Permalänk
Medlem

Hur använda fläktkontroller?

Hur använder man fläktkontroller? Jag har kopplat alla mina chassi fläktar till en fläktkontroller som satt i mitt Corsair 5000d chassi. Jag såg på nån Youtube video där de sa att det var bättre så för då kunde man styra fläktarna tillsammans. Men de visade aldrig hur man skulle göra.
Var det nån poäng med det här eller kunde jag lika gärna kopplat fläktarna direkt till moderkortet?

Permalänk

Själv föredrar jag att koppla fläktar direkt till moderkortet och styra de individuellt då det tillåter mig mer kontroll över lufttrycket i chassit (positive vs negative pressure). Har man dock fler fläktar än fläktkontakter på moderkortet är det bra med en kontroller.

Är du osäker på hur du ställer in fläkthastigheter i bios så finns det säkert videoklipp på youtube som visar hur det görs för moderkort från specifika tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yunithium:

Själv föredrar jag att koppla fläktar direkt till moderkortet och styra de individuellt då det tillåter mig mer kontroll över lufttrycket i chassit (positive vs negative pressure). Har man dock fler fläktar än fläktkontakter på moderkortet är det bra med en kontroller.

Är du osäker på hur du ställer in fläkthastigheter i bios så finns det säkert videoklipp på youtube som visar hur det görs för moderkort från specifika tillverkare.

Aha okej jag förstår. Så du styr dina fläktar genom bios då? Jag trodde att det här med fläktkontroller var nån slags lösning så man skulle slippa vara där och kunna ställa in fläktarna genom nåt program eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag var stor fantast av fläktkontroller förr. Jag gillade de modellerna med ett vred per fläkt och att skärmen visade varvtal.

Dock kom jag mest att använda dem för att avläsa temperaturen vilket också är/var bra finess..

Men numera vill jag påstå att bios och drivrutiner och komponenter läser av temperaturen så bra automatiskt att manuellt vridande har blivit lite överkurs. Jag skulle nog koppla fläkten direkt till nätaggregatet eller använda splitter sladdar.

Hoppas du tyckte detta var on topic.

Permalänk
Skrivet av jzrock:

Aha okej jag förstår. Så du styr dina fläktar genom bios då? Jag trodde att det här med fläktkontroller var nån slags lösning så man skulle slippa vara där och kunna ställa in fläktarna genom nåt program eller nåt.

Nä, styra fläktar genom program kräver inte fläktkontroller vad jag vet. Vill du göra det genom Windows så kan du antingen ladda ned tredjepartsprogram eller officiell mjukvara från moderkortstillverkaren (om sådant erbjuds). I min förra dator brukade jag ställa in fläktkurvor och läsa av temperaturer genom moderkortstillverkarens officiella program A.I. Suite.