 XT Hellhound

Permalänk
Medlem
Skrivet av oliver0187:

Lite väl negativt här! Det finns bra europeiska alternativ till både Google och Google Maps. För sociala medier blir det knepigare, vet att det finns ett europeiskt alternativ men det hänger ju lite på om ens vänner/bekanta också vill använda det.

Gjorde själv ett byte från Google till alternativ och har mycket gått på det som är står på sidan som någon tidigare har länkat till. Om jag inte hittade något bra där tog jag open-source alternativ.

Mastodon och Pixelfed finns ju. Likaså Loops, som är i ett tidigt utvecklingstadie (arbetet påbörjades kanske förra sommaren). Friendica finns även med på listan över tjänster inom fediversumet, och Friendica är mer som Facebook än Twitter/X.

Alla dessa är inom fediversumet, vilket betyder att folk inom EU kan självinstallera någon av dessa tjänster (alternativt GoToSocial om man har någon bra klient att använda), och kan fortfarande kommunicera med andra från hela världen. mastodon.nu och mastodonsweden.se är två svenska instanser. Samma person som hanterar mastodonsweden.se, har även pixelfedsweden.se.

Och för den nördiga finns det otroligt stora och supernördiga Fosstodon (läs bland annat deras mål med instansen på hub.fosstodon.org).

Så det finns ju värdiga ersättare till centraliserade tjänster som hanteras av Big Tech.

Lade till GoToSocial som alternativ till Mastodons egna serverinstallation
Visa signatur

Permalänk
Medlem

Here We Go är ändå helt ok för navigering.

För Mail så skulle jag säga det viktiga är att skaffa en egen domän, då blir man inte lika beroende till en specifik tjänst utan kan flytta vid behov.

Mistral är ok, men långt ifrån lika bra som alternativen. Tyvärr.
Man kan även köra många modeller lokalt om man har vettigt med vram, tyvärr blir kvaliten lidande med mindre modeller.

Har man server hemma så kan man man installera searxng, man blir inte av med Google men den anonymiserar åtminstone allt och tar bort reklamen.

Lösenordshanterare är väl egentligen bara Proton som finns som alternativ, som är ok. Har man server kan man köra vaultwarden.

För VPN så är svenska Mullvad ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tankjunior:

"Startpage is owned by a Dutch company which is operated from its headquarters in The Hague, the Netherlands, and is a part of System1, a publicly traded company based in the United States."

https://www.startpage.com/en/about-us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Lösenordshanterare är väl egentligen bara Proton som finns som alternativ, som är ok. Har man server kan man köra vaultwarden.

Bitwarden har EU servrar numera så de är väl ett alternativ också?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Man bor i fel del av världen om man inte är på USAs sida.

Men som någon sagt innan, kasta allting du har och stäng in dig själv i en hydda så kanske du kan försöka bojkotta USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det är dock likväl ett amerikanskt bolag.

Skrivet av candycarter:

Man bor i fel del av världen om man inte är på USAs sida.

Men som någon sagt innan, kasta allting du har och stäng in dig själv i en hydda så kanske du kan försöka bojkotta USA.

Man behöver ju samtidigt inte bojkotta helt, men man kan ju kanske minska sin exponering.
Och att gå igenom vilka tjänster man har och ev betalar för och vad de står för skadar ju aldrig.

Permalänk
Medlem

Känns vettigt att utforska alternativ med tanke på att priset på amerikanska tjänster och program kanske ökar eller att de slutar vara tillgängliga i framtiden.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Rekordmedlem

https://www.openstreetmap.org
Inte exakt Google maps men en opensource karta där man kan ge bidrag med detaljinformation och det finns även editorer om man vill framställa egna specialkartor. Bättre på vissa kartfunktionr men inte lika enkelt för navigation.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hetsallad:

Istället för...

Google
...

Google --> Qwant. Fransk sökmotor som jag har kört i en månad nu. Tycker att den är bättre än övriga Google-utmanare som jag testat.

Inte för att du frågade, men här är några andra europeiska tjänster som jag har bytt till:

Shadow Drive - Trevlig molnlagring som alternativ till OneDrive/Google Drive. Franskt, tror jag.

Tuta - Tysk mailtjänst. Fungerar ok, men spamfilter och UI är inte de bästa. Osäker på om jag rekommenderar den, men jag blir nog kvar.

OnlyOffice - Lettiskt alternativ till officepaketet. Tycker att det fungerar bra för mina behov. Snyggare UI än t.ex. LibreOffice (som är kompentent, men grafiskt känns lite väl mycket 90-tal).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Och man kan relativt enkelt köra en egen instans på en burk hemma i garderoben

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Försökte gå med förra veckan, fortfarande inte fått bekräftat konto, verkar död?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Bra europeiska alternativ:

• pCloud

• Organic Maps

• Waterfox

• SoftMaker Office

• NextDNS

Just epost använder jag sällan privat, men har försökt med både Proton och Tuta Mail ett par ggr. Egen mailserver via One.com är också ett alternativ.

Edit:
Glöm inte att även byta ut Windows!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Försökte gå med förra veckan, fortfarande inte fått bekräftat konto, verkar död?

Mycket av dessa alt.media är dödkött redan från början, det är bara ett fåtal hysteriker som byter från t.ex. twitter till alt-ställerna, så det blir bara en ekokammare.

Det är svårt att konkurera med stora etablerade sociala medier vars plånböcker verkar oändliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Skumt. Har du kollat skräpposten? Jag har skrivit till administratören om detta, så att han kan kolla på det. Han är väldigt aktiv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Skumt. Har du kollat skräpposten? Jag har skrivit till administratören om detta, så att han kan kolla på det. Han är väldigt aktiv.

Japp, bara fått första mailet, ska komma ett till när de bekräftat.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Aha. Antar att han måste då godkänna dig. Nåväl. Han kommer få veta om detta så fort han har läst min toot

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Han har nu svarat.

Visa signatur