Hur länge planerar ni att jobba, hur mycket sparkapital planerar ni att ha då? (FIRE)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matvraket:

Jag siktar på om 10 år, när jag är 45, målet är ca 5 miljoner (kan leva på 3% av det per år)

Funderar på att kanske jobba 50% eller kanske bara för mig själv. Får se...

Siktar också på att nå 4-6 miljoner eller så (kanske får revidera det lite med inflationen) så man kan börja tänka på att sluta eller gå ned om tio år eller så, också när jag är kring 45. Får ut 30kkr netto ungefär, sparar ~60%.

Skrivet av Scarabeo:

Trivs väldigt bra i min nuvarande lägenhet men det är så klart inte omöjligt att man flyttar någon gång.

Har inga planer på att skaffa familj. Barn är roliga i små doser men jag är alldeles för lat för att ta hand om egna barn.

Gällande nöjen så är jag introvert och lättroad så gillar att vara hemma och t.ex. lyssna på musik eller spela spel även om det givetvis är kul att gå ut och spela biljard eller göra något annat då och då.

Gällande kläder så köper jag jeans för ca 200 kr, t-shirts och kalsonger för ca 30 kr, strumpor för ca 10 kr och så vidare så det blir ingen större kostnad.

Låter väldigt mycket som mig. Visst ska man inte behöva vara rädd för att spendera pengar, men tycker argument om att man ska leva livet idag snarare än att spara dem tills när man inte orkar fallerar då jag helt enkelt inte fattar vad det är jag borde vilja använda dem till nu. Saknar liksom behov av att köra en ny fin dyr bil, resa en massa, fylla garderoben med kläder som kostar skjortan, köpa massa blingblingtech som jag inte behöver, ha en massa blöta utekvällar hela tiden eller lägga en dagslön på finrestaurang varje vecka.

Jag lever rätt billigt, men det är inte för att jag har hög prio på att spara så många kronor jag kan, utan snarare sparar jag så mycket som jag gör eftersom att det helt enkelt är vad jag har kvar varje månad då jag inte har någon motivation av att lägga till fler utgifter när mina behov redan är fyllda.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Siktar också på att nå 4-6 miljoner eller så (kanske får revidera det lite med inflationen) så man kan börja tänka på att sluta eller gå ned om tio år eller så, också när jag är kring 45. Får ut 30kkr netto ungefär, sparar ~60%.

Låter väldigt mycket som mig. Visst ska man inte behöva vara rädd för att spendera pengar, men tycker argument om att man ska leva livet idag snarare än att spara dem tills när man inte orkar fallerar då jag helt enkelt inte fattar vad det är jag borde vilja använda dem till nu. Saknar liksom behov av att köra en ny fin dyr bil, resa en massa, fylla garderoben med kläder som kostar skjortan, köpa massa blingblingtech som jag inte behöver, ha en massa blöta utekvällar hela tiden eller lägga en dagslön på finrestaurang varje vecka.

Jag lever rätt billigt, men det är inte för att jag har hög prio på att spara så många kronor jag kan, utan snarare sparar jag så mycket som jag gör eftersom att det helt enkelt är vad jag har kvar varje månad då jag inte har någon motivation av att lägga till fler utgifter när mina behov redan är fyllda.

Du får en sjuk utväxling, egentligen bara ränta-på-ränta-effekten. Konsumtionshetsen gör att folk köper trots att de inte har råd. En bra tumregel är 10% av nettoinkomsten. Tjänar du 20K netto så ska du lägga undan 2k. Att inte göra det leder till att folk har svårt att betala en tandläkarräkning. Eller slentrianäta lunch ute. Det är lätt att skaffa sig dyra vanor, resa utomlands varje. Det ska bli intressant och sen hur sommaren 2023 kommer se ut. Om folk kommer minska sitt resande.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Kan sluta om 5 år när jag blir 50. Men tyckar faktisk fortfarande om att jobba, pga. det är en stor del av mit sociala liv.

Men att ha möjligheten att sluta är en cool känsla som gör att man kan agera lite mer avslappnad i vardagen.

Permalänk
Medlem

2056, mår sämre av att gå hemma och släpa fötterna... letar dock aktivt efter dagtidsarbete då jag redan känner av att kvälls och nattarbete inte är något jag kan syssla med i längden.

med min nuvarande prognos kommer jag kunna ha cirka 6 tusen extra per månad i 15 år utöver statlig pension.

Tjänstepensionen ser inte bra ut just nu då jag blev "scammad" på den fram tills 2014 även om jag började jobba 2007 men blir väl några extra tusenlappar per månad när man går i pension.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Nerd is the new Cool

Permalänk
Medlem

Inte kollat på videon men 6 mkr på 6 år är väldigt mycket, de har antingen haft magiskt bra löner eller haft galen tur med sina placeringar.

Edit: Kollade på videon och det var inte mycket fokus på siffror men det verkar som att de har sparat 25 tkr per månad vilket gör att de har snittat en avkastning på 42%. De hade alltså en jäkla tur med sina placeringar, kul när det går bra!

Permalänk
Medlem

Jag räknar med att aldrig kunna gå i pension. När den formella pensionsåldern inträffar för mig har den sannolikt höjts till ca 75 år, men jag kommer inte ha råd att gå i pension då. Pensionsnivån (netto) just nu skulle motsvara ungefär halva min nuvarande nettoinkomst, och det gapet kommer bara att öka med tiden, samtidigt som boende fortsätter att bli relativt sett dyrare. Kanske går det att överleva i en möglig etta i en förort på den pension jag kommer att få ut en gång i tiden, men inte ens det är särskilt troligt, så det blir att jobba fram till graven.

Just nu är min pensionsprognos 13 400 kr/mån före skatt om jag går i pension vid 66 år.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S