Plötsligt är minnet slut, vad händer med datorn?

Permalänk
Medlem

Plötsligt är minnet slut, vad händer med datorn?

Hej,

Jag Windows 10 x64(up to date) på datorn i specen nedan. Igår var Chrome och spotify igång samtidigt som jag råkade aktivera väder/nyhets flyout till vänster om notification area(den till höger) i taskbaren. Plötsligt blev Windows riktigt segt, den reagerade dåligt och sen började fönster bli halvt ifyllda. Jag signade ut och in igen, nu fick jag bara igång den vänstra(main) skärmen och bestämde mig för att titta närmare på detta senare.

Idag när jag startar upp datorn så aktiveras inte någon av skärmarna, jag kan dock höra när jag slår av och på dem att Windows registrerar dem. Gör en ny omstart som tar lite längre tid än vanligt men nu hoppar allt igång. Tittar in i Event Viewn och hittar ex :

Från gårkväll
- WARNING - Windows successfully diagnosed a low virtual memory condition. The following programs consumed the most virtual memory: SearchApp.exe (8968) consumed 39163990016 bytes, chrome.exe (12764) consumed 417075200 bytes, and MsMpEng.exe (3588) consumed 370204672 bytes.

Från idag
- ERROR - Windows failed fast startup with error status 0xC00000D4.

- ERROR - The previous system shutdown at 08:21:44 on ‎2022-‎09-‎19 was unexpected.

- CRITICAL - The system has rebooted without cleanly shutting down first. This error could be caused if the system stopped responding, crashed, or lost power unexpectedly.

Hittade förslag på att köra : sfc /scannow, här fick jag ut följande :

C:\Windows\system32>sfc /scannow

Beginning system scan. This process will take some time.

Beginning verification phase of system scan.
Verification 100% complete.

Windows Resource Protection found corrupt files and successfully repaired them.
For online repairs, details are included in the CBS log file located at
windir\Logs\CBS\CBS.log. For example C:\Windows\Logs\CBS\CBS.log. For offline
repairs, details are included in the log file provided by the /OFFLOGFILE flag.

Troligen har någon aktivitet taget flippat ut och taget mer minne, frågan är om det kan tyda på allvarligare problem som måste hanteras, och isfall hur?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk

väldigt liten eller helt avstängd pagefil?

har för mig att det är den som windows brukar referera till när den nämner virtual memory.

och vissa program använder knappt ram utan föredrar att husera i pagefilen på din lagringsenhet.
(antagligen för att den är lågt minnesprioriterad och inte tidskritisk så den hamnar där och låter utrymme i ram vara tillgänglit för högre prioriterade processer.)

så kolla vad du har ditt virtual memory inställt på

testa att sätta typ initial size på 4096Mb och max size på typ 4096Mb. kör på det själv iaf och har fungerat.
har du den på default så har jag för mig pagefilen är mellan 16Mb och samma mängd som ram i storlek.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ändra inte pagefile låt Windows hantera det själv.

Men det fins oändligt med trådar om weather and news tar upp allt minne och resurser den kan komma åt, skulle stänga av den och testa om det blir bättre.

https://www.prajwaldesai.com/disable-news-and-interests-in-wi...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Verkar vara en känd bugg med SearchApp.exe som äter upp allt minne i datorn. Den har lagt beslag på 39 GB i en typisk minnesläcka. Såg en skärmbild där den ätit upp 122 GB RAM också. En fix jag hittade var att stänga av News & Interests.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/nedf5r/comment/gy...

Virtual memory refererar till allt minne i datorn, så RAM + växlingsutrymme. Och om man inte har nån övre gräns på växlingsfilen kommer Windows att när den får slut på RAM och växlingsfil att fortsätta äta upp allt utrymme på hårddisken också tills C: är full, så av den anledningen kan det vara bra att ha en maxgräns på den.

Permalänk
Medlem

Såg att det fanns en rad varningar på att modifiera virtuellt minne så det vågar jag inte mig på, däremot har jag nu avaktiverat "news and interests on the taskbar". Jag använder aldrig denna meny men just här så råkade den aktiveras så det är ganska troligt att den faktiskt blev roten till problemet.

https://www.reddit.com/r/Windows10/comments/nedf5r/comment/gy...

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem

Både Microsoft Search och Defender har minnesluckor så det står härliga till. Tempfixen är att helt enkelt boota om.

Visa signatur

5900X | 6700XT