Krönika: Commodore 64 fyller 40 år

Permalänk
Medlem

Nu är förbeställningen av DMZ retro nummer 6 igång:
https://shop.datormagazin.se/

Ja, jag har beställt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Jag kan tipsa om Commodoreträffen 2022 i Täby i Stockholm som går av stapeln nästa helg 26-28 augusti.
Mer info finns här:
https://www.commodore.se/commodoretraffen-2022/
Inträde är 80kr men vad jag kan läsa på sidan så måste man kanske vara medlem i Svenska Commodore-klubben som kostar 100kr. Så då blir det 180kr om man ej tidigare är medlem.

Permalänk
Medlem

<3 C64

Visa signatur

//NIRee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dennisen:

Har kvar min gammla C64 med alla tillbehör, även en Amiga 600.

Frågan är bara hur länge håller den gammla elektroniken och speciellt kassettband och gammla floppys?

Amiga 600 har hutlöst dåliga SMD kondensatorer, jag får in massor för lagning, nu finns det nästan ingen som inte har läckage som börjat äta upp kontaktytorna för kondensatorerna som minimum, det syns inte alltid heller förens man löder bort dem, den bör snarare än senare lämnas iväg för byte av kondensatorer och sannolikt lagning av eventuella kontaktytor och skadade banor så lever den länge till.

Snart är en replica klar av moderkortet så man kan transplantera alla custom chip till ny bräda.

Behövs för många Amiga 600 är så illa förtärda att det blir så mycket patchningar och nerslipningar på kretskortet så ny bräda räddar dem!

C64 klarar sig rätt bra, PLA, SRAM och ibland VIC chippen brukar vara de vanligaste bovarna.
Men största faran är deras nätdel, dem är en tickande tidsbomb då 5v linan kan spotta ut för hög spänning när som... Så man skall aldrig starta en C64 idag utan en "saver" (eller nytillverkad nätdel) som bryter om 5v linan sticker, kan bli kostsamt annars när den grillas...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Med allt snack om Amiga 1200 så kom jag på att den firar ju 30-årsjubileum i år

Andra jubileum jag kommer på är Atari 50 år, Atari 2600 45 år och Sharp X68000 35 år.

Inte att förglömma Atari Falcon 30 år, Atari 5200 40 år

Visa signatur

Atari Falcon

Permalänk
Medlem

Lite kul grej är att för ett par veckor sedan, fortfarande i augusti, samma månad som Commodore 64 firar 40, så är jag på återvinningscentralen. Går bort till elektronikskroten och ska slänga en lampa, slänger ett öga och känner genast igen. Där ligger en vacker C64c, lyfter blicken och där ligger en till, och ännu två till! Aldrig i livet att jag tänker låta dom ligga kvar och tuggas till skrot, plockar med mig tre, den fjärde når jag inte.
Tjejen sitter i bilen och bara skrattar och skakar på huvudet, undrar vad i h-e håller jag på med 😅
Alla tre är nu tvättade, kollat alla SID-chip och de funkar, ett 6581 och två 8580. Ena C64c va med longboard och gamla breadbin utseende på tangenterna så den är lite udda.

Har redan två sen innan, plus en C128, men tänker att man får fixa till och sälja eller donera till nån som vill ha.

Grattis C64, glad jag lyckades rädda tre från skroten 😀

Permalänk

Min första dator, 1984, dvs. gamla modellen. Två spel köptes direkt, "Gilligans gold" och "Cavelon", på kassett. Ljuva minnen! Tac-2 var valet på joystick.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av evldhs:

Inte att förglömma Atari Falcon 30 år, Atari 5200 40 år

Det missade jag för jag trodde Atari Falcon kom 1993

Nu när jag ändå hade en provosorisk fotosetup i vardagsrummet så plockade jag fram några C64-spel som jag kommer ihåg mest från 80-talet och jag tror alla av dom fortfarande skulle vara roliga att spela idag... Bruce Lee är iaf garanterat fortfarande roligt

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

"CRACKED BY MR Z" såg man ju ett antal gånger.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Oj vilka minnen som väcks...

Fick ingen dator av någon utan började dela ut tidningar som 12 åring för att kunna köpa en C64.

Det stora spelet för mig var Red Storm Rising. Tredje världskriget efter Tom Clancys bok med fokus på ubåtarna. Återskapat i Cold Waters idag. Men på den tiden var det på tre kassetter, ett spel tog i snitt en helg då han skulle ladda tio varv på band 2, 20 varv på band 3 beroende på vad som hände....

Gjorde egna scoreboards tom för det spelet, bröt av med Pirates ibland eller något annat som Sid Meier satte sitt namn på...

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av qramian:

Oj vilka minnen som väcks...

Fick ingen dator av någon utan började dela ut tidningar som 12 åring för att kunna köpa en C64.

Det stora spelet för mig var Red Storm Rising. Tredje världskriget efter Tom Clancys bok med fokus på ubåtarna. Återskapat i Cold Waters idag. Men på den tiden var det på tre kassetter, ett spel tog i snitt en helg då han skulle ladda tio varv på band 2, 20 varv på band 3 beroende på vad som hände....

Gjorde egna scoreboards tom för det spelet, bröt av med Pirates ibland eller något annat som Sid Meier satte sitt namn på...

Känner igen det där även om jag var 10 när det hände.
RSR var vekligen ett riktigt imponerande spel på en C64, lånade det först av en polare på kassett då jag inte hade någon floppy, och det var ju ett lidande även om spelet var bra. Efter jag ett par år senare fick råd att köpa en 1541-II köpte jag även RSR på diskett och en ny värld öppnade sig.
Har fortfarande kvar spelet med fungerande floppy även om jag mest kört det på min Ultimate 64, tangentbords överlägget är ju nästan ett måste för att kunna lira.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Känner igen det där även om jag var 10 när det hände.
RSR var vekligen ett riktigt imponerande spel på en C64, lånade det först av en polare på kassett då jag inte hade någon floppy, och det var ju ett lidande även om spelet var bra. Efter jag ett par år senare fick råd att köpa en 1541-II köpte jag även RSR på diskett och en ny värld öppnade sig.
Har fortfarande kvar spelet med fungerande floppy även om jag mest kört det på min Ultimate 64, tangentbords överlägget är ju nästan ett måste för att kunna lira.

Härligt att höra, tom overlayen kvar är kanon. Har för mig att kopieringsskyddet var att man skulle identifiera en ubåt som fanns i manualen.

Visa signatur

Min: Asus x670e ProArt :AMD 7950x3D : Noctua NH-D15 : AMD 7900XT Merc 310: Kingston Fury 64GB: Define North:: Dell P3222QE +Dell U2412M 24"
Frugan: ASUS P6X58D :i7 930@3,5Ghz :Noctua NH-D14 : HD 6970:Corsair 6GB: Define R3: Dottern: ASUS P6X58D :i7 930@3,2Ghz :Noctua NH-D14 : 7970 DC2 :Corsair 4GB: Define R3: Sonen: ASUS P6X58D:i7 950@3,6Ghz :Noctua NH-D14 : HD 7970:Corsair 6GB: Antec P183 Advanced Midi

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

Nej!
För att ladda program från kasset, är kombinationen Shift Runstop.

Vänsterfil +L var kommandot de sk ”tapeturbos” använde, typ Turbo 250.

Jepp, först shift+runstop för att ladda turbo 250 programmet, och sen när det var laddat så spolade man bandet till rätt ställe och körde "pil+L" för att ladda själva spelen

....

Köpespel utan turboloader tog en herrejösses lång tid att ladda men många hade ju loaderbild, loadermusik, eller till och med ett separat loader-spel så man hade något att göra under tiden
tex:
https://www.youtube.com/watch?v=M3NkuS6pOfA

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag skrev mitt första program på C64/C128D.
Nu kan jag inte ens programmera men har en t-shurt med:
Press play on tape.
OK

Jag körde kommandot istället för att skriva."*",1" var inget för mig.
Sen till bilden i artikeln jag har för mig att det stod längs ner på sidan något i still med.
Bilden på skärmen representerar inte dem grafiska upplevelsen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enlightener:

Dude! Såg din profilbild och fick dagens flashback till när jag spelade Usagi Yojimbo på C64! Jag var så besviken över att jag aldrig hittade det till Amiga för jag gillade verkligen spelet (Och serietidningen).

På mitt kasettband hette spelet Usagi Youjimbo. Felstavat. Därmed ett nick som hängt med sedan dess i spel, forum osv. Älskade spelet som liten. Har fortfarande nån gammal serietidning i källaren skulle jag tro 😊

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Kan inte annat än att instämma till krönikan.
Mina starkaste minnen från C-64.

* Ladda ett spel kunde i vissa fall ta 40 minuter
* Syntax Error, efter 20 minuters laddning va INTE kul.
* Att alltid ha en liten skruvmejsel i kassettsläsaren för att justera tonhuvudet om spel inte ville ladda.
* Att privatkopiera sina kompisars spel med en kasettdubbeldäckare (vrida ner volym för att slippa det olidliga ljudet då kasettspelaren inte gjorde skillnad på musik eller data)
* Spel kunde vara notoriskt svåra, one-hit-kill va inte alls ovanligt.

Vi hade ett kalibreringsprogram. Så man fick kalibrera om ens kassetläsare så den överenstämde med kopisens om man skulle använda dens band.
Men det som var ricktigt jobbigt var att skriva av kod. Vet inte om det var hex men en massa specialteken. Fanns i datortiningar. Skriv detta för att testa detta spel. Mycket jobb för liten värkstad. Jag orkade inte ens. Hur kul är det att programera om man måste debugga sig själv vart annat ord?

"Vi" inte jag. Hade pärmar med vad som skulle stå på räknaren innan programmet laddades. Så spolade tillbaka, nollade. Spolade fram till det innan och sedan laddade.
Det var en variant som jag tror är farfadern eller modern till Track and Feald, (summer något?) (förstör tummarna på en kvart spelen) som kunde ladda hur länge som helst kändes det som emellan varje delmoment.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

För mej personligen har inte C64 betytt särskilt mycket, det var min 3:e dator. Första datorn var en ZX81 ,ZX Spectrum och C64. Hade min C64 bara 1 år sedan upgraderade jag till Atari 520 STM. Atari ST 520 kostade i runt 3500:- ifrån en Firma i Täby, då fick men enkelsidig floppystation SF354.

Gick på högstadiet i ett miljonprogram ( Idag ett så kallat utsatt område som hette Flemingsberg ) , där byter vi kassetter med varandra. Det viktigast var att ha en dubbeldäckare, dvs en kassettbandspelare som hade 2 st bandspelare, så man lätt kunde kopiera kassetbanden.

Då kostade C64 ca 2000:- men ville man ha floppystation (C1541) och inte kassetbandspelare C1530 ,floppystationen till C64 kostade lika mycket som datorn.

Sedan hade C64 en ganska trist basic tolk, man var lite bortskämd med spectrumen basic tolk. Allt man ville göra på C64 krävde poke kommando.

Ville man ha en bra basic till C64 fick skaffa Simon Basic. Men det fanns en del roliga program till C64, där man kunde konstruera sina egna spel. Sedan fanns en del spel som var en tidsmarkör för sin tid, t.ex Raid Over Moscow ( Det var innan Ronald Reagan lyckades riva Berlinmuren ) .

Men däremot har C64 betytt mycket för Sverige, det fostrade många pojkar att bli programmerare. Den demokultur som växter fram med C64, visade hur man verkligen kunde maxa hårdvaran. Denna kultur skapade många duktiga IT konsulter.

Idag skulle ingen klara av maxa den hårdvara vi har i datorn på det sättet man gjorde med C64, för det är för kompilcerat.

Permalänk
Medlem

Har både C64 spectravideo mfl kvar. C64 har jag mest tillbehör till. Bläckbandsskrivare, både slim och vanliga diskett stationerna och såklart bandspelare. En hel drös med spel. Några böcker som "lär dig basic" "programmerings bok" mfl
Får se om jsg en dag kan finna plats att göra en C64 hörna.

Växte upp med denna dator och bilden i artikeln med reklam för C64 minns man från många kalle tidningar på den tiden.

Gjorde även enkla program i basic och minns hur facinerad jag var över att sidor med text kunde bli bilder och ljud.

EDIT: glömde att jag även har ett par "catridge" med program som påminner om windows fast VÄLDIGT mycket enklare. Vet att det fanns klocka, filhanterare, miniräknare och anteckningar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snubb1:

Tack för en bra berättelse även jag skulle kunna skriva en bra historia om commondore men hinner inte nu...

Hmmm.

Permalänk
Medlem

Min kusin hade C-64. Själv fick jag nöja mig med en SV-328. Spelen var lite roligare hos kusinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

"CRACKED BY MR Z" såg man ju ett antal gånger.

https://csdb.dk/gfx/releases/168000/168832.png

Vem/vad var Mr Z egentligen?

Permalänk
Medlem

Commodore 64 var min första dator, och jag kommer fortfarande ihåg den dagen morfar kom hem med en begagnad sådan. Jag fick den relativt sent. Kanske 1989? Jag kommer ihåg att jag fort blev ganska besviken på att jag inte kunde spela vissa spel som jag hade spelat hos klasskompisar vars föräldrar var (som jag upplevede det) rika, och hade IBM-kompatibla maskiner som de kunde spela Police/King's Quest och Larry på, men det gick fort över med tanke på den stora backloggen med billiga spel som fanns att få tag på i många butiker, och inte minst piratkopiering

Det var på den tiden jag trodde "hårddiskar" var 3.5"-disketter, för de var ju hårda, jämfört med 5¼" floppiserna som var mjuka. Kommer fortfarande ihåg den förvirrade blicken på killen som jobbade på Stor&Liten när jag frågade om dem 😅

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Vem/vad var Mr Z egentligen?

Zoltán Kelemen som var med och grundade Triad. Många knäckta spel från den mannen...
Mr. Z skrev ju också den populära turboladdaren Turbo 250 som man använde en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evldhs:

Inte att förglömma Atari Falcon 30 år, Atari 5200 40 år

Vänta lite nu... även Dead Hackers Society firar ju 30-årsjubileum i år🤔👍🙂

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nu är förbeställningen av DMZ retro nummer 6 igång:
https://shop.datormagazin.se/

Ja, jag har beställt!

Beställt jag med nu! Tack för tipset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luiga:

Då kom vi på den smarta idén att fråga om vi fick ställa upp Commodore 64:an i ett av grupprummen i skolan där video/teve-racket stod när det inte användes. Det gick såklart bra, och den hösten spenderade vi nog inte en rast utomhus. Vi satt och spelade i grupprummet istället.

Hur långa raster hade ni?
För den enda rast jag hade som var tillräckligt lång för att hinna ladda ett spel (om vi hade en C-64 o spela på vill säga) och hinna spela mer än 2,41 sekunder var lunchrasten

Skrivet av Enlightener:

Du har så klart rätt. Misstänkte att mina minnen innehöll något eller några fel så här 30 år senare.

Klart jag var en noob! Jag klarade inte ens The Last Ninja utan fusk!

Själv så fick jag vetskap om att bara skriva LOAD funkade med kassetter ett par månader in i mitt ägoskap av en kompis.
Men efter att jag hade haft min C-64 i ca 4,5 år och en kompis hade haft sin ca 6mån längre samt 3 till som kom ca 6mån efter mig.
Så visste INGEN av oss om att det fanns tbords genvägar för mått utan det var nåt jag lärde mig efter att jag började lite med emulering och läste på lite allmänt om C-64'an vilket troligen var 10-15 år sedan.

Skrivet av raxxor:

Faktum är att det har kommit ett helt nytt spel till c128, som drar nytta av hela datorns kapacitet.

Finns en hel del nya spel till i stort sett vilken retro dator/konsol du kan tänka dig.
Visst en del av dom nya till C-128 drar ej full nytta men ett par gör det.
Många av dessa spel finns att hitta heller i alla fall info om på https://www.indieretronews.com/

Skrivet av qramian:

Fick ingen dator av någon utan började dela ut tidningar som 12 åring för att kunna köpa en C64.

Samma här började dela ut tidningar som 12 åring.
Och då både morsan/farsan/mormor (och morfar ibland när det behövdes) delade ut tidningar så var det ju ganska enkelt att komma in.
Och ett år efter så fick jag jobb nästan hela sommarlovet med 4 olika rutter då dom hade semester på olika tider och tjänade ihop till en C-64 plus en del till den sommarn.

Skrivet av hACmAn:

Men det som var ricktigt jobbigt var att skriva av kod. Vet inte om det var hex men en massa specialteken.

Vi hade ett kalibreringsprogram. Så man fick kalibrera om ens kassetläsare så den överenstämde med kopisens om man skulle använda dens band.

"Vi" inte jag. Hade pärmar med vad som skulle stå på räknaren innan programmet laddades. Så spolade tillbaka, nollade. Spolade fram till det innan och sedan laddade.
Det var en variant som jag tror är farfadern eller modern till Track and Feald, (summer något?) (förstör tummarna på en kvart spelen) som kunde ladda hur länge som helst kändes det som emellan varje delmoment.

Nej inte hex utan BASIC!
10 PRINT "HELLO WORLD!"

20 GOTO 10

RUN

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

HELLO WORLD!

Jepp hade dock inte en pärm men en bok i typ CDfodrals storlek med räkneverkets nummer för varje spel.
Men även uppskrivet hur tonhuvudet skulle justeras för repsektive band vilket gjorde smed en liten kryssmejsel med en hemmafixad målad skåra.
Så man visste vart man vred den och sen förde man en logg på dom sista sidorna med cirkel och en pil vart tonhuvudet ställdes sist man justerade.
Det tog 2-3 år innan man gjorde allt detta felfritt och fort, värsta var när man använde en turbo från ett band och spel från ett annat och behövde justera tonhuvudet vid band bytet.

Gissar på att du menar Summer games/winter games/california games som var typ sommar/winter OS grenar och sen surf/etc i californa games.

Men det absolut slöaste laddande spelet jag var med om är GRAND PRIX CIRCUIT RACING från orginal band samt att det var inte ovanligt att det fick load errors.

Det och Stunt car racing.

Är dom två bästa bilspelen till C-64 GRAND PRIX CIRCUIT RACING för sim aspekten och Stunt car racer för att det är skitkul med två spelare.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Mitt favorit spel på C-64 va HERO. Blev många långa timmar med detta spel.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

min första egna dator

Brorsan var elektronikintresserad och hade sina projekt med gamla radioapparater och lödkolv, det smittade säkert men med den äggskalsbruna "limpan" med bruna knappar (utom funktionstangenterna somvar blågrå) om jag minns korrekt... (den står nere i garaget i sin förpackning, tyvärr lite sliten).
Spelen jag kommer ihåg från c64 är väl främst IK+, IK2+, Army mooves, Haggs (eller hette det haggs and gobblins?) och någon variant på outrun, lite osäker dock för sedan skaffade jag en Amiga 500 och en del spel var lite samma typ av spel... Det finns hursomhelst en hel kasse med piratspel på kassett någonstans i gömmorna, det var lite så då. Kompisen skaffade en c128 D som hade olika "startlägen" varav ett var som c64 med basic, ett var maskinkodseditor och så var det ett eget srivbordsläge om jag inte minns fel. Minns att det skrevs massa "peek" och "poke" för att se ett minnesvärde på en adress och sedan sätta ett värde på adressen. JAg minns väl att gamla DatorMagazin (DMZ) hade programmeringsutmaningar där man skulle skriva ett program med förutbestämd funktion men med kortast möjliga kod... Skickade aldrig in men testkörde flera av exemplen.

c64 marknadsfördes ju som en hemdator för produktivitet med ordbehandling och diagram. Den funktionen står ännu kvar att utvärdera för min del, misstänker att det inte direkt kan konkurera med dagens excel och word dock, inte ens säker på om det var någon programvara som ens medföjde för detta eller om det bara var att man kunde (med peek och poke) ändra färger på skärmen för att skriva text som sedan sparades...

Minns revolutionen med Amigan dock, med kickstart och grafisk startmiljö och det bättre ljudet samt inbyggd rf-modulator föratt koppla till tv. Men c64ljudet var inte dumt för sin tid, och än idag finns samlingar med SID-musik från till exempel demoscenen som tog fart.... favvo låten med lite fisk teknotango-feeloing från "mony on the run" Den finns nog till och med på spotify... https://open.spotify.com/track/3KX51vNiAx7oTM6IqpRlki?si=870a...

Visa signatur

"Säg till en man att det finns 400 miljarder stjärnor i vintergatan och han tror dig. Säg till samme man att en bänk är nymålad och han måste själv gå fram och känna efter" (Murphys lagar)

http://folding.extremeoverclocking.com/sigs/sigimage.php?un=r...

Permalänk
Medlem

@grizzly666
Det var nog summer games som var det jag tänkte på.
Jag har knappt rört kalibreringen av bandstationen. Men minns att vi hade ett program igång för att se hur det gick.
Jag tror att vi i närmsta släkten kalibrerade våra bandstationer likadant. Undantag fanns så klart.
Vissa både privat och pirat kopierade ju band på den tiden men då vi var barn hoppas jag det är preskriberat.
Morfars C64 hade en cartride som gav oss fönsterhanterare. Var smidigt då man skulle läsa in diskar. Tror han köpte den i Tyskland.

Vi hade en C128D med trasig D. Måndags ex. Men den kördes som standard alltid som C64. Tror det var något bokföringsprogram som hade nytta av C128 men annars var det C64 som gällde.

Jag saknar SID music. Vart litte lysnande på Remedy 2001 då två? pers spelade på senen med några C64or.
Minns tyvärr inte vad de hette, musiken lär ju finnas på nätet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefan_JL:

Vänta lite nu... även Dead Hackers Society firar ju 30-årsjubileum i år🤔👍🙂

Det stämmer
Vi uppmärksammade det litegrann på High Coast Hack för några veckor sedan, med ett mindre blitter-plasma-demo.

Visa signatur

Atari Falcon