Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Det finns någon ekonom/professor/annat som kom fram till just den tumregeln för väldigt länge sedan. Den är döpt efter han själv som jag just nu tyvärr inte kommer på namnet på. :/

Har för mig att han ansågs vara vettig! 😁

John B Taylor

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Ja? Man får ju förutsätta att det finns åtminstone 50k i sparpengar över om något oförutsett händer. Och bära med sig att räntor på 5% är inget nytt normalläge utan övergående. Det är bara att bita ihop.

Det har väl hela tiden sagts att man ska se ~4% som en normal ränta? Visst 5% är lite mer men det är rätt nära.

edit:

"Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?"

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

24 oktober 2018

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Tack så mycket, där har vi honom!

Sen kan jag inte stå bakom något han gjort eftersom jag har för lite koll! Jag visste i princip bara att han existerade samt i det stora hela vad principen/regeln gick ut på!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Det har väl hela tiden sagts att man ska se ~4% som en normal ränta? Visst 5% är lite mer men det är rätt nära.

edit:

"Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?"

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

24 oktober 2018

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

Frågan är om det verkligen är det "normala" numera dock. Japan t.ex. har haft låg ränta i flera decennier nu. De har i viss mån andra förutsättningar än oss (kraftigt åldrande och krympande befolkning och ingen invandring), men exemplet visar att det inte finns någon naturlag som säger att "normalt" ska återgå till flera %.

Vi får väl se vad som händer. Själv har vi precis bundit lånet på vårt nyköpta radhus på 3.9% på 5 år. Förmodligen var det inte det smartaste statistiskt sett, men det är en utgift som vi kan hantera utan allt för mycket uppoffringar så det känns som en acceptabel "utgiftsförsäkring" i oroliga tider. Blir inte 4080 i år här heller dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Jag går mot samma öde fast i December. Det ska bli skoj.

Haha ja, men om det är 4% den förhandlade ränta. toppar på är det inte så illa efter avdraget för oss även om vi har kring 6,7 miljoner i lån.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Det har väl hela tiden sagts att man ska se ~4% som en normal ränta? Visst 5% är lite mer men det är rätt nära.

edit:

"Vad skulle du säga är en normal räntenivå? Vad ska man räkna med på lång sikt som bolånetagare?"

– Johanna

Stefan Ingves svarar:

”Vår bedömning är att en normal nivå för den penningpolitiska räntan ligger i intervallet 2,5 – 4 procent på lång sikt. Till det skall man sedan lägga bankernas finansieringskostnad och räntemarginal, så som bolånetagare får man räkna med att alltid betala mer än reporäntan.”

24 oktober 2018

https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/ingves-rakna-med-normal-ra...

FED har sagt senast i år att ett normalt ränteläge är ca 2.5%. Men jag medger att jag inte kände till att Ingves förespråkat så hög ränta som 4% som "normal".

Permalänk

Vad tror ni, går det att få igenom amorteringsfritt om man säger att man är orolig för ökade elpriser i höst?
Vi gör av med cirka 20 000kwh på ett år, 2 vuxna, 2 småbarn, en elbil och vattenburen el som uppvärmning.

Vi har bundet ränta till nästa sommar till 1,18% och då har vi haft huset i 5 år och kan således värdera om och förmodligen sänka belåningsgraden till <70% vilket ger oss 1% mindre amortering permanent, men det hade ju såklart inte varit fel att vara utan den några månader även nu till höst

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreasusGoldtooth:

Vad tror ni, går det att få igenom amorteringsfritt om man säger att man är orolig för ökade elpriser i höst?
Vi gör av med cirka 20 000kwh på ett år, 2 vuxna, 2 småbarn, en elbil och vattenburen el som uppvärmning.

Vi har bundet ränta till nästa sommar till 1,18% och då har vi haft huset i 5 år och kan således värdera om och förmodligen sänka belåningsgraden till <70% vilket ger oss 1% mindre amortering permanent, men det hade ju såklart inte varit fel att vara utan den några månader även nu till höst

Det kan du nog glömma, i princip måste det till minskad inkomst för att få upphäll i amorteringen. Typ arbetslös eller sjukskriven osv.
Ökade utgifter är inte en faktor som borde gå att hävda.

Permalänk
Skrivet av Fextreme_fa:

Det kan du nog glömma, i princip måste det till minskad inkomst för att få upphäll i amorteringen. Typ arbetslös eller sjukskriven osv.
Ökade utgifter är inte en faktor som borde gå att hävda.

Det gick inte iheller! Tack för svar!

Visa signatur

Intel Core i7-12700F | NH-U12S chromax.black | MSI GeForce RTX 2070 ARMOR | Ballistix Sport DDR4 2400MHz 16GB RED | ASUS Prime H670-PLUS D4 | LG 27GL83A-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fextreme_fa:

Det kan du nog glömma, i princip måste det till minskad inkomst för att få upphäll i amorteringen. Typ arbetslös eller sjukskriven osv.
Ökade utgifter är inte en faktor som borde gå att hävda.

Får väl se vad som händer framöver, FI gick ju ut igår och förtydligade att regelverket faktiskt tillåter kraftigt ökade utgifter som ett giltigt skäl till en individ kan undantas från amorteringskravet temporärt. Sedan är frågan hur bankerna kommer våga göra där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Med tanke på att flertalet banker räknade med en kalkylränta på 6-7 % så borde det inte vara något jätteproblem. Iallafall för dem som skaffade sina lån där, samt inte skuldsatt sig ännu mer därefter.

Den kalkylen innehöll inte att elpriset ökat med 500-1000% eller att maten ökat med 50%.
Jag tror helt klart att en del kommer få problem redan efter denna höjningen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Den kalkylen innehöll inte att elpriset ökat med 500-1000% eller att maten ökat med 50%.
Jag tror helt klart att en del kommer få problem redan efter denna höjningen.

Ungefär så. Det är de styrande väldigt rädda för. För redan nu så drar folk ned på inköpen av icke nödvändiga varor om man även tar hänsyn till inflationen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Ungefär så. Det är de styrande väldigt rädda för. För redan nu så drar folk ned på inköpen av icke nödvändiga varor om man även tar hänsyn till inflationen.

Tänk att det ska behöva krävas något så pass som detta för att folk ska dra ned på onödiga inköp. Kommer vi lära oss något av detta? Tveksamt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Som jag förstått det så kan man inte förhandla om räntan hos SBAB och isåfall kanske nackdelen som tagits upp här nu med flera delar inte gäller på samma sätt? Räntan man får hos SBAB bestäms väl helt utifrån lånets storlek och belåningsgraden bara?

Stämmer inte helt och hållet, man kan dela lånet fritt fram och låsa det till en ränta på stort urval av bindningstider från 3 månader till flera år.

När du får ditt bolån är det dessutom ställt på bindningstid i 3 månader, vad de kallar för rörlig ränta.

MEN det är först när du väl har genomfört hela lånet. Alltså i mitt fall som tar ett bolån, där jag inte faktiskt får pengarna till mig, så påbörjas denna process när lånet är utbetalat.

Vad gäller räntan i sig styrs den enligt de glada personer i telefonen av vad den aktuella räntan är, vad det exakt innebär är dock utanför min förståelse just nu. De har däremot en listränta att utgå från, men den är inte riktigt helt påförlitlig heller.

Du får även en ränta först baserat på aktuell ränta för tillträdelsedagen - aktuellt från just nu var 2.7 % i mitt förra samtal (i förrgår).

Man kan tro att de läser direkt från manus, kanske från denna? Nästan alla siffror är exakt vad jag fick höra (+- 0.05).

När jag läser vad jag skrivit ser det lite... marknadsföring ut.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

SBAB verkar ju inte tro så mycket högre ränta iaf...

Lån 1.9m

Tycker det låter överkomligt...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Reporäntan måste vara högre än inflationen för att den ska dämpas. Hade jag varit riksbankschef hade reporäntan nu höjts till 10.00%.

De som inte klara en marknadsränta på 4-5 % har för höga lån. Det skulle man tänkt på när man tog alla dessa enorma lån.

Det är nog tur att du inte har något med penningpolitik att göra då. En reporänta på 10% skulle direkt döda svensk ekonomi, ganska imponerande att göra det över natten däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddyfresh:

Stämmer inte helt och hållet, man kan dela lånet fritt fram och låsa det till en ränta på stort urval av bindningstider från 3 månader till flera år.

När du får ditt bolån är det dessutom ställt på bindningstid i 3 månader, vad de kallar för rörlig ränta.

MEN det är först när du väl har genomfört hela lånet. Alltså i mitt fall som tar ett bolån, där jag inte faktiskt får pengarna till mig, så påbörjas denna process när lånet är utbetalat.

Vad gäller räntan i sig styrs den enligt de glada personer i telefonen av vad den aktuella räntan är, vad det exakt innebär är dock utanför min förståelse just nu. De har däremot en listränta att utgå från, men den är inte riktigt helt påförlitlig heller.

Du får även en ränta först baserat på aktuell ränta för tillträdelsedagen - aktuellt från just nu var 2.7 % i mitt förra samtal (i förrgår).

Man kan tro att de läser direkt från manus, kanske från denna? Nästan alla siffror är exakt vad jag fick höra (+- 0.05).

När jag läser vad jag skrivit ser det lite... marknadsföring ut.

Ja det mesta eller allt du säger stämmer om jag tolkar dig rätt. Men jag tycker inget av det där säger emot det jag sa dock.

Man kan binda lånet och "välja" ränta genom att välja bindningstid men räntorna i sig går inte att förhandla ned.

Permalänk
Medlem

Tack då förstod jag dig bättre, nej det kan såklart vara en möjlighet. Jag kommer kika på det inför när lånet gått igenom, så om ett intresse finns kan jag även lägga in ett svar här. Kanske svarar på någons frågor

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Skrivet av freddyfresh:

Stämmer inte helt och hållet, man kan dela lånet fritt fram och låsa det till en ränta på stort urval av bindningstider från 3 månader till flera år.

När du får ditt bolån är det dessutom ställt på bindningstid i 3 månader, vad de kallar för rörlig ränta.

MEN det är först när du väl har genomfört hela lånet. Alltså i mitt fall som tar ett bolån, där jag inte faktiskt får pengarna till mig, så påbörjas denna process när lånet är utbetalat.

Vad gäller räntan i sig styrs den enligt de glada personer i telefonen av vad den aktuella räntan är, vad det exakt innebär är dock utanför min förståelse just nu. De har däremot en listränta att utgå från, men den är inte riktigt helt påförlitlig heller.

Du får även en ränta först baserat på aktuell ränta för tillträdelsedagen - aktuellt från just nu var 2.7 % i mitt förra samtal (i förrgår).

Man kan tro att de läser direkt från manus, kanske från denna? Nästan alla siffror är exakt vad jag fick höra (+- 0.05).

När jag läser vad jag skrivit ser det lite... marknadsföring ut.

Kan ju vara värt att veta att man brukar kunna räntesäkra fram till tillträdet för en kostnad, för att inte riskera att räntan drar iväg om tillträdet ligger långt fram i tiden.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

SBAB verkar ju inte tro så mycket högre ränta iaf...
<Uppladdad bildlänk>

Lån 1.9m

Tycker det låter överkomligt...

De flesta verkar tro på en topp kring 4% (prutat och klart som SBABs) för 3-månaders innan riksbanken kommer behöva sänka för att ekonomin vänt nedåt. Så då är det rimligt att man får sådana där längre räntor.

Permalänk
Medlem

För alla som skriker om vi bör ha 10% ränta som "på gamla goda tiden" så är det värt att ta i beaktande att staten gav tillbaka mer av räntan tidigare, var väl som mest 90%. Dessutom var skulderna lägre så effekten av en höjning blir mer "effektiv".

Den riktiga smällen är inte skenande matpriser, elpriser etc utan när jobben börjar försvinna. Först ut blir väl service-yrken och vi får väl se vad som händer med "elektronikbutikerna", ny dator / TV etc kommer nog bara vara på menyn för de med väldigt stora inkomster samt de som vill vara med i lyxfällan denna vinter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

SBAB verkar ju inte tro så mycket högre ränta iaf...
<Uppladdad bildlänk>

Lån 1.9m

Tycker det låter överkomligt...

Nu är det väl snarare till stor del styrt av vad räntemarknaden tror eftersom banken vad jag vet säkrar finansieringen över samma eller liknande löptid som din bindningstid. Förstår vad du menar dock.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

För alla som skriker om vi bör ha 10% ränta som "på gamla goda tiden" så är det värt att ta i beaktande att staten gav tillbaka mer av räntan tidigare, var väl som mest 90%. Dessutom var skulderna lägre så effekten av en höjning blir mer "effektiv".

Den riktiga smällen är inte skenande matpriser, elpriser etc utan när jobben börjar försvinna. Först ut blir väl service-yrken och vi får väl se vad som händer med "elektronikbutikerna", ny dator / TV etc kommer nog bara vara på menyn för de med väldigt stora inkomster samt de som vill vara med i lyxfällan denna vinter.

Jag tycker ditt inlägg var väldigt bra och jag är ingen moderator men…
Kan vi försöka hålla oss till trådens ämne, det skulle vara oerhört tråkigt om moderatorerna låste denna tråd.

Permalänk
Medlem

Jag har en fråga. Har ett huslån som är uppdelat på tre lika stora delar. Idag är en del låst på 5 år, en på 3 år och den sista är rörlig 3-månader. Jag amorterar lika mycket på alla tre lån samtidigt. Men jag skulle vilja flytta all amortering till det rörliga lånet. Är detta möjligt?

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Jag har en fråga. Har ett huslån som är uppdelat på tre lika stora delar. Idag är en del låst på 5 år, en på 3 år och den sista är rörlig 3-månader. Jag amorterar lika mycket på alla tre lån samtidigt. Men jag skulle vilja flytta all amortering till det rörliga lånet. Är detta möjligt?

Inte under bindningstiden.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Inte under bindningstiden.

Amortering brukar gå att flytta från lånedelar, det viktiga är att man amorterar rätt mängd totalt.

Permalänk
Skrivet av Aktsu:

Haha ja, men om det är 4% den förhandlade ränta. toppar på är det inte så illa efter avdraget för oss även om vi har kring 6,7 miljoner i lån.

Visst är det väl fortfarande max 100.000/år till maximalt ränteavdrag dock? Därefter är det 21% istället för 30%? Dvs lånen blir dyrare över 100.000 i räntekostnad/år? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Visst är det väl fortfarande max 100.000/år till maximalt ränteavdrag dock? Därefter är det 21% istället för 30%? Dvs lånen blir dyrare över 100.000 i räntekostnad/år? 🤔

Japp, men det spelar ingen större roll på helheten. Hade blivit någon tusenlapp mindre om det var 30% hela vägen såklart.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Visst är det väl fortfarande max 100.000/år till maximalt ränteavdrag dock? Därefter är det 21% istället för 30%? Dvs lånen blir dyrare över 100.000 i räntekostnad/år? 🤔

Det är 100,000 kr i ränta per person. Om det är två som delar på lånet, så kan man ha hundra papp per person i räntekostnad och få fullt avdrag för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

FED har sagt senast i år att ett normalt ränteläge är ca 2.5%. Men jag medger att jag inte kände till att Ingves förespråkat så hög ränta som 4% som "normal".

4% får väl ändå anses som en vettigt normal"hög" ränta!

Iaf som reporänta, något högre på bolån och dylikt ofc.