Permalänk
Medlem

Nästan folktomt i min röstlokal. Röstade för nån timme sen. Var bara att gå in och ut, i stort sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Har inte själv hört något sådant, men det låter ju dåligt.

Värt att notera i sammanhanget är väl att om man röstar i sin vallokal på valdagen så finns det iaf inget formellt krav att ha själva röstkortet, men det står ju praktisk information på det om vart man ska ta vägen.

Ja precis, det blir lite bökigt att hitta vallokalen, men väl där behövs inte kortet

Skrivet av jnsson:

Nope. Alla jag pratat med fick sitt kort väl i tid. Jag fick mitt kort typ v33. Vart i landet befinner du dig? Stockholm hos mig

Uppsala för min del

Permalänk
Medlem

Kommer precis från min lokala vallokal på Söder här i Sthlm. Det hela var över på ett par minuter, basically ingen kö alls. Har väl säkert tagits upp i tråden men det här med att en random gubbe delar ut kuvert som man sedan ska försegla med lite saliv (efter) under CoVID känns väldigt suspekt. Aja, hur svårt ska det vara att logga in med sin e-legitimation för att sedan rösta online 2022...

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Master of Overkill

Ni som inte tänker rösta, rösta blankt allafall så man är med i statestiken

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska man inte rösta ska man inte gnälla heller!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Var ingen kö att tala om här i skåne. Men vi är rätt litet samhälle också!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Klart man röstar. 0 kö, typ 5 pers där inne. Men så bor jag inte i en storsdad.

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Avstängd

Gick rätt fort. Var lite orolig att det skulle ta längre tid denna gången för plötsligt fick jag rösta i en större lokal längre bort, så det var tre distrikt där. Lite kö men tog kanske fem minuter tills jag fick komma in och kanske tio totalt. Då var jag ändå där runt tolv kanske.

Min farsa var i sin lokal när de öppnade och fick köa i trekvart, så svårt att veta.

Permalänk
Medlem

Har förtidsröstat för kärnkraft, ser inte någon anledning att stå och köa just idag när jag kunde rösta på någon minut i fredags.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag vet inte vad grejen är heller, men jag hade vikt in kanten och det dög inte. (Förmodligen felaktigt)

"Det stora kuvertet", är det förutsatt att man förtidsröstar?

Hela min värld vänds upp och ner! Jag har inte röstat på valdagen på 20 år. Om det är som du säger, så kommer jag definitivt fortsätta förtidsrösta. Aldrig mer slicka kuvert!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Beamy:

Hela min värld vänds upp och ner! Jag har inte röstat på valdagen på 20 år. Om det är som du säger, så kommer jag definitivt fortsätta förtidsrösta. Aldrig mer slicka kuvert!

Det fanns en "penna" med fukt där jag röstade åtminstone, så inget slickande här.
(Däremot så kändes den en aning torr, men det var inga problem för mig.)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det fanns en "penna" med fukt där jag röstade åtminstone, så inget slickande här.
(Däremot så kändes den en aning torr, men det var inga problem för mig.)

Fuktade du pennan med tungan? 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikil:

Fuktade du pennan med tungan? 😂

Haha, nä, det var bara att köra på tack och lov.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Röstade ca kl 18, var 1 person före oss i kön. Ganska litet samhälle, enligt en person där så har dom bara lite över 1000 personer i det "distriktet" eller vad det kallas, och många hade förtidsröstat, ca 1/3 tror jag hon sa.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beamy:

Varför allt snack om att slicka igen kuvertet? Det går lika bra att vika in kanten på de tre kuverten. Det stora kuvertet som de tre små läggs i, ska däremot fuktas, men det gör man ju inte själv.

Stort kuvert som de lägger tre små kuvert i? Kommer inte ihåg detta, trodde de postades i en låda men det var kanske för den lokala folkomröstningen för ett bygge... Ska höra med farsan då jag inte alls minns detta. Jag var tydligen upptagen med att snacka med valarbetarna och noterade inte ens hur de hanterade mina kuvert.

Permalänk
Medlem

Stod i kö i två minuter och var ute genom dörren igen innan klockan hunnit framskrida fem. Före mig i kön stod en vältränad kille med sin partner och studerade noggrant den på dörren placerade affischen som förklarar valförfarandet. När han väl står bakom båset för att placera sina utvalda röstsedlar i de tre kuverten tjoar han till sin partner som står på andra sidan och väntar "Va hur många lappar skulle man ta? Jag har fyra." ... "Men den blanka då? Vaddå region?".
Man tar sig lite för pannan när idealiserad demokrati möter praktiska omständigheter, men är ändå rätt nöjd över att vi har ett inkluderande statsskick.

Jag hoppas han ritade en fin teckning på sin blanka valsedel och gav den till någon han tycker om

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av twit:

Stod i kö i två minuter och var ute genom dörren igen innan klockan hunnit framskrida fem. Före mig i kön stod en vältränad kille med sin partner och studerade noggrant den på dörren placerade affischen som förklarar valförfarandet. När han väl står bakom båset för att placera sina utvalda röstsedlar i de tre kuverten tjoar han till sin partner som står på andra sidan och väntar "Va hur många lappar skulle man ta? Jag har fyra." ... "Men den blanka då? Vaddå region?".
Man tar sig lite för pannan när idealiserad demokrati möter praktiska omständigheter, men är ändå rätt nöjd över att vi har ett inkluderande statsskick.

Jag hoppas han ritade en fin teckning på sin blanka valsedel och gav den till någon han tycker om

Hehe. Själv blev jag osäker när jag såg valsedlar med listor och utan. Blev tvungen att fråga valarbetaren varför det fanns två av varje och fick då snabbt svar på att de med lista var för de som ville kryssa för en person. Blev även överraskad av en lokal folkomröstning som jag hade missat skulle äga rum (men kände till).

Permalänk
Medlem

Röstade kring kl 17. Ingen kö. Tog valsedlarna bakom ett skynke, men positionen var sådan att den som samtidigt gick in i lokalen kunde se vilka sedlar jag tog. Faktiskt den rörigaste vallokal jag varit med om, men det kanske var ren slump. Har nog röstat i 6-7 olika genom åren.

Oavsett hur det går kan man konstatera att det egentligen bara finns förlorare. Även om enskilda partier kan finna viss glädje i resultatet. Det blir säkert läge att diskutera det imorgon.

Känner flera som tydligen stödröstat, jag förstår tänket men tycker det är trist att det sker.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Gubben framför mig hade inte slickat igen sina valkuvert. Vi får inte ta emot dem så, sa röstmottagarna. Han ville inte slicka p.g.a. coronaviruset. Så istället fick han vika in fliken på det ena valkuvertet och till de två andra fick han låna någon form av slickpenna eller vad det heter (kuvertfuktare?).

Hmm ,mina var bevisligen inte "förseglade" för det var omöjligt, se mitt tidigare inlägg, klistret hade nog gett upp för ett par år sen, röstmottagarna sade absolut inget alls, de fumlade med dom en liten stund sedan gick jag, såg inte var de tog vägen (men jag misstror inte processen och tänker inte skriva till en tidning och kräva att Valmyndigheten ska lämna över sina routrar, misstrodde jag den hade jag inte röstat)

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MexxII:

Kommer precis från min lokala vallokal på Söder här i Sthlm. Det hela var över på ett par minuter, basically ingen kö alls. Har väl säkert tagits upp i tråden men det här med att en random gubbe delar ut kuvert som man sedan ska försegla med lite saliv (efter) under CoVID känns väldigt suspekt. Aja, hur svårt ska det vara att logga in med sin e-legitimation för att sedan rösta online 2022...

Vi hade en penna som man strök på kuvertet så man slapp slicka igen det. När det kommer till elektroniska val handlar det nog mest troligt om säkerheten för valresultatet samt den personliga säkerheten. Jag tror inte elektroniska val är rätt väg att gå i dagsläget.

Permalänk
Medlem

Var först till min vallokal. Kom 7.59. Kl 8.00 hade jag röstat. Köpte frukostbullar på hemvägen. Soft morgon

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk

röstade runt lunchtid, riktigt osmidig upplevelse då vi hade med barnen.
Först fick jag köa 20min för att rösta, sen när jag kom ut fick jag ta barnen så sambon kunde ställa sig i kön, tog runt 30min för henne då det kommit mer folk då.

Undrar hur de löser det för ensamstående föräldrar. Får de inte rösta med nya systemet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det fanns en "penna" med fukt där jag röstade åtminstone, så inget slickande här.
(Däremot så kändes den en aning torr, men det var inga problem för mig.)

Fick slicka i min lokal när jag förtidsröstade.
Men det är klart, man vill ju inte sluta som Susan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

röstade runt lunchtid, riktigt osmidig upplevelse då vi hade med barnen.
Först fick jag köa 20min för att rösta, sen när jag kom ut fick jag ta barnen så sambon kunde ställa sig i kön, tog runt 30min för henne då det kommit mer folk då.

Undrar hur de löser det för ensamstående föräldrar. Får de inte rösta med nya systemet?

Var det någon som sa att ni inte fick ta med er barnen in? Det är så ensamstående gör

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

röstade runt lunchtid, riktigt osmidig upplevelse då vi hade med barnen.
Först fick jag köa 20min för att rösta, sen när jag kom ut fick jag ta barnen så sambon kunde ställa sig i kön, tog runt 30min för henne då det kommit mer folk då.

Undrar hur de löser det för ensamstående föräldrar. Får de inte rösta med nya systemet?

Det är ju inte tvingat att ta med barnen, samt att det finns förtidsröstning.

Permalänk
Hedersmedlem

Röstade den 25, hade glömt röstkortet den 24e. Behövde inte köa.

Visa signatur

yayaya I am Lorde yayaya

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Vi hade en penna som man strök på kuvertet så man slapp slicka igen det. När det kommer till elektroniska val handlar det nog mest troligt om säkerheten för valresultatet samt den personliga säkerheten. Jag tror inte elektroniska val är rätt väg att gå i dagsläget.

Känns inte heller som att nuvarande system är super på något sätt heller. Allt från hur ena blockets röstlappar ställs undan på ställen så man måste be om det. Men absolut, hur man än vrider och så är ju säkerheten a och o.

Visa signatur

7800x3D | 7900 XTX | Custom loop | Samsung Neo G7 | Razer Deathadder Pro v3 | Razer Huntsman | Sennheiser HD 660S | Hifiman Arya Stealth | Denafrips Ares II | Drop THX AAA 789 | Macbook Pro 13" Retina för studier

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Gå och rösta blankt då. Bättre

Jo men det blev av ändå sen. Gick dock ej till röstningslokalen som var angiven på röstkortet. Gick till den lokal som ligger strax utanför där vi bor.

Men man är ju ingen soffliggare då iallafall... även om man ligger i soffan på riktigt nu.

Permalänk
Skrivet av twit:

Var det någon som sa att ni inte fick ta med er barnen in? Det är så ensamstående gör

Ja där stod en batikhäxa och meddelade bestämt att barn inte fick följa med in i byggnaden.

Skrivet av m4gnify:

Det är ju inte tvingat att ta med barnen, samt att det finns förtidsröstning.

Nu var vi två men ska en ensamstående behöva fixa barnvakt för att kunna rösta? Hur det såg ut med barnförbud i röstlokalerna för förtidsröstning vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Ja där stod en batikhäxa och meddelade bestämt att barn inte fick följa med in i byggnaden.

Får barn följa med när jag röstar?
"Ja, barn får följa med in i vallokalen. Bakom skärmarna får det endast vara en person, men små barn kan få följa med även där. Prata med röstmottagarna på plats. "

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720