Är det möjligt att uppgradera, och i så fall vad?

Permalänk
Medlem

Är det möjligt att uppgradera, och i så fall vad?

Grabben (13 år) vill ha en "Snabbare och bättre dator" och ber mig om råd. Jag kan väldigt lite om dagens hårdvara och vänder mig därför till er experter. Finns det något program där man kan knappa in befintliga komponenter och få förslag på vilka flaskhalsar som bör lösas, eller är det ren och skär erfarenhet och kunskap som gäller för att reda ut detta?

Han använder datorn till att programmera, streama serier och spelar spel (bland annat Read dead redemption2, GTA5 osv).

Han har en HP z230 med Intel Xeon E3-1246 v3 (3,50 GHz), 16 gb ram och Geforce GTX970 grafikkort.

Permalänk

Vad ligger budgeten på? Mycket det som avgör.

Permalänk
Medlem

I vilka situationer upplever han mest problem? Är det låga FPS vid spel finns program som analyserar belastningen på processor och grafikkort och då kan man få en uppfattning om vilken komponent som är begränsande. Jag är dåligt bekant med Xeon-processorerna, och kan inte erbjuda insyn i ev. uppgraderingsväg där på befintligt moderkort.

Om ni beslutar er att uppgradera grafikkort är en fördel att det i så fall kan tas med till en ny dator om ni väljer att uppgradera processor, moderkort och RAM (har kommit nya generationer och det är inte bakåtkompatibla) senare.

Är problemet i stället framförallt vid kompilering av kod är det ny processor (och moderkort och ram) ni behöver titta på.

För generell upplevelse av snabbhet kan en SSD göra underverk om det i nuläget bara sitter en vanlig hårddisk i datorn.

Visa signatur

Ryzen 3900X | ASUS ROG Strix X570-E | G-skill Trident Neo 32 gb 3600mhz
EVGA 3080 FTW | Sound BlasterX AE-5
Adata XPG XS8200 Pro 1 tb + 2 tb | diverse HDD
Phanteks Enthoo Evolv X mörkgrå | Corsair RM 750X V2
LG 32GK850G 1440p 165 Hz, 32" VA | Ducky shine 7 | Logitech G502 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperDuperKillen:

Vad ligger budgeten på? Mycket det som avgör.

Tanken är att reda ut vad som ger mest "bang for the buck", så det beror väl lite på, men om man tänker att han kanske har 4-5000 att spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nachtgeist:

I vilka situationer upplever han mest problem? Är det låga FPS vid spel finns program som analyserar belastningen på processor och grafikkort och då kan man få en uppfattning om vilken komponent som är begränsande. Jag är dåligt bekant med Xeon-processorerna, och kan inte erbjuda insyn i ev. uppgraderingsväg där på befintligt moderkort.

Om ni beslutar er att uppgradera grafikkort är en fördel att det i så fall kan tas med till en ny dator om ni väljer att uppgradera processor, moderkort och RAM (har kommit nya generationer och det är inte bakåtkompatibla) senare.

Är problemet i stället framförallt vid kompilering av kod är det ny processor (och moderkort och ram) ni behöver titta på.

För generell upplevelse av snabbhet kan en SSD göra underverk om det i nuläget bara sitter en vanlig hårddisk i datorn.

Tack! Det är nog mest vid spelandet som det främsta lagget uppstår tror jag. Det sitter idag en SSD på ca 500gb med egen partition för OS och till det en intern hdd på någon tb och en extern på 4tb.

Är moderkortet en stor flaskhals för framtida uppgraderingar? Bör man kanske börja med nytt moderkort och processor ändå, eller kika mer åt grafik-hållet...

Permalänk
Medlem

Proppen motsvarar typ en Core i7-4790, så det skulle väl vara att byta till ett bättre beggat grafikkort till att börja med och se hur mycket skillnad det gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalasis:

Proppen motsvarar typ en Core i7-4790, så det skulle väl vara att byta till ett bättre beggat grafikkort till att börja med och se hur mycket skillnad det gör.

Super! Då håller vi utkik på marknaden och ser vad vi kan komma över! Vad är det "minsta" vi bör kika på för att det ska vara försvarbart att byta ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strape:

Super! Då håller vi utkik på marknaden och ser vad vi kan komma över! Vad är det "minsta" vi bör kika på för att det ska vara försvarbart att byta ut?

GTX 1070 skulle jag tro.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Som föreslagits, ett bättre grafikkort kan absolut göra rejäl skillnad i spel. 970 var knappt bra när det kom…
Saknas väl hårdvara för att avkoda moderna codecs på 970 också så även för filmtittande så är det värt att uppgradera. Vad en hp-dator säger om modernare grafikkort vet inte jag men helt klart värt att prova! Ett inte allt för törstig kort kanske hade varit bra om du inte har koll på vad för nätdel som sitter i. 2070 kanske?

Resten är nog inte lönt att ge sig på. Skulle vara mer disk kanske, men det gör ju inte datorn ”snabbare”

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

GTX 1070 skulle jag tro.

Eller 3050/2060 bör i så fall också duga

Eller 1660 TI borde också bli skapligt ok

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strape:

Grabben (13 år) vill ha en "Snabbare och bättre dator" och ber mig om råd. Jag kan väldigt lite om dagens hårdvara och vänder mig därför till er experter. Finns det något program där man kan knappa in befintliga komponenter och få förslag på vilka flaskhalsar som bör lösas, eller är det ren och skär erfarenhet och kunskap som gäller för att reda ut detta?

Han använder datorn till att programmera, streama serier och spelar spel (bland annat Read dead redemption2, GTA5 osv).

Han har en HP z230 med Intel Xeon E3-1246 v3 (3,50 GHz), 16 gb ram och Geforce GTX970 grafikkort.

En HP dator, glöm att uppgradera. Ett nytt grafikkort hade kanske gjort RDR2 lite bättre men det är inte säkert att det är kompatibelt med HP.
Nuvarande GTX970 borde dock klara GTA5 galant om det skulle tas med till en ny dator, RDR2 blir nog tyngre.
Jag tror det är bäst om grabben klarar sig på datorn som den är även denna vintern, eventuellt skaffa en SSD om det bara är en HDD nu.
Sedan får han kanske välja mellan en ny dator till våren, eller en moppe om 2 år.
Går det att sälja nuvarande datorn nästa höst så kan det ju ge en fin handpenning för en moppe då iofs.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Som föreslagits, ett bättre grafikkort kan absolut göra rejäl skillnad i spel. 970 var knappt bra när det kom…
Saknas väl hårdvara för att avkoda moderna codecs på 970 också så även för filmtittande så är det värt att uppgradera. Vad en hp-dator säger om modernare grafikkort vet inte jag men helt klart värt att prova! Ett inte allt för törstig kort kanske hade varit bra om du inte har koll på vad för nätdel som sitter i. 2070 kanske?

Resten är nog inte lönt att ge sig på. Skulle vara mer disk kanske, men det gör ju inte datorn ”snabbare”

Bör vara ett:
Power supply
400-W wide-ranging, active power factor correction, 92% Efficient

Vilket drar ned lite vad man har att välja mellan. Om man inte byter ut det såklart.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Här finns iaf lite rekommendationer som borde tyda på att det faktiskt går, oavsett handpenning till moppe eller inte..

https://www.greenpcgamers.com/mfg/hp/hp-z230-gaming-computer-...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Här finns iaf lite rekommendationer som borde tyda på att det faktiskt går, oavsett handpenning till moppe eller inte..

https://www.greenpcgamers.com/mfg/hp/hp-z230-gaming-computer-...

"Power Supply Upgrade
EVGA 750W Gold Fully Modular Power Supply
24 pin Female to 18 Pin Male Adapter"

Nej tack, länken till den adaptern på amazon fungerar inte ens, så det blir nog inte lätt att hitta en.
HP datorer är en hel vetenskap för varje enskild dator, därför avråder jag skarpt att uppgradera.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

"Power Supply Upgrade
EVGA 750W Gold Fully Modular Power Supply
24 pin Female to 18 Pin Male Adapter"

Nej tack, länken till den adaptern på amazon fungerar inte ens, så det blir nog inte lätt att hitta en.
HP datorer är en hel vetenskap för varje enskild dator, därför avråder jag skarpt att uppgradera.

Fast det var inte speciellt svårt att hitta.

https://www.icd.se/produkt/atx-24-pin-hane-till-18-pin-hona-h...

Visa signatur

Desktop: i5-12600k, Gigabyte Z690 Gaming X, 32 gb DDR4, RTX 3080 Ti
Laptop: ASUS ROG Strix Scar 17, i7 10875H, 32 gb DDR4, RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Mitt förslag är att du väntar någon månad och sedan köper en begagnad dator. Tror att du kan få rätt mycket för 4-5 000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas13:

Mitt förslag är att du väntar någon månad och sedan köper en begagnad dator. Tror att du kan få rätt mycket för 4-5 000.

Vad händer om en månad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strape:

Vad händer om en månad?

Det kommer nya generationer processorer och grafikkort under hösten och början av våren. Det lär innebära goda möjligheter att köpa begagnade datorer till goda priser.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

https://www.icd.se/produkt/atx-24-pin-hane-till-18-pin-hona-h...

Man måste ju inte byta nätdelen om man håller sig hyfsat nära vad ett 970 drar tänker jag.
Ett 3060 som är lätt undervoltat ligger i samma härad när jag kollade lite snabbt. Det är en ganska rejäl prestandaökning mot ett 970! Vill man vara safe så är det ca 150w som gäller och då är man nog nere på 3050 men ändock en prestandaskjuts på 75-100%. Man får vara lite noga och välja alternativ som kan funka helt enkelt.

Det här med att vänta på bättre tillfälle är inte min melodi när det gäller datorprylar. Ena gången slår profetian in, nästa gång inte… antingen så kör man eller så kan man vänta resten av livet på det rätta tillfället. När man väntat tillräckligt länge så finns snart ett ännu bättre tillfälle alldeles runt hörnet…

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiinan87:
Skrivet av Trigger:

https://www.icd.se/produkt/atx-24-pin-hane-till-18-pin-hona-h...

Man måste ju inte byta nätdelen om man håller sig hyfsat nära vad ett 970 drar tänker jag.
Ett 3060 som är lätt undervoltat ligger i samma härad när jag kollade lite snabbt. Det är en ganska rejäl prestandaökning mot ett 970! Vill man vara safe så är det ca 150w som gäller och då är man nog nere på 3050 men ändock en prestandaskjuts på 75-100%. Man får vara lite noga och välja alternativ som kan funka helt enkelt.

Det här med att vänta på bättre tillfälle är inte min melodi när det gäller datorprylar. Ena gången slår profetian in, nästa gång inte… antingen så kör man eller så kan man vänta resten av livet på det rätta tillfället. När man väntat tillräckligt länge så finns snart ett ännu bättre tillfälle alldeles runt hörnet…

Det verkar som att datorn som säljs med den processorn har stöd för PCIE 3.0 och inte endast 2.0 som andra varianter har, men det är nog inte lönt att skaffa ett RTX3060 ändå, RTX2060 är nog det tyngsta jag skulle sätta i den datorn men då kommer processorn bli flaskhals om den inte redan är det. HP har dessutom en ful ovana att begränsa stöd för delar via mjukvara, så det är inte säkert ett nytt grafikkort fungerar ändå och då är det 300:- i sjön för en adapter.
Sedan verkar RAM vara begränsat också.
Därav en hel vetenskap.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det verkar som att datorn som säljs med den processorn har stöd för PCIE 3.0 och inte endast 2.0 som andra varianter har, men det är nog inte lönt att skaffa ett RTX3060 ändå, RTX2060 är nog det tyngsta jag skulle sätta i den datorn men då kommer processorn bli flaskhals om den inte redan är det. HP har dessutom en ful ovana att begränsa stöd för delar via mjukvara, så det är inte säkert ett nytt grafikkort fungerar ändå och då är det 300:- i sjön för en adapter.
Sedan verkar RAM vara begränsat också.
Därav en hel vetenskap.

Valet är självklart fritt.

Visst begränsar cpu om man testar vissa scenario. Tycker inte man ska överdriva betydelsen just i detta fallet. Det är en ok cpu och helt ok mängd ram redan på plats. Chansningen med adaptern (om man byter PSU) OCH att HP ev satt käppar i hjulet i firmware/bios får man helt enkelt ta eller låta bli.
Jag förutsätter att det är tower modellen han har. Om inte så är det nog bättre att släppa idén om uppgradering. https://support.hp.com/ie-en/product/hp-z230-tower-workstatio...

Det där om pcie förstår jag inte riktigt vad du far efter..? Det finns en PCIe Gen 3 x 16 slot. Det är där grafikkortet ska sitta, ingen annan stans. Stöd för pcie4 är inte relevant alls i detta fallet.

Ska man ha väsentligt bättre plattform än vad som finns här så kostar det betydligt mer än ett par tusenlappar som en beggad gpu med rimlig prestanda kostar. Även om en månad skulle jag tro. Ska det hända lite på cpu/ram fronten så får man hoppa ganska många generationer fram i tiden. 4 kärnor med ht var normen en bra stund. Visst, Sandy bridge
är inte det senaste men det har inte gått rasande fort efter den. Den hänger absolut med idag(budgetdatorer). Skulle man köpa en beggad dator idag avsedd för spel så hade jag inte rekommenderat den. Det finns bättre men nu råkar den finnas på plats!

Med en väsentlig uppgradering så menar jag typ Ryzen 3600 eller motsvarande Intel.

Jag hade som sagt provat och skiter det sig så sälj GPUn som man köpte för testet. Värre än så är det inte. Är budgeten tight så why not.
Är budgeten uppåt 5000kr så hade jag nog övervägt annat. Sälja befintlig för en liten slant och letat komplett beggad dator med Ryzen 3600 och RTX 3060 eller bättre. Jag tror man hittar det för 5k + vad man får för befintlig dator. (Borde)

Nåt sånt här kanske? (Kan finnas bättre alternativ, har inte letat jättemycket…)
https://www.blocket.se/annons/skane/hp_pavilion_stationar_gam...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det verkar som att datorn som säljs med den processorn har stöd för PCIE 3.0 och inte endast 2.0 som andra varianter har, men det är nog inte lönt att skaffa ett RTX3060 ändå, RTX2060 är nog det tyngsta jag skulle sätta i den datorn men då kommer processorn bli flaskhals om den inte redan är det. HP har dessutom en ful ovana att begränsa stöd för delar via mjukvara, så det är inte säkert ett nytt grafikkort fungerar ändå och då är det 300:- i sjön för en adapter.
Sedan verkar RAM vara begränsat också.
Därav en hel vetenskap.

Ja, jag tänkte inte att det riktigt var värt det. Mer att det var enkelt att hitta, från ett svenskt bolag dessutom.
Jag valde själv att inte ge mig in i den djungeln på min stationära på jobbet. Processorn, GPU och SSD dög fortfarande men resten var bara å byta. Detta var en HP Elitedesk 800 workstation.

På tal om det här med att vänta eller ej. Finns inget facit innan hur det kommer bli. Men vad gäller GPU så komme 30 serien samexistera med 40 serien ett tag. Så räkna inte med att 30 serien blir varken billigare på nymarknaden eller begagnatmarknaden. Nvidia, eller ja Jensen har sagt att prisnivån på 30 serien ligger rätt nu inför 40 seriens release. På detta sätt kan dom rättfärdiga höga referenspriser på 40 serien för att dom är xx% bättre.
Sen är TDP på 40 serien helt fruktansvärd.

Jag skulle säga scanna marknaden nu. Har allt sett annonser här som skulle motsvara en bra uppgradering för rätt peng några gånger redan.

Visa signatur

Desktop: i5-12600k, Gigabyte Z690 Gaming X, 32 gb DDR4, RTX 3080 Ti
Laptop: ASUS ROG Strix Scar 17, i7 10875H, 32 gb DDR4, RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt ett beggat RX 6600 eller RTX 3060, de borde vara samma strömkontakt till det existrande 970 och sen called it a day. Processorn är rätt okej, har okej med ram och en SSD, det skulle bli en rätt okej gamingburk men vill man ha mer än så är det bara köpa en hel burk, kommer ju shyssta bättre begagnade burkar till väldigt rimliga priser här på marknaden mellan varven.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.