Youtube skruvar upp mängden reklam innan videor

Permalänk
Medlem

Haha, så typiskt Big Tech-företag! Så jävla giriga! Men jag har såklart inte märkt av någon reklam över huvud taget. Har nämligen inte använd youtube.com på minst ett och ett halvt år nu. Istället använder jag huvudsakligen youtube-local, men även yewtu.be eller piped.kavin.rocks via datorn. Och via telefonen använder jag NewPipe.

Adjö reklam, adjö spårning och hej bättre upplevelse på så många olika sätt.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Snusfri

Tröttnade själv på att behöva mecka med diverse adblockers på datorerna, i mobilen, på tv'n, i routern osv så jag skaffade Premium för ett bra tag sedan, är hur underbart som helst.

Lite konstigt synsätt att man inte vill supporta de creators man följer, antingen genom att kolla på reklam eller genom Premium.
Sedan är det väl fortfarande så att det är uppladdaren/kanalen som väljer om det skall visas reklam på sina klipp.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vet någon hur man installerar adblocker på iphone?

Finns rätt många i Appstore. Jag kör med Adguard:

https://apps.apple.com/se/app/adguard-annonsblockering-skydd/...

Skrivet av NidoKing:

Adblock ska väl inte fungera i Chrome efter nyår har jag hört?

Nja. De kommer att börja kräva att tillägg använder ”Manifest version 3”, vilket innebär att en adblocker i princip bara kan göra en blocklista med lite regex. ”Manifest version 2” låter en injicera Javascript för att mer effektivt blockera reklam. Google beskriver detta som förbättrad säkerhet eftersom man inte längre kan injicera kod som hämtas från webben, och det är iofs sant, men de hade absolut inte behövt göra alla de andra ändringarna. De begränsar till exempel det totala antalet regler man kan ha till 30 000 + 5 000 egna, och det finns ingen som helst förbättrad säkerhet i det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NidoKing:

Adblock ska väl inte fungera i Chrome efter nyår har jag hört?

Nä, men det finns ingen bra anledning att köra Chrome heller. Bara att byta, t ex till Firefox.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Skaffade premium. Hur skönt som helst.

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Medlem

Ja men. Tack å hej
Jag är en sån där människa som inte följer någon content creator och som svär otroligt mycket när jag söker efter ”hur gör jag det här” och så får man en miljon youtube-träffar där det tar år och dar tills dom kommer till poängen…
Ser på höjd någon liten musikvideo då och då och det kan jag vara utan om de nu ska ha så mycket reklam

Visa signatur

linux-folk är fan den nya sortens veganer. ingen frågar, diskussionen har inget med linux att göra.
Linux-folk: Jag kör Linux....

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SplendidPerformance:

Dom får inte betalt för anonserna dom redan har? Att man slänget in 11st reklamfilmer och att dom kan vara 2min långa är enbart till för att folk ska ledsna och köpa deras tjänst. Rövhatteri med andra ord. Det är överdriften och baktanken man blir trött på.

Okej satan jag måste erkänna att jag knappt läste nyheten alls. 11 reklamfilmer innan videon är fan i mig sjuk, då har man knappt något val än att köpa premium. Jag tar tillbaka allt jag skrev.

Permalänk
Medlem

#lifehack-numba-one: ios safari, ladda om sidan så startar videon direkt

Permalänk
Medlem

Först ska man titta på en jävla massa reklam och sedan får man sitta och spola igenom större delen av klippen innan många youtubers kommer till själva ämnet i sina videos. Youtube och många av dess content creators gräver sin egen grav.

Permalänk
Inaktiv

Från att ha reklam som paus mellan klippen till att ha klipp som paus i reklamen.

Youtube är en plattform, eller var en plattform, för användare som vill dela med sig av sin vardag, hobby etc genom att enkelt kunna ladda upp och dela småklipp. Det var inte meningen att vara en plattform för kvalitetsklipp från betalda produktioner med en budget. Om det var det sista kan jag förstå liknelsen som vissa här gör med andra betalda streamingtjänster som t.ex. Spotify, Netflix, HBO Max m.m

Inte lust att betala pengar för att slippa bli sönderbombad med reklam när jag kollar på ett klipp på en finnig tonåring som bryter benet på en skateboard.

Varför delar de inte youtube i såfall? En variant för privata klipp och en för dem som vill suga pengar ur plattformen som t.ex Ingrosso, Lindgren, Lundells etc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Har experimenterat lite med det. Inte lyckats ännu. Merlin med Diversion etc. Reklamen ser ut att komma ifrån "samma stream" som videon vilket gör att det blir svårt att blockera utan att videon inte slutar funka heller. Säg till om du listar ut något.

Aha trodde dom kom från andra ställen, ja då blir det lite lurigt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon39592:

Från att ha reklam som paus mellan klippen till att ha klipp som paus i reklamen.

Youtube är en plattform, eller var en plattform, för användare som vill dela med sig av sin vardag, hobby etc genom att enkelt kunna ladda upp och dela småklipp. Det var inte meningen att vara en plattform för kvalitetsklipp från betalda produktioner med en budget. Om det var det sista kan jag förstå liknelsen som vissa här gör med andra betalda streamingtjänster som t.ex. Spotify, Netflix, HBO Max m.m

Inte lust att betala pengar för att slippa bli sönderbombad med reklam när jag kollar på ett klipp på en finnig tonåring som bryter benet på en skateboard.

Varför delar de inte youtube i såfall? En variant för privata klipp och en för dem som vill suga pengar ur plattformen som t.ex Ingrosso, Lindgren, Lundells etc

Tyvärr tror jag den tanken rent affärsmässigt är ännu mer bakvänd.

Upplägget de har nu är att tittaren betalar (reklam eller premium). Alternativet är väl att skaparen betalar, men då är det väl enbart de stora kanalerna som skulle kunna vara intresserade.
"Ingen betalar" är förmodligen ointressant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Senaste veckorna har det varit något annat märkligt med. Min LG OLED har börjat switcha mellan Dolby Vision fram och tillbaka så att det skapas massa svarta och tysta glapp mellan reklam och filmen man tittar på fram och tillbaka. Är det här någon konsekvens av deras nya reklamprov. Har aldrig varit så innan och nu är i stort sett allting helt fruktansvärt att titta på. Tur att det finns andra lösningar när man tittar på datorn.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Har "tyvärr" fått börja köra med adblocker för att ens kunna titta på Youtube. Tur man kan exkludera Sweclockers i den i alla fall 😘

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk

Kör adblock sen lång tid tillbaka, men skaffade Youtube Lite till tvn.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Torrent Compact Nätagg: RM 1000x CPU: i5 12600K GPU: RX 7900 XT Red Devil 20GB RAM: Corsair LPX DDR4 3600MHz

Permalänk
Medlem

Största delen av mitt tittande är på mobilen och är så skönt med Vanced appen. Blir tokig på all reklam.

Permalänk
Medlem

Kör adblock generellt... Men de gånger jag inte har det så stänger jag helt enkelt ner videon, om reklamen totalt är längre än 5 sekunder och inte har en skip-knapp.

Att jag skulle titta genom två reklamklipp, än mindre fem eller elva innan en video finns inte på världskartan.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Jag har tyckte det vart mer reklam den senaste tiden... var inte säker på om det var inbillning eller inte men så var det visst inte nu då😒
Nu såg jag just också att dom lagt till en kort film innan reklamen (i filmer) som säger "we'll be back after the ad." eller liknande... och sedan en kort film efter reklamen (fast utan text).

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har redan youtube premium. 17kr per månad för både video och music. Kunde stänga ned spotify pga det också.

Låter dyrt? Betalar ~9kr i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Jag installerar adblocker om det här fortsätter. Är ju redan helt sjukt mycket reklam på YouTube

Skrivet av Wh1spY:

Blir adblock eller sluta använda plattformen helt.

Men hur har ni stått ut med reklam öht? Ni har alltså inte kört adblock och tänker kanske göra det först nu?

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Låter dyrt? Betalar ~9kr i månaden.

Heh.. 17kr är inte dyrt, inte ens jämfört med 9kr. Förmodligen är det familjeabonnemang det handlar om. Det är ungefär vad jag betalar för mitt.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tröttnade själv på att behöva mecka med diverse adblockers på datorerna, i mobilen, på tv'n, i routern osv så jag skaffade Premium för ett bra tag sedan, är hur underbart som helst.

Lite konstigt synsätt att man inte vill supporta de creators man följer, antingen genom att kolla på reklam eller genom Premium.
Sedan är det väl fortfarande så att det är uppladdaren/kanalen som väljer om det skall visas reklam på sina klipp.

Fast problemet är väl att man inte vill ge sina pengar till YouTube som sedan ska ge småslantar till kanalerna. YouTube tillhandahåller en tjänst där kreativa människor kan lägga upp egna videos. YouTube i sig skapar ju noll. Därför kan man ju inte jämföra det med tex Disney Plus, HBO, Netflix eller annat som betalar stora summor för sitt material. Dessutom skapar dom material själva. YouTube utnyttjar bara sina kunder. Enligt vad jag läst får kanalen ca 0.18$ per tittare som ser reklamen. Vad YouTube får har jag inte någon aning om. Men vill jag stötta en kanal finns ju ofta både 1 och 3 vägar att välja, allt från Patreon till merch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon342831:

Låter dyrt? Betalar ~9kr i månaden.

Skrivet av Kyraal:

Heh.. 17kr är inte dyrt, inte ens jämfört med 9kr. Förmodligen är det familjeabonnemang det handlar om. Det är ungefär vad jag betalar för mitt.

Individual membership: ₹129.00/mo

Skaffade inte när det var som billigast så det hade höjts till 129 rupee.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Individual membership: ₹129.00/mo

Skaffade inte när det var som billigast så det hade höjts till 129 rupee.

Argentinska pesos är billigare. 119 pesos är ca 9 kr. Men kanske inte är värt att krångla med uppsägning och nyteckning för den struntsumman.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Argentinska pesos är billigare. 119 pesos är ca 9 kr. Men kanske inte är värt att krångla med uppsägning och nyteckning för den struntsumman.

Nej absolut inte värt haha. Jag jämför med svenska kronor och inte andra länder.

Funderar dock på att byta till family på något vis.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Keeper of Traditions

Får mig bara att tänka på hur otroligt sällan jag använder Youtube... Påverkar mig inte alls, med andra ord

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Glor inte på mobilen så reklam är inte ett problem om man säger så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zipmiX:

Men hur har ni stått ut med reklam öht? Ni har alltså inte kört adblock och tänker kanske göra det först nu?

Jag kör inte hellre Adblock ännu så länge och tänker inte börja med det hellre om det är 10 minuters reklam då mutar jag bara videon och gör något annat jag behöver göra och kommer tillbaka när reklamen är färdig helt enkelt och så tror jag en hel del kommer göra om det blir så här mycket reklam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sorten:

Jag kör inte hellre Adblock ännu så länge och tänker inte börja med det hellre om det är 10 minuters reklam då mutar jag bara videon och gör något annat jag behöver göra och kommer tillbaka när reklamen är färdig helt enkelt och så tror jag en hel del kommer göra om det blir så här mycket reklam.

men varför vill ni ha reklam när adblock är en gratis plugin i webläsaren? försöker bara greppa det. jag tillåter ju reklamen på sweclockers för att jag älskar forumet, men resten av nätet är adblock igång.

Visa signatur

i7-10700K 5.1Ghz / 32GB 3.6K Mhz / RTX 4070 Ti // OnePlus 8T
Dark mode √

Permalänk
Medlem

Har du märkt av ökad mängd reklam på Youtube?

Nope.
Adblocker sedan många år tillbaka.

Om det mot förmodan är något jag skulle vilja se i vardagsrummet så har jag ett plugin till firefox som drar ner youtube content till filservern och så plockar plex upp det lagom till jag sätter mig i soffan.

Google testar ju bara hur långt de kan pusha reklam innan folk slutar kolla - rimligt för att maximera sin vinst (de struntar fullständigt i vad du tycker så länge du kollar )

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.