Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Min första dator, 1984, dvs. gamla modellen. Två spel köptes direkt, "Gilligans gold" och "Cavelon", på kassett. Ljuva minnen! Tac-2 var valet på joystick.

Cavelon, minnen det. Första och enda spelet till och med min mamma spelade. Föräldrarna tvingade en i säng för de skulle spela Cavelon och ockuperade datorn i mitt rum, helt sinnes, men vilka minnen.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk
Medlem

Hade en SX-64 dvs en bärbar eller rättare sagt blytung släpbar C64 med inbyggd 1541 diskettstation samt 5" färgmonitor.

Den hade inte kassetinterface alls så kunde bara köra disketter. Den tog enkelsidiga disketter. Men Cartridge tog den.

Hade även en speciell diskettklippare så man kunde vända disketterna och köra på andra sidan med.
Detta trick gick att göra med hjälp att klippa hacket med en vanlig sax, men givetvis var det coolare att ha den speciella klipparen.

Hade även den knattrande matrisskrivaren där man kunde roa sig med att skriva ut ascii grafik.

Slet ut några joysticks på de olympiska joystickätande sportspelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redant71:

c64 marknadsfördes ju som en hemdator för produktivitet med ordbehandling och diagram. Den funktionen står ännu kvar att utvärdera för min del, misstänker att det inte direkt kan konkurera med dagens excel och word dock, inte ens säker på om det var någon programvara som ens medföjde för detta eller om det bara var att man kunde (med peek och poke) ändra färger på skärmen för att skriva text som sedan sparades...

Nej det fanns prg för det som funkade helt ok då det var en rätt populär dator för vissa företagstyper.
Och finns troligen några stycken som används än idag.
Tex denna var visserligen några år sedan men.

https://thinkcomputers.org/commodore64-poland/

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Tack vare eller på grund av, att de det positiv eller negativ är upp till var å en, men sen 1988 och min C64 är man fast vi skärmen fortfarande, så givetvis är C64 en mycket viktigt grundsten för hur hushålls tekniken ser ut idag. med PC osv.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av luiga:

Slängde min gamla Amiga 1200 på soptippen förra veckan. Ångrar mig lite nu när jag läser denna nostalgiska text, men men... livet har gått vidare för länge sedan.

Jag hade en Commodore 64 i gemensam vårdnad med en polare kan man säga. Efter sommaren ett år visade han stolt upp sin nya Amiga 500, som blev "vår" nya dator istället. Då kom vi på den smarta idén att fråga om vi fick ställa upp Commodore 64:an i ett av grupprummen i skolan där video/teve-racket stod när det inte användes. Det gick såklart bra, och den hösten spenderade vi nog inte en rast utomhus. Vi satt och spelade i grupprummet istället.

Det har andra här säkert redan påpekat men om du verkligen slängde din A1200 på tippen så har du just vaskat ett par tusen kronor. Minst.

I gott skick och med tillbehör betalar folk ännu mer.

De som är ohjälpligt nostalgiska över dessa gamla datorer (som jag) har nu nämligen rätt gott om deg

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Inte c64 men jag byggde faktiskt en 32x32 - copper palette - 50fps rotozoomer för A500 i helgen.

En riktig fröjd att programmera Amiga Assembler nuförtiden, med visual code och line debugging.

Jag har skrivit åtminstone några rader kod i tiotalet olika programspråk under min snart tjugofemåriga karriär men tycker fortfarande att 68K Assembler på Amigan är det roligaste jag haft. Men jag var tyvärr inte smart nog att klura ut allt coolt på egen hand. Hade man haft tillgång till allt som finns på nätet idag när man var i tonåren då så hade det blivit en teknikorgasm utan dess like!

Nu är man dock bra sugen att börja koda 68K igen med tanke på alla fantastiska verktyg som finns.

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Nej det fanns prg för det som funkade helt ok då det var en rätt populär dator för vissa företagstyper.
Och finns troligen några stycken som används än idag.
Tex denna var visserligen några år sedan men.
https://1acebn1pxggv2ky6u423sj09-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2016/09/commodore64-poland2.jpg
https://thinkcomputers.org/commodore64-poland/

Fallout! Otrolig bild

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av luiga:

Måste fortfarande veta om sakerna fungerar då, så då hade jag lika gärna kunnat sälja dem själv om jag lagt tid och resurser på att få igång datorn. Blev för mkt bök helt enkelt. Hemmaprojektet är att ge dottern ett nytt rum. Rensning av förrådet är typ punkt 1 av 250 punkter innan det är färdigrenoverat så jag prioriterade tid före återvinning i detta fall. 😉

Vad du än försöker intala dig själv med så ska du veta att du gjorde fel.

Men får hoppas att folket på återvinningscentralen såg missödet och räddade allt. Eller slängde du bara ner allt i containern för brännbart från höghöjd?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sidde:

Bra lästips och om inte annat är det alltid kul att läsa om C64:an och dess betydelse!

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Vad du än försöker intala dig själv med så ska du veta att du gjorde fel.

Men får hoppas att folket på återvinningscentralen såg missödet och räddade allt. Eller slängde du bara ner allt i containern för brännbart från höghöjd?

Personal med koll som jobbar på återvinningscentraler borde ha en inte så lite lönsam sidoverksamhet bara på det här....

Jag har alltid undrat hur många det faktiskt är och hur mycket som räddas men det är ju omöjligt att veta.

Jag får fortfarande en tår i ögat när jag tänker på före detta kollegan som räddade två (av 20 st eller så) fullkittade A4000 från en skola i Norrland i början av 2000-talet. Han hade inte plats för fler. Resten gick till tippen....

Visa signatur

||Wintel PC|3*Mac mini|Xbox One S|Synology DS918+||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Commodore 64 firar 40 år. Har någon annan dator betytt så mycket för framtiden?

Även om C64 sålt mest som hemdator, så skulle jag påstå att Apple II var en betydligt viktigare milstolpe och betytt mer för persondatorhistorien än C64.

Det var på Apple II som Visicalc främst kom, och det var den dator som fick IBM att lansera sin PC.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Den först modellen kom redan 1977. Apple II blev aldrig stor i Sverige. Det som var succé med Apple II var kortplatserna, att du hade en öppen artiketur. Det var det som IBM gjorde Copy cat på 3 år senare med IBM PC. Fanns förvisso liknade tänk med ABC80, men du var tuvngen att exapansionmoduler.

C64 var den dator nådde stora grupper, helt plöstig kostade en dator inte 10 000:- i då tidens penningvärde. Med C64 kunde kletti och pletti få en dator julen 1982. Det gjorde hela en helgeneration lärde sej att programmera. Alla som har ägt en C64, har säkert gjorde den berömda ballong spriten som fanns i manulen ..

Commodore och Sinclair var dom datormärken som gjorde datorn tillgängliga för stora massan. Sedan när 16 bitars maskinerna kom runt 1985, så var en Atari och Amiga som gällde fram till PCn klonerna började ta över i början av 90 talet.

Skrivet av martinot:

Även om C64 sålt mest som hemdator, så skulle jag påstå att Apple II var en betydligt viktigare milstolpe och betytt mer för persondatorhistorien än C64.

Det var på Apple II som Visicalc främst kom, och det var den dator som fick IBM att lansera sin PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonteponte:

Personal med koll som jobbar på återvinningscentraler borde ha en inte så lite lönsam sidoverksamhet bara på det här....

Jag har alltid undrat hur många det faktiskt är och hur mycket som räddas men det är ju omöjligt att veta.

Jag får fortfarande en tår i ögat när jag tänker på före detta kollegan som räddade två (av 20 st eller så) fullkittade A4000 från en skola i Norrland i början av 2000-talet. Han hade inte plats för fler. Resten gick till tippen....

Det slängs mycket! Räddade en iMac ifrån 2013 ifrån tippen häromdagen. Hon/Han som ägde maskinen ville inte ha den längre, den hade blivit för långsam. Jag skall inte samla på mej fler datorer, har redan för mycket gamla laptopar i drivor.