Ethereum går över till proof-of-stake

Permalänk
Melding Plague

Ethereum går över till proof-of-stake

Efter flera års förberedelser lämnar Ethereum proof-of-work bakom sig, något som väntas sänka globala elförbrukningen med 0,2 procent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt 😄

Visa signatur

Ryzen 3600x | Asus strix b450 -f gaming | G.Skill Flare X DDR4-3200 C14 32gb | Msi 3060 Ti | MP Force510 480gb | 250gb samsung evo | Seagate 1tb | Phantek P400s | Corsair RM650x | LG ultragear 27gl850

Permalänk
Sötast

Underbart att höra! Äntligen någon/några med lite vett innanför pannbenet!

Undrar om detta beslut påverkar mer i sig själv än alla miljöskatter, lagar samt "förbättringar" man gjort i Sverige de senaste åren.

Det enda som krävs nu är en ny typ av e-valuta som man får betalt av genom att generera förnybar el. Ända chansen att vår värld lyckas göra några reella förändringar emot klimathotet inte fan bryr politiker eller rika sig idag. De är ju trots allt döda i sin guldkista långt innan de påverkas personligen!

Permalänk
Medlem

Galet, det hände!

Vad mer väntar vi på nu? Kärnfusion och grafen ska lämna labbet?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Galet, det hände!

Vad mer väntar vi på nu? Kärnfusion och grafen ska lämna labbet?

Hehe, ungefär mina tankar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Galet, det hände!

Vad mer väntar vi på nu? Kärnfusion och grafen ska lämna labbet?

Nästa steg är väl en fork som går till proof of work så att resan kan upprepas medan originalet störtdyker i värde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nästa steg är väl en fork som går till proof of work så att resan kan upprepas medan originalet störtdyker i värde.

Det finns, Ethereum Classic. Ethereum har gått lite upp och ner det senaste, vet inte om det beror på detta.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Snusfri

Som jag skrev i en annan tråd om detta, de flesta miners, både små och stora har redan eller kommer gå över till att bryta andra coins så detta kommer inte att göra så att marknaden "svämmas över" av begagnade kort till vrakpriser eller så.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det inte ganska mycket hyckleri när man klappar sig själv på axeln över att man kommer kunna sänka elförbrukningen när det är en själv som bidragit till en ökning av den från början? För att inte nämna de bisarra mängder hårdvara som behövs för att leta fram de där låtsasmynten till att börja med och som mer eller mindre är elskrot nu?

Så himla korkat alltihop.

Permalänk
Skrivet av THB:

Som jag skrev i en annan tråd om detta, de flesta miners, både små och stora har redan eller kommer gå över till att bryta andra coins så detta kommer inte att göra så att marknaden "svämmas över" av begagnade kort till vrakpriser eller så.

Lol. Så du tror att de kommer kunna betala elräkningarna när de för 98% mindre betalt? Glöm din dröm. De stora minersena kommer gå över till att bryta Bitcoin och det kan man inte bryta med grafikkort.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Som jag skrev i en annan tråd om detta, de flesta miners, både små och stora har redan eller kommer gå över till att bryta andra coins så detta kommer inte att göra så att marknaden "svämmas över" av begagnade kort till vrakpriser eller så.

Exakt så, break-even för mining är tillräckligt hög på flera andra coins redan, och redan innan detta minade inte alla eth på heltid

Kommer tyvärr bara göra en marginell skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Är det inte ganska mycket hyckleri när man klappar sig själv på axeln över att man kommer kunna sänka elförbrukningen när det är en själv som bidragit till en ökning av den från början? För att inte nämna de bisarra mängder hårdvara som behövs för att leta fram de där låtsasmynten till att börja med och som mer eller mindre är elskrot nu?

Så himla korkat alltihop.

De GPUer som använts till ETH är ju knappast att betrakta som elskrot nu, vare sig de säljs billigt till gamers eller fortsätter minea annat. Förutom i de fall där det var riktigt gamla kort som inte duger till mycket längre, men de var väl å andra sidan redan att betrakta som elskrot.

Permalänk
Medlem

BRA.
Så vad väntar ni på? Jag behöver ett 2080ti eller 3060ti 😃

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Även om jag fullt stöttar övergången till PoS så är det bra att känna till att skalningsförbättringarna inte har kommit än. Nuvarande proof of stake har bara något högre prestanda än tidigare proof of work. Kan också vara bra att känns till att det är tveksamt till om säkerheten i nätverket faktiskt är bättre nu.

Men asbra att vi har gått över till proof of stake, så kan jag utan dåligt klimatsamvete använda decentraliserade börser samt köpa de NFTs jag gillar etc etc

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

BRA.
Så vad väntar ni på? Jag behöver ett 2080ti eller 3060ti 😃

Det kommer ta ett tag innan de ger upp. Först ska de testa minea andra coins, sen ska de gråta lite, sen kommer de börja lägga upp annonser.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Snusfri
Skrivet av källarinvånare:

Lol. Så du tror att de kommer kunna betala elräkningarna när de för 98% mindre betalt? Glöm din dröm. De stora minersena kommer gå över till att bryta Bitcoin och det kan man inte bryta med grafikkort.

Skrivet av medbor:

Exakt så, break-even för mining är tillräckligt hög på flera andra coins redan, och redan innan detta minade inte alla eth på heltid

Kommer tyvärr bara göra en marginell skillnad

Se svaret från medbor, finns flertalet coins som ger break-even eller en hel del profit.
Det spelar också in mycket hur de får sin el (solceller, vulkaner eller annat) vad de betalar för den och mycket annat.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Nästa steg är väl en fork som går till proof of work så att resan kan upprepas medan originalet störtdyker i värde.

Det verkar vara på gång i form av EthereumPoW, som redan ska ha fått stöd av flera stora mining-pooler. Det ska bli intressant att se vad som händer med Ethereum, kan det överleva som PoS eller kommer PoW-forken ta över?

Permalänk
Skrivet av THB:

Se svaret från medbor, finns flertalet coins som ger break-even eller en hel del profit.
Det spelar också in mycket hur de får sin el (solceller, vulkaner eller annat) vad de betalar för den och mycket annat.

Det är skitsamma vad de ger nu, de kommer inte ge någonting när alla börjar minea dem. Varför envisas folk med att uttala sig tvärsäkert om saker de uppenbarligen inte har en aning om?

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem

Man kan tycka vad man vill om brytning av krypto generellt. Men att klappa sig själva på axeln och ha ett stort circle jerk för att man nu rättar till det man själv förstört är ynkligt.

Ja, det är bra att det händer. Men liksom... De borde inte ställt till med oredan från början.

Hoppas nu bara att lagstiftare världen runt tar krafttag mot proof of work så att ingen annan lagligen kan upprepa den här globala katastrofen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande att se vilka coins miners kommer stötta nu istället för ETH. Enes död blir den andres bröd som det heter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Ska bli spännande att se vilka coins miners kommer stötta nu istället för ETH. Enes död blir den andres bröd som det heter.

Skulle chansa på Ergo, Flux eller Raven om det blir nått. För min del kan mining dö ut helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det verkar vara på gång i form av EthereumPoW, som redan ska ha fått stöd av flera stora mining-pooler. Det ska bli intressant att se vad som händer med Ethereum, kan det överleva som PoS eller kommer PoW-forken ta över?

Det kommer bli väldigt svårt för PoW forken att ta över då alla stablecoins (som ju är en av de viktigaste delarna av Ethereum) kommer vara värda noll på proof of work forken. Eller rättare sagt, alla ERC20 tokens kommer ju vara värda noll eller åtminstone nära noll då i princip alla är överens om att PoS kedjan är den "riktiga" kedjan

EDIT: för att göra det tydligare, säg att man håller 1 st wrapped BTC (som man kan redeema för en riktig BTC på BTCs blockkedja). Nu efter forken kommer man alltså hålla en wrapped BTC på proof of stake forken och en wrapped BTC på proof of work forken. Hur många tror att man lyckas få ut 2 st BTC från detta?

Nej precis, en wrapped BTC på proof of work forken ska man vara väldigt glad över om man ens får något för

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Man kan tycka vad man vill om brytning av krypto generellt. Men att klappa sig själva på axeln och ha ett stort circle jerk för att man nu rättar till det man själv förstört är ynkligt.

Ja, det är bra att det händer. Men liksom... De borde inte ställt till med oredan från början.

Hoppas nu bara att lagstiftare världen runt tar krafttag mot proof of work så att ingen annan lagligen kan upprepa den här globala katastrofen.

Läser man på lite så inser man att decentralisering av kryptovalutor är extremt viktigt. Av den anledningen valde man proof of work, just för att vem som helst med en dator skulle kunna hjälpa till att säkerställa nätverket. Planen för Ethereum har alltid varit att gå över till proof of stake, men det har tagit väldigt mycket längre tid än utvecklarna ursprungligen trodde.

Med tanke på den brutala mängden nytta som kryptovalutor (speciellt Bitcoin och Ethereum) tillför för miljontals människor är det ju helt fantastiskt att man nu med Ethereum kan minska energiförbrukningen med i runda slängar 99.95% eller vad nu den senaste siffran sa

Personligen tyckte jag nyttan övervägde klimatpåverkan med råge även innan övergången, men det är ju såklart jäkligt mycket bättre nu, med tanke på att klimatproblemet är ett av de största problemen i världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Läser man på lite så inser man att decentralisering av kryptovalutor är extremt viktigt. Av den anledningen valde man proof of work, just för att vem som helst med en dator skulle kunna hjälpa till att säkerställa nätverket. Planen för Ethereum har alltid varit att gå över till proof of stake, men det har tagit väldigt mycket längre tid än utvecklarna ursprungligen trodde.

Med tanke på den brutala mängden nytta som kryptovalutor (speciellt Bitcoin och Ethereum) tillför för miljontals människor är det ju helt fantastiskt att man nu med Ethereum kan minska energiförbrukningen med i runda slängar 99.95% eller vad nu den senaste siffran sa

Personligen tyckte jag nyttan övervägde klimatpåverkan med råge även innan övergången, men det är ju såklart jäkligt mycket bättre nu, med tanke på att klimatproblemet är ett av de största problemen i världen

Kryptovalutors nytta eller inte är väldigt omdiskuterad så man ska nog vara försiktig med att säga att det är "till nytta" för miljontals människor. Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ aktier? absolut. Men att det skulle vara samhällsnyttigt köper jag inte. Utan som alltid så handlar det om egen vinning på andras bekostnad, som aktier.

Men som sagt. Vill de hålla på med sina i mitt tycke leksaker så är det väl bra om de inte förstör planeten och drar upp vårt redan helveteshöga elpris i processen.Men jag tycker det hade varit bättre om de kört PoS från början, om de nu tvunget ska hålla på.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kryptovalutors nytta eller inte är väldigt omdiskuterad så man ska nog vara försiktig med att säga att det är "till nytta" för miljontals människor. Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ aktier? absolut. Men att det skulle vara samhällsnyttigt köper jag inte. Utan som alltid så handlar det om egen vinning på andras bekostnad, som aktier.

Men som sagt. Vill de hålla på med sina i mitt tycke leksaker så är det väl bra om de inte förstör planeten och drar upp vårt redan helveteshöga elpris i processen.Men jag tycker det hade varit bättre om de kört PoS från början, om de nu tvunget ska hålla på.

När jag säger nytta så menar jag såklart inte vinning på andras bekostnad, utan jag menar saker som att man numera kan skicka pengar snabbt och billigt över hela världen. Försöker man göra en banköverföring till en annan del av världen vet man hur brutalt dyrt och långsamt det är, om ens banken tillåter en att göra det. Lightning network möjliggör digitala mikrobetalningar som helt enkelt inte är möjliga att göra med VISA/Mastercard då de tar offantliga procentuella avgifter vid mikrobetalningar osv osv.

Finns hur mycket nytta som helst som inte är spekulation eller vinning på andras bekostnad.

Om man fortfarande tror att det bara handlar om vinning på andras bekostnad eller spekulation kanske man borde ta sig en funderare över varför stablecoins är ett av de viktigaste sakerna inom kryptovärlden. Hur spekulerar man på något som är designat (ibland bra designat, ibland dåligt designat...) på att vara just stabilt, som att följa den amerikanska dollarn?
(Ja, självklart finns valutaspekulation, men det kan man ju lika gärna göra med vanliga fiatvalutor)

EDIT: ska man vara helt korrekt så ser ju jag också att mitt exempel ovan angående VISA/Mastercard såklart är på VISA/Mastercards bekostnad, medan det blir en vinst för individen (både individuell köpare och säljare som kan göra en transaktion billigare utan att VISA/Mastercard tar massa pengar).

Permalänk
Medlem
Skrivet av källarinvånare:

Lol. Så du tror att de kommer kunna betala elräkningarna när de för 98% mindre betalt? Glöm din dröm. De stora minersena kommer gå över till att bryta Bitcoin och det kan man inte bryta med grafikkort.

Varför skulle dom börja bryta bitcoin? 🤔

Men har man inte grymt bra elpris alternativt att man ändå behöver värmen så droppade det snabbt. Från $2.6/dag till $0.6/dag om man som jag har ett fast lågt el-pris😲

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

När jag säger nytta så menar jag såklart inte vinning på andras bekostnad, utan jag menar saker som att man numera kan skicka pengar snabbt och billigt över hela världen. Försöker man göra en banköverföring till en annan del av världen vet man hur brutalt dyrt och långsamt det är, om ens banken tillåter en att göra det. Lightning network möjliggör digitala mikrobetalningar som helt enkelt inte är möjliga att göra med VISA/Mastercard då de tar offantliga procentuella avgifter vid mikrobetalningar osv osv.

Finns hur mycket nytta som helst som inte är spekulation eller vinning på andras bekostnad.

Om man fortfarande tror att det bara handlar om vinning på andras bekostnad eller spekulation kanske man borde ta sig en funderare över varför stablecoins är ett av de viktigaste sakerna inom kryptovärlden. Hur spekulerar man på något som är designat (ibland bra designat, ibland dåligt designat...) på att vara just stabilt, som att följa den amerikanska dollarn?
(Ja, självklart finns valutaspekulation, men det kan man ju lika gärna göra med vanliga fiatvalutor)

Det förutsätter ju i viss mån att FIAT-pengar är stabilta I så fall och det är de ju inte. Helt galen inflation i nästan hela världen senaste året.

Men som sagt. PoS är bra mycket bättre än som det var innan. Och finns det nu någon verklig nytta med det hela så är det ju det klart bättre alternativet. Men att det nu görs PoW-forks visar ju att åtminstonne delar av communityt har ett behov eller em längtan att fortsätta sabba för folk. Så vi får väl se vilka som vinner tillslut.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Kryptovalutors nytta eller inte är väldigt omdiskuterad så man ska nog vara försiktig med att säga att det är "till nytta" för miljontals människor. Kan det vara till nytta för individer som håvar in pengar på det likt andra spekulationsgrejer som typ aktier? absolut. Men att det skulle vara samhällsnyttigt köper jag inte. Utan som alltid så handlar det om egen vinning på andras bekostnad, som aktier.

Men som sagt. Vill de hålla på med sina i mitt tycke leksaker så är det väl bra om de inte förstör planeten och drar upp vårt redan helveteshöga elpris i processen.Men jag tycker det hade varit bättre om de kört PoS från början, om de nu tvunget ska hålla på.

Tyckte dina takes på kryptovalutor var dåliga, men möjligtvis försvarbara. Men att säga att aktier inte fyller någon nytta utom för individer som "håvar in pengar" är helt verklighetsfrånvänt. Att säga att aktier handlar om vinning på andras bekostnad är faktamässigt inkorrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det förutsätter ju i viss mån att FIAT-pengar är stabilta I så fall och det är de ju inte. Helt galen inflation i nästan hela världen senaste året.

Men som sagt. PoS är bra mycket bättre än som det var innan. Och finns det nu någon verklig nytta med det hela så är det ju det klart bättre alternativet. Men att det nu görs PoW-forks visar ju att åtminstonne delar av communityt har ett behov eller em längtan att fortsätta sabba för folk. Så vi får väl se vilka som vinner tillslut.

Nej, självklart är inte FIAT-pengar stabila, men min poäng var att det finns stablecoins som är lika stabila som FIAT-valutorna, och inte håller väl majoriteten av befolkningen svenska kronor i spekulationssyfte? Precis, de hålls för att de är användbara.

Asså det som krävs för att göra en fork är ju i praktiken en enda (duktig) individ. Just vid den här forken är det dock inte snack om enstaka individer, utan det är många miners som är missnöjda. Den absoluta majoriteten av Ethereum-användare är nog väldigt glada över den här övergången (och de som inte är glada över övergången är nog det pga frågetecken kring säkerheten i nätverket och om den fortfarande kommer vara tillräckligt hög).

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av källarinvånare:

Det kommer ta ett tag innan de ger upp. Först ska de testa minea andra coins, sen ska de gråta lite, sen kommer de börja lägga upp annonser.

Till MSRP bara för att senare starta forumtrådar om vad det kan bero på när korten är så svårsålda