Anmäl dig till Roborock Challenge!

Fredagstråd - jag har löst energikrisen

Permalänk
Medlem

Fredagstråd - jag har löst energikrisen

Uträkningen får tala för sig själv.

Vilka andra problem borde jag lösa, nu när jag har ångan uppe?

Permalänk
Medlem

Storskalig potatisodling kan eventuellt vara en lösning på klimatet också. Jag hittar dock inga siffror på hur mycket koldioxid potatisblast absorberar. Hittade en studie på det men den kostar 40 euro.

Den som vill bidra till forskningen kan swisha mig, så kan jag köpa en flaska vin.

Permalänk
Medlem

Jag undrar mest hur det känns, nu när du har löst ett av våra största bekymmer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag undrar mest hur det känns, nu när du har löst ett av våra största bekymmer?

Det känns som att det här varit en produktiv dag. Jag är nöjd.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DasIch:

Uträkningen får tala för sig själv.

Vilka andra problem borde jag lösa, nu när jag har ångan uppe?

<Uppladdad bildlänk>

Så......du tycker Skåne förtjänar FLER knölar?

Tack tack, jag är här hela veckan

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kanske bättre att gräva ner de befintliga först? Lite gödning, liksom...

Visa signatur

// men vad vet jag, fråga en expert istället

Permalänk
Medlem

Sorry, enhetsfel. Skilj på effekt och energi! Ta några öl till så går det bättre!

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Sorry, enhetsfel. Skilj på effekt och energi! Ta några öl till så går det bättre!

Jag har gjort ett enkelt och rimligt antagande att ett potatisbatteri kan producera 0.8W fram till nästa skörd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonkius:

Ta några öl till så går det bättre!

Nu stiger prisen på Öl med, farsans!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Alkoholproblemet kan lösas med... håll i dig nu... POTATIS!

Gör potatisbrännvin av gammal uttjänt potatis. Det skulle även hjälpa till att hålla nere kostnaderna för elen.

Permalänk
Hedersmedlem

Energin kommer inte från själva potatisen, utan från anoden och katoden (gjorda av olika metaller, t.ex. koppar och zink) som förbrukas. Potatisen funkar bara som ett medium att förflytta elektroner.

Din idé faller därför tyvärr på detta, du har inte räknat med själva metallen som krävs.

Permalänk
Medlem

Sen kommer jag och knölar till det.

19 KW är
0.019 MW
0.000019 GW
0.000000019 TW

Så du behöver 1000 ggr mer utrymme för knölarna. Därmed vart det lite knöligare

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Energin kommer inte från själva potatisen, utan från anoden och katoden (gjorda av olika metaller, t.ex. koppar och zink) som förbrukas. Potatisen funkar bara som ett medium att förflytta elektroner.

Din idé faller därför tyvärr på detta, du har inte räknat med själva metallen som krävs.

Jag tror hans idé faller på att nån måste sätta in en anod och katod i alla dessa massor av potatisar

Typ 10 miljarder potatisar, hehe

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sunix:

Jag tror hans idé faller på att nån måste sätta in en anod och katod i alla dessa massor av potatisar

Just den biten hade det ju gått att bygga någon bra jordbruksmaskin för att ordna, det är inte fundamentalt mot fysikens lagar iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Han har ju då inte bara löst energikrisen, utan även löst sysselsättningen för jordensbefolkning.

Måste säga att denna dag är dagen det hända. Säger Tack.

Star Treks altruism föddes idag. Alla är lika värda. Alla jobbar med potatis. Alla har el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Han har ju då inte bara löst energikrisen, utan även löst sysselsättningen för jordensbefolkning.

Måste säga att denna dag är dagen det hända. Säger Tack.

Star Treks altruism föddes idag. Alla är lika värda. Alla jobbar med potatis. Alla har el.

Glöm inte hungern i världen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Sen kommer jag och knölar till det.

19 KW är
0.019 MW
0.000019 GW
0.000000019 TW

Så du behöver 1000 ggr mer utrymme för knölarna. Därmed vart det lite knöligare

Ett enkelt avrundningsfel bara. Idén funkar i teorin. Jag ser mig mer som den där uppfinnaren som vågar tänka utanför boxen, och sen låta ingenjörerna lösa det praktiska.

För övrigt läste jag att kokt potatis ger 10ggr så mycket energi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Det är lätt att vara en kritiker!

Bara bygga en potatisrobot som styrs genom potatisinlärning.

Skrivet av Sunix:

Potatis är en universallösning verkar det som.

Potatis är kraft - potatis är liv!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Jag tycker knölar är ett roligt ord för danskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Jag misstänker att det problemet kanske skulle lösas av att 45 gånger Sveriges yta skulle behöva vara täckt av potatisar för att täcka Sveriges energibehov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sunix:

Många anoder och katoder blir det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är lätt att vara en kritiker!

Bara bygga en potatisrobot som styrs genom potatisinlärning.

Fast en robot drar rätt mycket el. Typ minst 78 potatisar.

Permalänk

Vi har i sverige:
408 00 st arbetslösa
690 000 pensionärer
Runt 115 000 barn per åldersgrupp. I åldersgrupp 4-6år (som inte jobbar) så blir det runt 300 000st. Sedan har vi lite folk som är sjuka men inte fysisk, säg 100 000st kan bidra.

Vi sätter alla dessa på motionscyklar med generatorer, tror ni de klarar genomsnitt 50w i 10h om dagen? Alltså 500kwh gånger lite över 1 000 000 personer. Om jag räknar rätt så kan vi från dessa få ut 0,5Gwh helt gratis?

Undra vilka partier som stöder mitt förslag, jag får ut och fråga nu inför valet

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Fast en robot drar rätt mycket el. Typ minst 78 potatisar.

Äh, bara sätta dit en stor propellerkeps och solcell på ryggen så blir roboten självgående. Vi måste ju inte ersätta allt med potatiskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Vi har i sverige:
408 00 st arbetslösa
690 000 personer pensionärer
Runt 115 000 barn per åldersgrupp. I åldersgrupp 4-6år (som inte jobbar) så blir det runt 300 000st. Sedan har vi lite folk som är sjuka men inte fysisk, säg 100 000st kan bidra.

Vi sätter alla dessa på motionscyklar med generatorer, tror ni de klarar genomsnitt 50w i 10h om dagen? Alltså 500kwh gånger lite över 1 000 000 personer. Om jag räknar rätt så kan vi från dessa få ut 50Gwh helt gratis?

Undra vilka partier som stöder mitt förslag, jag får ut och fråga nu inför valet

Nej nu var det potatisar vi diskuterade

Permalänk
Medlem

Vi har i sverige:
408 00 st arbetslösa
690 000 personer pensionärer

Vi sätter alla dessa på motionscyklar med generatorer, tror ni de klarar genomsnitt 50w i 10h om dagen? Alltså 500kwh gånger lite över 1 000 000 personer. Om jag räknar rätt så kan vi från dessa få ut 0,5Gwh helt gratis?

Det finns numera inget enklare sätt…

Permalänk
Medlem

Vi har i sverige:
408 00 st arbetslösa
690 000 pensionärer

Alla med kontorsarbete kan ju cykla medans de arbetar. Blir ju inte bara energi av det utan är ju även lysande för folkhälsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Alla med kontorsarbete kan ju cykla medans de arbetar. Blir ju inte bara energi av det utan är ju även lysande för folkhälsan.

Nä, nu räcker det! Inget snack om cyklism här. Jag vill inte behöva bli förbannad på en fredag.

Permalänk
Medlem

Inte för att vara sån men sådana här saker ska man vara försiktig med. Man gör sig själv till en måltavla när man löser stora problem.

Har du någon aning om hur mycket pengar det ligger i "energikrisen".

Permalänk
Medlem

Färsk eller fast?