Spela på LG OLED B1:a, får lite ångest....

Permalänk

Spela på LG OLED B1:a, får lite ångest....

Får lite ångest när jag börjat spela på min LG OLED B1:a i 4K, visst de ser fint ut, är nöjd, men samtidigt köpte jag TV:n för film enbart i första skede, panelen är bra, inga döda pixlar, allt ser bra ut, den är jämn och fin i ytan, inga konstigheter när man kollar på den, alltså en bra panel. är orolig jag ska få inbränningar när jag spelar på den, bör man vara det.

T ex, startade spel igår, på vänster sida har man en lite rund karta, på höger nedre kant ser man antal skott kvar som lyser i skarp vit. Jag tänker att den texten finns ju där under hela spelet, visst nu spelar jag max typ 1 timme per gång och ett spel tar väl kanske 7-8 timmar att ta sig igenom, sen blir ju nästa spel inte med samma statiska text. så kanske inte så farligt....

Så jag funderar nu på att koppla bort min fina dator och köpa en enskild skärm till den och spela där, vill ju inte det egentligen.

Är ni oroliga för inbränning i era LG oleds, tänker mest på de nya B1/C1 då och framåt.

Hatar och ha sån här beslutsångest hur man ska göra, sen iofs så när man kollar film så är det ju text i nedra delen hela tiden av o på, men den ändras ju hela tiden, så kanske inte så farligt som när man spelar med samma statiska hela tiden.
Jag kanske är för rädd, ett spel vara ju som sagt kanske 8 timmar, de kanske inte hinner hända så mycket då?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har haft min LG oled i över 5år, kört allt från tv-kanal med "logga i hörnet" till långa spelpass med xbox.
Har aldrig sett en tendens till inbränning. har pixelshift funktionen påslagen och det ska ju hjälpa

Sen kanske det är nyttigt både för dig och tvn att ta ett par pauser i 8 timmars passet

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk

jo, du har nog rätt, de nya oled ska ju vara ännu säkrare än förra generationen också, kanske oroar mig i onödan.
Jag köpte ju min fina dator för spel i 4K på OLED tv:n, vore synd och nedgradera den med en 27" skärm nu.
Som sagt, man spelar ju samma spel i typ 8 timmar totalt uppdelat, sen kommer ju annat spel, så risken för inbränningar borde ju vara väldigt liten.

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har en C1 till xboxet och jag är verkligen inte orolig..
Se det så här,
Skulle du sluta att köra bilen du köpt för att du är rädd att den ska gå sönder?
eller ta bort alla vattenrör i huset för att du är rädd för vattenläcka?

Kör på!!

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk

jo, skönt o höra att andra kör på, det är ju de som är meningen, finns ju game optimizer i LG skärmen också :), den är ju där av en anledning: gaming.
Jag kör på med förnuft.

En fråga, gör ni nåt mer än ha pixel shift aktiverat för att förebygga inbränningar?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Har en C1 oled som TV, men när det var dags för ny monitor så fegade jag ur och köpte LCD. Kände bara att jag inte orkar oroa mig för inbränningar på en monitor där jag kan sitta i timmar i olika dokument eller redigeringsprogram. Sen har vi ju ABL dessutom som en nagel i ögat.

Permalänk

Hej, jag har kört oled sen första generationen kom ut från LG, den TVn har svärmor nu och hon har plågat den om någon, den har ännu inga inbränningar 😁

Permalänk

viss oro kommer ju så klart finnas, men nog skilland o ha oled tv:n som monitor, där man sitter flera timmar per dag i månader/år med samma program eller windows. De bränner nog in med tiden, skulle aldrig ha min LG OLED som dator skärm att goggla på eller köra program med. Ett spel vara ju typ 8 timmar uppdelat i 1-2 timmars pass som max för min del, sen kommer nästa spel ju.

En sak jag tänkte, om man nu ska oroa sig, tänk då på texten i film, den är ju ungefär på samma ställe hela tiden, varje film/serie man kollar på i årtal, även om inte samma text är mer än 5 sekunder åt gången så är de ju ändå i samma område där lyser vitt skarpt under lååååång tid, de borde ju en risk för inbränning kanske med tiden i de området?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av musse pigg:

viss oro kommer ju så klart finnas, men nog skilland o ha oled tv:n som monitor, där man sitter flera timmar per dag i månader/år med samma program eller windows. De bränner nog in med tiden, skulle aldrig ha min LG OLED som dator skärm att goggla på eller köra program med. Ett spel vara ju typ 8 timmar uppdelat i 1-2 timmars pass som max för min del, sen kommer nästa spel ju.
[...]

Går igenom i den här artikeln hur OLED C2 fungerar: https://www.sweclockers.com/test/34436 med vilka inställningar som gör vad. Använder du B1:n som datorskärm på det sätt där B1:n fungerar som bäst som skärm till en dator är det snarare lägre risk för inbränningar eftersom panelen då arbetar betydligt lugnare. Det är alltså mindre riskabelt att köra en LG OLED som datorskärm i PC-läge än att köra exempelvis vanlig TV i något läge likt "sport" eller "Livlig".

Fast kolla själv i dina menyer! Vilka inställningar har du på B1:n på följande reglage?
Bild/Bildläge:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka:
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka:
Support/Energisparläge/Energisparåtgärd:
Allmänt, AI-tjänst, AI-ljusstyrkeinställningar/Ljussensor:

(Ja, LG är helt FUBAR vad gäller placering av viktiga inställningar och de flyttar runt på dem varje år)

Vill du på lång sikt försöka skada din B1:a?

Bild/Bildläge: Spel
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Hög
Support/Energisparläge/Energisparåtgärd: Av
Allmänt, AI-tjänst, AI-ljusstyrkeinställningar/Ljussensor: Av

Det vill säga att du kör B1:n så ljusstarkt som det bara går och spelar 2 timmar om dagen från och med idag har du i värsta fall de första tecken (syns på testbilder) på inbränning lagom till julafton 2027 och inbränningar som synliga i vanlig bild lagom till runt 2029–2030 någongång. Detta baserat på tidigare tester av äldre 2017-modeller.

Jag misstänkter däremot att du måste in i servicemenyn och stänga av alla skydd för att detta ska kunna inträffa på en modern B1:a. Access till servicemenyn loggas och upphäver garantin. LG byter panel inom 3 år från köp om du har fått inbränningar under den tiden. För då anses något vara fel med exemplaret med tanke på de skyddsmekanismer som finns. Den garantin förutsätter att du inte fipplat i servicemenyn.

Vill du lita på automatiken?

Bild/Bildläge: Spel
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: Utgråad
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Utgråad
Support/Energisparläge/Energisparåtgärd: Auto
Allmänt, AI-tjänst, AI-ljusstyrkeinställningar/Ljussensor:
...kommer ljussensorn hela tiden arbeta automatiskt efter rummet och B1:n lär inte lysa max någon gång, du lär aldrig få en inbränning och behöver aldrig fundera över inställningar runt ljus.

Och vill du styra över ljusstyrkan själv...

Bild/Bildläge: Spel
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100*
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av
Support/Energisparläge/Energisparåtgärd: Av
Allmänt, AI-tjänst, AI-ljusstyrkeinställningar/Ljussensor: Av
...så kommer panelen aldrig köra mer än hälften av sin ljusstyrka i SDR och HDR och därmed aldrig överlasta panelen på sådant sätt att det föreligger risk för inbränning.

(*) OLED-ljusstyrka: 100 betyder att panelen ändå kommer lysa med 200+ nits i SDR och 400+ nits i HDR så det är fortfarande en ljusstark bild som ger mer ljus än vad som brukar anses vara behagligt i mysbelysnig. OLED-ljusstyrka mellan 50–80 med Högsta Ljusstyrka: Av och man håller sig inom de typiska 120–160 nits som brukar vara önskvärt för en distinkt bild i ett vardagsrum och mysbelsyning

Permalänk

tackar, ska se över lite inställningar och prova mig fram, man vill ju inte bilden ska se kass ut heller, för då faller de med att spela på LG TV:n ju, då kan man liksbra skaffa en led skärm för detta, och slippa oroa sig.

Jag har ju typ spelat och testat i några timmar då TV:n ganska ny, och jag ställde in HDMI4 enligt vad de flesta kör för bästa gaming upplevelese, så det är fullt blås, 100% på allt HDR i WIN11, gaming mode 120hz, osv osv...
körde på gaming inställningar som de rekomenderade här: https://www.youtube.com/watch?v=AnkszAOTWpc&t=904s

Men jag sitter ju i ett mörkt litet rum, så jag behöver så klart inte köra fullt blås, ska dra ner lite på inställningarna och prova.

vad jag inte fattar t ex:
Bild/Bildläge: Spel
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100*
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av

1)Hur tänker man här med Högsta Ljusstyrka: Av ? om jag sätter OLED-ljusstyrka: 100 och samtidigt Högsta Ljusstyrka: Av, vad händer då?
2) en avstängning av HDR i WIN11, ger det automatiskt lägre ljusstyrka?

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk

sen har jag: screen move på, pixel cleaning på, och logo brightness på low

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem

Logo brightness gör jättemycket för det du nämner. Det negativa är ju att UI-detaljer blir lite mindre tydliga, men jag brukar inte notera det. Kör pixel clean manuellt någon gång ibland, jag gör väl det någon gång i månaden.

Jag har haft min C9 sen 2019 och det har varit min primära spelskärm. Har kört många långa open world spel i 100-200 timmar styck med statiska kartor osv. Inga inbränningar. Jag kör mycket HDR och på bäst bild osv. Sparar inte på krutet. OLED-ljus 100, etc. Maxar HDR när det finns. Det jag inte gör är väl att hänga jättemycket i windows, men jag håller på att göra min C9 till min enda skärm så det har blivit mer av det också. Inga inbränningar. Låter den inte bra stå på dock, utan har skärmsläckaren.

Jag har också en ångest och orosproblematik och det är lite det jag läser mellan raderna här. Det här är en sådan grej du behöver exponera dig för och ta dig igenom. Teknisk fakta och sådant är alltid bra att veta och kan lindra men med denna typ av problem vet nog både du och jag att det inte riktigt hjälper. Vi vet ju att det kan ske. Därav finns oron ändock.

Det här kommer att gå över. Jag oroade mig också en del över detta i början men det la sig efter någon månad då jag märkte att inget hände. Till slut tänkte jag inte på det utan hittade något annat att oroa mig för istället. Så brukar det vara för mig i alla fall.

Ställ in TV:n som du vill ha den, använd inställningar för att minimera möjligt problem, och låt tiden och din egen exponering för oron ha sin gång. Så hoppas jag att du kan njuta av den! Det är en fantastisk spelskärm. Finns inte en chans att jag kan gå tillbaka från OLED.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk

tack för input.
Jo man ska använda de som man vill, annars faller de lite, jag har PC läge på, samt alla skyddsinställningar som går.
Vill dock helst spela i HDR.
Vad jag inte fattar är som jag sa förhållandena mellan:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
Givetvis kommer jag att stänga av HDR i Win 11 när man är i windows miljö, då jag endast ska spela därifrån ändå och då aktiverar man HDR i gaming.

Sen hänger jag inte med vad HDR gör med förhållandet:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
tar HDR över oavsett inställningarna här

Visa signatur

| Coolermaster 800w+ Gold | Z-690 | Hyper-X 32GB @3200 RGB | I9-12900K | RTX 3090 24GB | WD Black M.2 NWMe SSD GEN 4 - 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av musse pigg:

tack för input.
Jo man ska använda de som man vill, annars faller de lite, jag har PC läge på, samt alla skyddsinställningar som går.
Vill dock helst spela i HDR.
Vad jag inte fattar är som jag sa förhållandena mellan:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
Givetvis kommer jag att stänga av HDR i Win 11 när man är i windows miljö, då jag endast ska spela därifrån ändå och då aktiverar man HDR i gaming.

Sen hänger jag inte med vad HDR gör med förhållandet:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
tar HDR över oavsett inställningarna här

Klart du ska spela med HDR. Det är halva grejen. Jag har kört med det på i Windows en del också. Inga problem. Logo luminance aktiveras på t ex Taskbar.

Detta med inbränningar är ett väldigt litet problem idag. Det hänger mest med från de tidiga modellerna som hade stora problem med det. Då oftast också med amerikanskt användande - TVn på hela dagen, samma nyhetskanal, etc.

Det är väl kanske inte heller rekommenderat att spela MMOs i tusentals timmar heller. Jag har tittat på Dota I minst 500+ timmar på TVn och har inga problem med att det fastnat heller, dock.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av musse pigg:

tack för input.
Jo man ska använda de som man vill, annars faller de lite, jag har PC läge på, samt alla skyddsinställningar som går.
Vill dock helst spela i HDR.
Vad jag inte fattar är som jag sa förhållandena mellan:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
Givetvis kommer jag att stänga av HDR i Win 11 när man är i windows miljö, då jag endast ska spela därifrån ändå och då aktiverar man HDR i gaming.

Sen hänger jag inte med vad HDR gör med förhållandet:
Bild/Avancerade inställningar/Ljusstyrka/OLED-ljusstyrka: 0–100
Bild/Avancerade inställningar/Högsta Ljusstyrka: Av/på
tar HDR över oavsett inställningarna här

Det är rätt okomplicerat även om det i praktiken är flera faktorer som samverkar. Därför är det mer komplicerat att peka på en OLED och säga exakt vilken ljusstyrka det är i fråga om nits. Bildens innehåll är avgörande för hur starkt det lyser som följd av ABL (Automatic Brightness Limiter), alltså ljusventilförfarandet. En begränsad mängd energi måste fördelas ut över ytan och ju mindre yta som ska lysa, desto starkare kan det lysa. Och viceversa ju mer bildyta som ska lysa då ljusstyrkan istället sjunker.

OLED-Ljusstyrka är som en dimmer för ljuset. Den direkta motsvarigheten till att ändra ljusstyrkan på LCD
Högsta Ljusstyrka är omfånget på hur ljusstarkt panelen ska verka. För en B1 och C1 är är det förenklat för SDR/HDR som följer med maximal ljusstyrka, alltså OLED-Ljusstyrka: 100

  • Av: max ca 200/400 nits

  • Låg: max ca 250/500 nits

  • Mellan: max ca 300/600 nits

  • Hög: max ca 350/700 nits

B1 lite lägre och C1 lite högre

Detta då med APL-nivå (Avarage Picture Level) i bilden om 10% där alltså förhållandet är att 10% av bildytan lyser som starkast och resten är släckt. Lyser hela ytan så starkt den kan (100% full field) är det runt ≈150 nits som högst oavsett var man ställer Högsta Ljusstyrka medan OLED-Ljusstyrka: 0–100 fortfarande påverkar ljusstyrkan inom ≈30–150 nits. Mängden nits man får ut med exempelvis OLED-Ljusstyrka: 50 beror alltså helt på var man ställer Högsta Ljusstyrka samt ljusomfånget, APL-nivån i bilden man tittar på.

Detta påverkar också det dynamiska omfånget. Ofta är bilden bättre nyanserad och lugnare på Högsta Ljusstyrka: Av/Låg eftersom nyansteckningen fördelas över ett snävare ljusomfång. Film-tittande i ljuskontrollerade miljöer vinner i kvalitet på detta läge. Högsta Ljusstyrka: Mellan/hög ger lite mer halvtonsbrus i bilden, även något sämre färger eftersom den vita subpixeln jobbar mer, samt något ökad posterisering eftersom nyansteckningen sprids ut över ett större ljusomfång.

Film brukar hålla en APL-nivå runt 20–30% och mer dagligt tittande är ofta högre. Sällan mer än 50% och det brukar närmast handla om vintersport, slalom, skidor och hockey där man går långt över 50% APL-nivå.

Permalänk
Medlem

Haft min Panasonic oled (lg display) sen 2018, haft på nyhetsmorgon varje morgon i alla år 3-4h om dan, ingen sol inbränd ännu 😅

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Linus:

Haft min Panasonic oled (lg display) sen 2018, haft på nyhetsmorgon varje morgon i alla år 3-4h om dan, ingen sol inbränd ännu 😅

Kvällstidningsstoryn om den inbrända solen kom från tidiga Philips OLED där Philips kör OLED-panelen så aggressivt att även när man dra reglaget för OLED-ljusstyrkan(*) till 0 (noll) så lyser logotyper och liknande ändå bländande starkt med över 200 nits. På de modellerna gav det sällan skillnad var man ändrade reglagen utan det lyste alltid så starkt det kunde hela tiden. Detta kombinerat med känsligare paneler överlag. Du som användare hade inget val för den där morgonsolen lyste lika starkt i alla fall oavsett.

En 2018-panel med Panasonics skickliga hand låter inte det ske, utan reglagen håller nivåerna.

(*) Reglagen för att påverka den fysiska ljusstyrkan brukar heta "Kontrast" hos Philips. "Ljusstyrka" reglerar istället var man ankrar svart. På modernare modeller kallas det ofta "OLED-kontrast" eller liknande.

Permalänk
Snusfri

Kör en C1 55" som skärm till min dator och sitter vid den en hel del timmar, inga problem.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro