Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chippen2188:

Jag är bara nyfiken. Hur ska man nå ut till nya kunder om man inte får göra reklam? Jag stänger ner min YT-kanal och lägger upp allt på min personliga hemsida istället. Nu ska jag sitta här och vänta på att folk hittar hit. Hur? Ja, jag kan inte göra reklam så ingen vet att den finns, jag får hoppas att en sökmotor som lever på bidrag från sina användare börjar visa min sida för folk som söker efter ämnet. För mig är det kört, jag får lägga ner och köra vidare på mitt vanliga jobb. Om det finns, för dom har också svårt att få kunder eftersom ingen vet att dom finns och dom får inte visa sig för någon.

Hur ska det gå till? Reklamen har alltid funnits där, den är inte ny för internet, internet har öppnat upp möjligheter på båda sidorna. Både på gott och ont, absolut, men att det är reklam som förstör internet håller jag inte med om.

Jag förstår att viss reklam behövs. Dock känns reklambranschen helt oreglerad och ditt exempel visar också på problematik. Som nystartat/litet företag är det svårt att göra reklam mer än på öppna plattformar medan ett företag med pengar kan köpa första plats i t.ex. sökmotorn. Är det mer rätt att den med redan mest pengar får synas mest? Jag tycker inte det. Då gynnas bara de största företagen. Vi behöver något annat sätt.

Ingen budgivning utan reklamen ska finnas på rätt plats. Exempelvis om jag söker på "restaurang i Stockholm" så ska jag få alla restauranger listade. Listan får inte manipuleras av att restaurangen betalar för att synas först däremot kan betygsättning gärna får göra det (även om det finns problem med falska omdömen här också) alternativ lista efter avstånd.

Sen ser jag givetvis ett problem med konsumtionssamhället som någon nämnde men givetvis är allt företagande inte bara onödig konsumtion. För att ta mat som exempel så måste vi ju äta. Sen vet jag inte var gränsen ska gå men jag är absolut emot fast fashion och fast furniture.

Edit: Sen ska vi inte underskatta reklam folk emellan. En person som äter god mat till bra pris kommer föra det vidare till en annan som i sin tur sprider det till en annan osv. Det finns faktiskt en kiosk som inte har nån reklam men som alla ändå känner till, för deras mat gör reklamen åt dem. Det tycker jag är förträfflig reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Jag förstår att reklam behövs. Dock känns reklambranschen helt oreglerad och ditt exempel visar också på problematik. Som privatperson eller nystartat/litet företag är det svårt att göra reklam mer än på öppna plattformar medan ett företag med pengar kan köpa första plats i t.ex. sökmotorn. Är det mer rätt att den med redan mest pengar får synas mest? Jag tycker inte det. Då gynnas bara de största företagen. Vi behöver något annat sätt.

Ingen budgivning utan reklamen ska finnas på rätt plats. Exempelvis om jag söker på "restaurang i Stockholm" så ska jag få alla restauranger listade. Listan får inte manipuleras av att restaurangen betalar för att synas först däremot kan betygsättning gärna får göra det (även om det finns problem med falska omdömen här också) alternativ lista efter avstånd.

Sen ser jag givetvis ett problem med konsumtionssamhället som någon nämnde men givetvis är allt företagande inte bara onödig konsumtion. För att ta mat som exempel så måste vi ju äta. Sen vet jag inte var gränsen ska nå men jag är absolut emot fast fashion och fast furniture.

Edit: Sen ska vi inte underskatta reklam folk emellan. En person som äter god mat till bra pris kommer föra det vidare till en annan som i sin tur sprider det till en annan osv. Det finns faktiskt en kiosk som inte har nån reklam men som alla ändå känner till, för deras mat gör reklamen åt dem. Det tycker jag är förträfflig reklam.

Nä långt ifrån allt företagande är onödigt, och vi behöver flertalet företag inom varje bransch som är nödvändiga för att få till utveckling och konkurrens. Men det finns massiva med mass produktion av totalt onödiga saker som görs, till ex produkter som är gjorda för att knappt gå att reparera vilket är 99% av all elektronik idag.

Den bästa formen av reklam är mun till mun från någon som har haft en bra upplevelse. Företag som Google, Microsoft mfl har svårt att få denna reklamen då dom i regel är relativt väldigt dåligt omtyckta bland folk. Men äter jag på en resturang och jag gillar maten så sprider man ju självklart det. Samma om jag har en dålig upplevelse så sprider ju folk den, företag som ger dåliga upplevelser behövs inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Det är inte så att man inte kan gå in på ICA eller en annan affär utan att ignorera detta. Det vare sig låter eller stoppar mig från att handla det jag vill handla. Sen är det klart skillnad på erbjudanden på mat i en matbutik och att få se det i tid och otid när jag är ute på nätet. När jag går in på ICA och ska handla så vill jag ju göra just det, handla. När jag går in på YouTube har jag dock noll intresse av att se reklam för ICA exempelvis.

Det är inte så att du inte kan gå in på Youtube utan att ignorera det heller. De har en tjänst som heter Premium där man slipper reklam och betalar för tjänsten, likt som ICA där man slipper reklamen och betalar för varorna. Skillnaden är att på Youtube kan du välja vilket som passar dig bäst, det kan du inte på ICA.

Skrivet av anon315148:

Vad dillar du om? Smyger på vad? Alla vet väl att ICA och alla mataffärer tjänar på att sälja maten också. De agerar mellanhand och betalar givetvis ett annat pris för inköpet än vad vi som konsumenter får betala. Det vet väl alla? Vill man slippa mellanhanden och köpa direkt från bonden får man hitta en bonde du kan köpa direkt ifrån. Tycker det är jättefint men kanske inte det enklaste.

Ok jag kanske har överskattat mörkertalet en aning då utifrån vad jag läst i kommentarerna här. Men det var inte det just påslaget som var huvudpoängen, utan att de anser sig ha rätten att göra detta. Vad får dem att tro att de har rätt att tjäna pengar på att förmedla varor från en bonde så att denne slipper att på egen hand försöka nå ut till alla kunder. Det vore ju lika absurt som att Youtube skulle ta betalt för att distribuera en massa kreatörers videoklipp så de slipper försöka nå ut till alla tittare. Helt galet om du frågar många.

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gandir:

Nä långt ifrån allt företagande är onödigt, och vi behöver flertalet företag inom varje bransch som är nödvändiga för att få till utveckling och konkurrens. Men det finns massiva med mass produktion av totalt onödiga saker som görs, till ex produkter som är gjorda för att knappt gå att reparera vilket är 99% av all elektronik idag.

Den bästa formen av reklam är mun till mun från någon som har haft en bra upplevelse. Företag som Google, Microsoft mfl har svårt att få denna reklamen då dom i regel är relativt väldigt dåligt omtyckta bland folk. Men äter jag på en resturang och jag gillar maten så sprider man ju självklart det. Samma om jag har en dålig upplevelse så sprider ju folk den, företag som ger dåliga upplevelser behövs inte.

Instämmer. Är också less på dagens elektronik och företagen som lobbar emot right to repair. Det gynnar inte miljön och det gynnar absolut inte oss konsumenter.

Ja, bästa formen av reklam är helt klart från mun till mun. Det brukar faktiskt stämma mycket bättre också än när det är köpta åsikter.

Skrivet av nipe:

Det är inte så att du inte kan gå in på Youtube utan att ignorera det heller. De har en tjänst som heter Premium där man slipper reklam och betalar för tjänsten, likt som ICA där man slipper reklamen och betalar för varorna. Skillnaden är att på Youtube kan du välja vilket som passar dig bäst, det kan du inte på ICA.

Ok jag kanske har överskattat mörkertalet en aning då utifrån vad jag läst i kommentarerna här. Men det var inte det just påslaget som var huvudpoängen, utan att de anser sig ha rätten att göra detta. Vad får dem att tro att de har rätt att tjäna pengar på att förmedla varor från en bonde så att denne slipper att på egen hand försöka nå ut till alla kunder. Det vore ju lika absurt som att Youtube skulle ta betalt för att distribuera en massa kreatörers videoklipp så de slipper försöka nå ut till alla tittare. Helt galet om du frågar många.

Varför ska jag betala för en plattform jag ej stödjer? Jag stödjer inte Googles dominans och jag anser att de har gjort plattformen sämre. Vill jag stödja en specifik kanal kan jag göra det ändå utan att beblanda in Google.

Ja, jag tror du underskattar folk om du tror att folk inte vet hur mataffärer finansieras. Hur de rättfärdigas? Ja, i form av att folk handlar hos dem. Det är fortfarande fritt fram att leta upp en bonde att handla direkt ifrån vilket jag faktiskt förespråkar. Inte för att jag har så mycket emot mataffärernas modell utan för att jag vill veta varifrån min mat kommer, kanske betala mer till bonden och mindre till en mellanhand.

Har redan sett hur folk har börjat mobilisera sig, odlare som samlas och låter folk beställa som sedan levereras till utvalda platser i stan.

Det bästa vore ju om fler började odla mat och bli självförsörjande men det är ett annat ämne som jag inte tänker gå in på här.

Permalänk
Medlem

Varför kör folk med specialapp på telefonen när webbläsaren med adblocker funkar bättre?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Hmmm...

Du är lite väl brun om munnen då det kommer till Youtube och reklam.

Ja, tar man något ur sitt sammanhang så.. När jag undrade vad det hade med saken att göra så blev jag anklagad för att säga saker som jag inte sagt.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Man söker efter företagen, eller YT-klippen man är ute efter.
Eller klarar du inte av att veta om de inte bombarderar dig med reklam?
Testat att göra så här:
Vill ha X sak
Söker efter X sak
Hittar X sak
????
PROFIT

Vad jag klarar av och inte klarar av är inte något för denna diskussion kan jag tycka. Men du nämner att man ska söka efter saker, vart ska man söka? Utan reklam finns inga sökmotorer kvar.

Skrivet av Ecchi-BANZAII!!!:

Alltid varit där? Då är du för ung för att ha använt internet på 90-talet. Tiden innan reklam runt alla hörn, tiden innan popreklamen ens fanns.
Den goda tiden då Internet inte gömde känsliga ämnen för att inte skrämma bort "le advertisers".

Läs gärna igen vad jag skrev "Reklamen har alltid funnits där, den är inte ny för internet". Reklam fanns innan internet fanns, eller menar du att det är en helt ny grej?
[/quote]

Skrivet av Gandir:

Svar nej reklamen har inte alltid funnit där, det är en ny företeelse inte något som alltid varit i människors liv. Förr gick man till butiken som sålde mat som var närmast dig och man köpte deras produkter. De gjorde inte reklam, man hade även resande gårdsförsäljare som besökte människor för att sälja dem eventuella produkter.

Igen, jag skrev "Reklamen har alltid funnits där, den är inte ny för internet". Reklam fanns innan internet fanns.

Skrivet av Gandir:

Det scenario du beskriver är helt korrekt, du skulle ha trolige ha stora problem med att hitta tillräckligt många besökare för att kunna driva din hemsida som ett inkomstbringande företag. Vilket också var fallet när Internet inte var kommersialiserat. Det ar även under den premissen som sidor som SweClockers växte fram tillför till tillräcklig mycket för att folk skall vara intresserad kommer det tillslut kunna bli en kritisk massa som du kanske kan tjäna pengar på om folk är villiga att betala för vad du erbjuder.

Google blev inte stora i världen på grund av deras mördande reklam för sin sökmotor dom blev stora för att folk började använda deras motor och talade om för sina vänner att det fanns osv.

Frågan är väl snarare om dom funnits kvar idag utan reklam. Jag vet inte, men jag gissar på att Sweclockers är gratis eftersom dom kan ha reklam på sidan.

Skrivet av Gandir:

På det också reklam ger inte pengar till creators det ger i förstahand pengar till Google och deras imperium, gillar jag någon jag kollar på donerar jag pengar till den personen för att de gör ett riktigt bra jobb. Reklam är inte en önskvärd valuta för mig, och valutan i reklam är google, meta, microsoft insamling av hela våra privatliv och bortagande av våran rätt till ett privat liv.

Merparten av annonspengarna går till creators. Visst hade det kunnat vara mer och Google tar en enormt stor del av kakan (45%) men att det inte ger pengar till creators är direkt felaktigt.

Skrivet av anon315148:

Jag förstår att viss reklam behövs. Dock känns reklambranschen helt oreglerad och ditt exempel visar också på problematik. Som nystartat/litet företag är det svårt att göra reklam mer än på öppna plattformar medan ett företag med pengar kan köpa första plats i t.ex. sökmotorn. Är det mer rätt att den med redan mest pengar får synas mest? Jag tycker inte det. Då gynnas bara de största företagen. Vi behöver något annat sätt.

Ingen budgivning utan reklamen ska finnas på rätt plats. Exempelvis om jag söker på "restaurang i Stockholm" så ska jag få alla restauranger listade. Listan får inte manipuleras av att restaurangen betalar för att synas först däremot kan betygsättning gärna får göra det (även om det finns problem med falska omdömen här också) alternativ lista efter avstånd.

Sen ser jag givetvis ett problem med konsumtionssamhället som någon nämnde men givetvis är allt företagande inte bara onödig konsumtion. För att ta mat som exempel så måste vi ju äta. Sen vet jag inte var gränsen ska gå men jag är absolut emot fast fashion och fast furniture.

Edit: Sen ska vi inte underskatta reklam folk emellan. En person som äter god mat till bra pris kommer föra det vidare till en annan som i sin tur sprider det till en annan osv. Det finns faktiskt en kiosk som inte har nån reklam men som alla ändå känner till, för deras mat gör reklamen åt dem. Det tycker jag är förträfflig reklam.

Jag håller helt med om att reklambranschen är för oreglerad och skulle behöva förändras. Inte samma sak som att all reklam ska förbjudas.

Skrivet av Gandir:

Den bästa formen av reklam är mun till mun från någon som har haft en bra upplevelse. Företag som Google, Microsoft mfl har svårt att få denna reklamen då dom i regel är relativt väldigt dåligt omtyckta bland folk. Men äter jag på en resturang och jag gillar maten så sprider man ju självklart det. Samma om jag har en dålig upplevelse så sprider ju folk den, företag som ger dåliga upplevelser behövs inte.

Dessa jätteföretag får ju oftast skit för att dom är just jättar. Jag tycker absolut att dom borde regleras bättre och jag tycker vi har politiker i Sverige, EU och världen som är för snälla mot dessa och ger dom skatterabatter och gud vet vad. Men blir man tillräckligt stor så säger det ju sig självt att man kommer ha kunder som är missnöjda, och som du säkert vet så är ofta den gruppen mer högljudd än andra.

Ni verkar tro att jag fullkomligt älskar reklam och vill ha så mycket reklam det bara går. Jag, precis som många andra, vill ha en balans.

Ja, jag tycker 11 reklamfilmer på YouTube är helt galet, men 2 är mer lagom för att finansiera tjänsten och kreatören som gjorde videon.

Ja, jag tycker det är otroligt irriterande att komma in på en ny hemsida där man får en popup, en video börjar spela och en banner börjar blinka på sidan. Popuper och auto-play på videos tycker jag borde förbjudas, då blir det en bättre balans mellan hemsideägare och besökare.

Ja, jag tycker dessa jätteföretag borde ta ett större ansvar i samhället än vad dom gör. Dom borde självklart betala skatt precis som alla andra, datan dom har borde regleras stenhårt och ge dryga böter för att dom missköts.

Men att reklam ska kunna vara en form av finansiering för att kunna hålla något gratis och därmed ge fler möjligheten att få tillgång till information/musik/video/vad-det-nu-kan-vara, ja, det tycker jag är rimligt.

Jag har inget intresse av att fortsätta denna diskussion nu, jag känner inte att det gör så mycket nytta, varken för mig eller någon annan. Jag tror vi vet varandras ståndpunkter vid det här laget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Instämmer. Är också less på dagens elektronik och företagen som lobbar emot right to repair. Det gynnar inte miljön och det gynnar absolut inte oss konsumenter.

Ja, bästa formen av reklam är helt klart från mun till mun. Det brukar faktiskt stämma mycket bättre också än när det är köpta åsikter.

Varför ska jag betala för en plattform jag ej stödjer? Jag stödjer inte Googles dominans och jag anser att de har gjort plattformen sämre. Vill jag stödja en specifik kanal kan jag göra det ändå utan att beblanda in Google.

Ja, jag tror du underskattar folk om du tror att folk inte vet hur mataffärer finansieras. Hur de rättfärdigas? Ja, i form av att folk handlar hos dem. Det är fortfarande fritt fram att leta upp en bonde att handla direkt ifrån vilket jag faktiskt förespråkar. Inte för att jag har så mycket emot mataffärernas modell utan för att jag vill veta varifrån min mat kommer, kanske betala mer till bonden och mindre till en mellanhand.

Har redan sett hur folk har börjat mobilisera sig, odlare som samlas och låter folk beställa som sedan levereras till utvalda platser i stan.

Det bästa vore ju om fler började odla mat och bli självförsörjande men det är ett annat ämne som jag inte tänker gå in på här.

Ja företag ljuger ju hela tiden i deras annonser och många bryter emot lagar med mera när det är YouTubers då man inte deklarera att det är en betald film av företaget man gör reklam åt.

De flesta review kanaler är ju bara rent strunt och betalda åsikter som är svåra att upptäcka att dom är just det. finns en del bra men inte allt för många. GamerNexus och HardwareUboxed är några av de få kanaler jag liter på alls. Gillade MKHB förut men har gör ju inte reviews längre utan känns mera som en promotion kanal, samma med Linus. Dave2D är också riktigt bra och pålitlig.

Reklam från företag är ju bara lögn till 99% de bryr sig ju bara om att sälja saker utan att bryr sig om sina kunder, med undantag från mindre företag det är oftast mera pålitliga.

För andra halvan av inlägget kan jag ju bara hålla med, jag skulle föredra att köpa direkt från bonden när det kommer till alla form av mat. Dels för att jag gärna klipper bort alla mellanhänder. Jag har däremot svårt att göra detta då jag inte har bil vilket är ett medvetet miljöval för mig. Oftast behöver man ju köpa rätt många kilo för att det skall vara prisvärt för båda parter så blir jobbig att ta hem. Men det blir mer och mer möjligt då det kommer igång mer och mer utlämningsställen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Ja, tar man något ur sitt sammanhang så.. När jag undrade vad det hade med saken att göra så blev jag anklagad för att säga saker som jag inte sagt.

Vad jag klarar av och inte klarar av är inte något för denna diskussion kan jag tycka. Men du nämner att man ska söka efter saker, vart ska man söka? Utan reklam finns inga sökmotorer kvar.

Läs gärna igen vad jag skrev "Reklamen har alltid funnits där, den är inte ny för internet". Reklam fanns innan internet fanns, eller menar du att det är en helt ny grej?
[/quote]
Igen, jag skrev "Reklamen har alltid funnits där, den är inte ny för internet". Reklam fanns innan internet fanns.

Frågan är väl snarare om dom funnits kvar idag utan reklam. Jag vet inte, men jag gissar på att Sweclockers är gratis eftersom dom kan ha reklam på sidan.

Merparten av annonspengarna går till creators. Visst hade det kunnat vara mer och Google tar en enormt stor del av kakan (45%) men att det inte ger pengar till creators är direkt felaktigt.

Jag håller helt med om att reklambranschen är för oreglerad och skulle behöva förändras. Inte samma sak som att all reklam ska förbjudas.

Dessa jätteföretag får ju oftast skit för att dom är just jättar. Jag tycker absolut att dom borde regleras bättre och jag tycker vi har politiker i Sverige, EU och världen som är för snälla mot dessa och ger dom skatterabatter och gud vet vad. Men blir man tillräckligt stor så säger det ju sig självt att man kommer ha kunder som är missnöjda, och som du säkert vet så är ofta den gruppen mer högljudd än andra.

Ni verkar tro att jag fullkomligt älskar reklam och vill ha så mycket reklam det bara går. Jag, precis som många andra, vill ha en balans.

Ja, jag tycker 11 reklamfilmer på YouTube är helt galet, men 2 är mer lagom för att finansiera tjänsten och kreatören som gjorde videon.

Ja, jag tycker det är otroligt irriterande att komma in på en ny hemsida där man får en popup, en video börjar spela och en banner börjar blinka på sidan. Popuper och auto-play på videos tycker jag borde förbjudas, då blir det en bättre balans mellan hemsideägare och besökare.

Ja, jag tycker dessa jätteföretag borde ta ett större ansvar i samhället än vad dom gör. Dom borde självklart betala skatt precis som alla andra, datan dom har borde regleras stenhårt och ge dryga böter för att dom missköts.

Men att reklam ska kunna vara en form av finansiering för att kunna hålla något gratis och därmed ge fler möjligheten att få tillgång till information/musik/video/vad-det-nu-kan-vara, ja, det tycker jag är rimligt.

Jag har inget intresse av att fortsätta denna diskussion nu, jag känner inte att det gör så mycket nytta, varken för mig eller någon annan. Jag tror vi vet varandras ståndpunkter vid det här laget.

Reklam har däremot inte alltid funnits på Internet, när internet var som bäst och mest relevant så fanns det inte någon reklam och allt gjorde ideellt för att man hade ett genuint intresse av att faktiskt skriva om det man skrev om.

Reklam är inte ett måste för att hålla tjänster, och reklam förutsätter att företag som google med flera samlar in massvis med info om sidan användare vilket inte är okej på något sätt även om de skulle använda det varsamt och att det var hårt reglerat hur de får använda den. Det är insamlingen av data som är fel inget annat och skall vara strikt förbjuden.

När det komme till jätteföretagen så borde de inte få finnas, för de är dom som göra att världen är som den är idag, det är näst intill omöjligt för nya företag att tillkomma då dessa företag gör allt för att hindra att små företag kan sticka upp. Vi skall inte ha globala mega företag det är inget som för mänskligheten framåt utan tvärt om bakåt.

Förstår inte varför folk betalar för mjukvara till ex eller företag för den delen lägg pengarna på Open Source istället och bidra till utvecklingen av fri programvara som alla kan använda istället för att stödja företag som Amazon, Google, Micorosoft, Adobe som gång på gång visar att de hatar sina kunder.

Permalänk
Medlem

Jag undviker reklam för att jag tycker det är riktigt jävla dåligt, inte för att jag vill ha allt gratis. Reklamen ger ju illusionen om att det man konsumerar är just gratis, men i själva verket är det raka motsatsen, annars skulle det inte fungera.

Reklam är manipulativt och får folk att göra meningslösa och dåliga val, dåliga val för både individen och samhället, vilket man är delaktigt ansvarig för om man väljer den finansieringsmodellen.

Som tur är är det än så länge fritt att undvika reklam.

Visa signatur

There is always a price to pay for convenient

Permalänk
Medlem
Skrivet av smkr:

Jag undviker reklam för att jag tycker det är riktigt jävla dåligt, inte för att jag vill ha allt gratis. Reklamen ger ju illusionen om att det man konsumerar är just gratis, men i själva verket är det raka motsatsen, annars skulle det inte fungera.

Reklam är manipulativt och får folk att göra meningslösa och dåliga val, dåliga val för både individen och samhället, vilket man är delaktigt ansvarig för om man väljer den finansieringsmodellen.

Som tur är är det än så länge fritt att undvika reklam.

Det som fick mig att blocka all reklam är ju dessutom att Virus sprids via reklam och har gjort i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Ja, jag tror du underskattar folk om du tror att folk inte vet hur mataffärer finansieras.

Det handlar faktiskt mer om överskattning av folks läsförståelse och sannolikheten att ändra någons åsikt på Internetforum. Detta är något jag är medveten om men ibland ändå finner någon sorts mening eller underhållningsvärde i att utmana. Men bara korta stunder så nu får det räcka, ha en trevlig kväll!

Visa signatur

[ Kunde ej ladda signaturen, var god försök senare. ]

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Swonko1:

Fast problemet är väl att man inte vill ge sina pengar till YouTube som sedan ska ge småslantar till kanalerna. YouTube tillhandahåller en tjänst där kreativa människor kan lägga upp egna videos. YouTube i sig skapar ju noll. Därför kan man ju inte jämföra det med tex Disney Plus, HBO, Netflix eller annat som betalar stora summor för sitt material. Dessutom skapar dom material själva. YouTube utnyttjar bara sina kunder. Enligt vad jag läst får kanalen ca 0.18$ per tittare som ser reklamen. Vad YouTube får har jag inte någon aning om. Men vill jag stötta en kanal finns ju ofta både 1 och 3 vägar att välja, allt från Patreon till merch.

Så du tror det är helt gratis att bistå med stora serverhallar fyllda med serverhårdvara och hela infrastrukturen kring YouTube samt att skapa, underhålla och uppdatera mjukvaruplattformen som gör så att creators kan skapa sina kanaler och ladda upp sina verk?

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av THB:

Så du tror det är helt gratis att bistå med stora serverhallar fyllda med serverhårdvara och hela infrastrukturen kring YouTube samt att skapa, underhålla och uppdatera mjukvaruplattformen som gör så att creators kan skapa sina kanaler och ladda upp sina verk?

Lägg ner. Google har nog med pengar för att underhålla tjänsten och ändå göra vinst. Nej, det kommer inte till kreatören först och främst.

https://arbetet.se/2017/10/13/google-och-facebook-de-verkliga...
https://www.breakit.se/artikel/26444/serverhall-drar-som-halv...

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Så du tror det är helt gratis att bistå med stora serverhallar fyllda med serverhårdvara och hela infrastrukturen kring YouTube samt att skapa, underhålla och uppdatera mjukvaruplattformen som gör så att creators kan skapa sina kanaler och ladda upp sina verk?

Tror inte någon tror att det är gratis att driva stora server haller nej, men det betyder ju heller inte att det är okej att bete sig som google och andra stora företag och hjälpa sig själv till att ta massor av saker de inte äger. De äger inte min data utan det göra jag, det äger inte mitt privatliv det gör jag. Det är äckliga företag som opererar som Google, Micorosft, Meta mfl.

Dom har inte berättigande att existera.

Permalänk
Inaktiv

Nej, nu orkar jag inte tjafsa mer i denna tråden. Vill ni tycka synd om tech-bolagen så för all del, skänk lite mer pengar till dem. Ni har tydligen inga problem med att deras serverhallar subventioneras medan vi vanliga döda ska ha skyhöga elräkningar. Varför man ens kommer på tanken att subventionera stora IT-jättar (eller jättar överhuvudtaget) går ut över mitt förstånd när man samtidigt har mage att gnälla över människor som lever på bidrag med små marginaler.

Trevlig helg!

Permalänk
Medlem

Har blivit riktigt trött på reklamen i klippen. Startar ett klipp 2 reklamsnuttar där du antingen tvingas titta i 6 eller 20 sec och 1 minut senare två eller 1 till och det händer ofta på lite större kreatörers kanaler (helt enkelt känns som påhitt från Google/Youtube som lagt in detta). Menar inte dessa gula linjer på den röda linjen utan är mer slumpad reklam som dyker upp när som.

Vist man kan ju lösa det genom att betala, men väljer hellre sluta med Youtube eller blocka reklamen om man ska tvingas genom mer än 2 (hade hellre sett 1 i början 1 mitt i som är max 6 sekunder var).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

Man kan använda Kiwi Browser och köra tillägget "Adblock for Youtube".

Ska testa! Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Nej, nu orkar jag inte tjafsa mer i denna tråden. Vill ni tycka synd om tech-bolagen så för all del, skänk lite mer pengar till dem. Ni har tydligen inga problem med att deras serverhallar subventioneras medan vi vanliga döda ska ha skyhöga elräkningar. Varför man ens kommer på tanken att subventionera stora IT-jättar (eller jättar överhuvudtaget) går ut över mitt förstånd när man samtidigt har mage att gnälla över människor som lever på bidrag med små marginaler.

Trevlig helg!

det är väl ingen som tycker synd om tech bolagen? förstår inte hur man kan tycka synd om dom som gör miljardvinster om året....

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Samma här.
Jag har youtube premium som utgångspunkt för att stödja mina favorit kreatörer.
(och så är det praktisk med ingen reklam på min Smart TV med).

Men skippar alltid kreatörernas tråkiga sponsorer som i hälften av tillfällen alltid är de samma.

Jag kör Youtube Premium men betalar även direkt till kreatörer via Patreon då jag vet att majoriteten av de pengarna man betalar till Premium ändå går till Youtube.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Jag kör Youtube Premium men betalar även direkt till kreatörer via Patreon då jag vet att majoriteten av de pengarna man betalar till Premium ändå går till Youtube.

Majoriteten går till videoskaparna även på Premium. Google tar 45% av kakan, 55% delas upp baserat på watch time till de du tittar på.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Bra läge nu för youtube konkurrenter.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av nipe:

Affärsverksamheten fungerar ju om folk betalar för den. Reklamen är ett frivilligt alternativ för de som inte kan eller vill betala, de förväntas då växla sin tid mot att annonsören betalar tjänsten åt dem istället. Att driva en affärsverksamhet utan inkomster är svårt, de hör liksom ihop per definition.

Har en inga inkomster så har en inte en verksamhet som kan bära sig. Reklam borde vara förbjudet, ingen skall ha rätt att söka mig som kund i mitt hem. Hemmet måste få vara en fristad från försäljare och reklam. Vill jag ha information om en specifik produkt så söker jag efter den, däremot vill jag inte bli sökt om någon produkt jag inte frågat efter.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Av döma av kommentarerna i tråden är det förvånansvärt många som inte använder annonsblockerare på YT. Jag har alltid tänkt att det måste vara deppigt driva sajter som Sweclockers då de flesta tekniskt lagda personer kör sådana.

Permalänk
Medlem

Haft premium i ca 2år nu , är den streamingtjänst jag använder mest. Lätt värt dem 100kr det kostar för att slippa reklam , ha fri offline , och att kunna lyssna på tuben när man springer

Visa signatur

glaset är halvfullt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chippen2188:

Google borde införa möjligheten för kreatörer att blocka personer som kör Ad block, så kan kreatörerna välja själva. Jag har lagt ner hundratals timmar och tiotusentals kronor på min kanal, får jag inget tillbaka har jag inte råd att fortsätta och får lägga ner. Att få bort tittare som dig skulle inte göra mig minsta ledsen.

Du får väl börja med reklam från Raid shadow legends och prata om hur mycket du älskar det spelet i 10 minuter i början av varje clip du lägger upp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Du får väl börja med reklam från Raid shadow legends och prata om hur mycket du älskar det spelet i 10 minuter i början av varje clip du lägger upp..

Ja, det är ju vad folk gör... oavsett om det är just raid shadow legends eller någon vpn-tjänst eller vad det nu är.

Vet inte om det är bättre för någon egentligen, men det är ju riktningen dit vi är på väg

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pilleville:

Av döma av kommentarerna i tråden är det förvånansvärt många som inte använder annonsblockerare på YT. Jag har alltid tänkt att det måste vara deppigt driva sajter som Sweclockers då de flesta tekniskt lagda personer kör sådana.

Kan tänka mig att det är svårt att köra annonsblockare om man kör Youtube via app på TV eller streaming-device även om det är busenkelt i en webbrowser på datorn.
Kör själv med blockers på datorn och supportar istället siter/kreatörer jag gillar genom t.ex. köp i deras webbshops, Patreon och liknande.

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Har alltid kört adblocker och Pi-hole på youtube eller specifikt emot Google's tjänster, det tjärnar de tjänar så mycket pengar på min data, så att de ska får reklamintäkter från mig med med det kan de glömma.

Permalänk
Medlem

Slutatde men adblock för kanske 5-6 år sedan. Använder youtube premium och Twitch turbo plus att jag stödjer en del kreatörer via Patreon. Väljer hellre bort de sider jag inte vill stödja genom att inte va en del av dem än å skapa egna regeler för vem som förtjänar å få betalt eller inte.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk

Riktigt dåligt speciellt med tanke på hur sämre det blivit för dom som skapar material själva. Vet att förr så kunde man få tjäna pengar från första tittarna och utan några subs. Hade en kanal med få tittare men kunde samla in några dollar (som aldrig blev utbetalt givetvis pga deras gräns) men numera så står det att jag måste ha 1000 subs och 4000 tittartimmar. 4000 tittartimmar tar en stund när man lägger upp mestadels korta klipp på 10-30s. Youtube har sen länge övergett den vanliga skaparen.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube