Resa till USA - Grafikkort värt att köpa med hem?

Permalänk
Medlem

Resa till USA - Grafikkort värt att köpa med hem?

Har en bekant med släkt i Minnesota som ska dit om ca en månad.

Det jag är intresserad av är Grafikkort men kom gärna med andra förslag som är teknikrelaterat(eller sport-fiskerelaterat (: ).

Är det värt att köpa ett grafikkort -begagnat eller ej - från USA som sedan den bekante tar med sig på planet hem?

Finns det något man ska tänka på med Tull/deklaration osv när grafikkortet levereras personligen eller är det så lätt att köpa och ta med? Köper jag kläder i USA och tar med hem t.ex behöver jag väl inte skatta på det liksom.

Kronan går sämre mot Dollarn så det kanske inte blir billigare ändå.

Vet ej hur allt detta fungerar så det skulle vara snällt om någon förklarar dessa oklarheter och om det är värt det osv.

Mest sugen på 3070 samt 3070ti om någon undrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blurren:

Har en bekant med släkt i Minnesota som ska dit om ca en månad.

Det jag är intresserad av är Grafikkort men kom gärna med andra förslag som är teknikrelaterat(eller sport-fiskerelaterat (: ).

Är det värt att köpa ett grafikkort -begagnat eller ej - från USA som sedan den bekante tar med sig på planet hem?

Finns det något man ska tänka på med Tull/deklaration osv när grafikkortet levereras personligen eller är det så lätt att köpa och ta med? Köper jag kläder i USA och tar med hem t.ex behöver jag väl inte skatta på det liksom.

Kronan går sämre mot Dollarn så det kanske inte blir billigare ändå.

Vet ej hur allt detta fungerar så det skulle vara snällt om någon förklarar dessa oklarheter och om det är värt det osv.

Mest sugen på 3070 samt 3070ti om någon undrar

Med tanke på kronans värde skulle jag tro att du absolut inte går med vinst. (Sen ska du dessutom tulla för dina inköp.)

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Med tanke på kronans värde skulle jag tro att du absolut inte går med vinst. (Sen ska du dessutom tulla för dina inköp.)

Det beror på hur mycket man shoppar för, citerar Tullverket.se:

Citat:

Om du tar med dig varor från ett land utanför EU och resan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 700 kronor. Om resan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 300 kronor utan att betala några avgifter.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Blurren:

Har en bekant med släkt i Minnesota som ska dit om ca en månad.

Det jag är intresserad av är Grafikkort men kom gärna med andra förslag som är teknikrelaterat(eller sport-fiskerelaterat (: ).

Är det värt att köpa ett grafikkort -begagnat eller ej - från USA som sedan den bekante tar med sig på planet hem?

Finns det något man ska tänka på med Tull/deklaration osv när grafikkortet levereras personligen eller är det så lätt att köpa och ta med? Köper jag kläder i USA och tar med hem t.ex behöver jag väl inte skatta på det liksom.

Kronan går sämre mot Dollarn så det kanske inte blir billigare ändå.

Vet ej hur allt detta fungerar så det skulle vara snällt om någon förklarar dessa oklarheter och om det är värt det osv.

Mest sugen på 3070 samt 3070ti om någon undrar

Även om du inte betalar tull för det så är det väldigt osannolikt att det blir billigare med tanke på hur högt dollarn står mot svenska kronan just nu. Tänk också på att alla priser du läser på nätet från USA är utan moms. I Minnesota är momsen mellan 6,5% - 8% beroende på vart du handlar.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Food for thought:
Köp sånt som du inte får tag på i Sverige/Europa annars.
Jag brukar alltid köpa bra bourboun och Nyquil. Alltid bra att ha hemma.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk

kan han få t.ex. ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5799282 för ~5600:- exkl minesota moms så tjänar du ~900:- på affären med risken att behöva skicka det svindyrt till usa för garanti eller reklamation om det inte fungerar när du får hem det.

personligen anser jag att skillnaden är så liten att det inte är värt det speciellt iom att det inte kommer vara ditt namn på kvittot så garantier är inte äns säkert att de kommer gå med på garanti vid problem.

och om man kollar butiker så ligger ju kortet ovan nämnt närmre $600 iaf på de onlinebutiker jag hittade huserade i usa (ingen aning om stat dock bara kollade lite generic amerikanska onlinebutiker) så med moms blir det t.om. dyrare än att köpa det direkt i sverige.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Blir nog bara ett par fiskedrag och en Walmart tur för min bekante, om inte kronan stiger något magiskt på en månad