Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Lufthansa har slutat svara på mina meddelanden

Permalänk
Medlem

Lufthansa har slutat svara på mina meddelanden

Hej,
jag flög Lufthansa i somras och på vägen hem ställde de in vårat flyg 2 timmar innan avgång. Vi fick ett nytt flyg dagen efter och tvingades lägga ut med pengar för hotell då de hade slut på platser hos sina "partner hotels". Rätt fort efter jag kom hem fick jag tag i dem via customer.relations@lufthansa.com och efter lite om och men fick jag i skrift att de skulle återbetala mig ~980€. Jag fick skicka in en fullmakt från min sambos sida och fick sen höra att den inte var korrekt. Skickade sedan in en ny och nu har de ghostat mig. Jag har över de senaste 3 veckorna skickat ett mail i veckan utan svar. Jag har ringt deras support flertalet gånger och de ber mig bara att vänta då de har en "stor backlog". De vägrar att skicka mig vidare till någon som kan svara på frågan.

Vad kan/bör jag göra? Det är så otroligt frustrerande att ha i skrift att jag ska få ersättning men att inte få den. jag ligger också ute med 1600 kr för hotellet + matkostnader som vi tog den dagen (och har fått i skrift att de ska ersättas, ingår i dessa 980€) som jag gärna vill ha tillbaka.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk

Du får väl hota med allmänna reklamationsnämnden om de inte får huvet ur röven.

Du kan ju bevisa att de uppenbarligen ska betala tillbaka pengarna vilket bör ske innom rimlig tid och lite beroende på hur lång tid som passerat kan ju detta anses passerat. Presonligen skulle jag säga 3månader är utanför rimlig tid men vet inte alls vad arn anser är rimlig tid för återbetalning för ett flygbolag.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd

I regel finns där en lokal konsumentvägledare som du kan vända dig till.
Därifrån råder de dig vidare kring hur du skall gå tillväga.

Permalänk
Medlem

De brukar ta tid, jag hade dispyt med Ryanair tog 1.5år innan jag fick pengar, vilket enbart var mitt utlägg ingen av de man har rätt till enligt någon EU lag, enbart för man måste lämna in det vid deras hq i Dublin. 🤣

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk

Om du inte orkar styra med det själv kan du anlita en agent, till exempel dom här: https://www.airhelp.com/sv/

Att betala pengar till passagerare har relativt låg prioritet his flygbolagen, så det kan vara värt att gå genom en agent om du inte har tid och energi att lägga på sådant.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Nu hittar jag inte nyhetsartikeln, men de flesta flygbolagen har en intern policy där de ghostar/nekar kunden ett par gånger i hopp om att kunden inte längre orkar jaga dem, där de anställda får provision, och densamma gäller det försäkringsbolagen.

Detta hände mig för många år sedan, och det tog ca 15-20 samtal innan jag tillslut fick min rätt. Men som jag förstått det har det blivit nya lagar och regler, där flygbolagen inte har lika mycket spelutrymme för dessa fulaktigheter.

Du kan väl börja med att ta kontakt med Airhelp?

Permalänk
Medlem

Lufthansa är ju ett välrespekterat bolag inom flygbranschen, så de har sannolikt inte ghostat dig utan arbetar igenom sin backlog från sommarens resande. Jobbade med reklamationer åt SAS förr, och kan säga att vi var typ 12-15 personer som arbetar med alla deras reklamationsärenden... Lufthansa är såklart större än SAS, men jag gissar att de inte heller har någon gigantisk avdelning för reklamationer. Lagom till man är nere på några dagars väntetid på ett ärende så kommer nästa rese-period.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får väl hota med allmänna reklamationsnämnden om de inte får huvet ur röven.

Du kan ju bevisa att de uppenbarligen ska betala tillbaka pengarna vilket bör ske innom rimlig tid och lite beroende på hur lång tid som passerat kan ju detta anses passerat. Presonligen skulle jag säga 3månader är utanför rimlig tid men vet inte alls vad arn anser är rimlig tid för återbetalning för ett flygbolag.

Visste ej ARN sysslade med sådant, kanske ska pröva.

Skrivet av Lord Darkness:

Om du inte orkar styra med det själv kan du anlita en agent, till exempel dom här: https://www.airhelp.com/sv/

Att betala pengar till passagerare har relativt låg prioritet his flygbolagen, så det kan vara värt att gå genom en agent om du inte har tid och energi att lägga på sådant.

//LD

Skrivet av Hasson39:

Nu hittar jag inte nyhetsartikeln, men de flesta flygbolagen har en intern policy där de ghostar/nekar kunden ett par gånger i hopp om att kunden inte längre orkar jaga dem, där de anställda får provision, och densamma gäller det försäkringsbolagen.

Detta hände mig för många år sedan, och det tog ca 15-20 samtal innan jag tillslut fick min rätt. Men som jag förstått det har det blivit nya lagar och regler, där flygbolagen inte har lika mycket spelutrymme för dessa fulaktigheter.

Du kan väl börja med att ta kontakt med Airhelp?

Jag kommer inte använda något sådant bolag, särskilt inte när de redan gått med på ersättning. Airhelp tar, till min kännedom, en väldigt stor del av kakan.

Skrivet av fiskebulle:

Lufthansa är ju ett välrespekterat bolag inom flygbranschen, så de har sannolikt inte ghostat dig utan arbetar igenom sin backlog från sommarens resande. Jobbade med reklamationer åt SAS förr, och kan säga att vi var typ 12-15 personer som arbetar med alla deras reklamationsärenden... Lufthansa är såklart större än SAS, men jag gissar att de inte heller har någon gigantisk avdelning för reklamationer. Lagom till man är nere på några dagars väntetid på ett ärende så kommer nästa rese-period.

Ja man kan ju tycka det. Har ett ärende hos air france som de inte svarat på och det registrerades i början av maj så var extremt glad över lufthansas snabba svar och beslut men sen slutade de bara svara och det känns märkligt att jag skulle falla i ordningen av aktiva fall.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
jag flög Lufthansa i somras och på vägen hem ställde de in vårat flyg 2 timmar innan avgång. Vi fick ett nytt flyg dagen efter och tvingades lägga ut med pengar för hotell då de hade slut på platser hos sina "partner hotels". Rätt fort efter jag kom hem fick jag tag i dem via customer.relations@lufthansa.com och efter lite om och men fick jag i skrift att de skulle återbetala mig ~980€. Jag fick skicka in en fullmakt från min sambos sida och fick sen höra att den inte var korrekt. Skickade sedan in en ny och nu har de ghostat mig. Jag har över de senaste 3 veckorna skickat ett mail i veckan utan svar. Jag har ringt deras support flertalet gånger och de ber mig bara att vänta då de har en "stor backlog". De vägrar att skicka mig vidare till någon som kan svara på frågan.

Vad kan/bör jag göra? Det är så otroligt frustrerande att ha i skrift att jag ska få ersättning men att inte få den. jag ligger också ute med 1600 kr för hotellet + matkostnader som vi tog den dagen (och har fått i skrift att de ska ersättas, ingår i dessa 980€) som jag gärna vill ha tillbaka.

Det som har fungerat för mig i dessa situationer är att ringa in och och vara "arg". Det är en balans gång här, för du vill upplevas som arg så de tar dig på allvar, dock vill du inte vara arg på individen du pratar med. Den balansen är svår men är den som fungerat bäst för mig, och när jag själv gav bäst hjälp när jag jobbade i service.

Detta samtal handlar inte om din resa, hotellet etc. Om någon frågar om ditt problem så är det problemet för hur Lufta hansa inte gett dig din utlovade ersättning, och att de inte svarar dig. Det är därför du vill prata med chefen. Om personen i kundtjänst säger att de kan lösa det så tacka nej och säg att kundtjänst haft sina chanser. DU vill prata med chefen nu.

När du kommer till chefen så kan du fortfarande vara arg, men lite mindre. Förklara ditt ärende. Du hade ett inställt flyg, det ledde till extra kostnader LH lovat ersätta men att kundtjänst slutat svara dig på när/hur/vart du kommer få dina pengar och detta är inte okej. C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Det som har fungerat för mig i dessa situationer är att ringa in och och vara "arg". Det är en balans gång här, för du vill upplevas som arg så de tar dig på allvar, dock vill du inte vara arg på individen du pratar med. Den balansen är svår men är den som fungerat bäst för mig, och när jag själv gav bäst hjälp när jag jobbade i service.

Detta samtal handlar inte om din resa, hotellet etc. Om någon frågar om ditt problem så är det problemet för hur Lufta hansa inte gett dig din utlovade ersättning, och att de inte svarar dig. Det är därför du vill prata med chefen. Om personen i kundtjänst säger att de kan lösa det så tacka nej och säg att kundtjänst haft sina chanser. DU vill prata med chefen nu.

När du kommer till chefen så kan du fortfarande vara arg, men lite mindre. Förklara ditt ärende. Du hade ett inställt flyg, det ledde till extra kostnader LH lovat ersätta men att kundtjänst slutat svara dig på när/hur/vart du kommer få dina pengar och detta är inte okej. C

Ditt svar förutsätter dock att man får prata med chefen. Vad flera gånger igår att få prata med chefen, oavsett om chefen skulle ge mig samma svar ville jag prata med hen. Personen i kundtjänst vägrade koppla mig vidare och insisterade om och om igen att jag bara skulle vänta. Kanske ger det ett försök senare i veckan igen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Lord Darkness:

Om du inte orkar styra med det själv kan du anlita en agent, till exempel dom här: https://www.airhelp.com/sv/

Att betala pengar till passagerare har relativt låg prioritet his flygbolagen, så det kan vara värt att gå genom en agent om du inte har tid och energi att lägga på sådant.

//LD

Skrivet av Pelegrino:

Visste ej ARN sysslade med sådant, kanske ska pröva.
Jag kommer inte använda något sådant bolag, särskilt inte när de redan gått med på ersättning. Airhelp tar, till min kännedom, en väldigt stor del av kakan.
Ja man kan ju tycka det. Har ett ärende hos air france som de inte svarat på och det registrerades i början av maj så var extremt glad över lufthansas snabba svar och beslut men sen slutade de bara svara och det känns märkligt att jag skulle falla i ordningen av aktiva fall.

Min erfarenhet är att man alltid kan hota med airhelp eller liknande bolag om de inte behandlar inom rimlig tid förutsatt det gäller EU261/2 och inte någon annan ersättning.

Dock bra att undvika använda dessa om möjligt iom det nästan uteslutande är kinesägda bolag som ska plocka pengar från EU-hål.

De tar så vitt jag vet inte i några andra ärenden än EU261/2, hotellet bör alltså ej vara del av detta.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Du får väl hota med allmänna reklamationsnämnden om de inte får huvet ur röven.

Du kan ju bevisa att de uppenbarligen ska betala tillbaka pengarna vilket bör ske innom rimlig tid och lite beroende på hur lång tid som passerat kan ju detta anses passerat. Presonligen skulle jag säga 3månader är utanför rimlig tid men vet inte alls vad arn anser är rimlig tid för återbetalning för ett flygbolag.

Lufthansa har funnits med på svarta listan ett flertal gånger då dom struntar i ARN:s beslut, så den vägen är högst osäker.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Lufthansa har funnits med på svarta listan ett flertal gånger då dom struntar i ARN:s beslut, så den vägen är högst osäker.

Har man ett ARN-beslut till sin fördel, kan man alltid stämma Lufthansa i tingsrätten.
Man kommer förmodligen vinna målet, och Lufthansa tvingas att betala.

Själv betalar jag alltid mina flygresor med kontokort, och vid strul får jag tillbaka pengarna via kortutfärdaren. Har funkat bra hittills, när flygbolag har kursat.

Edit: Vid förseningar etc. har jag fått ersättning via kortutgivarens försäkring.
Till TS rekommenderar jag att kolla med kortutgivaren om det finns ersättning att hämta därifrån.

Ersättning från kortutgivare
Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Ditt svar förutsätter dock att man får prata med chefen. Vad flera gånger igår att få prata med chefen, oavsett om chefen skulle ge mig samma svar ville jag prata med hen. Personen i kundtjänst vägrade koppla mig vidare och insisterade om och om igen att jag bara skulle vänta. Kanske ger det ett försök senare i veckan igen.

Ibland får man prata med "chefen" som är närmaste kollega för stunden som dom räcker luren till. Gammalt hederligt trick enligt flera jag känner som jobbat med sådant

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Lycka till. Ryanair gick med på att betala tillbaka biljetterna redan i april 2020. Har inte fått en krona trots massor av kontakter. Bara att glömma. Hoppas Lufthansa är bättre och bara har mycket att göra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har man ett ARN-beslut till sin fördel, kan man alltid stämma Lufthansa i tingsrätten.
Man kommer förmodligen vinna målet, och Lufthansa tvingas att betala.

Själv betalar jag alltid mina flygresor med kontokort, och vid strul får jag tillbaka pengarna via kortutfärdaren. Har funkat bra hittills, när flygbolag har kursat.

Edit: Vid förseningar etc. har jag fått ersättning via kortutgivarens försäkring.
Till TS rekommenderar jag att kolla med kortutgivaren om det finns ersättning att hämta därifrån.

Detta!
Till TS gå på kortbolaget!

Hade en utdragen fight i början av pandemin med SAS och såg omöjligt ut att få tillbaka några pengar då, tills jag hörde av mig till kortbolaget och det tog ca 1 månad innan pengarna var tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Har man ett ARN-beslut till sin fördel, kan man alltid stämma Lufthansa i tingsrätten.
Man kommer förmodligen vinna målet, och Lufthansa tvingas att betala.

Själv betalar jag alltid mina flygresor med kontokort, och vid strul får jag tillbaka pengarna via kortutfärdaren. Har funkat bra hittills, när flygbolag har kursat.

Edit: Vid förseningar etc. har jag fått ersättning via kortutgivarens försäkring.
Till TS rekommenderar jag att kolla med kortutgivaren om det finns ersättning att hämta därifrån.

Jag antar att du menar "kreditkort" och inte "kontokort". Visst, vilket kort som helst kan ha olika försäkringar och dylikt, men kreditkort går under en särskild lagstiftning som ger utökade skydd för kunden (framförallt invändningsrätten).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blomman90:

Jag antar att du menar "kreditkort" och inte "kontokort". Visst, vilket kort som helst kan ha olika försäkringar och dylikt, men kreditkort går under en särskild lagstiftning som ger utökade skydd för kunden (framförallt invändningsrätten).

Jag är tydligen "för gammal"!
Kreditkort har du rätt i.
(Debit-card, som ser förvillande lika ut, har inte samma skydd).

"Kontokort" användes som begrepp för 30-50 år sedan eller liknande.
Pluspoäng till dig!

Edit: Lagstiftningen "som skyddar oss" heter konsumentkreditlagen.

Konsumentkreditlagen
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

Vad kan/bör jag göra?

Hade liknande ärende med LH 2018. Fick pengarna illa kvickt efter jag nämnde att jag lämnar över ärendet till kronofogden efter 72h. De har ju dessutom bekräftat att de har en skuld till dig på 980EUR så "enkelt ärende" om de fortsätter ignorera dig.

Permalänk
Avstängd

Kontakta Lufthansas VD i Sverige, Håkan Bäverstrand haakan.baeverstrand@dlh.de. Skicka PM om du även vill ha hans FaceTime-konto.

Permalänk
Medlem

Glömde lite bort det här, ber om ursäkt att jag inte återkommit.

Skrivet av scorp1o:

Detta!
Till TS gå på kortbolaget!

Hade en utdragen fight i början av pandemin med SAS och såg omöjligt ut att få tillbaka några pengar då, tills jag hörde av mig till kortbolaget och det tog ca 1 månad innan pengarna var tillbaka.

Skrivet av Blomman90:

Jag antar att du menar "kreditkort" och inte "kontokort". Visst, vilket kort som helst kan ha olika försäkringar och dylikt, men kreditkort går under en särskild lagstiftning som ger utökade skydd för kunden (framförallt invändningsrätten).

¨
Jag har faktiskt helt glömt bort det faktum att jag troligtvis kan vända mig mot försäkringen från korten. Däremot tror jag inte jag hade fått lika bra från försäkringen eftersom jag faktiskt kom hem tillslut medan som Lufthansa är skyldiga att ersätta en viss summa enligt EU-lag. Men bra att tänka på i framtiden. Vet inte om man faktiskt t.o.m kan anmäla till försäkringsbolag när man fått ersättning av flygbolaget?

Skrivet av Johanna1:

Kontakta Lufthansas VD i Sverige, Håkan Bäverstrand haakan.baeverstrand@dlh.de. Skicka PM om du även vill ha hans FaceTime-konto.

Mailade faktiskt deras chefer i tyskland på Dlh som folk tipsat om men fortfarande ej fått svar.

Oavsett så har allt till slut äntligen löst sig och pengarna kom in på kontot häromdagen. Fick strax över 10 000 vilket var välkommet. Resan kostade ~2700*x2 och sedan även utlägg för hotell på 1600 för extranatten så gick med lite vinst på det hela.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Pelegrino:

Hej,
jag flög Lufthansa i somras och på vägen hem ställde de in vårat flyg 2 timmar innan avgång. Vi fick ett nytt flyg dagen efter och tvingades lägga ut med pengar för hotell då de hade slut på platser hos sina "partner hotels". Rätt fort efter jag kom hem fick jag tag i dem via customer.relations@lufthansa.com och efter lite om och men fick jag i skrift att de skulle återbetala mig ~980€. Jag fick skicka in en fullmakt från min sambos sida och fick sen höra att den inte var korrekt. Skickade sedan in en ny och nu har de ghostat mig. Jag har över de senaste 3 veckorna skickat ett mail i veckan utan svar. Jag har ringt deras support flertalet gånger och de ber mig bara att vänta då de har en "stor backlog". De vägrar att skicka mig vidare till någon som kan svara på frågan.

Vad kan/bör jag göra? Det är så otroligt frustrerande att ha i skrift att jag ska få ersättning men att inte få den. jag ligger också ute med 1600 kr för hotellet + matkostnader som vi tog den dagen (och har fått i skrift att de ska ersättas, ingår i dessa 980€) som jag gärna vill ha tillbaka.

Hej! Är i exakt samma situation och den enda återkopplingen jag fått på flera månader är att de mottagit min ”claim” och skickat vidare till ansvarigt team.
Har du fått pengarna ännu?

Jag fick in ca 14000 tusen kronor insatt på mitt konto idag. Står dock inte vem avsändaren är så fattar ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton tolinsson:

Hej! Är i exakt samma situation och den enda återkopplingen jag fått på flera månader är att de mottagit min ”claim” och skickat vidare till ansvarigt team.
Har du fått pengarna ännu?

Jag fick in ca 14000 tusen kronor insatt på mitt konto idag. Står dock inte vem avsändaren är så fattar ingenting.

Om du kontaktar banken så tror jag dom kan svara på var ifrån pengarna kommer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Om du kontaktar banken så tror jag dom kan svara på var ifrån pengarna kommer

De kunde tyvärr inte direkt se vart pengarna kommer ifrån. summan var 14044.69 märkligt med öre men kanske är pga av euro-sek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton tolinsson:

De kunde tyvärr inte direkt se vart pengarna kommer ifrån. summan var 14044.69 märkligt med öre men kanske är pga av euro-sek.

Ja, du får inte ersättning i SEK utan EU-reglerna specifierar ersättningen i EUR.

Permalänk
Medlem

Av vad jag vet kan det ta upp till 4 månader att få ersättning av vissa bolag. Har en kollega som fortfarande väntar ersättning från Lufthansa för en resa hon gjorde i April.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Skrivet av Gambit_2K:

Av vad jag vet kan det ta upp till 4 månader att få ersättning av vissa bolag. Har en kollega som fortfarande väntar ersättning från Lufthansa för en resa hon gjorde i April.

Så märkligt att man får in en så stor summa och så står det inte ens om det är från lufthansa eller ej.