Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Bensinrabatten är irrelevant.

Det finns inga enkla alternativ där du får bra kontant cashback, kredit, extra skydd som konsument och utan avgift.
De är överlägset enklast och bäst som ett generellt kort för månatlig konsumtion.

För speciella behov finns givetvis andra alternativ som är bättre.

Men återigen, mitt första inlägg var främst riktat mot rekommendation om OkQ8, där är preem/shell klokare.

Preem är Ikano-kort med bensinrabatt, Shell har inte "mina sidor" fungerande. Du måste inse att du inte skriver någon motivering? Vad är enkelt? Vad gör de bättre än Komplett Bank? Vad gör de bättre än Circle K? Vad gör de bättre än Ikano Kort?

Poängen var nog att det inte finns ett kort som är bäst rent generellt, och du behöver inte ens något kreditkort för att få 0,5 % cashback.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Preem är Ikano-kort med bensinrabatt, Shell har inte "mina sidor" fungerande. Du måste inse att du inte skriver någon motivering? Vad är enkelt? Vad gör de bättre än Komplett Bank? Vad gör de bättre än Circle K? Vad gör de bättre än Ikano Kort?

Poängen var nog att det inte finns ett kort som är bäst rent generellt, och du behöver inte ens något kreditkort för att få 0,5 % cashback.

Försöker hålla det lätt. Den här tråden upprepar sig igen och igen. Som ny, intresserad av att skaffa kreditkort så är den svårnavigerad.

Den stora nyttan av byte till kreditkort från för gemene man är:
1. Ökat köpskydd
2. Kostnadsfri kredit (så man får fakturan till lön)
3. Cashback (max är typ 0,5% I branschen), alltså en slags allmän rabatt på allt.
4. E-faktura på hela månadsbeloppet förinställt.

Nackdelar:
1. Kredit, kan passa vissa individer och ekonomier extremt dåligt.

Vilka kort uppfyller då de basala fördelarna utan något kostnad?

Jo, Preem och Shell, utan någon ökad komplexitet. Cashback i kontanter mot faktura. Dessa kan man rekommendera generellt om någon eftersöker kreditkort med fördelarna ovan (finns säkert enstaka alternativ till att finna, men alla jag känner till har nackdelar).

Vill man ha flygpoäng, lounge, delbetalningar, högre cashback (inte generell, utan vid höga belopp/specifika butiker osv), specifika sakförsäkringar, specifika rabatter mot vissa butiker osv så blir bästa kortet såklart individuellt.

CirkleK bonus går bara att använda på CirkleK, ikano kort ger bara 0,4%, säkert bra i övrigt. Komplett Bank erbjuder inte e-faktura, så hålla koll på mailen, dyrt om man missar max, bonus 2000kr per år, vilket är lågt (EDIT: nej inte särskilt lågt kom jag på, men tidigare när man fick 2% på allt förbrukades den snabbt).

Jag visste inte att Shells mina sidor var kass, men då återstår bara Preem

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Jag visste inte att Shells mina sidor var kass, men då återstår bara Preem

Man är visst tvungen att ladda ner St1-appen i vilket fall som helst. Hade dock fel om mina sidor, för deras kreditkort används Ikanos inloggningssida så den bör fungera men du måste använda St1-appen innan kortet går att använda. Var deras "Shell card" som saknar inloggning över webben, men det verkar inte var så het produkt.

Vill man maxa bonus så får man churn:a kort, använda ett år utan årsavgift.

Permalänk

Är Komplettkortet verkligen bra? Och ni som har Rocker kortet vad gör det kortet så bra?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dinkefing:

Är Komplettkortet verkligen bra? Och ni som har Rocker kortet vad gör det kortet så bra?

Komplettkortet är OK. Det är bra att man kan använda bonus direkt i "banken", men annars är det i princip som vilket kreditkort som helst.
Rocker använder jag dagligen. Tycker det är en bra och smidig app, grymt att man kan dela kostnader med andra. Lätt att sätta in pengar. Tycker personligen det är bättre med debit än kredit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är Komplettkortet verkligen bra? Och ni som har Rocker kortet vad gör det kortet så bra?

Den stora nackdelen är emailad faktura. Risken att man missar den är inte noll, och blir snabbt avgifter och ränta då.
Annars bra kort!

Permalänk
Hedersmedlem

Ack så väntat, men ändå:

De ändringar vi har gjort är följande:
- Vi inför en avgift för kontantuttag
- Vi inför en avgift för inaktivitet
- Vi inför en avgift för valutaväxling

Gäller Rocker

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Aphex:

Ack så väntat, men ändå:

De ändringar vi har gjort är följande:
- Vi inför en avgift för kontantuttag
- Vi inför en avgift för inaktivitet
- Vi inför en avgift för valutaväxling

Gäller Rocker

<Uppladdad bildlänk>

Kortet blir knappast bättre, men för mig har det 0 påverkan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Kortet blir knappast bättre, men för mig har det 0 påverkan.

Samma här, så länge cashbacken finns kvar så kommer jag använda kortet.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Kortet blir knappast bättre, men för mig har det 0 påverkan.

Hur mycket handlar du med Rocker per månad och hur mycket får du tillbaka i cashback?

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket handlar du med Rocker per månad och hur mycket får du tillbaka i cashback?

Jag brukar få i snitt kanske 120 kr/mån. Har bara 1% så handlar för 12 000 kr i snitt.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag brukar få i snitt kanske 120 kr/mån. Har bara 1% så handlar för 12 000 kr i snitt.

Låter extremt lite alltså cashbacken.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dinkefing:

Låter extremt lite alltså cashbacken.

Jag har verkligen ingen aning om vad du menar. Det är 1%, om detta är mycket eller lite är väl upp till dig men det finns inga kort med mer vad jag vet. 120 kr i månaden är bättre än inget.
Om man skaffar premium kan man ju också få upp bonusen.

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Jag har verkligen ingen aning om vad du menar. Det är 1%, om detta är mycket eller lite är väl upp till dig men det finns inga kort med mer vad jag vet. 120 kr i månaden är bättre än inget.
Om man skaffar premium kan man ju också få upp bonusen.

Men nu kostar ju också kortet så då försvinner de där 120kr i ett nafs.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Låter extremt lite alltså cashbacken.

Med handelsbankens kort får jag 50:- / 20 000 spenderat, så jämförelsevis var detta bra cashback

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Skrivet av Dakkie:

Med handelsbankens kort får jag 50:- / 20 000 spenderat, så jämförelsevis var detta bra cashback

Handelsbankens kort kostar såvitt jag vet 300kr per år eller något sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Men nu kostar ju också kortet så då försvinner de där 120kr i ett nafs.

Standard är gratis

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Dinkefing:

Men nu kostar ju också kortet så då försvinner de där 120kr i ett nafs.

Jag betalar inget för kortet. Om jag hade uppgraderat för 29 kr/mån hade jag "sparat in" den kostnaden ganska fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingulf:

Försöker hålla det lätt. Den här tråden upprepar sig igen och igen. Som ny, intresserad av att skaffa kreditkort så är den svårnavigerad.

Den stora nyttan av byte till kreditkort från för gemene man är:
1. Ökat köpskydd
2. Kostnadsfri kredit (så man får fakturan till lön)
3. Cashback (max är typ 0,5% I branschen), alltså en slags allmän rabatt på allt.
4. E-faktura på hela månadsbeloppet förinställt.

Nackdelar:
1. Kredit, kan passa vissa individer och ekonomier extremt dåligt.

Vilka kort uppfyller då de basala fördelarna utan något kostnad?

Jo, Preem och Shell, utan någon ökad komplexitet. Cashback i kontanter mot faktura. Dessa kan man rekommendera generellt om någon eftersöker kreditkort med fördelarna ovan (finns säkert enstaka alternativ till att finna, men alla jag känner till har nackdelar).

Vill man ha flygpoäng, lounge, delbetalningar, högre cashback (inte generell, utan vid höga belopp/specifika butiker osv), specifika sakförsäkringar, specifika rabatter mot vissa butiker osv så blir bästa kortet såklart individuellt.

CirkleK bonus går bara att använda på CirkleK, ikano kort ger bara 0,4%, säkert bra i övrigt. Komplett Bank erbjuder inte e-faktura, så hålla koll på mailen, dyrt om man missar max, bonus 2000kr per år, vilket är lågt (EDIT: nej inte särskilt lågt kom jag på, men tidigare när man fick 2% på allt förbrukades den snabbt).

Jag visste inte att Shells mina sidor var kass, men då återstår bara Preem

stödjer preemkortet google pay nuförtiden?

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Hur mycket handlar du med Rocker per månad och hur mycket får du tillbaka i cashback?

Jag maxar cashbacken nästan varje månad men har också kommit upp i 4,25% i cashback.

Permalänk
Avstängd

Kanske fel forum, men ställer en dum fråga ändå.

Om man skaffar ett kreditkort, kommer fakturan månaden efter eller efter hur länge?

Kan man betala fakturan direkt med sitt kreditkort eller vad är det för regler?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Kanske fel forum, men ställer en dum fråga ändå.

Om man skaffar ett kreditkort, kommer fakturan månaden efter eller efter hur länge?

Kan man betala fakturan direkt med sitt kreditkort eller vad är det för regler?

Mvh

Det varierar nog men t.ex komplettbank kommer den strax efter månaden är förbi med en månads förfallodatum.
Alltså om jag köper något i augusti måste jag betala för det i slutet av september.

Förstår inte vad du menar med att betala fakturan med kreditkortet, fakturan är ju för kreditskulden?

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av glemmy:

Det varierar nog men t.ex komplettbank kommer den strax efter månaden är förbi med en månads förfallodatum.
Alltså om jag köper något i augusti måste jag betala för det i slutet av september.

Förstår inte vad du menar med att betala fakturan med kreditkortet, fakturan är ju för kreditskulden?

Aha, då är jag med.

Man kan inte betala kreditskulden med kreditkortet.

Tack för hjälpen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SLINKY95:

Aha, då är jag med.

Man kan inte betala kreditskulden med kreditkortet.

Tack för hjälpen.

Generellt sätt kan du inte betala fakturor from kreditinstitut med kreditkort här i Sverige!

Detta inkluderar fakturor from t.ex Klarna, Resurs och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Generellt sätt kan du inte betala fakturor from kreditinstitut med kreditkort här i Sverige!

Detta inkluderar fakturor from t.ex Klarna, Resurs och liknande.

Går inte det via Betalo?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går inte det via Betalo?

Jag har använt dom en gång i mitt liv och betalade en faktura med mitt kreditkort och det var inga problem.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har använt dom en gång i mitt liv och betalade en faktura med mitt kreditkort och det var inga problem.

men att betala en kreditkortsfaktura med Betalo går inte, det är spärrat.

Visa signatur

Asus WS X299 SAGE/10G | i9-10980XE | 6700XT | Samsung G9 | Dark Power Pro P8 900W | Define R5 Limited Gold | WD Black SN750 1TB NVMe | 8x Micron M500 960GB RAID 0

Asus Rampage IV | Xeon E5 1680 V2 | 64GB 1866MHz | GTX 980 Ti | NEC MultiSync FE2111SB (CRT) | Fractal Edison 750W | Define R2 | Liteon 512GB NVMe | 4x Micron M500 960GB RAID 0

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går inte det via Betalo?

Betalo och Billhop blockerar generellt dessa med!

Detta då kreditkortsutgivarna inte tillåter den typen av transaktioner, så måste dessa betallösningar också blockera dem annars förlorar de access till betallösningar från kreditkortsutgivarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Betalo och Billhop blockerar generellt dessa med!

Detta då kreditkortsutgivarna inte tillåter den typen av transaktioner, så måste dessa betallösningar också blockera dem annars förlorar de access till betallösningar från kreditkortsutgivarna.

Det jag misstänkte, vet att det finns massor andra begränsningar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liquidedust:

Betalo och Billhop blockerar generellt dessa med!

Detta då kreditkortsutgivarna inte tillåter den typen av transaktioner, så måste dessa betallösningar också blockera dem annars förlorar de access till betallösningar från kreditkortsutgivarna.

Det blir ju bara en loop också. Betala en kreditkortsfaktura och då har man samma summa på nästa månads faktura