Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vad betyder xe+xx?

Det är så kallad "scientific notation", 2e+06 betyder 2*10^6 = 2 000 000. Och till vänster står det MWh, så 2 miljoner MWh är 2 TWh.

Skrivet av Yoshman:

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!
<Uppladdad bildlänk>

Två reaktorer är ur drift för tillfället, tror det förklarar de höga nattpriserna. Varför SE1 och SE2 fått höga priser har jag ingen susning om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Eller så berode det på det här.

Citat:

Är det ekonomiskt lönsamt att bygga ny kärnkraft i dag? Elforsk uppger att el från nya kärnkraftverk är nästan dubbelt så dyr att producera som el från nya landbaserade vindkraftsparker.

– Det är för tidigt att säga. Vi kom inte så långt i analysarbetet. Men vi kan redan i dag konstatera generellt att marknadssituationen, utan subventioner, inte möjliggör någon investering i ny kraftproduktion över huvud taget.

Har du förövrigt några åsikter på hur man skall finansiera nya kärnkraftverk? Skall vi göra vad britterna gjorde och driva upp priset kraftigt? De kommer ju betala £92.5/MWh (vilket inflationsjusteras, så 2021 hade det ökat till £106/MWh) för elen från Hinkley Point C, ett liknande pris för oss, med skatter, moms, etc, skulle innebära över 2kr/kWh. Uppenbart lägre än nuvarande priser, men kraftigt högre än vad de var för några år sedan. Och det är ett pris de kommer att få betala i 35 år (priset kan sänkas något om mer kärnkraftverk byggs.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!
<Uppladdad bildlänk>

Kolla marknadsinformationen på Nordpool, där brukar man hitta förklaringen till plötsliga ändringar. T.ex. saknas det 1300MW SE2 -> SE3 och 1200MW FI-> SE3 till och med den 18e september.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!
<Uppladdad bildlänk>

Misstänker att det är för att Norge har minskat sin export och ökat importen.
Efter den 27/8 har de gått från att exportera mycket till att importera eller gå mer eller mindre jämt ut. (Man kan kolla på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ )

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Misstänker att det är för att Norge har minskat sin export och ökat importen.
Efter den 27/8 har de gått från att exportera mycket till att importera eller gå mer eller mindre jämt ut. (Man kan kolla på https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/ )

Tror också detta. Blev förvånad när jag såg att de importerade ganska rejält mycket innan idag.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Datavetare
Skrivet av filbunke:

Har du förövrigt några åsikter på hur man skall finansiera nya kärnkraftverk? Skall vi göra vad britterna gjorde och driva upp priset kraftigt? De kommer ju betala £92.5/MWh (vilket inflationsjusteras, så 2021 hade det ökat till £106/MWh) för elen från Hinkley Point C, ett liknande pris för oss, med skatter, moms, etc, skulle innebära över 2kr/kWh. Uppenbart lägre än nuvarande priser, men kraftigt högre än vad de var för några år sedan. Och det är ett pris de kommer att få betala i 35 år (priset kan sänkas något om mer kärnkraftverk byggs.)

Vi ska inte gör var britterna gjort.

Att Vattenfall på eget bevåg planerade för R5/R6 är en indikation på att de såg ett värde.

Vad man är övertygad man kommer göra framåt är att börja sätta prislappar på betydligt mer än bara levererad MW och det kommer göra att bl.a. kärnkraft kommer utan problem kunna bära sina egna kostnader.

Om nu sol/vind är så fantastiskt billigt*, hur kommer det sig då att elpriset mot kund (vilket är det vi avhandlar i denna tråd) ökat 50 % mer än priset hela USA? Det som är unikt med Kalifornien här är att de har haft kraftig ökning av sol/vind-produktion de senaste decenniet!

* Det är billigt om man bara tittar på kostnad per producerad kWh

En liten vink om att något rätt fundamentalt ändrats med storskalig utbyggnad av vind kan man kanske ana i värdet hos marknaden för stödtjänster hos Svenska kraftnät. Omsättningen för "stödtjänster" ökar supersnabbt (omsättningen där har fyrdubblas på ett par år).

Som jag förstår det räknas inte svängmassa som en stödtjänst (se Vattenfalls artikel om varför svängmassa är kritiskt för ett stabilt elnät).

Historiskt kanske det var rationellt, alla kraftslag bidrog då med svängmassa. Sol/vind bidrar inte alls till "per automatik", men man kan lägga till funktioner med syntetisk svängmassa (men det drar upp priset och kostar produktionskraft).

Med stora inslag av sol/vind kommer svängmassa bli hårdvaluta. Då kan det vara bra att känna till att kärnkraft bidrar i genomsnitt med runt 3,5 gånger mer "svängmassa" per producerad MW jämfört med vattenkraft.

TL;DR är att jag tror inte Kalifornien har gjort något fel, det visar bara att man helt enkelt inte hade hela bilden kring kostnader för att leverera el till slutkund (vilket är en annan kostnad är produktionskostnad som vi tar betalt för allt som behövs idag). Marknaden kommer justera detta, det kommer gynna både kärnkraft och vattenkraft då de kommer få nya inkomstkällor i form av "övriga stödtjänster".

Det enda som behövs i Sverige garantier kring att kraftslaget kommer tillåtas under överskådlig tid. Behövs inga subventioner, i alla fall inte om vi vill fortsätta ha ett stabilt elnät.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Vi ska inte gör var britterna gjort.

Att Vattenfall på eget bevåg planerade för R5/R6 är en indikation på att de såg ett värde.

Vad man är övertygad man kommer göra framåt är att börja sätta prislappar på betydligt mer än bara levererad MW och det kommer göra att bl.a. kärnkraft kommer utan problem kunna bära sina egna kostnader.

Om nu sol/vind är så fantastiskt billigt*, hur kommer det sig då att elpriset mot kund (vilket är det vi avhandlar i denna tråd) ökat 50 % mer än priset hela USA? Det som är unikt med Kalifornien här är att de har haft kraftig ökning av sol/vind-produktion de senaste decenniet!

* Det är billigt om man bara tittar på kostnad per producerad kWh

En liten vink om att något rätt fundamentalt ändrats med storskalig utbyggnad av vind kan man kanske ana i värdet hos marknaden för stödtjänster hos Svenska kraftnät. Omsättningen för "stödtjänster" ökar supersnabbt (omsättningen där har fyrdubblas på ett par år).

Som jag förstår det räknas inte svängmassa som en stödtjänst (se Vattenfalls artikel om varför svängmassa är kritiskt för ett stabilt elnät).

Historiskt kanske det var rationellt, alla kraftslag bidrog då med svängmassa. Sol/vind bidrar inte alls till "per automatik", men man kan lägga till funktioner med syntetisk svängmassa (men det drar upp priset och kostar produktionskraft).

Med stora inslag av sol/vind kommer svängmassa bli hårdvaluta. Då kan det vara bra att känna till att kärnkraft bidrar i genomsnitt med runt 3,5 gånger mer "svängmassa" per producerad MW jämfört med vattenkraft.

TL;DR är att jag tror inte Kalifornien har gjort något fel, det visar bara att man helt enkelt inte hade hela bilden kring kostnader för att leverera el till slutkund (vilket är en annan kostnad är produktionskostnad som vi tar betalt för allt som behövs idag). Marknaden kommer justera detta, det kommer gynna både kärnkraft och vattenkraft då de kommer få nya inkomstkällor i form av "övriga stödtjänster".

Det enda som behövs i Sverige garantier kring att kraftslaget kommer tillåtas under överskådlig tid. Behövs inga subventioner, i alla fall inte om vi vill fortsätta ha ett stabilt elnät.

Du svarar ju inte på frågan. Hur tycker du kärnkraften skall finansieras?

Väldigt mycket prat om Kalifornien och du verkar tro att allt handlar om kostnader pga sol och vind. Kalifornien har ju procentuellt sett inte särskilt mycket vindkraft och gällande solkraft, som de har mer av, så har de ju rätt så mycket sol när den mesta energin faktiskt används, dvs på dagen.
Kalifornien har, haft en hel del ordentliga storbränder på senare år, ett flertal som då har orsakats av elnäten, något som då elbolagen har hållits ekonomiskt ansvariga för. De håller även på att modernisera stora delar av elnätet för pga av detta, och Kalifornien är rätt stort till ytan. Kostnader som då, som alltid, tas ut på deras kunder. Men om du har något som visar att det är övergången till vind och solkraft som är skälet till den ökade kostnaden, så läser jag gärna det.

Finns ju andra stater i USA som har en mycket större andel vindkraftsel än då Kalifornien. Kanske dags att vidga vyerna?

Permalänk
Medlem

Hej fick min faktura för juli- augusti. 4636kr för ca 1000kwh. Har verkligen gjort allt jag kan för att påverka inför vintern.

En sak jag såg i fakturan är att vi betalar 388kr i månaden för att nyttja 20 A i huvudsäkring. Sura pengar och jag undrar ju så klart nu. Behöver man det? Förbrukade ca 25.000 kWh förra året. Men på denna fakturan ligger prognosen på 19.000.

Kan man minska amperen då? Eller är det andra faktorer som avgör hur stor säkringen ska vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Hej fick min faktura för juli- augusti. 4636kr för ca 1000kwh. Har verkligen gjort allt jag kan för att påverka inför vintern.

En sak jag såg i fakturan är att vi betalar 388kr i månaden för att nyttja 20 A i huvudsäkring. Sura pengar och jag undrar ju så klart nu. Behöver man det? Förbrukade ca 25.000 kWh förra året. Men på denna fakturan ligger prognosen på 19.000.

Kan man minska amperen då? Eller är det andra faktorer som avgör hur stor säkringen ska vara?

Vad ligger din hösta förbrukare på? Om du säkrar ner till 16A så kan du i princip bara använda spisen sen måste du börja tänka till vad som används

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För den som inte tror att det var ett politiskt spel bakom nedläggning av kärnkraft: Vattenfall jobbade från 2012 fram till 2015 med att planera inför 2 nya reaktorer i Sverige (Ringhals 5 och 6), "projekt Svea".

Formellt verkar inte det projektet nedlagt, men det lades på is runt 2015. Kanske inte slump att det hände i samma veva styrelsen bara råkade få lite ommöblering.

Givet tråden: någon som fått klarhet varför priset helt plötsligt drog iväg även i SE1/SE2?
Noterar också priset varit väldigt högt även nattetid i SE3/SE4, även det är något som hänt relativt nyligen...

SE3 för idag och imorgon, brukar vara väsentligt billigare på nätterna än detta!
<Uppladdad bildlänk>

Det blåser väl dåligt? Men det ser ut som att vi snart kommer få mycket mer vindkraft i Sverige. Jag följer valvakan...

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Skrivet av ingenjören:

Det blåser väl dåligt? Men det ser ut som att vi snart kommer få mycket mer vindkraft i Sverige. Jag följer valvakan...

Finns majoritet for kärnkraft, hoppas sverige investerar i det + effektivare vattenkraft +utbyggnad av vind. Så länge de blir omröstning.

Se till att verken får leva sin livslängd och enbart förtids stänga om de finns vettig källa som kan ersätta.

Se till att de blir vattenfall som bygger och sälja dyrt till Tyskland/Europa.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

https://www.ted.com/talks/michael_shellenberger_why_i_changed...

Mycket bra på många sätt. Varför kärnkraft är billigast och bäst för miljön. Så mycket avfall från solkraft!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Du svarar ju inte på frågan. Hur tycker du kärnkraften skall finansieras?

Skatter? Hur tycker du sjukvården skall finansieras? El är ju en grundförutsättning för det moderna samhället och kan självklart få kosta, på samma sätt som sjukvård.

Dessutom, hade inte politikerna varit inkompetenta så hade vi inte stängt ned reaktorerna och haft en oerhörd lönsamhet nu.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinodån:

Hej fick min faktura för juli- augusti. 4636kr för ca 1000kwh. Har verkligen gjort allt jag kan för att påverka inför vintern.

En sak jag såg i fakturan är att vi betalar 388kr i månaden för att nyttja 20 A i huvudsäkring. Sura pengar och jag undrar ju så klart nu. Behöver man det? Förbrukade ca 25.000 kWh förra året. Men på denna fakturan ligger prognosen på 19.000.

Kan man minska amperen då? Eller är det andra faktorer som avgör hur stor säkringen ska vara?

Om du har skruvsäkringar kan du ju bara sätta i 16A och prova. Hur ska vi kunna veta vad du har för förbrukare/förbukningsbehov?
Som tumregel behöver du minst 16A på en normalstor villa. Då gäller det att ha lasterna bra spridda över faserna. Så det är normalt bekvämare med 20A.

Några populistiska politiker har sabbat hela svenska kraftsystemet för många år framöver, grattis svenskar, vi är så körda.
Det finns inga snabbfixar för detta. Politikerna har helt på egen hand konstruerat en lågkonjunktur olik alla andra vi haft historiskt. Inga politiker har heller egentligen något intresse av att lösa den sjuka energikris vi nu går in i. De tjänar stort på den, det väller in skattemiljarder i moms och energiskatt vilket ger ett otroligt underlag för "politiska reformer"(<-bidrag...) Det kommer inte komma några kraftfulla åtgärder/instrument för att styra upp energipriserna, de kommer cirkla runt problemet med diverse riktade stödåtgärder precis som förra vintern.

Permalänk
Medlem

Jag vill ju inte se att skatter används för att subventionera varken elanvändning eller elproduktion. Hellre då att alla svenskar får pengar som de kan göra vad de vill med, t ex betala elräkningar.

Vad man borde göra är att tvinga på alla timtaxa (eller 15-minuterstaxa som jag tror de är på väg att ändra till). Som det är nu finns det ingen som helst anledning för vanliga användare att flytta sin elanvändning till nätter eller till dagar där det blåser etc. Det måste ändras.

Nummer två är att ge Vattenfall i uppdrag att verka som om det är en fri marknad, trots att det är ett oligopol. De ska inte ta de optimala affärsmässiga besluten, eftersom det är sämre för Sverige som helhet. På en fri marknad med små hinder för inträde gör konkurrensen att företagen tar beslut som är i linje med vad som är bäst för konsumenterna, men på en marknad som inte är fri och bara har ett fåtal aktörer, t ex elmarknaden där man inte kan bygga ut nya älvar och det är ett gigantiskt projekt att bygga nya kärnkraftverk osv, är det bättre för företagen att minska utbudet så att priserna går upp.

Nummer tre är att varje energislag måste betala för sig. Kärnkraften måste betala försäkringar och slutförvar (inkl ersättning för risken för framtida generationer etc), vindkraften måste betala för att den är ful och för att man behöver bygga massa nya elkablar och ägarna kan inte förvänta sig samma betalning per kWh om den gör elnätet instabilt, och vattenkraften måste betala för att den förstör älvar osv.

När allt det är på plats kan marknaden själv besluta om det lönar sig med ny kärnkraft eller inte. Och om det lönar sig med mer vindkraft eller inte.

Fast å andra sidan är det kanske inte bäst att låta marknaden bestämma allt. Jag är ju redan skeptisk till att man ska hålla på och behöva välja grundskola, elavtal, bredbandsleverantör, klädaffär, bank, tandläkare etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Skatter? Hur tycker du sjukvården skall finansieras? El är ju en grundförutsättning för det moderna samhället och kan självklart få kosta, på samma sätt som sjukvård.

Dessutom, hade inte politikerna varit inkompetenta så hade vi inte stängt ned reaktorerna och haft en oerhörd lönsamhet nu.

Ytterligare en energiskatt på elpriset? Problemet är ju att vi kommer att få en ordentlig överproduktion vilket kommer driva ner elpriset och minska vad skatten drar in. Kan ju inte se att det skulle fungera. Precis den situationen som ledde till att elproducenterna inte såg lönsamhet i ny kärnkraft.

Och jag ser ju inte att en M+SD+KD+L regering kommer att höja den statliga skatten för att bygga kärnkraftverk...

Förövrigt har vi redan en ordentlig lönsamhet när det gäller el.

År Export(TWh) Import(TWh) 2016 13 1.201 2017 19 0.214 2018 18 0.371 2019 26 0.167 2020 25 0.194 2021 26 0.215 2022 20 0.016 (2022 tom juli)

Förra året exporterade vi 26TWh, hitttils under årets sju första månader har vi redan exporterat 20TWh, under samma period förra året exporterade vi 14TWh, så 43% högre det här året. Och det kommer inte bli mycket mer lönsamt utan högre överföringskapacitet till Tyskland, Polen, etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Vad man borde göra är att tvinga på alla timtaxa (eller 15-minuterstaxa som jag tror de är på väg att ändra till). Som det är nu finns det ingen som helst anledning för vanliga användare att flytta sin elanvändning till nätter eller till dagar där det blåser etc. Det måste ändras.

Uppvärmning är den dyraste kostnadsposten för tex villaägare, ett sätt att dra ner på kostnaden för uppvärmningen är att skaffa en värmepump. Men så länge alla värmepumpar, och andra uppvärmningssystem för den delen, inte går att styra, enkelt och automatiskt, mot elbörsen så vore att tvinga på alla timtaxa en ren idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Och jag ser ju inte att en M+SD+KD+L regering kommer att höja den statliga skatten för att bygga kärnkraftverk...

Det är väl bara att låna. Det är väl inga problem att låna till en investering som man kan vara ganska säkert på att den kommer att betala sig många gånger om. Mycket bättre än att låna till att ge bidrag för att hantera löpande utgifter, som man får göra om man ska ge elprisstöd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är väl bara att låna. Det är väl inga problem att låna till en investering som man kan vara ganska säkert på att den kommer att betala sig många gånger om. Mycket bättre än att låna till att ge bidrag för att hantera löpande utgifter, som man får göra om man ska ge elprisstöd.

Vad ska privat ägd kärnkraft hjälpa de kommande åren, när elen kommer vara dyr?
Vi vet inte hur det ser ut om 10-15 år, gällande elmarknaden.

Vi behöver agering nu, alltså något som Vänsterns Sverigepriser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är väl bara att låna. Det är väl inga problem att låna till en investering som man kan vara ganska säkert på att den kommer att betala sig många gånger om. Mycket bättre än att låna till att ge bidrag för att hantera löpande utgifter, som man får göra om man ska ge elprisstöd.

Så mycket för att ha ordning på finanserna. Överproduktion kommer som sagt leda till att priset går i botten, vilket gör det allt annat än en säker investering.

Det dras in tiotals miljarder extra på det höga elpriset, det är därifrån som pengarna kommer, inte lån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaarker:

Vad ska privat ägd kärnkraft hjälpa de kommande åren, när elen kommer vara dyr?
Vi vet inte hur det ser ut om 10-15 år, gällande elmarknaden.

Vi behöver agering nu, alltså något som Vänsterns Sverigepriser.

Jag menade att staten skulle låna för att bygga kärnkraft.

Men visst, på kort sikt behövs "Sverigepriser" eller något liknande. Problemet är om man stannar där, för då kommer man att få fortsätta låna till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Så mycket för att ha ordning på finanserna. Överproduktion kommer som sagt leda till att priset går i botten, vilket gör det allt annat än en säker investering.

Det dras in tiotals miljarder extra på det höga elpriset, det är därifrån som pengarna kommer, inte lån.

Ungefär som att låna till en värmepump istället för att låna till att betala för direktverkande el.

Om priset verkligen skulle gå i botten, hur osannolikt det än verkar, så är det bara att bygga fler ledningar till Tyskland. Allt tyder på att de kommer vara en stabil kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Ytterligare en energiskatt på elpriset? Problemet är ju att vi kommer att få en ordentlig överproduktion vilket kommer driva ner elpriset och minska vad skatten drar in. Kan ju inte se att det skulle fungera. Precis den situationen som ledde till att elproducenterna inte såg lönsamhet i ny kärnkraft.

Förövrigt har vi redan en ordentlig lönsamhet när det gäller el.

Ytterligare en skatt? Nä, det finns skatteintäkter så det räcker och blir över.

Elproducenterna såg lönsamhet i kärnkraft. Det var politiska beslut som stängde. Finns massvis av fakta som styrker det.

Ja, så bara för att vi har en ordentlig lönsamhet gällande el så var det inte ett katastrofalt beslut att stänga befintliga reaktorer och kraftigt minska ytterligare lönsamhet? Skön logik.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Jag vill ju inte se att skatter används för att subventionera varken elanvändning eller elproduktion. Hellre då att alla svenskar får pengar som de kan göra vad de vill med, t ex betala elräkningar.

Vad man borde göra är att tvinga på alla timtaxa (eller 15-minuterstaxa som jag tror de är på väg att ändra till). Som det är nu finns det ingen som helst anledning för vanliga användare att flytta sin elanvändning till nätter eller till dagar där det blåser etc. Det måste ändras.

Nummer två är att ge Vattenfall i uppdrag att verka som om det är en fri marknad, trots att det är ett oligopol. De ska inte ta de optimala affärsmässiga besluten, eftersom det är sämre för Sverige som helhet. På en fri marknad med små hinder för inträde gör konkurrensen att företagen tar beslut som är i linje med vad som är bäst för konsumenterna, men på en marknad som inte är fri och bara har ett fåtal aktörer, t ex elmarknaden där man inte kan bygga ut nya älvar och det är ett gigantiskt projekt att bygga nya kärnkraftverk osv, är det bättre för företagen att minska utbudet så att priserna går upp.

Nummer tre är att varje energislag måste betala för sig. Kärnkraften måste betala försäkringar och slutförvar (inkl ersättning för risken för framtida generationer etc), vindkraften måste betala för att den är ful och för att man behöver bygga massa nya elkablar och ägarna kan inte förvänta sig samma betalning per kWh om den gör elnätet instabilt, och vattenkraften måste betala för att den förstör älvar osv.

När allt det är på plats kan marknaden själv besluta om det lönar sig med ny kärnkraft eller inte. Och om det lönar sig med mer vindkraft eller inte.

Fast å andra sidan är det kanske inte bäst att låta marknaden bestämma allt. Jag är ju redan skeptisk till att man ska hålla på och behöva välja grundskola, elavtal, bredbandsleverantör, klädaffär, bank, tandläkare etc.

1. Varför är det dåligt med varierande elpriser? Det tillåter ju produktion av vätgas (som exempel, då vi i Europa bygger en vätgasekonomi) när elen nästan är gratis.
2. Vad som är bäst för företagen =//= bäst för konsumenterna..
Det har vi klart sett med andra delar som har privatiserats i Sverige...
Kanske istället ska de marknadsmässiga besluten skrotas helt, och man ska istället använda matriser som hållbarhet, elpris och eltillförsel.
Företagen skiter i Svenska medborgare, de är ute efter att sälja el, att tjäna pengar.
Drar vi även ditt exempel kommer vi ruinera svenska ekosystem, företag har en tendens att skita i dem...
3. Då kommer kärnkraften gå under...
De måste då stå för all backup som kärnkraften behöver... Alltså bolagen som driver kärnkraften måste alltså ha flera TWh redo i backup så att de aldrig riskerar ett bortfall... Ingen kärnkraftverk skulle vara ekonomiskt hållbart då.
Vindkraft kommer vara den billigaste elen då, med hästlängder, när portarna öppnas för att bygg kustdriven vindkraft kommer privat kärnkraft verka vara som en dålig investering.

Marknaden kan inte alltid styra allt, marknaden kanske inte ska vara insatt i elproduktionen över huvud taget.

Hade det varit 100% statligt styrt med matriser som eltillförsel, hållbarhet, stabilitet etc istället för att det ska vara marknadsdrivet hade svenska elnätet haft mer kärnkraft, mer vindkraft och ett mer utbyggt nät.

Tycker detta var dåliga förslag, eftersom det är den fria marknaden som har satt oss i den dåliga sitsen vi sitter i nu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag menade att staten skulle låna för att bygga kärnkraft.

Men visst, på kort sikt behövs "Sverigepriser" eller något liknande. Problemet är om man stannar där, för då kommer man att få fortsätta låna till det.

Ah, dåså.

Ja absolut.
Vi ska bygga kärnkraft, enligt Vattenfalls plan.
Svenskutvecklade och svenskbyggda SMR kraftverk.

Dessutom ska vi bygga annan energi, vindkraft på kusten, solenergi på svenska hustak (privat) etc.

Tycker jag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ytterligare en skatt? Nä, det finns skatteintäkter så det räcker och blir över.

Elproducenterna såg lönsamhet i kärnkraft. Det var politiska beslut som stängde. Finns massvis av fakta som styrker det.

Ja, så bara för att vi har en ordentlig lönsamhet gällande el så var det inte ett katastrofalt beslut att stänga befintliga reaktorer och kraftigt minska ytterligare lönsamhet? Skön logik.

Så vad tänkte du växla att bygga kärnkraftsverk mot?

För ytterligare lönsamhet behövs det högre överföringskapacitet för att kunna sälja överproduktionen till Europa. Utan det så leder överproduktion bara till längre priser, vilket är bra för de som köper el, mindre bra för de som säljer. Men bygger vi extra överföringskapacitet till Europa, vilket då minskar överproduktionen men riskerar, med nuvarande prismodell, att priserna går upp.

Kanske kan bygga kärnkraftverk längs hela Skånes södra kust? Förr eller senare så blir väl tysken proppmätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Ungefär som att låna till en värmepump istället för att låna till att betala för direktverkande el.

Vad är det du jämför? Bygga kärnkraft mot att betala tillbaka delar av det som svenskar fått betala extra pga av en trasig prismodell?

Citat:

Om priset verkligen skulle gå i botten, hur osannolikt det än verkar, så är det bara att bygga fler ledningar till Tyskland. Allt tyder på att de kommer vara en stabil kund.

Och då går priset upp även nationellt. Kommer ju kännas bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad är det du jämför? Bygga kärnkraft mot att betala tillbaka delar av det som svenskar fått betala extra pga av en trasig prismodell?

Jag jämför att låna till långsiktigt hållbar lösning (kärnkraft) med att låna till löpande utgifter (bidrag till elräkningar, eller "sverigepriser").

Skrivet av filbunke:

Och då går priset upp även nationellt. Kommer ju kännas bra.

Jag svarade på hur man skulle hantera en situation där elpriset blev för lågt ifall vi bygger mer kärnkraft. Att du försöker framställa det som att jag vill driva upp priset nationellt är ett oärligt sätt att diskutera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag jämför att låna till långsiktigt hållbar lösning (kärnkraft) med att låna till löpande utgifter (bidrag till elräkningar, eller "sverigepriser").

Svenska hushåll betalar skyhöga priser för el, inte för att det kostar att producera den, utan för att prismodellen har havererat. Att betala tillbaka de pengarna är inte bidrag. Samma sak gäller för de ökade skatteintäkter på drivmedel.

Citat:

Jag svarade på hur man skulle hantera en situation där elpriset blev för lågt ifall vi bygger mer kärnkraft. Att du försöker framställa det som att jag vill driva upp priset nationellt är ett oärligt sätt att diskutera.

För att det kommer att driva upp priset nationellt med den nuvarande prismodellen. Det som skulle hålla priset nere om vi hade haft kvar några kärnkraftverk är den överproduktion som vi hade haft pga av att vi då inte kan sälja hur mycket el som helst till Europa, pga kapacitetsbrist. Vilket också är vad som att gör att det inte blir ekonomiskt att bygga nya kärnkraftverk.

Så.

Fixa först prismodellen.
Och vill man sedan bygga fler kärnkraftverk, vindkraftverk, utöka kapacitet till Europa, osv, ok, men inte på ett sätt som tvingar på oss högre priser i tiotals år med teknik som kommer att bli uråldrig och mycket dyrare än alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du har skruvsäkringar kan du ju bara sätta i 16A och prova. Hur ska vi kunna veta vad du har för förbrukare/förbukningsbehov?
Som tumregel behöver du minst 16A på en normalstor villa. Då gäller det att ha lasterna bra spridda över faserna. Så det är normalt bekvämare med 20A.

Det har du rätt i. Kan ju prova och se hur det går innan man gör ett officiellt byte hos leverantören.

Vi har inga större förbrukare utöver det normala: kök, frånlufts-panna (men har två eldstäder), vattenburna element och vattenburen golvvärme (som begränsas). Sedan har vi en lägenhet på tomten också. Men den får stå kall denna vintern då den har direktverkande el och saknar diskmaskin. Tror inte den kommer ge vinst vid uthyrning.

Förstår att det är svårt att ge tips! Men jag tar med mig tipset att prova att byta innan jag anmäler bytet officiellt. 👍