Permalänk
Medlem

Extern skärm till Macbook Air M1

Hallå data-proffs.

Skulle vilja köpa en ny extern skärm till min Macbook Air M1. Lite sugen på en HUAWEI Matebook 28" LÄNK, är dock lite osäker på 4k (HDR 4K 3840 x 2560). Nån sa (se länk nedan) att skalningen från en Macbook/OSX blir konstig på den typen av upplösning, samt att pga detta så blir en sådan skärm rätt tungdriven.

(https://www.youtube.com/watch?v=kpX561_XM20&t=543s)

Funderar överlag på hur pass datorn orkar med en större, mer högupplöst skärm. I videon ovan rekommenderas iaf 1440p (2560 x 1440). Anvädningsområden är Ableton Live(musik produktion) och webbutveckling (VS Code) i huvudsak.

Vad kör ni till era Mac minis och Macbooks? Tips och rekommendationer?

(övriga preferenser: USB-C laddning av laptop, max 25- max 28", usb-kontakter osv)

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jag har en Macbook Pro M1, och har stoppat in en Samsung G9, dvs 5120x1440, HDR och 120hz (MacOS klarar inte DSC, så 240hz går inte).

Jag tycker det fungerar hur bra som helst, även om jag skulle vilja ha liite högre upplösning, men jag sitter inte direkt och räknar pixlar

Den är tungdriven, man ser att 'windowserver' käkar mycket mer CPU när man har den inkopplad, än när man har en vanlig 2560x1440@60 på jobbet.

Men datorn blir varken varm eller trött av det, så jag kör på

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Ok, den skärmen var ju rätt fet Hur upplevs skalningen, blir ikoner i OSX väldigt små osv?

Permalänk
Bildexpert 📺

Kört och kör flera 4K-skärmar mot Mac OS och jobbar med dem, inklusive Photoshop och Ableton. Jämfört och arbetat med 27 tum i 1440p, 4K och 5K bredvid Retina-skärmarna på MBPro:s sedan snart tio år. Skalningen blir inte konstig och det fungerar förutsägbart. Jag ser främst fördelar med 4K och 5K fungerar ännu bättre på 27-tum.

Sedan är det individuellt hur man tar sig information på skärm. Samt individuellt hur bra man ser. Jag är medelålder där man börjar fundera på läsglasögon. Skalar för motsvarande 3008x1692 på 27-tum 4K på armslängd bort. Tycker det är en kraftig försämring att kliva tillbaka till 1440p på 27-tum. Som att dra fram hönsnätet och lägga över skärmen.

Visst kan man kanske kan uppleva annat men så finns det också en del saker man kan göra fel eller som går fel på andra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har en Macbook Pro M1, och har stoppat in en Samsung G9, dvs 5120x1440, HDR och 120hz (MacOS klarar inte DSC, så 240hz går inte).

Jag tycker det fungerar hur bra som helst, även om jag skulle vilja ha liite högre upplösning, men jag sitter inte direkt och räknar pixlar

Den är tungdriven, man ser att 'windowserver' käkar mycket mer CPU när man har den inkopplad, än när man har en vanlig 2560x1440@60 på jobbet.

Men datorn blir varken varm eller trött av det, så jag kör på

Jag har också MacBook Pro M1 med en Samsung Odyssey G9 men dom är inte helt goda vänner, jag har kört denna skärm med PC, GPU 6900XT och ett RTX 3080 och sällan drabbats av det ökända flimret och scanlines men sedan jag anslöt en MacBook Pro M1 14" 2021 så är det ganska ofta jag får flimret. Spelar ingen roll om jag kör 60 eller 120 Hz, det enda som verkar göra flimret mer sällsynt är att stänga av Freesync. Jag kör inte i HDR läget dock, tycker inte att fotoredigeringen funkar så bra med HDR.

Har du inga problem med flimret på din G9:a?

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Hekski:

Ok, den skärmen var ju rätt fet Hur upplevs skalningen, blir ikoner i OSX väldigt små osv?

Nej nej, skärmen körs ju i sin "native" upplösning och Macos hanterar det helt klanderfritt

Skrivet av nihilist71:

Jag har också MacBook Pro M1 med en Samsung Odyssey G9 men dom är inte helt goda vänner, jag har kört denna skärm med PC, GPU 6900XT och ett RTX 3080 och sällan drabbats av det ökända flimret och scanlines men sedan jag anslöt en MacBook Pro M1 14" 2021 så är det ganska ofta jag får flimret. Spelar ingen roll om jag kör 60 eller 120 Hz, det enda som verkar göra flimret mer sällsynt är att stänga av Freesync. Jag kör inte i HDR läget dock, tycker inte att fotoredigeringen funkar så bra med HDR.

Har du inga problem med flimret på din G9:a?

Jag hade problem typ en eller två gånger i månaden med flimmer på den. Det är alltså inte att den flimrar till svart skärm, utan det är mer en variation i ljusstyrka jag upplever. Det var så länge sen att jag knappt minns hur det artade sig

Jag har också då den första G9, inte den nya Neo.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jag har också då den första G9, inte den nya Neo.

Japp, samma här.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

En "retinaskärm" till överkomligt pris är denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5166499

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Tack för svar, sprang och spontan-köpte Viewmate:en iaf, märkte spontant ingen skillnad i datorprestanda det lilla jag testat. Allt ser bra ut upplösningsmässigt i mina ögon iaf, trevlig och gedigen monitor tycker jag nog. 3:2 känns kanske lite speciellt men, kanske är bra till nått

Permalänk

Har också en G9, utan neo med en macbook pro. Den har nu ramlat i backen och är sönder. Känns inte så kul att köpa precis samma skärm. Hade problemet med flimret ni nämner, den hade svårt att vakna från sovläge ibland samt att upplösningen gav lite att önska. Jag har haft riktigt svårt att hitta något att ersätta skärmen med, kanske blir en ny G9 ändå. Jag har inte sett 4k på en mac, men det jag har hört är att det blir väldigt smått och att man då måste skala bilden, då tappar man både prestanda och skärpa vilket inte känns så lockande enligt diverse youtube videon, jag vet dock inte. Att ha det supersmått är inte så roligt. Dessutom kommer jag nog inte klara mig på 1 skärm så i så fall behöver jag 2st 4k skärmar och de springer rätt lätt iväg i pris. Absolut max 20k, gärna mindre, någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

Kör med en 34” 3440x1440p i 144hz utan problem iaf, vanlig desktop/lite Photoshop och även maya funkar fint även med mina ynka 8gb ram. Kan streama spel från servern i samma inställningar, funkar ganska bra med tanke på att laptopen är kopplad genom Wi-Fi, om än Wi-Fi6. Som någon nämnde är du begränsad till dp1.2 eller liknande genom USB-C, så får inte ut dom 180hz skärmen kan leverera - men rätt gött att få datorn laddad när man är hemma samt USB hubb till prylarna genom endast en kabel. Och att inte längre ha en desktop i rummet. Helt fläktfritt^^

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ChristerZ:

Har också en G9, utan neo med en macbook pro. Den har nu ramlat i backen och är sönder. Känns inte så kul att köpa precis samma skärm. Hade problemet med flimret ni nämner, den hade svårt att vakna från sovläge ibland samt att upplösningen gav lite att önska. Jag har haft riktigt svårt att hitta något att ersätta skärmen med, kanske blir en ny G9 ändå. Jag har inte sett 4k på en mac, men det jag har hört är att det blir väldigt smått och att man då måste skala bilden, då tappar man både prestanda och skärpa vilket inte känns så lockande enligt diverse youtube videon, jag vet dock inte. Att ha det supersmått är inte så roligt. Dessutom kommer jag nog inte klara mig på 1 skärm så i så fall behöver jag 2st 4k skärmar och de springer rätt lätt iväg i pris. Absolut max 20k, gärna mindre, någon som har något tips?

Var får folk alla märkligheter ifrån? 4K-skärmar med Mac fungerar utmärkt och har gjort det i många år. Du skalar efter önskemål och det fungerar utmärkt. Bara senaste året har jag provkört 4K i 27, 32, 42, 48 och 55 tum mot Mac och Windows och i båda fallen skalar det bra och problemfritt.

De gånger det blir problem på båda plattformarna är när man har mjukvara som bygger på äldre eller egna grafik-API:er av någon slag. Då kan vissa skalningslägen ge suddigare grafik. Vanligare med Windows där det finns delar i själva Windows som kan bli suddigt, typiskt någon dialogruta som hängt med från 90-talet. Med moderna program är det ovanligare.

Permalänk

Ja, du Laxpudding är den som ger hopp Jag har sett det på väldigt många ställen, mer än jag kan räkna upp faktiskt men har som sagt inte sett det själv. Här är en video om problemet och det finns massor om det på reddit och även macrumors.com. https://www.youtube.com/watch?v=kpX561_XM20&t=627s

Jag har insett att jag nog måste släppa 120hz som jag hade med min G9a. Inte ens apple studio display har mer än 60. Men när det kravet släpps så öppnar sig nya dörrar. Man kanske ska köra en OLED tv istället, typ 48" LG C2.

Ett annat starkt alternativ kan vara https://www.dell.com/sv-se/shop/dell-ultrasharp-40-tums-v%C3%... dells 40". Men jag är rädd att jag kommer sakna de där 9", men det lutar faktiskt åt denna om bara det här 4k inte är ett problem som du säger.... Lite drygt att inte kunna prova någonstans.

Permalänk

Ser nu att OLED tv LG C2 42" har en ppi på 106 vilket mostvarar en G9 som har 108. Så jag tror inte att OLED tvn kommer lösa problemet med skärpa. Dellen ligger på på 140 så det är ju bättre. Ett kanske bättre alternativ är två stycken LG UltraFine 27MD5KL-B. Problemet med LG Ultrafine är att dom är ser fruktansvärda ut i designen tycker jag. Men med tanke på att jag får 2 LG för en apple studio monitor så kanske man får leva med den kassa designen.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag testar LG 42C2 som datorskärm här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Den vita subpixeln kommer påverka text och grafik på sätt som syns tydligt på ett skrivbord och extra tydligt om man väljer att hålla sig på 100% skala.

Permalänk
Medlem

Jag kör en https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32... över USB-C till min M1 Air utan problem. Skitsmidigt med inbyggd KVM dessutom.

Permalänk

Jag kom på att jag har en 4k tv i vardagsrummet. Jag anslöt den och kollade hur 4K blev där. Testade också och skala lite, precis som Laxpudding säger märkte jag ingen prestanda skillnad. Dock blev det mindre skarpt när jag skalade, men bara så pass lite att bokstäverna såg lite tjockare ut. Jag har en 82" samsung tv så självklart såg man pixlarna och skärmen var ju på tok för stor för att få någon större uppfattning, men jag fick testat lite iallafall. Med tanke på att min tv har en ppi på 54 börjar jag ifrågasätta hur texten kunde vara så dålig på min G9a, den har ju nästan dubbel ppi. Kan nog tänka mig en 4K skärm, en LG C2 42" eller 48" är kanske inte så fel ändå. Får se om jag kan ta mig någonstans där den finns på utställning.

Permalänk
Skrivet av Penguin:

Jag kör en https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/gamingskarm-32... över USB-C till min M1 Air utan problem. Skitsmidigt med inbyggd KVM dessutom.

Den borde nog vara ganska identisk i prestanda som min gamla G9a när man använder den med en mac. Hur upplever du texten jämfört med den inbyggda skärmen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Den borde nog vara ganska identisk i prestanda som min gamla G9a när man använder den med en mac. Hur upplever du texten jämfört med den inbyggda skärmen?

Jag tycker inte det är någon skillnad. Jag kör dock BetterDisplay (https://github.com/waydabber/BetterDisplay) så jag har alltid HiDPI upplösningar så att texten renderas lika på alla skärmar jag kopplar in.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag testar LG 42C2 som datorskärm här: https://www.sweclockers.com/test/34436-lg-oled-42c2-tv-som-fu...

Den vita subpixeln kommer påverka text och grafik på sätt som syns tydligt på ett skrivbord och extra tydligt om man väljer att hålla sig på 100% skala.

Hehe, snacka om att pricka mitt i prick med ett test! Mycket värdefullt, jag spelar nästan aldrig på datorn så det är nog så att detta inte är det bästa alterantivet för mig. Man funderar ju på om LG 48GQ900 är en 48" C2 i grund och botten men ändringarna gjorda som man kan göra via service fjärren samt att man lagt till en displayport.

Jag ger nästan upp, funderar på om den nya G9 neo kanske är bättre gällande text än vad min gamla G9 var och kanske några av problemen är fixade.

Alternativt får jag köra kvar med min gamla dell 30" som jag släpat upp från förrådet ett tag tills det kommer nya modeller som tickar alla boxar.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av ChristerZ:

Jag kom på att jag har en 4k tv i vardagsrummet. Jag anslöt den och kollade hur 4K blev där. Testade också och skala lite, precis som Laxpudding säger märkte jag ingen prestanda skillnad. Dock blev det mindre skarpt när jag skalade, men bara så pass lite att bokstäverna såg lite tjockare ut. Jag har en 82" samsung tv så självklart såg man pixlarna och skärmen var ju på tok för stor för att få någon större uppfattning, men jag fick testat lite iallafall. Med tanke på att min tv har en ppi på 54 börjar jag ifrågasätta hur texten kunde vara så dålig på min G9a, den har ju nästan dubbel ppi. Kan nog tänka mig en 4K skärm, en LG C2 42" eller 48" är kanske inte så fel ändå. Får se om jag kan ta mig någonstans där den finns på utställning.

Skalade du på rätt sätt då?

Fel sätt att skala: köra annan upplösning på signalen, likt 2560x1440 då det blir "tjockare text" etc. eftersom det är matematisk icke-heltalsbaserad skalning av en pixelmatris. Men är det som fungerar med gamla pruttprogram.

Rätt sätt att skala: ändra skalningsnivån i Windows gränssnitt: 150% med 4K ska bli samma storlek som om det vore 2560x1440 men skalningen sker i hur gränssnittet renderas och text därför får högre kvalitet. Vilket då bråkar mer med gamla pruttprogram och leder till åsikter om att det "stjäl prestanda" för att det knycker någon procent av processorkraften.

Att texten upplevdes dålig med Mac på G9:n kan ha andra förklaringar. Samsung G9-skärmar tycks har vissa problem med att fungera korrekt med Mac beroende på anslutning. Det du såg kanske var en skalad signal och inte 5120x1440 native utan det var 3000x800-något som följd av att kabeln inte klarade bandbredden som krävs.

På Macen: Systeminställningar/Bildskärmar/Bildskärmsinställningar där man väljer mellan "Större text" eller "mer utrymme" har du alternativet "Skalad". Håll ned alt-tangenten när du klickar på "Skalad" och du får upp en lista med tillgängliga pixelmatriser.

Permalänk

Jag använder främst mac så det är med en mac jag testat. Jag köpte en usb-c -> displayport kabel som fungerat ganska bra. Jag kan ju inte dubbelkolla nu eftersom skärmen är trasig men jag är 99% säker på att jag körde 5120x1440 utan skalning.

På min 4k TV skalade jag med större och mindre text alternativet. Det där med alt-tangenten får jag ju prova. Samtidigt försöker jag övertala mig själv att dual 4k skärmar skulle bli rätt bra, och behöver jag skala med den lilla skillnaden så kommer jag överleva det.

Permalänk
Medlem

Kör själv en 1440p extern skärm efter att ha läst vilka upplösningar som rekommenderas för att få rätt skalning.

Sedan dess så har jag dock funnit programmet BetterDisplay, som möjliggör HiDPI skalning i olika upplösningar. Kräver dock PRO varianten, men kostar inte mycket.

Rekommenderar verkligen det programmet då du kan köra en 4K display och sedan skala fritt internt i MacOS samtidigt som skärmen i sig visar 4K pixlar.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Skrivet av emil_fh:

Kör själv en 1440p extern skärm efter att ha läst vilka upplösningar som rekommenderas för att få rätt skalning.

Sedan dess så har jag dock funnit programmet BetterDisplay, som möjliggör HiDPI skalning i olika upplösningar. Kräver dock PRO varianten, men kostar inte mycket.

Rekommenderar verkligen det programmet då du kan köra en 4K display och sedan skala fritt internt i MacOS samtidigt som skärmen i sig visar 4K pixlar.

Ja, det låter som att det kan vara rätt väg att gå. Jag inte läst på så mycket om 4k skärmar men ska ta och göra det. Försöka hitta en lämplig modell med USB-c och sen måste jag besvara om jag ska köra dual 32" eller dual 27". Det kan vara att två stycken 32" blir för stort.

Jag undrar även om man kan göra dual 4k skärmar och den interna samtidigt på en macbook pro 14" med m1 Pro krets.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristerZ:

Ja, det låter som att det kan vara rätt väg att gå. Jag inte läst på så mycket om 4k skärmar men ska ta och göra det. Försöka hitta en lämplig modell med USB-c och sen måste jag besvara om jag ska köra dual 32" eller dual 27". Det kan vara att två stycken 32" blir för stort.

Jag undrar även om man kan göra dual 4k skärmar och den interna samtidigt på en macbook pro 14" med m1 Pro krets.

Har för mig att M1 Macs bara klarar 1 extern skärm åt gången officiellt, men kanske finns hubbar/program som löser det.

Visa signatur

Blessed is the mind too small for doubt.

Permalänk
Skrivet av emil_fh:

Har för mig att M1 Macs bara klarar 1 extern skärm åt gången officiellt, men kanske finns hubbar/program som löser det.

Ja, M1 processorerna som fanns i exempelvis macbook air var precis så. Men M1 Pro verkar kunna klara flera. Det står så här på apples hemsida:

Samtidigt som den visar full upplösning på den inbyggda skärmen med en miljard färger stöder den även följande:

Upp till två externa skärmar med upp till 6K-upplösning vid 60 Hz och över en miljard färger (M1 Pro)

Upp till tre externa skärmar med upp till 6K-upplösning och en extern skärm med upp till 4K‑upplösning vid 60 Hz och över en miljard färger (M1 Max).

Så två för min del då, för jag har inte Max varianten.

Permalänk

Det blev en ny G9, kunde inte hitta något som faktiskt var bättre utan att vara en apple display och kosta mer än jag vill ge. Jag vet inte om min gamla hade ett problem, för denna nya som är samma modell är mycket skarpare. Den är inte lika skarp som en retina skärm så klart, men det är inte så att jag upplever det som ett problem längre.