Veckans fråga: Vilken av höstens stora lanseringar ser du mest fram emot?

Permalänk
Medlem

Det jag verkligen ser fram emot ligger längre fram i tiden. Jag vill se en ARM baserad PC plattform

Permalänk
Medlem

Ser fram emot att allt släpps och finns tillgängligt, inkl recensioner, sen får man dra slutsatser och välja om man kan tänka sig någon av sakerna.

Permalänk
Medlem

Sjuka över priser

På topp korten så borde det max ligga på där 2080ti låg .. 20 30 för ett grafikkort 🤣🤣👎

Permalänk
Medlem

Ser egentligen inte fram emot någon av alternativen. Det jag har nu kommer räcka gott ett tag till, känner inget behov av att uppgradera något i dagsläget. Dock är jag rätt intresserad av vad AMD kan kontra med på grafiksidan och hurpass det kan röra om i grytan. Inte för att jag tänker uppgradera något utan för att nvidia behöver en knäpp på näsan.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Det verkar som Nvidia har tappat kontakten med verkligheten lite grann. Nog för att jag har råd att köpa ett 4090, men vill inte låta Nvidia komma undan med detta, så jag tänker rösta med plånboken denna generationen och hoppas att alla andra entusiaster gör det också.

Prissättningen är verkligen ett tecken på att det behövs mer konkurrens på grafikkortsmarknaden. Hoppas verkligen att Intel är långsiktiga med sin grafiksatsning så att det blir tre aktörer som konkurrerar med varandra på allvar. Då kommer vi förhoppningsvis tillbaka till en situation så småningom där toppkortet i varje generation använder det mest kraftfulla chippet i generationen (xx100 för Nvidia som exempel) och toppkorten kostar ungefär 500 dollar som det brukade vara, innan Turing.

Förhoppningsvis ser AMD sin chans att ta marknadsandelar här genom att behålla eller något sänka priserna för RDNA3 jämfört med RDNA2, då kommer 4000-serien bli en stor flopp för Nvidia och vi konsumenter vinner.

Permalänk
Medlem

Egentligen är jag mest uppspelt över att det är så mycket som händer på bara några månader. Det ska dock bli extra intressant att se hur RDNA3 presterar med sina "ihoplimmade" chip.

Permalänk
Medlem

Ska bli mycket spännande att se hur väl amd presterar.
Av allt att döma så har de effektiviserat i vanlig ordning och har lägre tillverkningskostnader och lägre effekt på gång.
Även om de ligger lite efter i prestanda så vägs det lätt upp av lägre effektuttag och förhoppningsvis lägre retailpris som följd av lägre tillverkningskostnader.

Nvidia har ju stora lager ampere kvar och har köpt upp kopiösa mängder dyr tcms 4nm samtidigt som mining går över till proof of stake och svämmar över begagnatmarknaden. Får se hur det får med deras överpriser.

Permalänk
Medlem

Blir ju svårt val med tanke på att alla nya hårdvarulanseringar är intressanta, även om jag inte planerar att uppgradera just nu. Så då får man gå på vad för nya teknologier som kommer, och där är ju RDNA3 med chipletdesign det som känns mest spännande just nu.

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot RDNA3.

Tror att detta kan bli AMDs Ryzen ögonblick på GPU marknaden och om 4-5 år är Nvidia i samma position som Intel är i nu.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Kort sagt: Jag ser fram emot allt, fantastisk hårdvaruhöst!
Hoppas innerligt att Intels Arc överlever, mycket rykten om att Intel är på g att lägga ner Arc.

Permalänk
Medlem

Nvidia har ju gjort bort sig totalt som tror att man kommer att betala så mycket bara för att kunna använda dlss3 som man måste vänta på och hoppas att utvecklare ska uppdatera till, bara för att få input lag? Aldrig.

Nu väntar jag på RDNA2 och hoppas att AMD inte är lika giriga, och släpper en ny generation för samma pris som 6000-serien och inte bara lägger på fler kort ovanpå förra generationen och höjer priset med lika mycket.

Permalänk
Medlem

Verkar finnas en viss tro på att rdna3 kommer att bli en billigare historia än 4 serien. Är det baserat på några läckor eller bara en önskan? Eller avses budget korten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Verkar finnas en viss tro på att rdna3 kommer att bli en billigare historia än 4 serien. Är det baserat på några läckor eller bara en önskan? Eller avses budget korten?

Enligt läckor från partnertillverkare ska amds bom (Bill of materials) vara fördelaktigt prismässigt.

Amd kan tänkas vilja dra nytta av detta för att vinna marknadsandelar i mellansegmentet. Dvs ett energieffektivare kort med bättre prestanda än 3000 serien till ungefär samma pris. Blir spännande att se vad de levererar.

Kan rekommendera att lyssna på Broken Silicon "moores law is dead" podcast om du är intresserad av kommande teknik för datorentusiaster.

Rättat namn på podcasten
Permalänk
Medlem

Ser inte fram mot något av dem, men frågan är varför det ska späs på och hypas så enormt mycket så fort någon lanserar en ny produkt, de får ju ändå inte en krona, kanske att de får något exemplar för tester men det hade de ju fått ändå.
Nya produkter lanseras stup i kvarten, det är inget som förvånar längre, samma gamla arkitekturer, det enda som händer är att det kläms ur några droppar prestanda till.

Jag tycker dessa rubriker och omröstninngar inte tillför något nyhetsvärde, det är bara tråkig utfyllnad av en annars för det mesta bra sida.