Bästa sättet att smidigt öppna kartonger på mitt jobb?

Permalänk
Medlem

Bästa sättet att smidigt öppna kartonger på mitt jobb?

Tjena!

Tänkte kolla med er ifall ni har någon bra lösning/produkt som skulle kunna hjälpa mig att snabbare och smidigare öppna kartonger.

Jobbar i en matbutik och när jag packar upp varor nuförtiden så har jag bara en vanlig kartong kniv i fickan som jag måste stoppa ner/plocka upp efter varje kartong...Är ganska trånga fickor i arbetsbyxorna så är ganska drygt. Någon som vet av en smidigare lösning eller typ någon perfekt kniv eller lösning för detta?

I min drömvärld hade jag velat haft typ en liten mindre magnetisk kniv som man bara kan typ knäppa fast på någon typ av magnet hållare man kan sätta på bältet. Alltså så man bara kan ta kniven och sätta tillbaka den snabbt. Hoppas ni förstår vad jag menar...

Tack på förhand!

Permalänk
Moderator
Moderator
Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Har väldigt snabbt kommit fram till att detta är den bästa enda rimliga lösningen? Kanske också beställa mycket mindre knivar. DOm behöver inte alls vara så vass när vi nästan endast skär i tejp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Fast det där är kvalificerat skräp och kommer gå sönder snabbt med regelbunden daglig användning. Jag har ett antal kollegor som envisats med att köpa exakt den modellen, och det enda "robusta" på den är typ höljet.

Bättre att köpa en produkt från Keybak, de har varianter från nyckelhållare upp till verktygshållare med samma princip. Keybak kör med kevlarlina som till skillnad från nylonlina är nära outslitlig, finns nog eventuellt också med kedja fortfarande. Min förra Keybak Spinner 48 höll för tio års flitigt bruk tills jag tappade den. Köpte en ny för några veckor sedan för 260 kr.

En brytbladskniv är såpass lätt att det bör funka bra med en nyckelhållare.

Permalänk
Medlem

https://www.clasohlson.com/se/S&auml;kerhetskniv-Stanley/p/41...
Kombinerad med tidigare förslag

Körde med en Morakniv med knivfodralet i fickan, det var enkelt att ta upp kniven med en hand och kasta ner den när man var klar.

Permalänk
Medlem

Först skulle jag kolla med chefen vad som är ok att ha i knivväg, alla knivar passar inte i matvarubutiker.

Sen skulle jag kolla på någon typ av "bältes-kniv" som har ett infällt blad t.ex. denna som dock verkar lite kort.
https://generalprepper.se/krisberedskap/edc/gerber-strap-cutt...

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

När jag butiksjobbade fick vi små kartongknivar från Aftonbladet (tror jag) eller någon annan tidning. De var runda, fästa vid en jojo och själva kniven satt i en fjäder så att den åkte in automatiskt när man släppte knappen. Det var något i samma stil som bilden nedan. Vet inte var man får tag på dem, men de var riktigt smidiga.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att användarvänligheten av bladet i den typen av blandade arbetsuppgifter (öppna kartong - plocka upp varor - fronta - svara på kundfrågor - köra bort buren/vagnen - ta hand om spill osv.) ofta hängde ihop med hur enkel den var att alltid ha till hands. Därmed går alla större knivar bort, bara av den anledningen eftersom de behöver en ficka eller slida. Skaderisken med längre blad är heller inte försumbar när det är stressigt.

När jag jobbade i butik använde jag sådana här "skräpknivar" allra mest:

De väger nästan ingenting, så även om man har en halvkass jojo så håller den i åratal (oftast). När kniven blir slö så byter man, de kostar ingenting i sammanhanget.

Några fördelar:

  • Den "tappas" inte då den sitter fast (pinsamt att glömma kniven i butikshyllan..)

  • När den går sönder är skaderisken nästan 0 (jämför med billig mattskärare, där bladet kan dra ut genom handtaget om det vill sig illa)

  • Det är låg risk att oavsikligt skada kartongens innehåll

  • Den är jätteenkel att hantera med en hand, så även med famnen full är den där i ett nafs

  • Ingen risk att bryta mot knivlagen om den glöms i bältet efter jobbet (nästan, gå inte på krogen med den ändå)

Några nackdelar:

  • Är det tjocka kartonger kräver den ofta mer än ett snitt

  • Den duger inte till någonting annat

  • Vill man skära stora kartonger i mindre bitar är den inget vidare

Ska man hantera kartonger i stor utsträckning bör man ha tunna, tätt åtsittande handskar. Då försvinner mycket av behovet av kniven, eftersom risken för "paper cuts" minimeras, då kan man trycka ut kartongsidorna i limningen enkelt istället för att skära. De flesta kartonger är mer eller mindre gjorda för att kunna vecklas ut ganska enkelt med lite kraft på rätt ställen.

Hade det enkom varit lagerarbete och mycket stora kartonger som ska hanteras, där inte kunderna springer omkring, så hade jag rekommenderat en rejäl mattskärare av metall och att ha den i benfickan och att bryta/byta blad ofta. Men dessa kostar några hundra, och ska inte ligga ute i butik, inte ens en gång.

Rättade till bildlänk, och infogade länk till butik.
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Perpetratorn:

Min erfarenhet är att användarvänligheten av bladet i den typen av blandade arbetsuppgifter (öppna kartong - plocka upp varor - fronta - svara på kundfrågor - köra bort buren/vagnen - ta hand om spill osv.) ofta hängde ihop med hur enkel den var att alltid ha till hands. Därmed går alla större knivar bort, bara av den anledningen eftersom de behöver en ficka eller slida. Skaderisken med längre blad är heller inte försumbar när det är stressigt.

När jag jobbade i butik använde jag sådana här "skräpknivar" allra mest:
https://images.tctc.se/sv1naxi4zhlqk059xg7omf83ouqc7agj_292_292.jpg

De väger nästan ingenting, så även om man har en halvkass jojo så håller den i åratal (oftast). När kniven blir slö så byter man, de kostar ingenting i sammanhanget.

Några fördelar:

  • Den "tappas" inte då den sitter fast (pinsamt att glömma kniven i butikshyllan..)

  • När den går sönder är skaderisken nästan 0 (jämför med billig mattskärare, där bladet kan dra ut genom handtaget om det vill sig illa)

  • Det är låg risk att oavsikligt skada kartongens innehåll

  • Den är jätteenkel att hantera med en hand, så även med famnen full är den där i ett nafs

  • Ingen risk att bryta mot knivlagen om den glöms i bältet efter jobbet (nästan, gå inte på krogen med den ändå)

Några nackdelar:

  • Är det tjocka kartonger kräver den ofta mer än ett snitt

  • Den duger inte till någonting annat

  • Vill man skära stora kartonger i mindre bitar är den inget vidare

De här har vi också och ska man bara öppna kartonger med tejp tycker jag de funkar skitbra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

De här har vi också och ska man bara öppna kartonger med tejp tycker jag de funkar skitbra.

Helt klart. Eller kartonger som bara behöver "lite hjälp".
Här är en av mina gamla trotjänare, torde vara minst 8-10 år sedan jag fick den på Statoil, nästan lika länge sedan som den användes till vardags.

Permalänk
Medlem

När jag gjorde samma jobb som du på min industri, så hade jag min kniv i detta: Magnethållare

Lägger till. Jag använder samma lösning som kock i hemvärnet, kniv i denna upphängning. Bara att grabba tag i kniv och dra så har man den i handen, för tillbaka i närheten så grabbar magneterna varandra.

Mer info
Visa signatur

//
Tomas!