Dator startar inte efter uppgradering av cpu

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter uppgradering av cpu

Jag inhandlade idag en Ryzen 5800x3d processor till mitt Asus ROG STRIX B450-I GAMING moderkort. Innan jag påbörjade uppgraderingen uppdaterade jag till senaste Bios när min 3600x processor fortfarande var monterad. Datorn startade efter uppgraderingen av bios och jag stängde av för att byta cpu.

Byter cpu men när jag startar datorn snurrar fläktar och Led på Gpu lyser men ingen bild visas på skärmen.

Ingen Qled är tänd på moderkortet.

Har försökt att röra vid reset cmos pinnarna med en liten skruvmejsel men det verkar inte göra någon skillnad

Jag bytte tillbaka till min gamla CPU men även där så får jag samma problem. Ingen bild och ingen Qled tänds.

Något jag missat? Allt funkade bra innan jag bytte cpu.

Permalänk
Medlem

Vad har du för delar i övrigt?

Kopplade du ut något annat än cpu och kylare när du bytte cpu? Någon sladd som kopplades ut och in?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Vad har du för delar i övrigt?

Kopplade du ut något annat än cpu och kylare när du bytte cpu? Någon sladd som kopplades ut och in?

Har ett gigabyte 3070 eagle och Corsair SF750 nätaggregat. Kopplade inte ut något annat när jag bytte och upplever inte att jag kommit åt några sladdar heller. Har provat både hdmi och displayport till skärmen men samma resultat med båda.

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Lyckades få datorn att starta, det verkar som att minnena strular av någon anledning. Jag har två stickor Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB). När jag bara har en sticka i positionen närmast cpu så funkar det, oavsett vilken sticka det är. Om jag sätter i båda två så fungerar det inte. Har det något med minnesfrekvensen att göra? Bör jag ändra något i bios?

Permalänk
Medlem

Testa att låta skärmen vara avstängd tills datorn startat upp och borde vara inne i windows och starta därefter skärmen.

Annars, testa att koppla ur och sätt i alla kablar en och en, så att vi kan utesluta att någon lossnat vid uppgraderingen.

Funkar inte ovan är nästa steg att koppla ut allt som inte behövs för att starta datorn (bara en minnessticka i och ingen lagring t.ex.) för att se om datorn och skärmen vaknar till liv då.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Uppdatering: Lyckades få datorn att starta, det verkar som att minnena strular av någon anledning. Jag har två stickor Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB). När jag bara har en sticka i positionen närmast cpu så funkar det, oavsett vilken sticka det är. Om jag sätter i båda två så fungerar det inte. Har det något med minnesfrekvensen att göra? Bör jag ändra något i bios?

Rekommenderat brukar vara platsen näst närmast processorn och den längst ifrån (om man har två stickor). Men dubbelkolla manualen för moderkortet.

Har du xmp aktiverat i BIOS?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Rekommenderat brukar vara platsen näst närmast processorn och den längst ifrån (om man har två stickor). Men dubbelkolla manualen för moderkortet.

Har du xmp aktiverat i BIOS?

Mitt moderkort är ITX så det har bara två platser. Kan inte hitta några inställningar för XMP. Jag rensade cmos när jag höll på att felsöka så allt ska vara standard där.

Noterar att autoläget sätter mina minnen i 2666mhz medan dom klarar 3600 mhz. Vet ej om det är normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Mitt moderkort är ITX så det har bara två platser. Kan inte hitta några inställningar för XMP. Jag rensade cmos när jag höll på att felsöka så allt ska vara standard där.

Noterar att autoläget sätter mina minnen i 2666mhz medan dom klarar 3600 mhz. Vet ej om det är normalt.

Det är normalt, man måste välja en D.O.C.P-profil för högre klock. (D.O.C.P är samma sak som XMP, men för AMD).

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är normalt, man måste välja en D.O.C.P-profil för högre klock. (D.O.C.P är samma sak som XMP, men för AMD).

Provade att aktivera DOCP men det verkar inte göra någon skillnad. Kan bara köra med en RAM-sticka.

Det märkliga är att om jag sätter tillbaka min gamla cpu så uppstår samma problem även med den. Startar bara med en sticka. Detta trots att jag kunde starta datorn efter att jag uppgraderat bios. Då startade den med två stickor och gammal cpu. Jag undrar om jag hade någon inställning aktiverad i bios för att få två stycken att fungera, kan inte dra mig till minnes att jag haft det men jag kan ju ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Provade att aktivera DOCP men det verkar inte göra någon skillnad. Kan bara köra med en RAM-sticka.

Det märkliga är att om jag sätter tillbaka min gamla cpu så uppstår samma problem även med den. Startar bara med en sticka. Detta trots att jag kunde starta datorn efter att jag uppgraderat bios. Då startade den med två stickor och gammal cpu. Jag undrar om jag hade någon inställning aktiverad i bios för att få två stycken att fungera, kan inte dra mig till minnes att jag haft det men jag kan ju ha fel.

DOCP/XMP är tekniskt sett överklockning, så det är svårare att driva (och således mindre chans att det funkar felfritt med det aktiverar kontra default inställningar).

Låter som att något tagit skada vid byte av cpu. Det har inte kommit något skit eller kylpasta ner i sockeln?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

DOCP/XMP är tekniskt sett överklockning, så det är svårare att driva (och således mindre chans att det funkar felfritt med det aktiverar kontra default inställningar).

Låter som att något tagit skada vid byte av cpu. Det har inte kommit något skit eller kylpasta ner i sockeln?

Jag kollade efter smuts eller något skadat på sockeln, blåste även lite lätt med burkluft men det såg rent ut. Börjar fundera på om mina minnen inte är kompatibla med cpun?

https://www.webhallen.com/se/product/317076-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/288868-ASUS-ROG-STRIX-B4...

https://www.webhallen.com/se/product/348372-AMD-Ryzen-7-5800X...

Här är dom delar jag använder nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Jag kollade efter smuts eller något skadat på sockeln, blåste även lite lätt med burkluft men det såg rent ut. Börjar fundera på om mina minnen inte är kompatibla med cpun?

https://www.webhallen.com/se/product/317076-Corsair-Vengeance...

https://www.webhallen.com/se/product/288868-ASUS-ROG-STRIX-B4...

https://www.webhallen.com/se/product/348372-AMD-Ryzen-7-5800X...

Här är dom delar jag använder nu.

Om det funkade med de minnena innan så bör det funka nu också. Men minnen kan ju gå sönder med tiden.

Testa att köra memtest86 via usb-sticka och sök igenom efter minnesfel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om det funkade med de minnena innan så bör det funka nu också. Men minnen kan ju gå sönder med tiden.

Testa att köra memtest86 via usb-sticka och sök igenom efter minnesfel.

Det verkar inte vara själva minnena som är problemet då respektive sticka fungerar när den sitter närmst cpu:n. Bara det att ingen av dom vill fungera i platsen längre från cpu. Det känns antingen som inkompatibla minnen eller att den andra minnesplatsen har skadats i det här läget men jag ser inte vad jag skulle kunna gjort som åsamkat så mycket skada där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Det verkar inte vara själva minnena som är problemet då respektive sticka fungerar när den sitter närmst cpu:n. Bara det att ingen av dom vill fungera i platsen längre från cpu. Det känns antingen som inkompatibla minnen eller att den andra minnesplatsen har skadats i det här läget men jag ser inte vad jag skulle kunna gjort som åsamkat så mycket skada där.

Jo så är det ju. Men kan vara värt att memtesta innan du ev skaffar annat moderkort att testa med.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Du kanske inte monterat CPU kylaren på korrekt sätt utan den kanske ligger an med ojämnt tryck där det är för högt tryck på ena sidan. Det kan få till följd att minnesbanorna blir störda. Det brukar då lösa sig genom att montera om kylaren och montera tillbaks den med korrekt tryck. Kolla även att det inte finns nån pasta som kladdar utanför CPU'n eller att några CPU pins är böjda.

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Du kanske inte monterat CPU kylaren på korrekt sätt utan den kanske ligger an med ojämnt tryck där det är för högt tryck på ena sidan. Det kan få till följd att minnesbanorna blir störda. Det brukar då lösa sig genom att montera om kylaren och montera tillbaks den med korrekt tryck. Kolla även att det inte finns nån pasta som kladdar utanför CPU'n eller att några CPU pins är böjda.

Har inte hört att ojämnt tryck ska kunna vara ett problem med PGA-sockel, men om du har sett det någonstans får du gärna länka.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Uppdatering: Lyckades få datorn att starta, det verkar som att minnena strular av någon anledning. Jag har två stickor Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB). När jag bara har en sticka i positionen närmast cpu så funkar det, oavsett vilken sticka det är. Om jag sätter i båda två så fungerar det inte. Har det något med minnesfrekvensen att göra? Bör jag ändra något i bios?

Skrivet av Hejss:

Det verkar inte vara själva minnena som är problemet då respektive sticka fungerar när den sitter närmst cpu:n. Bara det att ingen av dom vill fungera i platsen längre från cpu. Det känns antingen som inkompatibla minnen eller att den andra minnesplatsen har skadats i det här läget men jag ser inte vad jag skulle kunna gjort som åsamkat så mycket skada där.

De här två inläggen talar för att det är ett fysiskt problem relaterad till minnesport 2 (den längst ifrån CPU).
Det kan vara smuts i porten, men jag antar att du inte tog ut minnena när du bytte CPU.
Om minnena satt kvar när du bytte CPU så kan du stryka denna orsak.
Då återstår bara problem med CPU-sockeln.
OM du bara hade haft problem med den ena CPU:n så hade det mest troligt varit ena CPU:n som var felaktig men då du har problem med båda så kan vi utgå ifrån att det är moderkortet SÅVIDA det inte är ett stift som släppt från den ena CPU:n som sitter fast någonstans i sockeln.

Min rekommendation är att inspektera BÅDA CPU:erna undersida och kontrollera att det inte saknas någon pin någonstans.
Om alla pin sitter där de skall.
Prova följande metod.
Utan CPU monterad, öppna och stäng CPU-sockelns lås ett flertal gånger, gärna med moderkortet "uppåner" så att eventuellt skit ramlar ut.
Prova sedan att åter montera CPU och båda minnesmoduler och kontrollera.

Permalänk

Bumpa volten till minnena med 0,05-0,1 volt

Visa signatur

6700K @ 4,8GHz | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag har kontrollerat om det är smuts eller trasiga pinnar från cpu men har inte sett något speciellt där.
Det verkar peka mot att något gått sönder på moderkortet. Jag har provat att skruva lös cpu-kylaren och bara låta kylaren stå på cpun men det gör ingen skillnad.

Det kan vara så att mina minnen inte är kompatibla med moderkortet, det som talar för det är att mina minnen inte finns listade av asus som kompatibla men jag vet inte om det kan medföra såna här konsekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Tack för alla svar, jag har kontrollerat om det är smuts eller trasiga pinnar från cpu men har inte sett något speciellt där.
Det verkar peka mot att något gått sönder på moderkortet. Jag har provat att skruva lös cpu-kylaren och bara låta kylaren stå på cpun men det gör ingen skillnad.

Det kan vara så att mina minnen inte är kompatibla med moderkortet, det som talar för det är att mina minnen inte finns listade av asus som kompatibla men jag vet inte om det kan medföra såna här konsekvenser.

Moderkortstillverkarna har inte möjlighet att testa alla minnen (finns ju många varianter av varje modell och många tillverkare), så att de inte finns med på QVL-listan innebär inte att de inte är kompatibla.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Moderkortstillverkarna har inte möjlighet att testa alla minnen (finns ju många varianter av varje modell och många tillverkare), så att de inte finns med på QVL-listan innebär inte att de inte är kompatibla.

Hmm okej, ja det faktum att om jag bara stoppar en sticka i platsen längst från cpu inte funkar talar ju för att den är död.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hejss:

Hmm okej, ja det faktum att om jag bara stoppar en sticka i platsen längst från cpu inte funkar talar ju för att den är död.

Ja, men det är problem med moderkortet alt cpu:n om båda stickorna var för sig funkar i en av slottarna på moderkortet, men inte i den andra slotten.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Ja, men det är problem med moderkortet alt cpu:n om båda stickorna var för sig funkar i en av slottarna på moderkortet, men inte i den andra slotten.

Ja mest troligt moderkort då även den gamla cpu:n hade samma problem och den har funkat fint i lång tid.

Permalänk
Medlem

Du uppdaterade BIOS? Kommer den direkt från internet i BIOS eller laddade du ned en fil?

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wenro:

Du uppdaterade BIOS? Kommer den direkt från internet i BIOS eller laddade du ned en fil?

Jo jag uppdaterade bios. Laddade ner en fil och flashade via ai-suite. Provade även att flasha om biosen och med en lite äldre version, samma resultat på alla.

Permalänk
Medlem

Märkligt. Har egentligen inget att tillföra mer än att det kan vara värt att köpa exempelvis ett par HyperX-stickor och testa. Hade själv problem med Vengeance och Ryzen när jag byggde på B450 för ett par år sen. Lycka till och trevlig helg alldeles oavsett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheHoff2:

Märkligt. Har egentligen inget att tillföra mer än att det kan vara värt att köpa exempelvis ett par HyperX-stickor och testa. Hade själv problem med Vengeance och Ryzen när jag byggde på B450 för ett par år sen. Lycka till och trevlig helg alldeles oavsett!

Min teori är att jag för hårdhänt när jag tog bort cpu kylaren från gamla cpun då den satt fast ganska bra. Då kan jag ha skadat cpu-sockeln och därav dessa problem.

Permalänk
Medlem

Det finns en sak till du kan prova, även om jag inte tror på det då jag tror ditt problem ligger i CPU-sockeln eller mellan sockeln och moderkortet.
Med datorn avstängd, tryck på mitten av minnet i den andra minnesporten och håll emot på motsvarande ställe på baksidan av moderkortet för att se till att minnet har bottnat helt.

För övrigt, använde du något verktyg när du tog bort den gamla kylaren? När det kommer till AMD-CPU:er rekommenderas det att man först vrider/roterar kylaren för att få kylaren att släppa från CPU:n före man "lyfter" bort den för att unvika att man rycker CPU:n ur sockeln.

Permalänk
Medlem

I slutändan fick jag köpa ett nytt moderkort. Allt funkade då bra och utan problem. Mest troligt var det sockeln som blev skadad när jag tog bort kylaren då kylpastan torkat in. Det jag skulle ha gjort var att varmköra datorn för att mjuka upp kylpastan och sedan försiktigt vrida av kylaren.

Dyr läxa.