Audiofiler... [snake oil-diskussion]

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Guldplätering gäller ju bara för optiska kablar, trodde det var allmän kännedom vid det här laget. Gissa varför JWST använder just guld för att reflektera ljuset med. Blir mjukare och exaktare signal helt enkelt, bättre separation mellan datapunkterna

Sjukt svårt att veta om du är ironisk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Chromatic
Testade detta, men det tog en stund för att inte förvirra mig själv med endianness och annat strul. Det hade nog gått lättare att göra just detta i C än Python som jag valde.

https://exscape.org/temp/WAV-korruption.zip
OBS, volymvarning vid 11 sek in -- valde ett klipp med både låg och hög volym (ett klipp från Opeths "The Drapery Falls").

En fil är original, en har 165 207 trasiga bits (alltid den sista biten i en sample), och en har 1660 helt slumpplacerade trasiga bits.

Se om ni kan gissa vilka filer som är vilka.

Facit:

A har 165 207 trasiga bits, men alla är den sista biten i varje sample. De flesta samples är dock OK, valde ut typ 1% av dem att paja.
B är originalet, konverterat FLAC -> WAV; källfilen rippad från skivan med EAC för många år sedan.
C har 1660 trasiga bits på slumpvalda ställen, så ett flertal av dem är viktiga och hörs väldigt tydligt. Omkring 99.9% av samples är orörda.

Dold text

Lite sent för mig att forska i detta nu men man använder alltså ingen form av kontroll av bitfel i ex wav/Mp3 standarden? Eller har du modifierat den också? Något ljudformat måste ju ha implementerat verifikation på att filen är ok via ex CRC annars flagga för korrupt fil? Datan från Windows till ljudkort bör också gå via något som inte tillåter korruption på vägen, säg exempelvis PCI med CRC?

Har bara erfarenhet av databussar och kommunikationsprotokoll men aldrig implementerat något som rör ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lite sent för mig att forska i detta nu men man använder alltså ingen form av kontroll av bitfel i ex wav/Mp3 standarden? Eller har du modifierat den också? Något ljudformat måste ju ha implementerat verifikation på att filen är ok via ex CRC annars flagga för korrupt fil? Datan från Windows till ljudkort bör också gå via något som inte tillåter korruption på vägen, säg exempelvis PCI med CRC?

Har bara erfarenhet av databussar och kommunikationsprotokoll men aldrig implementerat något som rör ljud.

Nu har han ju med flit flippat bitar för att se hur det låter.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Nu har han ju med flit flippat bitar för att se hur det låter.

Helt säker på att Massy förstod det, frågan var nog hur det ens kan bli en giltig fil om man börjar flippa bitar i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Alltid lika roligt att se folk som inte är Audiofiler som är avundsjuka på såna här uppfinningar som får oss med bra hörsel att höra skillnad.

Det är tydligt att digital data kan framhävas i olika toner och nyanser. Det är ett faktum att man kan manipulera datan på ett sådant vis att ljudet förändras.

Ett exempel från videon som "teknikern" inte förstår är att den svarta tuschpennan i verkligheten i princip fetstilar de digitala siffrorna vilket ger ett fylligare ljud.

Det är ju omöjligt att övertala de som tror de vet bäst men för att hjälpa er att visualisera så tänk er såhär.

Ett stycke av min favoritmusik ser ut ungefär såhär:

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Tänk er då att man med den svarta tuschpennan fyller ut den digitala datan.

01110000 01100101 01101111 01110000 01101100 01100101 00100000 01100001 01110010 01100101 00100000 01110011 01110100 01110101 01110000 01101001 01100100

Det är tydligt hur ljudet blir mer fylligt.

För att göra en soundstage som känns större så skär man skivan i 36 graders vinkel, det kan t.ex jämföras med kursiv text.
Från början kan man tänka sig att ljudomfånget skall bli skevt åt ena sidan, men då strömmen i väggen är AC, och att även DC ström är AC om man tittar med mikroskop under rätt förhållanden så dansar de binära talen vilket skapar vibrationer i ljudet. Tänk ljudet av en triangel hur det resonerar med jordens magnetfält.

För att visualisera soundstagen så tänk er kursivt ljud! Notera hur vissa ljud är kursiva, därav utökas soundstagen.

Till slut är det faktiskt av stor vikt med handgjorda ljudkablar, de i fabrik tillverkas på ett väldigt monotont vis, diametrarna är exakta och identiska. Detta på grund av att de är tillverkade i fabrik.

Det tillför ett väldigt platt ljud. Det är anledningen till att vi gärna köper handgjorda kablar. Med diametrar och toppar och bottnar i sladdarna så får det musiken att kunna hitta den nivå som den spelades in på.

Notera hur musiken flödar precis som den gör när man läser noter på ett block.

Jämför gärna:

https://i.imgur.com/skw0Ygm.jpg

Jag har då aldrig sett att t.ex Audacity kan utläsa denna typen av data då den läser av strikt binär och inte dynamisk binär.

Ni får aldrig glömma att såna här fantastiska resultat är gjorda genom djup och kritisk forskning. Tänk så många som njuter av sin musik på grund av det här. Att sitta på ett forum och vara en Nay-sayer kommer inte bidra till forskningen utan bara dålig attityd.

SLUTA jag mår så dåligt av detta... Finns ju uppenbarligen några tomtar som är seriösa med ormoljan i detta forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Helt säker på att Massy förstod det, frågan var nog hur det ens kan bli en giltig fil om man börjar flippa bitar i den.

Varje sample är bara ett 16-bitars värde. Att flippa en bit gör inte filen ogiltig. Filer i sig har ingen inbyggd "felhantering". Det är bara att flippa bitar hej vilt i en ljudfil om man vill. Felkorrigering är något man använder för att få data från a till b utan att introducera fel.

Visa signatur

INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Varje sample är bara ett 16-bitars värde. Att flippa en bit gör inte filen ogiltig. Filer i sig har ingen inbyggd "felhantering". Det är bara att flippa bitar hej vilt i en ljudfil om man vill. Felkorrigering är något man använder för att få data från a till b utan att introducera fel.

Nu har du svarat på frågan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Ja, och mp3 standarden hade mycket väl kunnat innehålla exempelvis CRC eller checksumma och implementerats på så vis i allt från CD spelare till Winamp. Men så verkar inte vara fallet. Men något format borde ju tänkt så långt för att förhindra både läsfel och transmissionsfel. Men man har å andra sidan sådan funktionalitet i lagringsmediet. Man kan ju sätta krav på omläsning och omsändning exempelvis. Ljud är ju lite tidskritiskt men inte jätte och buffrar ju på lite...

Det är hur som helst ganska osannolikt att få dessa slumpade bitar givet modern dator/telefon etc..

Ganska standard för många filtyper med CRC, exempelvis zip. Men ja, en fil är bara en fil.

Edit: Eftersom jag ligger här med feber och ändå inte kan sova så rotade jag lite. FLAC använder exempelvis CRC.

Citat:

The encoded audio is divided into frames, which consists of a header, a data block, and a CRC16 checksum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Fast placebo funkar. Speciellt när det gäller något så subjektivt som perception av musik.

Ja det gör ju det, fast det blir billigare när man själv inser att man anläggningen man har redan låter skitbra utan att slänga pengar på konstiga hittepå, o framför allt så ogillar jag när företag ljuger ihop massa grejer för att tjänar pengar på deras hittepå.
Men visst, det är väl som religion då, tro på vad fan du vill, men gå inte runt o predika det för andra lättlurade människor så dom också slösar sina surt förvärvade pengar på ingenting.

Skrivet av chksix:

Ju mer av kedjan från inspelning till lagring på digitalt format som görs analogt ju bättre enligt mig. Vågformen i ljudet förändras inte innan det samplas ner till det format det kommer lagras i. Kör man digitalt hela vägen tappar man genast information eftersom samplingen slänger bort data. En trappstegsformad kurva är inte analog...

Lågupplöst är för mig CD och nedåt.

Sen bör man gå ifrån stereo om man vill få riktig "på plats" känsla. 5.1, 7.1, 7.2 osv ger bättre rumsavbildning men då ska det helst inte mixas sönder innan det lagras.

Nej en digital signal är inte trappstegsformad eftersom den inte är sample and hold. Dags att länka den här gamla klassikern igen
https://www.youtube.com/watch?v=cIQ9IXSUzuM
Personligen så ser jag hellre att hela kedjan är digital precis hela vägen eftersom det kommer vara intakt hela vägen utan att lägga på extra brus eller dist. 24/96 är bra att ligga på då under processen, men sen går det alldeles perfekt att sampla ner till 16/44.1. För CD är så högupplöst som vi nånsin kommer behöva, möjligvis att vi kan gå upp till 48 eller kanske 88khz för lite extra headroom, men eftersom så gott som ingen hör upp till 20khz ändå så går finfint med 44.1khz också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

WAV har inget sånt. Hela headern finns här
https://docs.fileformat.com/audio/wav/
Resten är bara samples tills filen är slut.

MP3 är myycket mer komplext, vet inte hur det funkar där, men en snabkoll sa att det finns möjlighet till "optional checksum" åtminstone. Jag har ingen aning om det brukar användas eller inte.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Man kan ha olika definitioner på audiofiler och datorentuiaster. Definitionen att personen måste vara svinrik och lägga ett par hundra tusen kronor på sitt system tycker jag är dålig. Snarare är det intresse som avgör.

I vilket fall var hittar man datorentuiaster som påstår att en komponent ger bättre spelprestanda utan detta överhuvudtaget på något sätt går att testa. Varesig med blindtester eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Fast såg du att han i videon visar att ljudsignalerna är identiska? Det kan inte låta olika när det är samma bitar före och efter.

Jag rekommenderar ett besök på en HI-Fi mässa för att höra om det finns skillnad på olika cd spelare och gör du det så kommer nästa fråga vilken av dem läser rätt? Göteborg har en mässa i början på Oktober om intresse finns.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Ehm, nej. Hålet är redan centrerat. Även om hålet i sig är lite ojämnt så gör denna svarv ingen som helst skillnad för det. Skivan kommer i sig kanske blir lite mer uniform men det påverkar ändå inte hur lasern läser av den digitala informationen som finns på den. Vibrerar skivan i CD-spelaren så mycket att spelaren inte klara av läsa ordentligt så blir inte ljudet mindre fylligt eller annat dylikt som det hävdas. Det spelar ingen roll hur dyr CD-spelare du använder, det gör ingen skillnad i alla fall. Att audiofiler slösar enorma pengar på snake oil gör ändå inte att det låter bättre annat än inbillningsmässigt. Att skribenter för tidningar också inbillar sig en skillnad betyder inte heller att skillnaden finns.

Jag rekommenderar ett besök på en HI-Fi mässa för att höra om det finns skillnad på olika cd spelare och gör du det så kommer nästa fråga vilken av dem läser rätt? Göteborg har en mässa i början på Oktober om intresse finns.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

Inte så bra ställe för test. Där säljs ormolja, rejält.
(Har varit @ Arken 2004)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Det är sådant här som gör att ljudhobbyn får så dåligt rykte, och det är samma historia varje gång. Någon dyr produkt släpps med argument på skakiga grunder. Skillnad kan inte mätas eller visas, men "audiofiler" hävdar såklart att de kan höra skillnad ändå och att man är dum i huvudet/har dålig hörsel för att man inte gör det som vanlig dödlig.

Jag hör alldeles utmärkt och anser att 99.9% av bra ljud kommer från hörlurar/högtalare och förstärkare. Faktorer som DAC, bitrate (åtminstone över 256kbps mp3), kablage etc är grymt överskattade. Svarven som länkades i videon är såklart bara snake oil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Det är sådant här som gör att ljudhobbyn får så dåligt rykte, och det är samma historia varje gång. Någon dyr produkt släpps med argument på skakiga grunder. Skillnad kan inte mätas eller visas, men "audiofiler" hävdar såklart att de kan höra skillnad ändå och att man är dum i huvudet/har dålig hörsel för att man inte gör det som vanlig dödlig.

Jag hör alldeles utmärkt och anser att 99.9% av bra ljud kommer från hörlurar/högtalare och förstärkare. Faktorer som DAC, bitrate (åtminstone över 256kbps mp3), kablage etc är grymt överskattade. Svarven som länkades i videon är såklart bara snake oil.

Har diskuterat rätt mycket med en flat earthare på senaste o hon är inte alls helt olik dessa "audiofiler". Det ska hittas på massa egna magiska anledningar till att en pryl gör enorm skillnad eller att jorden är platt, trots att det rent tekniskt inte alls stämmer överens med verkligheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Lolz, min definition av audiofil.

Jag äger ingen vinylspelare/oljerigg eller dual monoblocks etc så jag har inte fallit ner i hålet. Lyssnar dessutom på det minst audiofila som finns: Berlin Techno och Richie Hawtin bla...

Trots det gillar jag bra ljud och vill gärna att mitt vardagsrum ska låta som den där rökiga klubben musiken spelades in på (ifall jag lyssnar på jazz typ)

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

Det ska vara en väldigt dålig CD-spelare om den inte läser "rätt" som du säger. Signalen är digital, det är ettor och nollor. Läser den fel så blir det störningar i ljudet såsom hack, hopp och dylikt. Ingen CD-spelare kan göra att ljudet blir fylligare eller subjektivt bättre såvida den inte introducerar någon form av efterbehandling av ljudet, vilket då faktiskt förvränger originalljudet på ett eller annat sätt. Att svarva på skivan och måla kanten svart har ingen som helst betydelse i det fallet, inte i något fall för övrigt.

Så, jag kan gå på hur många mässor som helst och lyssna på alla möjliga CD-spelare och det gör ändå ingen skillnad. Ljudet är fortfarande samma digitala ström.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

CD spelare kan låta olika om de har olika DAC, men de kan inte läsa olika data från samma skiva, då är det fel på dem

Det videon och testet visade ovan är att skivornas innehåll och läsbarhet inte ändrades

Kanske kan en repig skiva läsas bättre om den är svarvad? Men två hela skivor är identiska sett till ljud före och efter, det är vad videon visade. Exakt samma innehåll skickas ut till DA-omvandlaren, alltså låter de exakt lika på samma system om inget annat ändras än att skivan svarvas

Sedan kan man såklart byta förutsättningar, men då är inte resultatet från videon ovan relevant

Permalänk
Medlem

Det som verkligen cementerar det hela som bluff är ju löftet om skarpare bild på DVD-filmer. På CD kan man argumentera om jitter etc, men detta argument faller helt när det kommer till DVD-filmer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Det som verkligen cementerar det hela som bluff är ju löftet om skarpare bild på DVD-filmer. På CD kan man argumentera om jitter etc, men detta argument faller helt när det kommer till DVD-filmer.

Ja, DVD(-Video) är vanliga dataskivor i grunden, till skillnad från Red Book som avviker från de senare dataskivorna. LD har ju däremot analog bild, men de passar nog dåligt i kantsvarven…

förtydligande parentes
Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det ska vara en väldigt dålig CD-spelare om den inte läser "rätt" som du säger. Signalen är digital, det är ettor och nollor. Läser den fel så blir det störningar i ljudet såsom hack, hopp och dylikt. Ingen CD-spelare kan göra att ljudet blir fylligare eller subjektivt bättre såvida den inte introducerar någon form av efterbehandling av ljudet, vilket då faktiskt förvränger originalljudet på ett eller annat sätt. Att svarva på skivan och måla kanten svart har ingen som helst betydelse i det fallet, inte i något fall för övrigt.

Så, jag kan gå på hur många mässor som helst och lyssna på alla möjliga CD-spelare och det gör ändå ingen skillnad. Ljudet är fortfarande samma digitala ström.

Att vara hundra procent säker på något man aldrig använt eller hört resultatet av, blir för mig ett konstig sätt att diskutera. Vidare hör man inte skillnad på mp3, cd, sacd eller DSD så finns det ingen anledning till att investera sina surt förvärvade slantar på en Hi-Fi anläggning. Jag själv lutar mig tillbaka och sätter på en Stevie Ray Vaughan som ger mig rysningar på armarna. Detta blir mina slutord.
Mvh Paul

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

Jag förstår ärligt inte hur du hamnade här om du tror att två identiska strömmar bits skulle sedan låta olika. Efter ja, DA-omvandlare etc, dvs allt som är analogt kan ha variationer beroende på allt från kabeltjocklekar till temperatur och luftfuktighet. Detta är ett forum för digitala nördar som vet att datorn inte skulle fungera utan felkorrigering eller med felaktiga bitar på fel ställe. Hur ofta har du sett en pixel i en texturmap i ett spel som installerats från CD/DVD ha fel färg? Det händer inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Att vara hundra procent säker på något man aldrig använt eller hört resultatet av, blir för mig ett konstig sätt att diskutera. Vidare hör man inte skillnad på mp3, cd, sacd eller DSD så finns det ingen anledning till att investera sina surt förvärvade slantar på en Hi-Fi anläggning. Jag själv lutar mig tillbaka och sätter på en Stevie Ray Vaughan som ger mig rysningar på armarna. Detta blir mina slutord.
Mvh Paul

Fast tekniken är ju vedertagen o allmänt känt om hur den faktiskt fungerar, så att påstå att två CD-transporters låter _exakt_ likadant är inte konstigt eller fel alls. En etta är en ett o en nolla är en nolla, o skulle dom bli fel o inte heller lyckas felkorrigeras så kommer du höra blippar, bloppar, hopp o andra väldigt påtagliga ljud o inte dom där små subtila skillnader som audiofiler påstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

Mvh Paul

Det finns ingen osäkerhet här. CD-skivor är digitala. Den kan inte läsa något annat än den digitala information som finns på skivan. Som jag skrev i mitt förra inlägg, OM det är någon skillnad så är det efterbehandling i någon form av t.ex. en DSP eller dylikt. Detta brukar väl dock finnas i förstärkare snarare än i CD-spelare men hur man än vrider och vänder på det så är originalljudet förvrängt, således läser ingen CD-spelare av ljudet bättre än någon annan.

Det kan inte bli enklare och säkrare än så, oavsett vad du hävdar. Att du jämför mp3, cd och sacd som exempel är inte relevant då det är helt olika format. Det är uppenbart att de kan låta olika. Ta dock samma CD och spela i olika CD-spelare så läser alla av ljudet exakt likadant. En digital signal är fortfarande digital.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Avstängd

Jag läste en del HiFi-tidningar på nittiotalet och när de rekommenderade CD-spelare så handlade det oftast om en bra DAC. En del hade en skivtallrik mer som en vinylspelare där skivan fick ligga med etiketten nedåt och ibland hade de en puck för att hålla skivan på plats bättre. Det kan ju påverka på marginalen om skivan är instabil eller något kanske, men jag vet inte.

Det känns som kvaliteten på DAC:en är den skillnaden som faktiskt kan spela roll, och använder man en annan DAC och alltså kör digital signal från CD-spelaren till förstärkaren eller DAC:en så kringgår man ju den och då borde spelaren inte spela knappt någon roll alls. Marknadsföringen avspeglade också detta då den fokuserade på typ av DAC med olika mer eller mindre fantasifulla beskrivningar och benämningar. 16-bit DAC stod det ofta på locket till skivsläden exempelvis, eller 1 bit, eller någon förkortning eller annan påhittad term som refererar till kvaliteten på omvandlingen.

Sen fanns det förstås andra funktioner beroende på målgrupp, men de har ju inget med ljudkvaliteten att göra. Pitch-kontroll eller cue-knapp för DJ-spelare, eller typ fjärrkontroll, plats för fler skivor, CD Text-stöd eller liknande för hemmaspelare.

Permalänk
Avstängd

Ja, en sämre avläsare kan skicka signal med jitter (tidsfel) till DAC:et så visst kan de spela viss roll för att inte glömma att drivverket i sig kan låta lite extra och något man kan höra i tysta partier precis som man hör nålen med vinylspelare.

Sen så spelar det förstås roll även hur pass bra DAC:et hanterar digitala signaler, en del har inte inbyggt jitter-reduktion vilket man även idag kan se skillnad på t.ex. vissa ESS och AKM DAC:ar.

Som ASR har visat så var tidigare HDMI implementeringar även inte direkt så bra för ljud. Så det är inte alltid "skyddat" bara för att det är digitalt, inte alltid bra. Ibland så fungerar inte heller t.ex. coax eller optiskt bra utan ger rent av hörbara jitterfel.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det finns ingen osäkerhet här. CD-skivor är digitala. Den kan inte läsa något annat än den digitala information som finns på skivan. Som jag skrev i mitt förra inlägg, OM det är någon skillnad så är det efterbehandling i någon form av t.ex. en DSP eller dylikt. Detta brukar väl dock finnas i förstärkare snarare än i CD-spelare men hur man än vrider och vänder på det så är originalljudet förvrängt, således läser ingen CD-spelare av ljudet bättre än någon annan.

Det kan inte bli enklare och säkrare än så, oavsett vad du hävdar. Att du jämför mp3, cd och sacd som exempel är inte relevant då det är helt olika format. Det är uppenbart att de kan låta olika. Ta dock samma CD och spela i olika CD-spelare så läser alla av ljudet exakt likadant. En digital signal är fortfarande digital.

Nu har du övertro på felrättningen i CD-skivan - visst det fins interleavening och Reed-solomo-rättning för att hantera repor och andra fel introducerat av optisk art och dessa kan kräkas fel om indatat är för dåligt och då är det mycket fel på en gång (men inget som indikerar för det då det inte fins CRC-checksumor eller annan hash som kan berätta att nu blev det fel) - därför har man klipp-kretsar, interpoleringsfilter och antiknäpp-kretsar i pipelinen efter avkodningen innan det trycks in i DAC.

Därför kan en avspelning av en CD innehålla väldigt många silent error utan att det hörs märkbart. - det är först med DATA-CD där en del av utrymmet som annars togs upp av ljudsampel - innehåller paritet för en förstärkt Reed-solomo-rättning i två nivåer (C1 och C2) och ramverk i sektorer att kunna rätta block, räkna bitfel och veta om sektorn trots rättningen ändå har fel (och det ger IO-error från CD-läsaren för sektorn ifråga). När man skulle börja spara data så räckte inte den felrättningen som fanns på en musik-inspelning på CD längre...

Om du spelar av 2 lika musik-CD skivor köpta samtidigt med någon mindre avancerad ripp-program (som inte vinnlägger sig om att spela av med högsta möjliga kvalitet med multipla omläsningar av samma område och statistiskt försöker få fram om en bitplats är '1' eller '0' om det fladdrar med olika värden under avläsningen på samma ställe flera gånger efter varandra som tex. cdparanoia gör) så kommer resulterande tex. Wav-filer inte vara bitidentiskt - knappast heller om du spelar av samma skiva två gånger i rad - läs i källkoden för tex. 'cdparanoia' (en CD-rippprogram i Linux-världen på början av 2000-talet) över alla jäkla trix man måste ta till för att läsa av skivan med så få bitfel som över huvud taget är möjligt på rimlig tid - och även orginalet på master-CD har fel i sig när den en gång brändes på en masterversion av en CD-R-skiva och det dupliceras vidare på CD-pressmatriser rätt av då med brist på checksumma så vet man inte om det är rätt eller fel, var bitfelet är i strömmen och vad den skall rättas till för att bli korrekt.

Vid avspelning i realtid (dvs. inte har buffrad inläsning av data som senare spelas upp i modernare CD-spelare och dator-CD/DVD-spelare) kan ge fasgitter pga. otydliga kanter på bubblorna i CD-skivans kodning som går ända ut till DAC:s klocka och gittret FM-modulerar programmaterialet när det ställer ut samplen mot lågpassfiltret efter.

Mpeg1 (senare Mpeg2) varav mp3 är en delmängd av det, skapades för strömmande media producerad i realtid och där man räknade med att fel inträffade och vikten där var recovery-funktion att det inte lät allt för illa eller hela bild-framen kraschade (utan nöjer sig mer med artifakter) för att nästa block inte kom inom sin tidslot och där bryr man sig inte om någon 'reparation' eftersom det var realtid och det fans helt enkelt inte tid, RAM-minne eller processorkraft för vare sig checksummor eller paritetsdata.

[och här förlitar man sig på att underliggande transporten har tillräcklig felrättning (tex. Ethernet transportskyddas med CRC32-värde i sin dataram och upptäcker om datat anländer med bitflip i sig och då ropas om) - 'TCP' i TCP/IP är just en sådan ramverk att datat med checksummor och omrop för felaktig/saknad data skall anlända felfritt och i rätt ordning när det når mottagaren, medans UDP har ingen sådan koll alls och heller ingen leveranskvitto eller att datat(paketen) kommer fram i rätt ordningsföljd].

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Nu har du övertro på felrättningen i CD-skivan - visst det fins interleavening och Reed-solomo-rättning för att hantera repor och andra fel introducerat av optisk art och dessa kan kräkas fel om indatat är för dåligt och då är det mycket fel på en gång (men inget som indikerar för det då det inte fins CRC-checksumor eller annan hash som kan berätta att nu blev det fel) - därför har man klipp-kretsar, interpoleringsfilter och antiknäpp-kretsar i pipelinen efter avkodningen innan det trycks in i DAC.

Därför kan en avspelning av en CD innehålla väldigt många silent error utan att det hörs märkbart. - det är först med DATA-CD där en del av utrymmet som annars togs upp av ljudsampel - innehåller paritet för en förstärkt Reed-solomo-rättning i två nivåer (C1 och C2) och ramverk i sektorer att kunna rätta block, räkna bitfel och veta om sektorn trots rättningen ändå har fel (och det ger IO-error från CD-läsaren för sektorn ifråga). När man skulle börja spara data så räckte inte den felrättningen som fanns på en musik-inspelning på CD längre...

Om du spelar av 2 lika musik-CD skivor köpta samtidigt med någon mindre avancerad ripp-program (som inte vinnlägger sig om att spela av med högsta möjliga kvalitet med multipla omläsningar av samma område och statistiskt försöker få fram om en bitplats är '1' eller '0' om det fladdrar med olika värden under avläsningen på samma ställe flera gånger efter varandra som tex. cdparanoia gör) så kommer resulterande tex. Wav-filer inte vara bitidentiskt - knappast heller om du spelar av samma skiva två gånger i rad - läs i källkoden för tex. 'cdparanoia' (en CD-rippprogram i Linux-världen på början av 2000-talet) över alla jäkla trix man måste ta till för att läsa av skivan med så få bitfel som över huvud taget är möjligt på rimlig tid - och även orginalet på master-CD har fel i sig när den en gång brändes på en masterversion av en CD-R-skiva och det dupliceras vidare på CD-pressmatriser rätt av då med brist på checksumma så vet man inte om det är rätt eller fel, var bitfelet är i strömmen och vad den skall rättas till för att bli korrekt.

Vid avspelning i realtid (dvs. inte har buffrad inläsning av data som senare spelas upp i modernare CD-spelare och dator-CD/DVD-spelare) kan ge fasgitter pga. otydliga kanter på bubblorna i CD-skivans kodning som går ända ut till DAC:s klocka och gittret FM-modulerar programmaterialet när det ställer ut samplen mot lågpassfiltret efter.

Mpeg1 (senare Mpeg2) varav mp3 är en delmängd av det, skapades för strömmande media producerad i realtid och där man räknade med att fel inträffade och vikten där var recovery-funktion att det inte lät allt för illa eller hela bild-framen kraschade (utan nöjer sig mer med artifakter) för att nästa block inte kom inom sin tidslot och där bryr man sig inte om någon 'reparation' eftersom det var realtid och det fans helt enkelt inte tid, RAM-minne eller processorkraft för vare sig checksummor eller paritetsdata.

[och här förlitar man sig på att underliggande transporten har tillräcklig felrättning (tex. Ethernet transportskyddas med CRC32-värde i sin dataram och upptäcker om datat anländer med bitflip i sig och då ropas om) - 'TCP' i TCP/IP är just en sådan ramverk att datat med checksummor och omrop för felaktig/saknad data skall anlända felfritt och i rätt ordning när det når mottagaren, medans UDP har ingen sådan koll alls och heller ingen leveranskvitto eller att datat(paketen) kommer fram i rätt ordningsföljd].

Nej, jag har ingen övertro. Jag förutsätter att skivan är felfri och att det inte uppstår några störningar av repor och dylikt. Min poäng handlar om att datan spelarna läser är exakt densamma oavsett spelare. Sedan kan så klart vissa spelare vara sämre på att hantera störningar men ljudet de läser är ändå detsamma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som en shock för ingen (förutom audiofiler då) så blir inte ljudet bättre om man karvar en vinkel på 36 grader på en CD-skiva..

https://www.youtube.com/watch?v=f-QxLAxwxkM

Som en chock för ingen är videon precis likadan som när den länkades i trådstarten…