Solceller, solpaneler, egen elproduktion, styra elförbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu kan jag inte svara på storleken på din lokala firma.
Garantier är förmodligen lättare att ha att göra med din lokala firma, då de värnar mer om kunden (förmodligen)

Tar du eon går nog själva installation och driftsättning smidigare.

Jag ser dock att inte bara priset skiljer utan även effekten (med samma antal celler).

Som en side note, Min grannförening tog billigaste offert och satte upp solceller, de fick inte driftag anläggning pga den firman inte hade koll på godkända produkter som likriktare etc, nu 7 månader sedan så är anläggningen fortfarande inte i drift vad jag vet

Det är just det jag är rädd för. Lokala firma har mycket goda referenser men de startade för 3 år sedan och är bara ca 5-8 anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av istream:

Det är just det jag är rädd för. Lokala firma har mycket goda referenser men de startade för 3 år sedan och är bara ca 5-8 anställda.

Eon installerar inte själva utan hittar en lokal firma som gör det åt dom.
Vet av egen erfarenhet Eon skulle göra installationen hos mig men sedan sa dom att dom vill inte sätta upp 36 paneler utan max 30 på grund av att dom hade ändrat något med hur långt det fick vara från kanterna på taket.

Så firman som skulle göra jobbet åt dom gav mig en offert på samma grejer men med ett pris på 22.000:- mindre vilket jag antar att Eon tar som för jobbet som dom inte gör så mycket av utan det är installationsfirman som gör allt jobb med att kontakt nätägare och elektriker för all inkoppling.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk

Någon här inne, eller vet någon, som redan nu kör vehicle-to-grid? Jag är väldigt intresserad och skulle då skaffa elbil direkt känns det som. Jag vill ha en elbil nu men jag kör alldeles för lite.

Jag tror vehicle-to-grid blir viktigt om 5-10 år.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon här inne, eller vet någon, som redan nu kör vehicle-to-grid? Jag är väldigt intresserad och skulle då skaffa elbil direkt känns det som. Jag vill ha en elbil nu men jag kör alldeles för lite.

Jag tror vehicle-to-grid blir viktigt om 5-10 år.

Tror inte det finns så många bilar som klarar det än samtidigt måste laddboxen klara av det med så att den vet att den ska mata in elen i nätet igen när den behövs där och vet inte om det säljs någon sådan än ut tror bara det är experiment än så länge.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Någon här inne, eller vet någon, som redan nu kör vehicle-to-grid? Jag är väldigt intresserad och skulle då skaffa elbil direkt känns det som. Jag vill ha en elbil nu men jag kör alldeles för lite.

Jag tror vehicle-to-grid blir viktigt om 5-10 år.

Det tror inte jag, varför skulle man vilja lägga på flera laddcykler på batteriet för att tjäna några få kronor? Dessutom menar jag att detta kommer bromsas av att garantierna på batterierna kommer regleras.
Dessutom är det när du tänker efter svårt att hantera, hur ska du använda funktionen rent praktiskt? När ska du ladda batteriet? När ska du ladda ur? Tänk att du laddar med dina solpaneler på dagen, laddar ur V2G på natten, då står du kanske med ett nästan tomt batteri på morgonen?

Permalänk
Medlem

Håller på att titta på solceller och funderar på om det är lönsamt eller inte för oss. Jag har svårt att få kontakt med någon att prata med. På alla som jag kontaktat har jag fått: "Vi har förnärvarande långa svarstider, men återkommer så snart vi kan".

Vi har ett 119kvm stort radhus. Vårt v formade tak vätter mot väster (sol fram till 20.00) en sommar dag. Inget som skymmer. Mot öst finns högre hus som under vintern skymmer, men nu på sommaren juni-augusti har vi sol från 8.

Vattenfalls solcellskalkylator där man kan rita in taket (bara vattenfall som fungerar då dom inte bygger på googles kartor - nybyggt) så får vi plats med ca 30kvm på ena halvan. Har säkerhetsmarginal då det säkert finns fel i denna ritmanöver. Vattenfall tillåter inte heller att man lägger till en halva ...

Att bara belägga halva taket med solceller mot väst skulle ge mig ca 2800KWh per år. Är det ens lönt att lägga på solceller på halva taket? Och om man gör det över hela kommer vi antagligen inte ha sol på öst sidan förrän vid 10 under andra tider än juni-augusti? Kostnad ca 80 000. Vinst inom 16 år. Om jag belade hela taket med 60kvm hade jag det återbetalat om 10 år. Kalkylen räknade dock på dagens elpriser.

Jag förstår att man förlorarar ca 20% av effekten genom att inte ha söderläge? Samt man förlorar ytterligare några få % pga takets lutning.

Hur mycket solenergi produceras under vintern?

Vi ligger på ca 9000kwh / år med elbil. Fördelat, Sommaren har 500-600kwh / månaden, vintern 1000kwh / månad.

Jag förstår på inlägg här att batteri behöver jag inte bry mig då dom är för dyra och inte medför nått vettigt i ekvationen. Så det är att sälja som gäller?

Så skall man belägga hela taket, halva taket (väst är väl isåf det som är bäst då vi är hemma på em), eller avstå helt och hållet?

Man kan tro att jag har svar på mina egna frågor med tanke vad jag skriver, men det har jag inte. En sak med en osäker kalkyl. Som inte är annat än fingervisning. Men vore trevligt att få input från er som gjort detta redan och har koll på beräkningar och utfall. Och varför inte får lite random strangers input i min beslutsprocess.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Håller på att titta på solceller och funderar på om det är lönsamt eller inte för oss. Jag har svårt att få kontakt med någon att prata med. På alla som jag kontaktat har jag fått: "Vi har förnärvarande långa svarstider, men återkommer så snart vi kan".

Vi har ett 119kvm stort radhus. Vårt v formade tak vätter mot väster (sol fram till 20.00) en sommar dag. Inget som skymmer. Mot öst finns högre hus som under vintern skymmer, men nu på sommaren juni-augusti har vi sol från 8.

Vattenfalls solcellskalkylator där man kan rita in taket (bara vattenfall som fungerar då dom inte bygger på googles kartor - nybyggt) så får vi plats med ca 30kvm på ena halvan. Har säkerhetsmarginal då det säkert finns fel i denna ritmanöver. Vattenfall tillåter inte heller att man lägger till en halva ...

Att bara belägga halva taket med solceller mot väst skulle ge mig ca 2800KWh per år. Är det ens lönt att lägga på solceller på halva taket? Och om man gör det över hela kommer vi antagligen inte ha sol på öst sidan förrän vid 10 under andra tider än juni-augusti? Kostnad ca 80 000. Vinst inom 16 år. Om jag belade hela taket med 60kvm hade jag det återbetalat om 10 år. Kalkylen räknade dock på dagens elpriser.

Jag förstår att man förlorarar ca 20% av effekten genom att inte ha söderläge? Samt man förlorar ytterligare några få % pga takets lutning.

Hur mycket solenergi produceras under vintern?

Vi ligger på ca 9000kwh / år med elbil. Fördelat, Sommaren har 500-600kwh / månaden, vintern 1000kwh / månad.

Jag förstår på inlägg här att batteri behöver jag inte bry mig då dom är för dyra och inte medför nått vettigt i ekvationen. Så det är att sälja som gäller?

Så skall man belägga hela taket, halva taket (väst är väl isåf det som är bäst då vi är hemma på em), eller avstå helt och hållet?

Man kan tro att jag har svar på mina egna frågor med tanke vad jag skriver, men det har jag inte. En sak med en osäker kalkyl. Som inte är annat än fingervisning. Men vore trevligt att få input från er som gjort detta redan och har koll på beräkningar och utfall. Och varför inte får lite random strangers input i min beslutsprocess.

Vad blir återbetalningstiden om du räknar på ett 5-års medelvärde istället? Sen får du tänka på att du kommer behöva byta ut växelriktaren efter typ 20 år och det är inte inkluderat i deras kalkyl.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Håller på att titta på solceller och funderar på om det är lönsamt eller inte för oss. Jag har svårt att få kontakt med någon att prata med. På alla som jag kontaktat har jag fått: "Vi har förnärvarande långa svarstider, men återkommer så snart vi kan".

Vi har ett 119kvm stort radhus. Vårt v formade tak vätter mot väster (sol fram till 20.00) en sommar dag. Inget som skymmer. Mot öst finns högre hus som under vintern skymmer, men nu på sommaren juni-augusti har vi sol från 8.

Vattenfalls solcellskalkylator där man kan rita in taket (bara vattenfall som fungerar då dom inte bygger på googles kartor - nybyggt) så får vi plats med ca 30kvm på ena halvan. Har säkerhetsmarginal då det säkert finns fel i denna ritmanöver. Vattenfall tillåter inte heller att man lägger till en halva ...

Att bara belägga halva taket med solceller mot väst skulle ge mig ca 2800KWh per år. Är det ens lönt att lägga på solceller på halva taket? Och om man gör det över hela kommer vi antagligen inte ha sol på öst sidan förrän vid 10 under andra tider än juni-augusti? Kostnad ca 80 000. Vinst inom 16 år. Om jag belade hela taket med 60kvm hade jag det återbetalat om 10 år. Kalkylen räknade dock på dagens elpriser.

Jag förstår att man förlorarar ca 20% av effekten genom att inte ha söderläge? Samt man förlorar ytterligare några få % pga takets lutning.

Hur mycket solenergi produceras under vintern?

Vi ligger på ca 9000kwh / år med elbil. Fördelat, Sommaren har 500-600kwh / månaden, vintern 1000kwh / månad.

Jag förstår på inlägg här att batteri behöver jag inte bry mig då dom är för dyra och inte medför nått vettigt i ekvationen. Så det är att sälja som gäller?

Så skall man belägga hela taket, halva taket (väst är väl isåf det som är bäst då vi är hemma på em), eller avstå helt och hållet?

Man kan tro att jag har svar på mina egna frågor med tanke vad jag skriver, men det har jag inte. En sak med en osäker kalkyl. Som inte är annat än fingervisning. Men vore trevligt att få input från er som gjort detta redan och har koll på beräkningar och utfall. Och varför inte får lite random strangers input i min beslutsprocess.

Vinklade mot väst måste vara ganska mycket sämre än bara en förlust på 20%, jag tror snarare 50%. Det är mellan 11-14 man drar in mer än halva energin vad jag vet, och vid den tiden är ju dina paneler knappt belysta

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vinklade mot väst måste vara ganska mycket sämre än bara en förlust på 20%, jag tror snarare 50%. Det är mellan 11-14 man drar in mer än halva energin vad jag vet, och vid den tiden är ju dina paneler knappt belysta

Läste på nån sida från nått elföretag (kan varit EON) som försökte förklara energiförluster mot olika väderstreck samt lutningar av tak. Där hänvisade man till 20% förlust mot att ha det mot söder. Jag har också för mig att dom sa att man förlorade 2% / 10 grad, om lutningen inte var optimal av tak. Vad nu optimal lutning är? 40? 30? 20?

Men väderstrecket verkar också stämma in när man gör kalkyler via vattenfall och andra sidor som har dessa kalkyler.

Men om det är sant eller inte vet jag ju inte. Är det nån som har paneler mot väst som har koll på det vore det intressant att höra detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vad blir återbetalningstiden om du räknar på ett 5-års medelvärde istället? Sen får du tänka på att du kommer behöva byta ut växelriktaren efter typ 20 år och det är inte inkluderat i deras kalkyl.

Hm vad blir återbetalningstiden med ett 5 års medelvärde... Hur menar du? jag är inte med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Hm vad blir återbetalningstiden med ett 5 års medelvärde... Hur menar du? jag är inte med

Räkna ut kostnaden för panelerna, sedan beräknade produktionen, dra av det från totalen, se hur lång tid det tar att tjäna in investeringen

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Ninotramp:

Någon här inne, eller vet någon, som redan nu kör vehicle-to-grid? Jag är väldigt intresserad och skulle då skaffa elbil direkt känns det som. Jag vill ha en elbil nu men jag kör alldeles för lite.

Jag tror vehicle-to-grid blir viktigt om 5-10 år.

Skrivet av Dunde:

Det tror inte jag, varför skulle man vilja lägga på flera laddcykler på batteriet för att tjäna några få kronor? Dessutom menar jag att detta kommer bromsas av att garantierna på batterierna kommer regleras.
Dessutom är det när du tänker efter svårt att hantera, hur ska du använda funktionen rent praktiskt? När ska du ladda batteriet? När ska du ladda ur? Tänk att du laddar med dina solpaneler på dagen, laddar ur V2G på natten, då står du kanske med ett nästan tomt batteri på morgonen?

Fast de här problemen är ganska lätta att överkomma med vanlig hem-automation. Automationen behöver bara ha tillgång till elpriset och en önskad "laddningsnivå" för batteriet på morgonen.

Troligtvis så kommer den inte nyttja batteriet för långvarig drift/urladdning - utan istället för att kapa effekt-toppar som sammanfaller med när elpriset är som högst. När elpriset är som lägst på natten så laddas bilen. Samt även om den råkar stå inkopplad hemma när solcellerna levererar ström. Mellan säg 17-20 när elpriset är som högst men solen har hunnit gå ner (på vintern) så kopplas det om så att bilens batteri står för husets strömförsörjning. När priset sjunker och alla sover på natten så laddas batteriet upp igen.

Högsta/lägsta pris per Kwh på ett dygn kan ofta skilja sig åt med 3-4 SEK. Så säg att du gör av med 10Kwh under höglastperioden. Det blir 40:- om dagen. = 1200:- /månad i besparingar.

300Kwh motsvarar ca 150 mils "slitage" på en månad. Tittar vi på Tesla t.ex. så verkar det i genomsnitt ta 26 000 mil för 10% degradering. https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-repl...

Om vi förmodar att degraderingen är linjär (vilket den inte är, den verkar vara avtagande) så innebär det 0.0004% degradering per mil. Eller 0,7% degradering av kapaciteten av att belasta batteriet med 10kwh använding, varje dag, hela året. Samtidigt som du sparat 14 400:- .

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Håller på att titta på solceller och funderar på om det är lönsamt eller inte för oss. Jag har svårt att få kontakt med någon att prata med. På alla som jag kontaktat har jag fått: "Vi har förnärvarande långa svarstider, men återkommer så snart vi kan".

Vi har ett 119kvm stort radhus. Vårt v formade tak vätter mot väster (sol fram till 20.00) en sommar dag. Inget som skymmer. Mot öst finns högre hus som under vintern skymmer, men nu på sommaren juni-augusti har vi sol från 8.

Vattenfalls solcellskalkylator där man kan rita in taket (bara vattenfall som fungerar då dom inte bygger på googles kartor - nybyggt) så får vi plats med ca 30kvm på ena halvan. Har säkerhetsmarginal då det säkert finns fel i denna ritmanöver. Vattenfall tillåter inte heller att man lägger till en halva ...

Att bara belägga halva taket med solceller mot väst skulle ge mig ca 2800KWh per år. Är det ens lönt att lägga på solceller på halva taket? Och om man gör det över hela kommer vi antagligen inte ha sol på öst sidan förrän vid 10 under andra tider än juni-augusti? Kostnad ca 80 000. Vinst inom 16 år. Om jag belade hela taket med 60kvm hade jag det återbetalat om 10 år. Kalkylen räknade dock på dagens elpriser.

Jag förstår att man förlorarar ca 20% av effekten genom att inte ha söderläge? Samt man förlorar ytterligare några få % pga takets lutning.

Hur mycket solenergi produceras under vintern?

Vi ligger på ca 9000kwh / år med elbil. Fördelat, Sommaren har 500-600kwh / månaden, vintern 1000kwh / månad.

Jag förstår på inlägg här att batteri behöver jag inte bry mig då dom är för dyra och inte medför nått vettigt i ekvationen. Så det är att sälja som gäller?

Så skall man belägga hela taket, halva taket (väst är väl isåf det som är bäst då vi är hemma på em), eller avstå helt och hållet?

Man kan tro att jag har svar på mina egna frågor med tanke vad jag skriver, men det har jag inte. En sak med en osäker kalkyl. Som inte är annat än fingervisning. Men vore trevligt att få input från er som gjort detta redan och har koll på beräkningar och utfall. Och varför inte får lite random strangers input i min beslutsprocess.

Ska du upp med paneler så försöker man klämma in så många som möjligt då det oftast inte gör så stor skillnad i kostnad på arbete utan bara lite mer material.

Länk till sida som visar beroende på vinkel och åt vilket håll taket är hur mycket ungefär en solpanel ger i %
https://www.solcellsbyggarna.se/fakta-om-solceller-2/

Edit: nu utgår dom från hur det ska vara i Västerås men skiljer inte många grader från söder till norr i Sverige

tillägg
Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oxies Husse:

Hm vad blir återbetalningstiden med ett 5 års medelvärde... Hur menar du? jag är inte med

Jag menar att du ska ändra elpriset till ett medelvärde för de senaste 5 åren istället, men det kanske inte går att ändra i deras kalkylator?

Permalänk
Medlem

Precis börjat med att titta på solceller till min BRF, är ute på tunn is när det kommer till solceller, vet inte riktigt var man ska börja.
Vi har cirka 2400m2 takytor som vätter mot både syd och väst, skulle säga normal lutning på taken.
Vi har i dagsläget tegelpannor från 1992 på taken.

Någon som vet var man börjar?

Pratat med HSB som vill ha 25000kr för en förstudie.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xyborg:

Fast de här problemen är ganska lätta att överkomma med vanlig hem-automation. Automationen behöver bara ha tillgång till elpriset och en önskad "laddningsnivå" för batteriet på morgonen.

Troligtvis så kommer den inte nyttja batteriet för långvarig drift/urladdning - utan istället för att kapa effekt-toppar som sammanfaller med när elpriset är som högst. När elpriset är som lägst på natten så laddas bilen. Samt även om den råkar stå inkopplad hemma när solcellerna levererar ström. Mellan säg 17-20 när elpriset är som högst men solen har hunnit gå ner (på vintern) så kopplas det om så att bilens batteri står för husets strömförsörjning. När priset sjunker och alla sover på natten så laddas batteriet upp igen.

Högsta/lägsta pris per Kwh på ett dygn kan ofta skilja sig åt med 3-4 SEK. Så säg att du gör av med 10Kwh under höglastperioden. Det blir 40:- om dagen. = 1200:- /månad i besparingar.

300Kwh motsvarar ca 150 mils "slitage" på en månad. Tittar vi på Tesla t.ex. så verkar det i genomsnitt ta 26 000 mil för 10% degradering. https://electrek.co/2020/06/06/tesla-battery-degradation-repl...

Om vi förmodar att degraderingen är linjär (vilket den inte är, den verkar vara avtagande) så innebär det 0.0004% degradering per mil. Eller 0,7% degradering av kapaciteten av att belasta batteriet med 10kwh använding, varje dag, hela året. Samtidigt som du sparat 14 400:- .

Precis. Självklart kommer man att ställa in hur mycket man vill ha i batteriet på morgonen, och elpriserna är ju satta i förväg så det handlar bara om lite enkel schemaläggning. På samma sätt kommer ju belastningen inte att vara så hård på batteriet och man kommer aldrig att ladda ur det ner till under 20% eller så där det börjar slita mer. Folk köper ju "väggbatterier" för sånt här, justera förbrukning och produktion från solceller mot elpriset, och det är en rätt stor investering som många ändå räknar med att räkna hem.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dem8n:

Precis börjat med att titta på solceller till min BRF, är ute på tunn is när det kommer till solceller, vet inte riktigt var man ska börja.
Vi har cirka 2400m2 takytor som vätter mot både syd och väst, skulle säga normal lutning på taken.
Vi har i dagsläget tegelpannor från 1992 på taken.

Någon som vet var man börjar?

Pratat med HSB som vill ha 25000kr för en förstudie.

Kontakta fler leverantörer och hör runt, många erbjuder att komma och titta på era förutsättningar och föreslå lösningar utan att kräva betalt.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Skäggig legend

Jag har lite tankar att skaffa solceller nu när elen kommer vara dyr ett bra tag framöver, säkert 5-10 år. Problemet är att taket inte är så optimalt. Är det ens värt att kontakta någon ang en offert? Det dumma är att vi har Masardtak, två nymonterade takfönster på sydvästsidan (den bilden är på) och tre nya takfönster på östra sidan. Det positiva är att den utbyggda delen har perfekt söderläge som ni kanske kan se. Nedanför är bild på min kåk innan fönsterbyte och den andra är mer för att indikera vinkeln på taket.

Dold text

Värt att kontakta någon?

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag har lite tankar att skaffa solceller nu när elen kommer vara dyr ett bra tag framöver, säkert 5-10 år. Problemet är att taket inte är så optimalt. Är det ens värt att kontakta någon ang en offert? Det dumma är att vi har Masardtak, två nymonterade takfönster på sydvästsidan (den bilden är på) och tre nya takfönster på östra sidan. Det positiva är att den utbyggda delen har perfekt söderläge som ni kanske kan se. Nedanför är bild på min kåk innan fönsterbyte och den andra är mer för att indikera vinkeln på taket.

Värt att kontakta någon?

Ett elpris som styrs av gassituationen pga ett krig är nog inte representativt för 5-10 år framöver. Hur som helst så skadar det väl aldrig att kontakta några företag och få en offert. Lutningen på ditt tak verkar inte vara så problematiskt, det ser ut att fortfarande ligga på 90+ om vi jämför med bilden på https://bengtsvillablogg.info/tag/lutning/ .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Precis börjat med att titta på solceller till min BRF, är ute på tunn is när det kommer till solceller, vet inte riktigt var man ska börja.
Vi har cirka 2400m2 takytor som vätter mot både syd och väst, skulle säga normal lutning på taken.
Vi har i dagsläget tegelpannor från 1992 på taken.

Någon som vet var man börjar?

Pratat med HSB som vill ha 25000kr för en förstudie.

Kolla med dessa, de kan säkert hjälpa dig på traven:

https://solkompaniet.se/

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av pine-orange:

Ett elpris som styrs av gassituationen pga ett krig är nog inte representativt för 5-10 år framöver. Hur som helst så skadar det väl aldrig att kontakta några företag och få en offert. Lutningen på ditt tak verkar inte vara så problematiskt, det ser ut att fortfarande ligga på 90+ om vi jämför med bilden på https://bengtsvillablogg.info/tag/lutning/ .

Jag skickade iväg en offertförfrågan till Vattenfall. Får se vad de säger.

Men att priserna kommer hålla i sig är jag själv rätt säker på faktiskt, kanske inte dessa galna priser men högt jämfört med 2-3 år sedan. Vi får dessutom se hur det blir med eventuellt nytt elprisområde för Storstockholm eller ej, jag bor som sagt i Huddinge. Jag ser även detta som en investering till kåken då nya fönster är på plats, en ny BVP är påväg in nu (beställde i januari, prel montering i november, som tur tuggar min gamla trotjänare på från -98).

Kan man dessutom generera tillräckligt med el under sommarens varmaste månader, kan en LLVP vara intressant för kyla "gratis" om panelerna jobbar på tillräckligt bra.

Att använda frikyla från BVP räcker inte och huset är inte direkt byggt för det tyvärr. Skulle se horribelt ut.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Dem8n:

Precis börjat med att titta på solceller till min BRF, är ute på tunn is när det kommer till solceller, vet inte riktigt var man ska börja.
Vi har cirka 2400m2 takytor som vätter mot både syd och väst, skulle säga normal lutning på taken.
Vi har i dagsläget tegelpannor från 1992 på taken.

Någon som vet var man börjar?

Pratat med HSB som vill ha 25000kr för en förstudie.

Har jobbat i branschen så har lite koll.
Det tråkiga i ert scenario är att man bör renovera taket innan man lägger solceller.
Solcellerna ska ligga där i 30+ år, ett tegel/betong-tak håller i regel 50 år och ni är 30 år in på det.
Kan absolut fungera att installera nu, men får man problem om 5 eller 10 år och behöver ta ner delar av installationen får man snabbt problem med kalkylen.

Blir också snabbt krångligt med en BRF, om det inte redan är ombyggt så behöver man ändra så BRF har ett el-abonnemang, som de sedan intern debiterar till alla i föreningen. Annars kommer totala årsförbrukningen för föreningen vara väldigt låg och poängen med solceller blir väldigt marginell. Så ja det är väldigt krångligt, men löser man allt så blir det en bra deal. Solkompaniet och andra borde säkert kunna lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Har jobbat i branschen så har lite koll.
Det tråkiga i ert scenario är att man bör renovera taket innan man lägger solceller.
Solcellerna ska ligga där i 30+ år, ett tegel/betong-tak håller i regel 50 år och ni är 30 år in på det.
Kan absolut fungera att installera nu, men får man problem om 5 eller 10 år och behöver ta ner delar av installationen får man snabbt problem med kalkylen.

Blir också snabbt krångligt med en BRF, om det inte redan är ombyggt så behöver man ändra så BRF har ett el-abonnemang, som de sedan intern debiterar till alla i föreningen. Annars kommer totala årsförbrukningen för föreningen vara väldigt låg och poängen med solceller blir väldigt marginell. Så ja det är väldigt krångligt, men löser man allt så blir det en bra deal. Solkompaniet och andra borde säkert kunna lösa det.

Tack för input.

Ja taken blrjar ju bli till åren, frågan är om de ens lyckas få tätt mot så gammal papp när de sätter dit solcellerna.

IMD EL är något vi har sneglat på ett tag men det kom lite andra större renoveringar emellan, men nu kommer vi ha tiden för att börja proja nästa renovering.

Permalänk
Geeks Gaming
Skrivet av Dem8n:

Tack för input.

Ja taken blrjar ju bli till åren, frågan är om de ens lyckas få tätt mot så gammal papp när de sätter dit solcellerna.

IMD EL är något vi har sneglat på ett tag men det kom lite andra större renoveringar emellan, men nu kommer vi ha tiden för att börja proja nästa renovering.

Oj ja, är det papp måste de definitivt bytas. Men är också lättare att göra än för ett tegeltak. Ofta vill man sammarbete med takläggaren för att fixa solen. Pga fästet i taken och garantier.

Men ja receptet är IMD, tak, sol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheMadPanda:

Oj ja, är det papp måste de definitivt bytas. Men är också lättare att göra än för ett tegeltak. Ofta vill man sammarbete med takläggaren för att fixa solen. Pga fästet i taken och garantier.

Men ja receptet är IMD, tak, sol.

Precis, IMD krävs i princip bara för att hålla kolla på moms eller ej på det man förbrukar.
Är det tegel o inte betong pannor finns det ju en livslängd kvar om dom är 30år men pappen har nog börjat torka.
Det som vi gjort är att bytt till takpapp på dom ytorna som är akutella för solceller och "ramat" in med tegel runt så det ser intergrerat ut.

Detta kräver dock att det är rätt rena ytor från luftar/skorstenar osv annars blir det onödigt komplicerat och dyrt.

Permalänk

Tänkte jag skulle skriva lite här i tråden då jag är på köp knappen för solceller.

Bor i en villa ca 100÷kvm eluppvärmt och kamin i vardagsrummet. Huset är byggt i omgångar med tak åt alla håll. Störst yta mot söder och norr ca 50 kvm åt vardera håll. Taket är okej kanske 20 år gammalt - taket är av plåt.

Förra året gjorde jag av med mindre än 10000 kWh men det var kallt på morgonen i huset och jag har försökt spara in på förbrukningen på många sätt. I år har jag förbrukat i snitt 10 - 30 % mindre än förra året men betalar givetvis mer detta år.

Min önskan med solpaneler är att bli mer oberoende av elen till och med Off-Grid om det ens är möjligt.

Det måste finnas ett bra batteri backup som klarar att byggas ut med den senaste batteri-tecknologin?

Solpaneler ska givetvis vara av hög kvalitet.

Vägguttag inomhus som är kopplade till solsystemet 😊 så att jag kan driva det jag önskar även vid strömavbrott.

Sist men inte minst ett schysst företag som bryr sig om sina kunder och gör sitt bästa för att installationen ska bli bra.

Har ni några rekommendationer på något solcell företag som kan uppfylla mina önskningar?

Ha en fin dag...

Permalänk
Medlem

Du tar upp massa frågor, och jag har inte svar på alla.
Har själv beställt solceller och de levereras Feb/Mars.

För att du ska kunna köra ö-drift, dvs dina solceller ger huset ström vid strömavbrott, så måste det till speciell utrustning som gör att matningen till elnätet bryts när strömmen försvinner där.

Min installatör ville inte installera detta och nämnde något om att nätägaren också måste godkänna det (vet inte sanningen i det).
Detta spelade lite mindre roll då jag också tittade lite kort på vad batterier skulle kosta.
Priserna som jag hittade för att ha ett större batteripack var 70 tkr och uppåt, det var inte så att jag tog in offerter utan mer koll i öppna källor.

Det skulle ju kunna vara ekonomiskt för dig att göra detta ändå om du tänker på att du laddar batterier på dagen och värmer huset osv på kvällen och natten också.

Det första är nog att du antingen hittar en solcellsleverantör eller elektriker på din ort som du vill anlita. Prata med dem om vad du vill ha och hör med priserna.
Det kan ju kosta mer än det smakar.
Skriver du vart du bor så kanske andra som läser tråden och bor på samma ort kan ge rekommendationer.

Kontrollera också så att din solcellsleverantör har gjort detta tidigare med din nätleverantör. Finns några som skriver att de inte fått anläggningen godkänd på 5+ månader för att kunna sälja el till nätverket.
Om solcellsleverantören (elektrikern) har gjort detta innan och vet att fylla i alla papper rätt samt att nätägaren litar på dem så blir det smidigare/snabbare i den fasen.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Skrivet av Gustav-P:

Du tar upp massa frågor, och jag har inte svar på alla.
Har själv beställt solceller och de levereras Feb/Mars.

För att du ska kunna köra ö-drift, dvs dina solceller ger huset ström vid strömavbrott, så måste det till speciell utrustning som gör att matningen till elnätet bryts när strömmen försvinner där.

Min installatör ville inte installera detta och nämnde något om att nätägaren också måste godkänna det (vet inte sanningen i det).
Detta spelade lite mindre roll då jag också tittade lite kort på vad batterier skulle kosta.
Priserna som jag hittade för att ha ett större batteripack var 70 tkr och uppåt, det var inte så att jag tog in offerter utan mer koll i öppna källor.

Det skulle ju kunna vara ekonomiskt för dig att göra detta ändå om du tänker på att du laddar batterier på dagen och värmer huset osv på kvällen och natten också.

Det första är nog att du antingen hittar en solcellsleverantör eller elektriker på din ort som du vill anlita. Prata med dem om vad du vill ha och hör med priserna.
Det kan ju kosta mer än det smakar.
Skriver du vart du bor så kanske andra som läser tråden och bor på samma ort kan ge rekommendationer.

Kontrollera också så att din solcellsleverantör har gjort detta tidigare med din nätleverantör. Finns några som skriver att de inte fått anläggningen godkänd på 5+ månader för att kunna sälja el till nätverket.
Om solcellsleverantören (elektrikern) har gjort detta innan och vet att fylla i alla papper rätt samt att nätägaren litar på dem så blir det smidigare/snabbare i den fasen.

Först vill jag säga att jag är tacksam att du svarade.
Jag bor i södra Sverige, en liten villahåla som tillhör Löddeköpinge postnummer.

Om det finns en elektriker eller ett solcell bolag närma mig får ni gärna höra av er då jag tänker göra en beställning innan oktober, då priserna väntas gå upp med minst 20% .

Att sälja el låter intressant men ligger längre ner på min prio lista som toppas av att vara självförsörjande och kunna leva Off-Grid.

Jag väntar svar från Eon, Sollcelen.nu och Solpanelen.nu finns det andra som rekommenderas eller andra solcellsleverantör som varnas för?

Permalänk
Medlem

Vet inte om Everöds El kör ner till Löddeköpinge men hör med dem.
https://www.everod-el.se/
Jag har haft kontakt med en Markus därifrån.

Jag hade också kontakt med SeSol men valde bort dem då deras offert inte specificerade exakt vilka produkter som skulle installeras. Utan svaret jag fick var att det bestämmer projektledaren när det är dags att sätta upp dem.
Det var inte OK för mig och därför skippade jag dem.

Ecokraft fick jag inte tag på fastän 5+ samtal och meddelanden i röstbrevlådan.

Vill du jämföra offerter så kan vi ta det i PM när det blir dags för dig...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag skickade iväg en offertförfrågan till Vattenfall. Får se vad de säger.

Men att priserna kommer hålla i sig är jag själv rätt säker på faktiskt, kanske inte dessa galna priser men högt jämfört med 2-3 år sedan. Vi får dessutom se hur det blir med eventuellt nytt elprisområde för Storstockholm eller ej, jag bor som sagt i Huddinge. Jag ser även detta som en investering till kåken då nya fönster är på plats, en ny BVP är påväg in nu (beställde i januari, prel montering i november, som tur tuggar min gamla trotjänare på från -98).

Kan man dessutom generera tillräckligt med el under sommarens varmaste månader, kan en LLVP vara intressant för kyla "gratis" om panelerna jobbar på tillräckligt bra.

Att använda frikyla från BVP räcker inte och huset är inte direkt byggt för det tyvärr. Skulle se horribelt ut.

du kan/kunde ju köpa den nya bergvärmepumpen med AC. Vet flera som har köpt till AC till BVP, när de har borrat och installerat bergsvärme...
Varför yra i väg med en LVP då?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad